J2ME
Fra : Winston Smith

Dato : 10-02-03 11:57

Jeg har tænkt mig at starte op på J2ME - har i forvejen godt kendskab til
J2SE og J2EE.
Er der nogle der kan komme med nogle gode råd på hvordan dette kan gøres
mest smerteløst.

Lige et par spørgsmål:

1) Hvilke bøger?
Jeg havde tænkt mig at starte med: Core J2ME technology & MIDP (Sun
Microsystems Press)
Men den er fra 7 Jan 2002 - så den er allerede 1 år gammel og måske
forældet?

Og måske
Micro Java Games Development (1 April 2002)

2) Hvilke gadgets skal jeg bruge for at kunne eksperimentere med J2ME. Mobil
telefon, PDA, andet?. Hvilke?

Rune

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 10-02-03 15:07

Winston Smith wrote:

> [...]
> J2SE og J2EE.
> Er der nogle der kan komme med nogle gode råd på hvordan dette kan gøres

J2ME er en forholdsvis simpel delmængde af J2SE + lidt ekstra. Det materiale
som er tilgængeligt på Suns Java-sider om J2ME er IMHO tilstrækkeligt.
URL'en kender du sikkert, men for en sikkerheds skyld:
<http://java.sun.com/j2me/>

> 2) Hvilke gadgets skal jeg bruge for at kunne eksperimentere med J2ME.
> Mobil telefon, PDA, andet?. Hvilke?

I første omgang kan du hente en række simulatorer fra Suns Java-sider om
J2ME. De er samlet i en pakke kaldet for Wireless Toolkit

--
Jonas

Fra : Jimmy Klitgaard [900~

Dato : 11-02-03 18:15

"Winston Smith" <WinstonSmith_101@hotmail.com> wrote in message
> Er der nogle der kan komme med nogle gode råd på hvordan dette kan gøres
> mest smerteløst.
Jeg er enig med Jonas i, at den bedste litteratur er at finde på Sun's
hjemmesider.

> 2) Hvilke gadgets skal jeg bruge for at kunne eksperimentere med J2ME.
Mobil
> telefon, PDA, andet?. Hvilke?
Derudover kan nævnes, at der findes mange emulatorer til diverse telefonen.
På Nokias hjemmesider kan man hente emulatorer til fx Nokia 6310i, 7210 mv.
og derudover også specifikke ekstra klasser der kun virker på den specifikke
telefon.

Til trods for de ellers fine emulatorer, som letter livet meget når man
sidder og udvikler, er det dog i mine øjne en nødvendighed at have en
test-telefon man kan kører sin applikation fra. Der er ALTID forskel mellem
programudførelsen på emulatorerne og på telefonen, og der er for den sags
skyld også forskel mellem de forskellige emulatorer.

Endelig, det er en klar fordel af have en infrarød port i din computer,
eller en labtop med infrarød port, hvis du sidder med en telefon i hånden.
På den måde kan du overføre dit program uden at det koster en øre. Hvis du
sidder uden en infrarød port bliver du nødt til at sætte en wap-server og og
hente programmet OTA (Over The Air), og det kan hurtigt blive en dyr affære
at bruge GRPS abonnement til dette :)

Mvh
Jimmy Klitgaard