Hvad koster Office X?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-03-03 17:51

Hejsa,

Da jeg var til Mac OS X Universe seminar i Cinemaxx nævnte de fremmødte
Microsoft ansatte, at der fandtes en "Personlig licens" til Microsoft
Office, som var væsenligt billigere end den alm. licens.

Jeg spurgte bagefter en MS medarbejder på deres stand om den faktisk
fandtes og det blev bekræftet. Den skulle koste en smule mere end en
studenter-licens, men kun få hundrede kroner mere.

Jeg har efterfølgende kontaktet Microsoft Danmark om denne licens, men
de henviser bare til deres forhandlere. Jeg kan imidlertid ikke finde en
eneste forhandler, som forhandler den type licens til Office. Der er kun
studenterlicensen til omkring en tusse og så den alm. licens til 4-5000
kr.

Er der nogen her i gruppen som kende den der "Personlige licens" og ved
hvor man kan købe Office med den?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 09-03-03 20:06

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Microsoft ansatte, at der fandtes en "Personlig licens" til Microsoft
> Office, som var væsenligt billigere end den alm. licens.

uanset hvad er det for dyrt, brug AppleWorks i stedet, det kan læse
Office dokumenter, og så er den meget mindre og simplere og nememre at
danse med.

--
cordial regards, Peter +45 5192 3981
http://titancity.com/articles/religions.html

http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen i DK

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-03-03 00:41

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> uanset hvad er det for dyrt, brug AppleWorks i stedet, det kan læse
> Office dokumenter, og så er den meget mindre og simplere og nememre at
> danse med.

Jeg bryder mig desværre ikke om AppleWorks. Jeg synes programmet er
grimt at se på og det er alt for tydeligt, at det blot er et
carboniseret program som kommer fra Mac OS før X. Desuden er Excel min
klare favorit blandt regneark. Entourage er også fed.

Som det er nu, så klarer jeg mig med AppleWorks og til mailbrug bruger
jeg Apple's Mail, men hvis man nu kunne få Office-pakken til omkring en
tusse, så var den jo god at have i baghånden.

Fra : Ollie

Dato : 10-03-03 02:25

In article <1frkxqj.4g3olage0q68N%spam02@tdcadsl.dk>, René Frej Nielsen
<spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> jeg Apple's Mail, men hvis man nu kunne få Office-pakken til omkring en
> tusse, så var den jo god at have i baghånden.

Gå ind i en hvilken som helst Mac forhandler og køb en "Education"
version.

Nogle steder siger de man skal bekræfte overfor Microsoft at man har
med uddannelse at gøre, men min pakke indeholdt en fuldt
funktionsdygtig cd-rom med Office pakken på.

Pris kr. 995,00

Jeg tror det var i Fona i City2 jeg købte min.

Ole

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-03-03 08:24

On 10.03.2003 02:25, in article 100320030225035091%ollie@whatdoyouthink.com,
"Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> wrote:

> Nogle steder siger de man skal bekræfte overfor Microsoft at man har
> med uddannelse at gøre, men min pakke indeholdt en fuldt
> funktionsdygtig cd-rom med Office pakken på.

Hvis du køber den uden at leve op til betingelserne for en Education-licens,
så kan du jo lige så godt bruge en piratkopi.

/kristian

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 10-03-03 20:46

> [...]

> kr.
>
> Er der nogen her i gruppen som kende den der "Personlige licens" og ved

Hej René

jeg har set (og købt) en Office vX hos Fredgaard for 799,95. Der er en
sticker på æsken som siger "Academic Price Not for use in a commercial
environment". Ud fra stickeren må licensen være ok til privat brug/ikke
kommercielt brug! Der er CD osv. i æsken.

Carsten

--
Now running PowerBook 12" 867Mhz, 640 MB Ram, 60 GB HD, SuperDrive & Mac
OS X 10.2.4

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-03-03 21:39

Carsten Sigsgaard <sigsgaard@gmx.net> wrote:

> [...]
> environment". Ud fra stickeren må licensen være ok til privat brug/ikke
> kommercielt brug! Der er CD osv. i æsken.

Du har købt det man normalt kalder en studie licens: er eller var du
lærer/ studerende da du købte den, så er den gyldig - ellers er den lige
så god som en piratkopi.

På dk-æblebutikken står der eksplicit:
"Note: For use by Students and Teachers only."

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/tJajd1SPwSUh
AA8iw9/1.3.0.3.27.8.3.19.13.0

Jeg ved ikke om det kan blive godgjort af forkert salg (misbrug) fra
fredgaards side, men det tror jeg næppe. Der må også stå noget om dette
på dit licenspapir.

Desuden er det ærgeligt at sådan noget sker, da microsoft sikkert vil
lukke for denne mulighed hvis det bliver misbrugt i større stil :o/ Det
er jo desværre ganske få firmaer der tilbyder sådanne services til
studerende.

Så er det godt at der findes noget som hedder openoffice.org

- Jørgen

--
Pas på - det går ud over dig når licensfanden banker på din dør: "Hvad
gemmer du på harddisken der min lille ven?"

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 11-03-03 20:28

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> studerende.
>
> Så er det godt at der findes noget som hedder openoffice.org

Hej jørgen

Her er jeg fundamentalt uenig med dig.
Jeg har købt et produkt som klart og tydeligt er markeret "Academic
Price" og "Not for use in a commercial environment" - oversat til dansk
- "Akademisk pris" og "Ikke til brug i et kommercielt miljø"! Der står
ingen steder på emballagen at køb og brug af produktet er forbeholdt
specielle (fag)grupper.
Udgangspunktet i dansk ret er, at hvis producent/sælger vil påbreåbe sig
specielle vilkår/begrænsninger så skal kunden/køber gøres udtrykkeligt
opmærksom på det før købet! I dette tilfælde skal MS altså gøre
udtrykkeligt opmærksom på eventuelle vilkår/begrænsninger i forbindelse
med produktet på en måde så køberen kan se det før købet. Jeg har købt
produktet i Danmark og det er derfor dansk ret som er gældende!
At Applestore sælger et produkt som kun er til lærere og studerende
mener jeg er sagen uvedkommende, jeg har som sagt købt min hos Fredgaard
- hvor der ikke på nogen måde blev gjort opmærksom på begrænsninger i
forbindelse med produktet - og igen den jeg har købt står der "Academic
price" på, ikke "Academic version", "For Academic use only" eller
lignende.
Uddannelsesversioner af programmer fra MS er udtrykkeligt markeret som
værende sådanne, der står klart og tydeligt at der i æsken (kun) er en
formular som skal udfyldes og sendes til MS sammen med dokumentation fra
uddannelsesstedet. Når MS har modtaget og godkendt det sender de
softwaren direkte til kunden!
Jeg vil da også lige gøre opmærksom på at man kunne købe MS
uddannelsesversioner gennem FDB for et par år siden.
Med hensyn til "mit licenspapir" kan jeg oplyse, at der ikke var noget
"licenspapir", med, på, eller i pakken. Hvis man leder længe nok på
cd'en, kan man finde det MS kalder en "EULA" - men igen - for at den
slags betingelser er gyldige i Danmark så SKAL køberen have mulighed for
at tage stilling til den før købet (betingelserne skal helt firkantet
sagt være skrevet på emballagen - man kan sikkert endda forlange at de
skal være skrevet på dansk!). Hvis man ikke har haft mulighed for at
læse betingelserne før købet, er man sandsynligvis ikke bundet af dem
hvis sagen skulle ende i en dansk retssal! (man er selvfølgelig altid
bundet af anden lovgivning, f.eks. regler om ophavsret, ulovlig
kopiering o.s.v.)

Venlig hilsen
Carsten

--
Som stadigvæk ikke har fået sig en smart sig!

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 12-03-03 10:03

> [...]

> forbindelse med produktet - og igen den jeg har købt står der "Academic
> price" på, ikke "Academic version", "For Academic use only" eller

Mon ikke academic version sælges til academic price ? Min pointe er
bare, at du grundet Fredgaards inkompetence måske har fået en ugyldig
office licens - men jeg er ikke ekspert i microsoft licenser.

> Med hensyn til "mit licenspapir" kan jeg oplyse, at der ikke var noget
> "licenspapir", med, på, eller i pakken.

Det synes jeg måske er lidt mere problematisk, men vurdér selv - skulle
du have haft et stykke licenspapir med? Er det tilstrækkeligt at have en
cd? Eller er det kvitteringen fra fredgaard der legitimerer din office?

Jeg ved det ikke, men jeg ville nok undersøge sagen nærmere hos dem der
usteder licenserne - microsoft.

- Jørgen

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 13-03-03 21:32

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

[Klip]
> [...]
> cd? Eller er det kvitteringen fra fredgaard der legitimerer din office?
>
> Jeg ved det ikke, men jeg ville nok undersøge sagen nærmere hos dem der

Hej Jørgen

Ifølge Købelovens §75a, stk. 1, er producenten/sælgeren forpligtet til
bl.a. at oplyse om begrænsninger i produktets anvendelse før købets
indgåelse. Købelovens regler om forbrugerkøb er præceptive, d.v.s. at de
ikke kan tilsidesættes, heller ikke ved aftale mellem parterne.
Dette betyder at MS/sælger udtrykkeligt skal gøre opmærksom på at der er
begrænsninger forbundet med brugen af produktet. Det eneste MS oplyser
omkring begrænsninger i brugen er at produktet ikke må anvendes i et
kommercielt miljø (min oversættelse). Hvis sagen skal sættes helt på
spidsen, kan man sandsynlig også slippe udenom den begrænsning ved at
henvise til at den ikke er skrevet på dansk!

Det der legitimerer min officepakke er, som påvist ovenfor, den danske
lovgivning. Jeg har købt et produkt som kan købes i almindelig handel,
uden begrænsende oplysninger som kan opfylde kravene i dansk lov!

Carsten

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-03-03 23:45

"Carsten Sigsgaard" skrev:
> [...]
> indgåelse. Købelovens regler om forbrugerkøb er præceptive, d.v.s. at de
> ikke kan tilsidesættes, heller ikke ved aftale mellem parterne.

Reglerne om forbrugerkøb er beskyttelsespræceptive - d.v.s. at de ikke kan
fraviges til skade for forbrugeren.

> [...]
> spidsen, kan man sandsynlig også slippe udenom den begrænsning ved at
> henvise til at den ikke er skrevet på dansk!

Det er muligt, at man kan anvende kbl. § 75a til at betragte den manglende
oplysning som en mangel. Det gør dog ikke at du må bryde licensaftalen. Når
salgsgenstanden lider af en mangel - i dette tilfælde vel en retlig mangel -
kan køber gøre sine mangelsbeføjelser gældende. Han kan ikke bare efter
forgodtbefindende gøre sin egen retstilstand gældende.

> Det der legitimerer min officepakke er, som påvist ovenfor, den danske
> lovgivning. Jeg har købt et produkt som kan købes i almindelig handel,
> uden begrænsende oplysninger som kan opfylde kravene i dansk lov!

Nej. Det er en klart forkert udlægning. Den manglende oplysning ag
begrænsningerne gør at salgsgenstanden (softwaren) måske er behæftet med en
mangel, men gør det ikke legitimt at anvende den i strid med licensaftalen.

Forestil dig at du køber en bil. Sælger fortæller dig ikke, at bilen er
belånt - det svarer til at sælger ikke oplyser dig at softwaren er en
begrænset licens, nemlig at du kun får en begrænset ret. Ved at sælger ikke
fortæller dig om den begrænsede ret, fortrænger du ikke kreditors ret, men
du kan i forhold til sælger gøre dine mangelsbeføjelser gældende.

Kort sagt: den manglende oplysning giver IKKE en udvidet ret, men gør at du
kan gøre din mangelsbeføjelser gældende: kræve afslag i prisen, udbedring
eller hæve købet (hvis manglen er væsentlig). Da hverken afslag eller
udbedring nok er mulige eller tilstrækkelige i praksis, kan du således hæve
købet og få pengene tilbage.

/kristian

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 14-03-03 14:48

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> eller hæve købet (hvis manglen er væsentlig). Da hverken afslag eller
> udbedring nok er mulige eller tilstrækkelige i praksis, kan du således hæve

Det vil også være muligt at kræve omlevering Jf. købelovens § 43 stk 1.
det vil sige at du kan forlange at få en licens der er "lovlig"

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-03-03 19:10

"Henrik Lindskou" skrev:

> Det vil også være muligt at kræve omlevering Jf. købelovens § 43 stk 1.
> det vil sige at du kan forlange at få en licens der er "lovlig"

§ 43 gælder ikke i forbrugerkøb. I forbrugerkøb er det § 78 stk. 1 nr. 2.

Det er ikke helt sikkert at du kan få omlevering;
- for det første er det jo ikke en fuld licens du har købt (og det er nok de
færreste der med god samvittighed vil påstå, at de ikke vidste, at Education
betød uddannelse)
- for det andet kan omlevering være uforholdsmæssigt jf. kbl. § 78 stk. 2,
hvorefter køberen ikke kan kræve det. Det er så vidt jeg ikke nogle
offentliggjorte domme om netop denne situation (med softwaren).

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tvivler jeg på, at man ville komme igennem
med et krav om omlevering/afhjælpning i denne situation. Men det er som sagt
ikke afgjort.

/kristian

Fra : Carsten Sigsgaard

Dato : 14-03-03 20:13

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
> med et krav om omlevering/afhjælpning i denne situation. Men det er som sagt

Nu er det da efterhånden en del år siden jeg læste edb-ret på Københavns
Universitet - men dengang var alle jurister enige om at en såkaldt
"shrinkwrap" licens ikke er gældende i Danmark, medmindre køber har haft
mulighed for at læse den før købet.

Carsten

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-03-03 23:24

"Carsten Sigsgaard" skrev:

> [...]
> Universitet - men dengang var alle jurister enige om at en såkaldt
> "shrinkwrap" licens ikke er gældende i Danmark, medmindre køber har haft

Der er noget diskussion om det med licenser.

Man kan blot ikke tage købeloven til indtægt for rettigheder i den
forbindelse.

/kristian

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-03-03 01:25

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> med et krav om omlevering/afhjælpning i denne situation. Men det er som sagt

efter at have kikket på retsinfo.dk ser jeg at der er kommet ændringer
til Kbl. der gør at § 43 ikke kan anvendes på forbrugerkøb, min fejl.

Jeg er dog stadig af den mening at det ikke er muligt at pålægge en
forbruger byrder efter et køb.

Mht. Education, så betyder det så afgjordt uddannelse, men er det ikke
produktet der uddanner ?....bare et agumet !

Her havde jeg skrevet en masse om §§ men har fjernet det igen da det
ikke høre hjemme i dk.edb.mac. Skal vi futte over i dk.jura ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 10-03-03 22:13

tietze@mail.dk writes:

> [...]
>Pas på - det går ud over dig når licensfanden banker på din dør: "Hvad
>gemmer du på harddisken der min lille ven?"

Mon dog. Det tjener masser af penge på det og det er jo bedre end
piratkopier som de ingenting for får. Jeg personlig ville aldrig verden
købe et MS produkt til over 4000.- kr
hilsen Hanne, der var heldig at købe en 98 model af en, der havde vundet
det

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-03-03 23:09

"Hanne Hertzog" skrev:

> Mon dog. Det tjener masser af penge på det og det er jo bedre end
> piratkopier som de ingenting for får.

Det ændrer ikke på, at det er det samme som en piratkopi. Du bruger et
program du ikke har licens til, for du lever ikke op til betingelserne for
licensen.

/kristian

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 11-03-03 00:04

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Mon dog. Det tjener masser af penge på det og det er jo bedre end
> piratkopier som de ingenting for får.

Det er muligt, men jeg tror ikke at det er microsofts politik!

Som bruger af et program med den forkerte licens er du dårligt rustet
hvis nogen skulle få lyst til at spørge, selvom jeg ikke tror at det
sker i praksis.

Problemet er Fona og Fredgaard som sælger de forkerte varer til de
rigtige mennesker. Alle disse mennesker tror at de har en gyldig licens,
hvilket de jo overhovedet ikke har.

- Jørgen

--
Her står mange grumme og grimme ord om to danske tv/radio/computer
kæder: [ ]

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 11-03-03 22:16

kristian.storgaard@remove_this_mail.dk writes:

>Det ændrer ikke på, at det er det samme som en piratkopi. Du bruger et
>program du ikke har licens til, for du lever ikke op til betingelserne for
>licensen.
>
>/kristian

Jeg synes det er en grov anklage mod en der køber sit program og ikke bare
kopierer.

Nu har jeg altså selv licens til mine programmer for ikke nogen skal tro,
at jeg taler for piratkopier. Men ærlig talt så er det da et
fortolkningspørgsmål det med at være studerende. For man kan da rolig sige
at de fleste af os er evigt studerende i livets skole
Og så har jeg altså ikke ondt af MS, som sætter så skyhøje priser, at de
får mange til at bruge piratkopier. Og så synes jeg det er OK, hvis man
betaler for en studerende version til lavere pris. Og Programmet koster
alt for meget. AppleWorks kan du købe for ca.700 kr. Og du skal ikke
fortælle mig, at de sælger det uden at tjene penge. Og iøvrigt forlanger
MS tilsyneladene ikke nogen dokumentation for, om man nu er studerende. De
er nú sikkert glade for at sælge og endnu gladere selvfølgelig over at der
er nogen der er så tåbelige at de gider betale 4000.- for det samme.
Hilsen Hanne

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-03-03 23:17

"Hanne Hertzog" skrev:

> Jeg synes det er en grov anklage mod en der køber sit program og ikke bare
> kopierer.

Sorry - det var ikke specielt rettet mod dig. "Du" skulle nok have været et
"man". Beklager den dårlige formulering..

> Men ærlig talt så er det da et
> fortolkningspørgsmål det med at være studerende. For man kan da rolig sige
> at de fleste af os er evigt studerende i livets skole

Der er som regel ret præcist angivet, hvilke uddannelser det drejer sig om.

> Og så har jeg altså ikke ondt af MS, som sætter så skyhøje priser, at de
> får mange til at bruge piratkopier. Og så synes jeg det er OK, hvis man
> betaler for en studerende version til lavere pris.

Det kan man godt mene og jeg er for så vidt også enig med dig i, at
prisniveauet er højt (især set i forhold til fx. Word's ringe ydeevne). Det
gør det dog ikke mere legalt at anvende en studieversion. Det er stadig et
brud på licensaftalen. (Jeg vil ikke til at starte den lange juridiske
diskussion om licensaftaler.)
Det svarer lidt til at køre bil med et knallertkørt. Man har godt nok et
kørekort, men det er ikke det helt rigtige ( - en grov sammenligning, men
ikke helt af vejen).

> Og Programmet koster
> alt for meget. AppleWorks kan du købe for ca.700 kr. Og du skal ikke
> fortælle mig, at de sælger det uden at tjene penge.

Det har jeg heller aldrig gjort. Microsoft har ligesom Apple og alle andre
erhvervsdrivende virksomheder kun eet formål - at tjene penge til
investorerne.

/kristian

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 12-03-03 01:53

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
>

> Det har jeg heller aldrig gjort. Microsoft har ligesom Apple og alle andre
> erhvervsdrivende virksomheder kun eet formål - at tjene penge til

Hej Kristian.

Det kræver ikke en bachlor grad i økonomi for at regne ud at:
Hvis man sælger 10 stk til 4000,- så er der bedre økonomi i at sælge 10
stk til 4000,- + 50 stk til 1000 eller 500,-

hvor mange tror du der har en "lovlig" Photoshop kopi til hjemmebrug ?
((jeg har _ikke_noget_ Adobe software pga. prisen) jo foresten Acrobat
Reader men den er jo gratis )

Jeg er ret sikker på at software producenterne ville tjene flere penge
hvis det var muligt at købe licenser, efter hvad produktet skulle bruges
til. Som M$. gør med disse "skole" licenser, det er vel ikke urimligt at
et firma der profitere på et produkt skal betale for det, hvor imod en
enkelt person der bruger et stykke software i privat regi ofte har et
ret begrænset budget til software.

Således ville det være bedre for alle parter hvis priserne på "privat"
software blev gjordt mere rimlige, flere brugere ville få glæder af de
enklte programmer _OG_ investorene ville tjene flere penge, da det ikke
længere er atraktivt at bruge pirat software.

som eksempel kan jeg nævne shareware der kan dovnloades over alt på
nettet, og testes i en begrænset periode eller udgave, hvor efter det
registreres til rimelige priser, dette medføre en ikke ubetydelig
udbredelse af den gode software, selv for små udviklere.

Bare min mening, ikke en opfordring til at bruge pirat software.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-03-03 08:50

"Henrik Lindskou" skrev:

[klip]
> [...]
[klip]
> Bare min mening, ikke en opfordring til at bruge pirat software.

Det er jeg fuldstændig enig i!

Det er bare ikke det jeg har kommenteret, for det er jo _desværre_ ikke
sådan de aktuelle forhold er.

Man kan kun kun håbe at softwareproducenterne tager rådet til sig.

/kristian

Fra : Morten Lind

Dato : 12-03-03 09:05

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> hvor mange tror du der har en "lovlig" Photoshop kopi til hjemmebrug ?
> ((jeg har _ikke_noget_ Adobe software pga. prisen) jo foresten Acrobat
> Reader men den er jo gratis )

Hej Henrik..det har jeg
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-03-03 17:43

> [...]

> hvor mange tror du der har en "lovlig" Photoshop kopi til hjemmebrug ?
> ((jeg har _ikke_noget_ Adobe software pga. prisen) jo foresten Acrobat

Mht. Adobe software, så har der tidligere i deres licensbetingelser
stået følgende:

2.4. Privat brug. Du er som primær bruger af den computer, som
softwaren er installeret på, også berettiget til at installere softwaren
på en af dine hjemmecomputere. Softwaren må dog ikke bruges på din
hjemmecomputer samtidig med, at softwaren på din primære computer
anvendes.

Den er nu erstattet af:

2.4. Brug på en bærbar computer. Den primære bruger af den computer,
som softwaren er installeret på, må oprette yderligere en kopi til eget
brug på en bærbar computer, forudsat at softwaren på den bærbare
computer ikke bruges samtidigt med, at softwaren på den primære computer
anvendes.

I ældre programmer som f.eks. Adobe Acrobat 5 står den øverste
definition og i de nye, som f.eks. InDesign 2.x, står den nederste.

Som jeg læser det, så måtte medarbejdere før tage softwaren med hjem og
bruge den privat, men den mulighed er forsvundet, medmindre man har en
bærbar computer (?!?). En lidt underlig definition...

Det jeg ville frem til, var faktisk at det nok er lovligt at bruge Adobe
software hjemme gratis, hvis man altså har den software på sin
arbejdsmaskine.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-03-03 20:44

> [...]

> kr.
>
> Er der nogen her i gruppen som kende den der "Personlige licens" og ved

Hvis du kender een der er ifærd med at købe en ny Mac, kan du jo bede
ham om at købe en bundled version af OfficeX med og så sælge den videre
til dig. Prisen er under 2000 inkl. moms og det må såvidt jeg kan se
være lovligt - ihvertfald ifølge dansk lov. Om Microsoft så er enig i
det jvf. deres private jura som findes skrevet - på engelsk - ved
installationen - det ved jeg ikke, men det behøver man efter min mening
ikke tage hensyn til - MS er næppe hævet over dansk lov!

Stig
--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-03-03 23:44

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> installationen - det ved jeg ikke, men det behøver man efter min mening
> ikke tage hensyn til - MS er næppe hævet over dansk lov!

Det er selvfølgelig en mulighed, men jeg er mere interesseret i at finde
ud af, om MS stod og løj ved seminaret, eller om samtlige danske
forhandlere har overset denne licenstype! MS havde et slide, hvor
licensen var nævnt og direkte adspurgt fik jeg det bekræftet, så jeg
regner faktisk med at licenstypen eksisterer. Det er bare pokkers svært
at få bekræftet!