Tilfældige i SQL
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 04-03-03 10:43

Hejsa.
SQL har aldrig været min stærke side...

Problem: Fra en database med 1000 poster skal jeg vælge 50 *tilfældige*, som
skal fremkomme i tilfældig rækkefølge, når man 'bladrer' igennem dem.
Løsning: ?

Jeg kender SELECT TOP 50, men det giver jo de samme 50 hver gang, og det må
ikke forekomme. Det, jeg leder efter, ville jo være noget i retning af
"SELECT RANDOM 50", men det findes vist ikke liiiige...

P.t. løser jeg det ved at lavet en laaaaang SQL-sætning a'la: SELECT * FROM
myTb WHERE RecNo = x OR RecNo = y OR ...., hvor x, y .... er tilfældigt
genererede tal mellem 0 og RecordCount, men det er jo molboagtigt.

En anden løsning kunne være at udvælge én record ad gangen og lægge alle
felterne over i et array

Men der MÅ da være en bedre måde... ?

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 04-03-03 15:59

On Tue, 04 Mar 2003 10:43:13 +0100, Jens Vestergaard wrote:

> [...]
> skal fremkomme i tilfældig rækkefølge, når man 'bladrer' igennem dem.
Se her (kommenteret udgave af
http://www.mvps.org/access/queries/qry0011.htm )

Man erklærer følgende funktion i et modul:

'Code courtesy of
'Joe Foster
'************ Code Begin ***********
Function Randomizer () As Integer
Static AlreadyDone As Integer
If AlreadyDone = False Then Randomize : AlreadyDone = True
Randomizer = 0
End Function
'************ Code End *************

Det, som funktionen gør, er, at kalde Randomize, hvis den ikke er blevet
kaldt før. Randomize initialiserer tilfældigtalsgeneratoren, således at
Rnd ikke returnerer den samme værdi som tidligere. Ellers returnerer
funktionen 0 hver gang den kaldes.

For at udtrække f.eks. 100 tilfældige poster, kan man bruge følgende
forespørgsel

SELECT TOP 100 mytable.*
FROM mytable
WHERE Randomizer() = 0
ORDER BY Rnd(IsNull(mytable.question) * 0 + 1)

Da funktionen Randomizer() returnerer 0 hver gang, overholder alle poster
betingelsen Randomizer() = 0. Betingelsen bruges derfor kun til at
initialisere tilfældigtalsgeneratoren én gang.

Umiddelbart virker "ORDER BY" delen også lidt mystisk, da
IsNull(mytable.question) * 0 altid giver 0 ligegyldig om IsNull returnerer
sand eller falsk. Man burde derfor i stedet kunne skrive ORDER BY Rnd(1),
da det er dette kald, der altid forekommer. Men hvis man gør dette
returnerer forespørgselen alle poster i tabellen. Dette er på grund af, at
ORDER BY Rnd(1) ses som en konstant (som er ens for alle poster), og da
prædikatet TOP vælger ikke mellem ens værdier, returneres alle.

IsNull(mytable.question) * 0 + 1 tvinger at resultatet udregnes for alle
poster, derfor bliver Rnd kaldt for alle poster. Da Rnd returnerer en
tilfældig værdi (når argumentet er større end 0), får de enkelte poster en
lige chance for at blive returneret.
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 04-03-03 18:34

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Se her (kommenteret udgave af
> http://www.mvps.org/access/queries/qry0011.htm )

[snip kode og kommentar]

Jep - det fungerer...delvist - jeg kan ikke få en ny række hver gang, og
Randomizer() virker tilsyneladende ikke.

Hvis jeg skriver:
"SELECT TOP 50 RecNo From tbSpm Where _
Randomizer() = 0 ORDER BY _
Rnd(IsNull(RecNo) * 0 + 1);"
- får jeg at vide, at funktionen Randomizer ikke er defineret. (Det er den)

Hvis jeg skriver
"SELECT TOP 50 RecNo From tbSpm Where " _
& Randomizer() = 0 & " ORDER BY _
Rnd(IsNull(RecNo) * 0 + 1);"
- kan jeg se, at Randomizer() kaldes, men nu returnerer hele sætningen False
(!!??)

Hvis jeg skriver
"SELECT TOP 50 RecNo From tbSpm Where True _
ORDER BY Rnd(IsNull(RecNo) * 0 + 1);"
- så får jeg mine 50 tilfældige records i tilfældig rækkefølge, men de samme
hver gang. Logisk nok!

Så troede jeg, at jeg kunne indføje Randomize umiddelbart inden selve
udtrækket, men det ændrer ikke noget.

Hvad gør jeg galt?

Fra : Krabsen

Dato : 04-03-03 16:43

Jeg ville prøve noget i retning af

SELECT TOP 50 Tabel.ID, Tabel.Navn, left(now()*[id];3) AS SlumpTal FROM
Tabel ORDER BY SlumpTal

!!

Det kan godt være, der mangler en string(slumptal) for at kunne lave en
left.

Desværre driller min Access og påstår, at udtrykket left(xx,3) ikke findes,
men det er formentlig fordi det er østenvind i dag. Det virker som regel i
vindstille
...spøg til side, den burde kunne gå..

prøv..

mvh
Krabsen

Fra : Krabsen

Dato : 04-03-03 17:01

Eller den meget hurtige:

SELECT tabel.ID, tabel.Navn AS Udtryk1
FROM tabel
ORDER BY Rnd(IsNull(tabel.ID) * 0 + 1)

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-03 20:29

Har du prøvet at skrive RANDOMIZE eller hvad den funktion hedder.. Det
virkede for mig, da jeg skulle finde nogle telfældige tal, men de blev de
samme, så prøv at skrive randomize inden kald af funktionen, det hjalp i
hvertfald mig

Mvh. Martin