Skjule/unmounte swap-partition
Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 10-03-03 20:46

Hej alle OS X /UNIX Guruer!

Jeg sidder her ved min nye PB 12"/640/60/SD (Ja den er god ) og har
lavet en selvstændig swap-partition (jeg har læst på nettet, at det skal
give en mærkbar hastighedsforøgelse).

Alt hvad jeg har lavet er (næsten) ordret efter en howto på nettet! (jeg
er absolut ikke Unix kyndig, men kan dog godt gennemskue hvad det er jeg
har gjort undervejs!)

Jeg har lavet en fstab (/etc/fstab) som ser sådan her ud:

/dev/disk0s3 /Volumes/Swap hfs rw 1 2

og ændret følgende i /etc/rc:

#swapdir=/private/var/vm (Dette er den originale swapdir som jeg har
kommenteret ud vha. #)
swapdir=/Volumes/Swap/vm (Dette er den nuværende swapdir som jeg har
sat ind i rc)

Problemet er at OS X mounter min swap-partition og jeg ved ikke hvordan
jeg får den væk fra desktoppen, dels mener jeg at det er problematisk at
man ved et uheld kan komme til at skrive/slette på swap-partitionen, og
dels irriterer det mig rent æstetisk.

Carsten

--
Her skal der stå en smart sig - men jeg har ikke haft tid til at lave
den endnu

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-03-03 21:24

In dk.edb.mac, Carsten Sigsgaard wrote:

> [...]
> jeg får den væk fra desktoppen, dels mener jeg at det er problematisk at
> man ved et uheld kan komme til at skrive/slette på swap-partitionen, og

Den nemme metode er at sætte Finder til ikke at vise diske på
skrivebordet. Det bruger jeg selv, og med OS X giver det mere mening
ikke at have diskene på desktoppen, da man alligevel skal klikke på et
par mapper for at komme til sin home-mappe.

Finder -> Preferences -> fjern hakket i "Hard disks".

En anden mulighed, som jeg ikke er sikker på virker med diske, er at
bruge .hidden filen der ligger i / . Tilgå den ved at skrive:

% cd / <RET>
% sudo pico .hidden <RET>

Prøv at tilføje din Swap partition nederst således:

Volumes/Swap

Som sagt er jeg ikke sikker på at det virker, men det er da et forsøg
værd.

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 11-03-03 20:28

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
>
> Volumes/Swap
>
> Som sagt er jeg ikke sikker på at det virker, men det er da et forsøg

Hej Jonas

Først tak for hjælpen!

Tippet med at ikke at vise diske på skrivebordet, er selvfølgelig en
mulighed, men disken kan stadigvæk ses når man så åbner et nyt Finder
vindue -> at der kan stadig laves ulykker!

Jeg har prøvet forslaget med .hidden - det havde desværre ikke nogen
effekt

Carsten
--
Jeg når nok aldrig at få lavet den sig!