Partitionering af harddisk
Fra : John Egerup Jørgense~

Dato : 06-03-03 17:54

Jeg er ved at installere system 9.1 på en gammel 180mp med 4 GB IBM scsi
disk. Disken er tidligere delt 2 x 2GB. Hvordan får jeg dem lagt sammen til
et drev. Har prøvet med Apple's disktools på system cd'en og med FWB
Harddisk toolkit, men jeg kan kun opdele de to drev yderligere. På en PC
ville jeg bruge FDISK, findes der ikke noget tilsvarende til Mac.

MVH John

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-03 18:29

John Egerup Jørgensen <john-egerup@mail.dk> wrote:

> [...]
> Harddisk toolkit, men jeg kan kun opdele de to drev yderligere. På en PC
> ville jeg bruge FDISK, findes der ikke noget tilsvarende til Mac.

Hej John
Der skal formatteres, og det gør Diskværktøj - eller slettes - og det
gør Diskførstehjælp. Begge dele i mappen Hjælpefunktioner(Utilities).
Hej fra
Morten

--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : John Egerup Jørgense~

Dato : 06-03-03 19:27

Hej Morten.
Jeg kan godt formatere de to drev men efter formatering er der jo stadig to
drev. ??
Hvad mener du jeg skal slette, en formatering sletter jo alt. Kan man i
diskførstehjælp slette selve partitionen, hvordan gør man det. Jeg synes
ikke jeg kan se den mulighed nogle steder ??
MVH John

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-03 19:45

> [...]

> diskførstehjælp slette selve partitionen, hvordan gør man det. Jeg synes
> ikke jeg kan se den mulighed nogle steder ??

Nåh......så fik jeg ikke rigtigt fat i det første gang - du véd altså
godt, hvordan man formatterer, ok......når du har billedet/vinduet åbent
med de to partitioner, så er de adskilt med en linie. Dén linie trækker
du bare ned eller op, så vinduet bliver ét stort - vinduet=partitionen.
Så bliver den ged barberet.

Formater i diskværktøj sletter noget mere end en formatering i
diskførstehjælp.

Den tekniske side kender jeg ikke - men det første tager virkelig lang
tid.......derfor tror jeg, det er mere grundigt "rengøringslogik"
eller bare almindelig logak

Gør det bare dér, hvor man indstiller partitionerne - i diskførstehjælp
under fanebladet partitionering - så går du ikke alt i byen

Du kan IKKE slette en enkelt partition - du ændrer på de, der er og så
slettes de begge.

Hej
M.

Fra : John Egerup Jørgense~

Dato : 06-03-03 20:14

Ok Tak det vil jeg prøve imorgen og vender så tilbage med en melding om
hvordan det er gået

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-03-03 20:02

> [...]

> Harddisk toolkit, men jeg kan kun opdele de to drev yderligere. På en PC
> ville jeg bruge FDISK, findes der ikke noget tilsvarende til Mac.

Du skal boote maskinen med en system CD - det gøres ved at smide Cd'en i
og så genstarte med c tasten holdt nede. Nu starter dyret med CD'en i
øverste højre hjørne og nu kan du via Utilities formatere disken. Vælg
zero all data - det tager ca. 30 minutter med en 4 GB disk.

Hvis du ikke kan finde ud af det er du velkommen til at ringe.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-03 02:51

Hej John

Mht. opstart, så er Jespers beskrivelse rigtig. Men jeg vil tilråde, at du i
DiskVærktøj / DriveSetup vælger 'Grundformattering' / 'Low Level Format'
fremfor kun 'Zero all Data' / 'Slet alle data'. - De der IBM UltraStar diske
kan være noget drilske, hvis man blot overskriver med 0, som man gør ved en
'Slet alle data'. Dog slettes diskens drivere ikke, så der vil stadig være 2
drivere, hvor der kun skulle være én. Men ved en grundformattering vil også
driveren på disken blive slettet og gendannet som hel ny.

Når du har markeret diskens navne (de står på en linie), går du op i menuen
'Funktioner' og vælger 'Indstilling til formattering' og afkrydser
'Grundformattering'. Og du behøver slet ikke vælge 'Speciel' ved en
grundformattering. Den sletter samtlige partitioner og lægger kun én
partition. Du bør kun vælge 'Speciel', hvis du ikke kan se, at den formatteres
i HFS+. Står den til HFS, skal du vælge 'Speciel' og i popup menuen vælge
HFS+.

mvh. Erik Richard