Forbindelse mellem iMac og PowerBook
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-03 11:00

Hvordan får jeg forbindelse mellem min PowerBook G4 (OS X 10.2.4) og
iMac 233 (OS X 10.1.5)? Min PowerBook er på Airport, og iMac er på
Airport vha. en Linksys wireless ethernet bridge WET-11. Jeg fik det
engang til at virke, da iMac var sluttet direkte til Airport
basestationen.
Jeg har sluttet AppleTalk til, hvis det ellers er nødvendigt.
Jeg har søgt efter servere i Finder, og det lader til, at iMac dukker op
flere gange med forskellige IP-numre, men når jeg vil forbinde, kommer
der en fejl efter time-out.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 09-03-03 12:10

> [...]
> Jeg har søgt efter servere i Finder, og det lader til, at iMac dukker op
> flere gange med forskellige IP-numre, men når jeg vil forbinde, kommer

Din liste kan godt gemme de tidligere ip nr. din mac har haft, derfor
flere forskellige nr.
måske dumme spørgsmål, men har du checket din iMac's ip nr. og så blot
skrevet det ind ?
connect to server dialogboksen kan godt være lidt lang tid om at skifte
når man trykker på en anden mac, så man kommer til at prøve at forbinde
til en anden end man havde tænkt - forstår du hvad jeg mener ?

har du prøvet at forbinde fra iMac'en til Powerbooken ?

her kører det uden problemer det er også ret fedt at powerbooken ikke
glemmer at den er forbundet til iMac'en selvom den har lukket låg !
(har 10.2.4 på begge)
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-03 19:53

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> Din liste kan godt gemme de tidligere ip nr. din mac har haft, derfor
> flere forskellige nr.

Nogle af dem giver omgående en fejlmelding. Det er måske derfor.

> [...]
> når man trykker på en anden mac, så man kommer til at prøve at forbinde
> til en anden end man havde tænkt - forstår du hvad jeg mener ?

En af mulighederne har det rigtige IP-nr. Når jeg vælger det, tæller den
ned fra 120 sekunder, og jeg ender derefter med en fejlmelding af samme
type som før.

> har du prøvet at forbinde fra iMac'en til Powerbooken ?

Næ, den bruger konen jo. Dvs, nu er den slukket.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 09-03-03 20:53

> Næ, den bruger konen jo. Dvs, nu er den slukket.

Du slukker vel ikke din PowerBook ?

Johnny Louis

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-03-03 23:12

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Du slukker vel ikke din PowerBook ?

Næh, iMac'en. Først brugte konen den, og i anden omgang var den slukket.
Vi fik en uventet gæst, og så slukkede vi iMac for at være lidt
selskabelige. Den gamle iMac larmer jo en del, selv om den er på
vågeblus. Desuden giver larmen det indtryk, at den bruger en del strøm.
Måske er det ikke rigtigt, for det er vel begrænset, hvor meget strøm en
blæser bruger.
Min PowerBook slukker jeg kun sjældent. Det er mit indtryk, at
den stort set ikke bruger strøm. Apple skriver også i manualen, at man
kun skal slukke den, hvis man ikke skal bruge den et par dage eller
mere. Jeg mener, de skrev noget lignende, da jeg købte min PowerBook
5300cs i januar 1996. Så det er ikke pga. OS X.
Ved sidste Mac-klubmøde diskuterede jeg det med en af de andre.
Til min store undren slukkede han nemlig sin PowerBook G4, da vi skulle
til at gå hjem. Han mente, at harddisken ikke havde godt af at blive
transporteret, når den ikke var helt slukket. Men mig bekendt er
harddisken slukket under vågeblus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 10-03-03 12:29

> Min PowerBook slukker jeg kun sjældent.

Jeg slukker heller ikke min PowerBook, i det ca. et år jeg har haft den
har den aldrig været slukket.

>Men mig bekendt er harddisken slukket under vågeblus.

Ja det er den.

Johnny Louis

Fra : Michael Holm

Dato : 10-03-03 13:44

> Jeg slukker heller ikke min PowerBook, i det ca. et år jeg har haft den
> har den aldrig været slukket.

> Ja det er den.
Tilgengæld syntes jeg at jeg er begyndt at få sleep problemer både på
Powerbook (og imac som jeg poster ander indlæg om) :
nemlig at powerbook ikke gider at vågne igen, eller er meget lang tid om
det.. begyndt efter at jeg er gået airport med den....
(10.2.4 server)

og næsten helt OT, Johnny var der ikke noget med at du "båndede" en
masse tv, kan man over adsl hente "24 timer" (som jo er fyldt med
mac'er) fra i tirsdags ? er meget trist over at jeg ikke fik sat videoen
igang

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 10-03-03 14:53

kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) skrev:

>og næsten helt OT, Johnny var der ikke noget med at du "båndede" en
>masse tv,

Er det Johnny, der er inden i Frede Farmand?
--
Christian

"jeg kender en der er medlem af Harry Krisna"
- Chokmah Mogensen

Fra : Johnny Louis

Dato : 10-03-03 15:19

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Er det Johnny, der er inden i Frede Farmand?

Nej jeg er inden i Tom Cruise.
Når jeg kommer på sygehuset kan både læger og sygeplejersker godt se
det, for trods det at jeg er en bette fedladen stodder siger de til mig
"Du ser da godt ud".

Johnny Louis

Fra : Christian Bech

Dato : 10-03-03 23:55

bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) skrev:

>Nej jeg er inden i Tom Cruise.

Pas på, du risikerer at trække David Blangstrup til lokalområdet. Godt
nok er der en sø imellem os, men derfor kan det stadig gå udover
ejendomsvurderingen.

>Når jeg kommer på sygehuset kan både læger og sygeplejersker godt se
>det, for trods det at jeg er en bette fedladen stodder siger de til mig
>"Du ser da godt ud".

Jeg har prøvet at sige det samme til spejlet, men det blev ikke
overbevisende.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-03-03 00:23

In article <8q5q6v003cuqs5veipbeh3g0m85g3fm1md@4ax.com>,

> Jeg har prøvet at sige det samme til spejlet, men det blev ikke
> overbevisende.

Så køb et pænere spejl.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Christian Bech

Dato : 18-03-03 09:35

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Så køb et pænere spejl.

Dine indbrudstyve var vel ikke så nådige at stjæle dine?

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-03-03 11:11

On Tue, 18 Mar 2003 09:34:32 +0100, Christian Bech

>Dine indbrudstyve var vel ikke så nådige at stjæle dine?

Det er ikke nødvendigt at have spejle når man ved man ser godt ud.

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-03-03 15:40

in article j56p6v4ve5thqliu32dhpnc1mj0ccinf75@4ax.com, Christian Bech at
christian.bech@mail.tele.dk wrote on 10/03/03 14:53:

> Er det Johnny, der er inden i Frede Farmand?

LOL!
--
/peter

Fra : Christian Bech

Dato : 10-03-03 23:57

Peter Kiil <spam@kiil.net> skrev:

>in article j56p6v4ve5thqliu32dhpnc1mj0ccinf75@4ax.com, Christian Bech at

>LOL!

Der er ikke noget at grine af. Frede er den eneste velfungerende
efterretningstjeneste vi har her i landet og derfor det eneste der
står mellem os og den internationale terrorisme.

Fra : Johnny Louis

Dato : 10-03-03 15:03

> [...]

> nemlig at powerbook ikke gider at vågne igen, eller er meget lang tid om
> det.. begyndt efter at jeg er gået airport med den....

Jeg mener at have læst et sted at det kan være et netværksproblem.

> [...]
> masse tv, kan man over adsl hente "24 timer" (som jo er fyldt med
> mac'er) fra i tirsdags ? er meget trist over at jeg ikke fik sat videoen

Jeg bånder ikke mere, efter at jeg har fået abonnement til Viasat og
Canal Digital, blev der rigeligt TV og TV aviserne kan jo findes på
nettet nu.

Johnny Louis

Fra : Johnny Louis

Dato : 10-03-03 20:11

> [...]

> masse tv, kan man over adsl hente "24 timer" (som jo er fyldt med
> mac'er) fra i tirsdags ? er meget trist over at jeg ikke fik sat videoen

Min kone siger at den bliver genudsendt i dag til midnat.

Johnny Louis

Fra : Ollie

Dato : 09-03-03 23:49

In article <1frjvpw.8yjfcj1p3k4faN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har søgt efter servere i Finder, og det lader til, at iMac dukker op
> flere gange med forskellige IP-numre, men når jeg vil forbinde, kommer

Har du husket at slå forbindelse mellem Airport og Ethernet til i
Airport hjælpefunktion.

Ole

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-03 00:10

Ollie <ollie@whatdoyouthink.com> wrote:

> Har du husket at slå forbindelse mellem Airport og Ethernet til i
> Airport hjælpefunktion.

Jeg synes ikke, jeg kan finde noget, der hedder præcis det. Der står dog
i den forklarende tekst, at Airport basen fungere som bindeled mellem
det trådløse netværk og eternet. Nu er der den lille hale, at den gamle
iMac jo har en trådløs modtager (bridge) og derfor sådan set også er
trådløs.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ollie

Dato : 10-03-03 02:22

In article <1frkw9u.1j80kqs19pl42kN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> det trådløse netværk og eternet. Nu er der den lille hale, at den gamle
> iMac jo har en trådløs modtager (bridge) og derfor sådan set også er

Under fanebladet netværk, allernederst er der en linie med "Slå
forbindelse mellem Airport og Ethernet til"

Mvh.
Ole

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-03 22:26

Ollie <ollie@whatdoyouthink.com> wrote:

> Under fanebladet netværk, allernederst er der en linie med "Slå
> forbindelse mellem Airport og Ethernet til"

En af os har vist en anden version. Jeg har ikke den linie i
AirPort-hjælpefunktion 2.1 (v. 2.1.1). Hos mig står en oplysende tekst:
"NAT og DHCP bruges til at dele en enkelt IP-adresse. Klienter på
netværket skal konfigurere TCP/IP tl at få en IP-adresse vha. en
DHCP-server. Basen fungerer som en forbindelser mellem AirPort og det
lokale Ethernet-netværk."
Jeg bruger jo normalt DHCP, men lige min iMac og
ethernet-bridgen skal have fast IP-nummer for at kunne tale sammen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 10-03-03 22:41

> En af os har vist en anden version. Jeg har ikke den linie i
> AirPort-hjælpefunktion 2.1 (v. 2.1.1).

Jeg fik en version 3 med min airportbase.. det kan være du kan downloade
den fra Apple ?

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk