[VB6] Disable CTRL+ALT+DELETE (det kan man~
Fra : Johnny E Jensen

Dato : 26-02-03 08:43

Hej NG

Jeg kan huske en mindre debat omkring disable CTRL+ALT+DELETE.
Hvor nogen hårdnakket påstod at det kunne man ikke i Win2000

NEWS: Det kan man godt!!!

I HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\
Sæt AutoAdminLogon = 2.

Genstart - og du kan nu ikke benytte CTRL+ALT+DELETE.

Er der nogen der lige kan teste dette på Win XP, NT & ME....

/Johnny

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 26-02-03 11:23

Johnny E Jensen skev:
> Jeg kan huske en mindre debat omkring disable CTRL+ALT+DELETE.
> Hvor nogen hårdnakket påstod at det kunne man ikke i Win2000

....og jeg var én af dem.

> NEWS: Det kan man godt!!!
> I HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows
NT\CurrentVersion\Winlogon\
> Sæt AutoAdminLogon = 2.
> Genstart - og du kan nu ikke benytte CTRL+ALT+DELETE.

Der står lidt info omkring værdien under WinLogon på denne side
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/secur
ity/security/msginadll_features.asp

Men at sætte AutoAdminLogon til værdien "2" ser ikke ud til at være
dokumenteret!
Det ser heller ikke ud til at man kan disable det ved at holde Shift
nede ved opstart af computeren (har testet på Win2000+XP).

Interessant læsning finder man også på alle siderne under:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/secur
ity/security/responsibilities_and_features.asp
som fortæller lidt om at man evt. kan sætte andre SAS-tastsekvenser op
end Ctrl-Alt-Del, og at Winlogon altid vil genkende Ctrl-Alt-Del, men
det er ikke sikkert at GINA'en bruger Winlogon.

> Er der nogen der lige kan teste dette på Win XP, NT & ME....

Jeg har afprøvet det på Windows 2000 Pro og Windows XP Pro - og der
virker det!
Prøver snarest på en Windows NT Workstation.

Jeg kan ikke huske hvad den oprindelige begrundelse for at disable
Ctrl-Alt-Del var???

Det er værd at bemærke at man stadig kan vælge at logge af (hvis ikke
DET er disabled) via Start, Shutdown/Logoff eller lignende, og at det
måske derefter (på WinXP) bliver muligt at taste/vælge sin egen
login-account som beskrevet på siden (kig efter ForceAutoLogon):
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3ben-us%3b315231
Bemærk at efter sådan en logoff/logon vil WinXP selv, automatisk ændre
værdien af AutoAdminLogon til "0", og dermed kan man bruge
Ctrl-Alt-Del igen!

En anden lille bemærkning om WinXP, hvor man kan risikere at Task
Manager kommer frem når man trykker Ctrl-Alt-Del:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3ben-us%3b281980

Også lige et lille link til et MSDN-magasin, hvor der tales om flere
forskellige måder at disable Ctrl-Alt-Del og Alt-Tab m.m. i WinXP:
http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/02/09/CQA/

Til sidst vil jeg lige nævne link til (én af) de sider som fortæller
hvorfor man IKKE kan gøre det i WinNT:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3ben-us%3b125614

Men, hvordan fandt DU ud af man kan sætte AutoAdminLogon til "2"???

-------
Tomas

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 26-02-03 12:27

Hej Tomas
> Jeg har afprøvet det på Windows 2000 Pro og Windows XP Pro - og der
> virker det!
> Prøver snarest på en Windows NT Workstation.

Great

> Jeg kan ikke huske hvad den oprindelige begrundelse for at disable
> Ctrl-Alt-Del var???
Det var vist noget med et klient software.... (som jeg også er ved at lave)

> Men, hvordan fandt DU ud af man kan sætte AutoAdminLogon til "2"???
Af fejl bliver man klog. Jeg er ved at lave en klient der skal udskifte
Explorer.exe (Shell) og derved at kunne beskytte maskinen 100%.
Klienten er næsten færdig og det der manglede var at ved 1. opstart (efter
installationen) skulle klienten kunne sætte Windows til autologon, så næste
gang maskinen startede blev der logget på med admin. rettigheder. Jeg fik
herved sat AutoAdminLogon=2 ved en fejl. Og jeg opdagede det først senere
nettop fordi jeg ville genstarte maskinen...

Mvh
Johnny

Fra : John Doe

Dato : 26-02-03 14:48
Fra : Johnny E Jensen

Dato : 26-02-03 19:56

Hej John

Det her bliver bedre og bedre,

Dette var den måde jeg løste mit problem før jeg opdagede denne disable. For
programmet (linket) disabler IKKE ctrl+alt+del under win2000, men i stedet
kan du så disable emner på dialogen der fremkommer ved ctrl+alt+del -
hvilket også er godt nok.
Jeg har godt nok brugt programmet gpedit.msc til dette formål.

/Johnny

http://www.planetsourcecode.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=38136&lngW

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-03-03 08:59

Tomas Christiansen skrev:
> Prøver snarest på en Windows NT Workstation.

Så fik jeg endelig afprøvet på en Windows 2000 Workstation.

Sætter man AutoAdminLogon = "2", forsøger Windows at logge på automatisk
(som forventet), men jeg havde ikke patchet brugernavn/kodeord ind i
registry, så den kunne ikke klare det automatisk (som forventet).
Herefter kan man selv indtaste sit brugernavn/kodeord.
Nu var Ctrl-Alt-Del slået fuldstændig fra, nøjagtig som i Windows 2000
og Windows XP.
Jeg prøvede så at klikke Start, Logoff, og blev derefter mødt med
standard WinNT boksen som fortæller at man skal trykke Ctrl-Alt-Del for
at logge på. Det kan man IKKE!
Herefter slukkede/tændte jeg computeren, og nu havde den sat
AutoAdminLogon tilbage til "0" (den var faktisk oprindelig "" på min
maskine). Det ligner WinXP, som også nulstiller værdien hvis man vælger
Start, Logoff.

-------
Tomas

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 04-03-03 07:25

Hej Tomas

Meget nyttigt info - mange tak for det.
Jeg havde lavet en rutine der kontrollerer væriden på keyen hver gang
klienten starter op, men det nytter jo ikke noget - når windows selv har sat
keyen=0, så vil der jo ikke ske nogen autologon ved næste re-boot/opstart..

Tak for test resultatet.

/Johnny

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 04-03-03 16:50

Johnny E Jensen skrev:
> [...]
har sat
> keyen=0, så vil der jo ikke ske nogen autologon ved næste

Kan du ikke ændre på rettighederne til AutoAdminLogon, så at den bruger
der normalt logger på, ikke har rettigheder til at skrive, men kun læse?
Så vil værdien kun kunne ændres, hvis man logger på med f.eks.
Administrator-rettigheder.

-------
Tomas

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 05-03-03 14:18

Hej Tomas

Brugeren der logger på skal nettop have Adm-rettigheder, derfor auto-logon.
Efter logon startes en klient (IKKE explorer.exe) denne klient har så en
logon billede hvor brugeren logger på.

Maskinen har admin-rettigheder - klient programmet styrer så resten.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 05-03-03 14:28

Johnny E Jensen skrev:
> Brugeren der logger på skal nettop have Adm-rettigheder,

Ja, ja. Men selv en administrator kan fratages rettigheder!
Jeg vil umiddelbart tro at det godt kan lade sig gøre.

-------
Tomas

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 06-03-03 00:03

Hej Tomas

Der findes hvis ikke noget_der_ikke_kan lade sig gøre i et MS miljø.
Det vigtigste er at disse settings helst skal sættes via min klient.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-03-03 00:47

Johnny E Jensen skrev:
> Der findes hvis ikke noget_der_ikke_kan lade sig gøre i et MS miljø.

Hvis du havde kendskab til andre miljøer ville du vide at MS-miljøer i
høj grad er meget begrænsende. MS er blot fænomenalt fantastisk til at
promovere og sælge produkterne.

> Det vigtigste er at disse settings helst skal sættes via min klient.

Din klient kan jo altid prøve at skrive, hvis værdien ikke er korrekt.
Hvis dette ikke kan lade sig gøre, bør systemet stoppe/lukke ned/advare
om situationen (at værdien ikke er korrekt).

Du behøver kun at starte klienten op én gang, hvor du er logget på med
den ene bruger, som har lov til at skrive i den omtalte værdi, og
derefter logge på med den normale admin, som altså ikke har
skriverettigheden.

Du kan se/ændre rettigheder med regedt32.

-------
Tomas