Mærkeligt skærmstik på 8500/ bootproblemer~
Fra : jakob

Dato : 06-03-03 18:16

Jeg har fået til opgave at forsøge at få en 8500 der har stået ledig et
godt stykke tid op at køre igen. Det skulle jo være en nem opgave men
jeg er løbet ind i det problem at jeg ikke får noget skærmbillede fra
den. Når jeg tilslutter en skærm sker der simpelthen igenting. Jeg har
prøvet med flere forskellige skærme og en gang lykkedes det mig faktisk
at få et skærmbillede med blinkede spørgsmålstegnsfloppy frem, så der må
vel være noget galt med det system der ligger på den. Problemet er nu at
jeg ikke engang kan få det til at ske.

Jeg er blevet lidt i tvivl om skærmen skal tilsluttes på en speciel
måde. Der er et udvidelsekort i den med noget der ligner et skærmstik
der dog har huller til 3 rækker ben. Der er et skærmikon ved siden af
dette stik. Derudover har jeg fundet et lille kabel der "brokobler" den
almindelige skæmudgang med skærmstikket på pcikortet. På dette kabel er
der ydermere endnu et traditionelt skærmstik således at man kan brokoble
de to stik på macen og koble skærmen til det sidste fri stik. Men hvad
er meningen med dette arrangement, og skal stikket overhovedet bruges på
denne måde ???

Jeg har prøvet at boote på diverse system diske uden held, men det
hjælper selvfølgelig ikke hvis det er grafikkortet der er stået af.

Hvordan kan jeg gå frem herfra. Jeg har overvejet at tage disken ud og
montere den i en 8200 der fungerer men kan man det ?? (har ikke
tidligere fumlet med scsi diske). Kan den evt monteres i en 8200 som
slave eller skal jeg bare skifte diskene ud og så se om jeg kan boote på
en system disk ??

Gode råd modtages med kyshånd

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-03 18:43

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> tidligere fumlet med scsi diske). Kan den evt monteres i en 8200 som
> slave eller skal jeg bare skifte diskene ud og så se om jeg kan boote på

Allerførst resetter du bundkortet - en lille sort/rød kvadratisk dims
2x2mm. ét eller andet sted - hvis man kan trykke på den, er det den,
sikkert i nærheden af batteriet.

Hold nede i tre sekunder - vent et kvarter - genstart........

Hvis det ikke hjælper, så skift batteriet ud med ét, du véd virker.

Hvis dét heller ikke hjælper, er det skærmen, og så kan jeg ikke
hjælpe
Held og lykke fra
Morten, der slås med det samme.........
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : none

Dato : 06-03-03 22:45

> [...]
>
> Hold nede i tre sekunder - vent et kvarter - genstart........
>
> Hvis det ikke hjælper, så skift batteriet ud med ét, du véd virker.

Ved du tilfældigvis hvordan man kommer til bundkortet på sådan en
fætter. Jeg har lige hevet kabinetet af den og det er sgu ikke særligt
tilgængeligt. Det hele er dækket af et sort plastichelvede der virker
som rack for floppy og cd drev....

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-03 10:02

none <nomail@nomail.no> wrote:

> [...]
> fætter. Jeg har lige hevet kabinetet af den og det er sgu ikke særligt
> tilgængeligt. Det hele er dækket af et sort plastichelvede der virker

Nej, men se efter, om man ikke kan løfte den halvdel, der dækker for
bundkortet - kunne man på de tidligere - to små plasticlåse og man
løfter op og ud som et halvtag/markise - eller som et klapbord, der er
vægmonteret
M.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 07-03-03 08:00

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> at få et skærmbillede med blinkede spørgsmålstegnsfloppy frem, så der må
> vel være noget galt med det system der ligger på den. Problemet er nu at

Det blinkende spørgsmålstegn betyder at Mac'en ikke kan finde noget
system på nogen diske. Så der skal installeres et nyt.

> [...]
> de to stik på macen og koble skærmen til det sidste fri stik. Men hvad
> er meningen med dette arrangement, og skal stikket overhovedet bruges på

PCI kortet kan enten være et Voodoo 1 3d grafikkort, eller måske et PC
Compatibility kort. Til at begynde med skal du ikke bekymre dig om dette
kort og bare slutte skærmen til det indbyggede skærmstik.

> [...]
>
> Hvordan kan jeg gå frem herfra. Jeg har overvejet at tage disken ud og
> montere den i en 8200 der fungerer men kan man det ?? (har ikke

Ja det kan man godt, men du skal nok have et andet system på 8200'er,
for den kan vist ikke bruge en systeminstalltion fra en 8500'er.

> Kan den evt monteres i en 8200 som
> slave eller skal jeg bare skifte diskene ud og så se om jeg kan boote på
> en system disk ??

SCSI-diske har ID'er og du kan have op til 7 eller 8 enheder på en kæde,
bare de har forskellige ID'er. Så hvis du flytter diskene over skal du
ændre SCSI ID'et på dem, hvis det er en original Apple-disk kan det være
lidt svært (jeg ved faktisk ikke om man kan).

Magnus

Fra : jakob

Dato : 07-03-03 08:25

In article <1frfxjm.ese93c1lpesl0N%magnus-marius@mail.tele.dk>, magnus-
marius@mail.tele.dk says...
> PCI kortet kan enten være et Voodoo 1 3d grafikkort, eller måske et PC
> Compatibility kort. Til at begynde med skal du ikke bekymre dig om dette
> kort og bare slutte skærmen til det indbyggede skærmstik.

Ahhh nu er der noget der begynder at dæmre, jeg mener faktisk at der er
pc kort i den men var ikke klar over at det medførte et ekstra skærmstik

Det mærkelige er at jeg har prøvet at boote fra adskillige systemcd'er
men den reagerer ikke rigtigt på det

Tak for svaret

Jakob

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-03-03 22:47

Hej Jakob.

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> pc kort i den men var ikke klar over at det medførte et ekstra skærmstik
>

> Det mærkelige er at jeg har prøvet at boote fra adskillige systemcd'er

Har du prøvet med en skærm på maskinens skærmstik og ikke på
PCI-kortets?

Mht harddiske, så tror jeg da ikke, at det skulle være det store
problem at ændre ID på Apples.

Hvor har du maskinen henne? Det kunne være, at jeg kunne hjælpe her?

Har du prøvet med en floppy til at boote fra?

/Sebastian

> Tak for svaret
>
> Jakob

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : jakob

Dato : 08-03-03 20:27

In article <1frh2fc.1lc3e0w1yj6ccgN@[62.107.11.249]>,
sadyhr@mail.tele.dk says...
> Har du prøvet med en skærm på maskinens skærmstik og ikke på
> PCI-kortets?

Ja og det hjælper ikke, jeg har en enkelt gang kunne få den til at boote
op med spørgsmålstegnsfloppy ikon på skærmen, men det kan jeg ikke få
den til mere

> Mht harddiske, så tror jeg da ikke, at det skulle være det store
> problem at ændre ID på Apples.
>
> Hvor har du maskinen henne? Det kunne være, at jeg kunne hjælpe her?

Jeg bor i Odense

> Har du prøvet med en floppy til at boote fra?

Næhh kun cd.

Jeg leder nu efter en manual der kan forklare mig hvordan jeg kommer til
bundkortet på maskinen

Hygge

Jakob

Fra : Steen Larsen

Dato : 09-03-03 12:14

In article <MPG.18d4628bb21bc602989753@news.get2net.dk>,
jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg bor i Odense

> Næhh kun cd.
>
> Jeg leder nu efter en manual der kan forklare mig hvordan jeg kommer til

På en 8500 sidder reset-knap på motherboardet lige under
strøm-forsyninigen - ved siden af processor-kortet. Den er tilgængelig
uden at skille noget ad - bortset fra hætten naturligvis.
Har du prøvet at resette PRAM (alt+cmd+p+r ved start)?
De skærme du prøver med skal nok være multisync.
Prøv eventuelt at tage det ekstra kort ud af maskinen.
Kan du få den til at starte fra CD (shift+cmd+alt+backspace)?

Fra : jakob

Dato : 09-03-03 22:34

In article <steen.remove-F7D5A5.12134409032003@news.tele.dk>,
steen.remove@this.lykking.dk says...
> [...]
> Prøv eventuelt at tage det ekstra kort ud af maskinen.
> Kan du få den til at starte fra CD (shift+cmd+alt+backspace)?

Tak for tippet, det vil jeg afprøve snarest, jeg har ikke fået den til
at starte fra cd, men er det ikke kun c der skal holdes nede...? Det
plejer da at virke.

Jeg vil også prøve det her med at zappe

Hygge

Jkaob

Fra : Steen Larsen

Dato : 09-03-03 23:11

In article <MPG.18d5d1b24d97d21989754@news.get2net.dk>,
jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> at starte fra cd, men er det ikke kun c der skal holdes nede...? Det
> plejer da at virke.

Så vidt jeg husker virker c-tast kun på new world rom maskiner.

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-03-03 20:08

vil du have en servicemanual tilsendt?

hvor bor du?

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)