start mp3 stop mp3
Fra : Henrik C

Dato : 16-02-03 12:40

Hej NG
jeg vil gerne have en form med 2 knapper på en til at starte afspillningen
af en bestemt mp3 (lad os kale den test.mp3) og en knap til at stoppe
afspillingen

kan det laves så afspilleren ligger i formen ??

mvh HC

Fra : Martin Wiboe

Dato : 16-02-03 18:06

Ja, du skal indsætte et object af typen Windows Media Player.
(Ligger i Win-bibliotek\system32\msdxm.ocx)
Lav de to knapper, og få dem til at kalde hhv. player.start og player.stop.
Først skal du dog have åbnet filen med player.open

Martin

Fra : Henrik C

Dato : 16-02-03 18:19

> [...]
player.stop.
> Først skal du dog have åbnet filen med player.open

øø vil du skære det lidt ud i pap for mig jeg er stadig på begynder stadie i
det her vb
mvh Henrik C

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-03 19:13

Hey, du skal først trykke ctrl+t og give windows media player et "hak" den
er sikkert aller nederst.
sæt den ind lige som du har sat en knap ind, den kommer i din liste, og sæt
de 2 knapper ind
og til koden i første knap:
player.open "filen"
player.play

og til koden til anden knap
player.stop

player er navnet på din windows media player control

mvh. Martin

Fra : Martin Wiboe

Dato : 16-02-03 19:24

Først indsætter du activexen. Det gøres ved at gå til Project>Components.
Her trykker du browse, og browser til
c:\winnt\system32\msdxm.ocx (winnt skal skiftes ud med windows hvis du kører
en win under windows 2000). Tryk ok.
Det valgte punkt i listen skal nu hedde "Windows Media Player". Sørg for at
der er kryds i det, og tryk ok.
Nu hvor du er tilbage, skal du indsætte mediaplayeren fra "værktøjskassen"
ude til venstre. Gå så ud i din kode, til Form_Load.
Skriv:

MediaPlayer1.Open "c:\minmp3.mp3" 'Åbn filen i playeren

Nu kan du bruge de indbyggede knapper, men for en sikkerheds skyld:
Opret to knapper på din form. Kald dem Start og Stop.

Indsæt følgende i din kode:

Private Sub Start_Click()
MediaPlayer1.Play
End Sub

Private Sub Stop_Click()
MediaPlayer1.Pause
End Sub

Nu skulle din kode se således ud:

Option Explicit

Private Sub Form_Load()
MediaPlayer1.Open "c:\Dokumenter\musik\mp3 (2)\Angel.mp3" 'Åbn filen i
playeren
End Sub

Private Sub Start_Click()
MediaPlayer1.Play
End Sub

Private Sub Stop_Click()
MediaPlayer1.Pause
End Sub

<>

Jeg ved godt du ikke bad om det meeen kunne ikke lade være:
Indsæt en Knap på din form. Kald den ViewDetails. Og indsæt følgende i din
kode:

Private Sub ViewDetails_Click()
Dim Kunstner As String, Titel As String
' GetMediaInfoString er en effektiv måde at finde info om det nuværende
medie.
Titel = MediaPlayer1.GetMediaInfoString(mpClipTitle) ' Find mp3titel
Kunstner = MediaPlayer1.GetMediaInfoString(mpClipAuthor) ' Find mp3kunstner
MsgBox "Afspiller mp3'en " & Titel & ", der er indspillet af " & Kunstner,
vbInformation, "Info om " & Titel
' Vis de indsmalede data ^^^^^^^^^^
End Sub

Mediaplayerobjektet har mange gode egenskaber, så det kan betale sig at lege
med dem.... Skriv hvis du har brug for noget hjælp. Gerne på min email
(fjern [nospam])

Martin

Fra : Henrik C

Dato : 16-02-03 19:49

> [...]
lege
> med dem.... Skriv hvis du har brug for noget hjælp. Gerne på min email

Takker mange gange nu begynder jeg at fatte det

mvh Henrik C

Fra : Martin Wiboe

Dato : 16-02-03 20:58

Glad for at kunne hjælpe, selvom den anden Martin fik forklaret det en del
hurtigere