Bluetooth, Mac OS X og mobiltelefoner
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-03-03 21:05

Hejsa,

Jeg står overfor et køb af ny mobiltelefon og er blevet lidt tændt ved
tanken om en telefon med bluetooth, som jeg kan synkronisere med Mac OS
X.

Men hvad kan man egentlig synkronisere imellem telefon og computer og
hvilke muligheder er der udover det? Er der de samme muligheder med alle
telefoner, eller er nogle mærker bedre end andre?

SonyEriccson's T68i er efterhånden en klassiker og virker som den, der
er bedst understøttet af Mac OS X, men hvad med Nokia's få Bluetooth
telefoner? Kan man overføre billeder fra telefonerne til computeren,
skrive SMS'er og lign.?

Kræves der drivere til telefonerne, eller snakker de via en fælles
standard? Jeg er ret interesseret i den nye SonyEriccson P800, men det
er en hamper pris, så den skal godt nok være kompatibel med OS X, hvis
den skal med i overvejelserne.

Kort og godt: Jeg søger efter gode links og udsagn fra brugere med egne
oplevelser.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-03-03 21:44

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> men hvad med Nokia's få Bluetooth
> telefoner?

Da jeg i sin tid fandt frem til en SonyEricsson r520m læste jeg mange
steder at Nokias telefoner ikke virkede sammen med iSync - så pas på
der.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-03-03 22:28

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Da jeg i sin tid fandt frem til en SonyEricsson r520m læste jeg mange
> steder at Nokias telefoner ikke virkede sammen med iSync - så pas på
> der.

Dvs. at der skal udvikles drivere til iSync for at en telefon kan
synkronisere med Mac'en?

På Apple's hjemmeside kan man se, at T68i kan synkronisere med både
Adressebog og iCal. Det er jo vældigt fikst, men T68i'eren er jo
efterhånden lidt gammel. Det ville jo være rart at kunne bruge den
nyeste model.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-03-03 23:06

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Dvs. at der skal udvikles drivere til iSync for at en telefon kan
> synkronisere med Mac'en?

Jeg tror (og nu er jeg ude i noget jeg ved meget lidt om) at det er
noget med at SonyEricssons telefoner fuldt ud understøtter en bestemt
måde at tale med andre enheder på (kan man kalde det en protokol!?). I
modsætning til det bruger Nokia kun dele af denne protokol i deres
telefoner.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 03-03-03 22:23

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Men hvad kan man egentlig synkronisere imellem telefon og computer og
> hvilke muligheder er der udover det?

Der er jo den den remote-control til Ericsson T68i:
http://www.mediamac.dk/index.php?page=news:show,id=8442

- Jørgen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-03-03 23:27

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Der er jo den den remote-control til Ericsson T68i:
> http://www.mediamac.dk/index.php?page=news:show,id=8442

Den har jeg netop læst om, og det virker ret smart. T68i'eren kan
erhverves for rimelige penge, men det er jo en ret gammel telefon, så
spørgsmålet er om jeg skal satse på en P800 og så håbe, at Apple
opdaterer iSync, så den kan snakke med den telefon.

Det er lidt et sats, da en af de tungtvejende grunde til at skifte
telefon netop er synkroniseringsmulighederne med Mac OS X via Bluetooth.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 04-03-03 09:25

On 03/03/03 23:26, in article 1fr9qcv.1y6hjz52en1kaN%spam02@tdcadsl.dk,

> [...]
>
> Det er lidt et sats, da en af de tungtvejende grunde til at skifte
> telefon netop er synkroniseringsmulighederne med Mac OS X via Bluetooth.

Hej René

Jeg har netop igår købt en T68i. Den fungere godt sammen med OS X,
adressebogen og iCal synkroniserer fint. Desuden har jeg en Sony Clie PDA,
snart også med bluetooth, så jeg kan hente mail via T68´eren.

Jeg har også overvejet P800, men gik bort fra den af flere årsager. Den
understøttes ikke af iSync (den bruger ikke SyncML protokollen som T68i),
samt PDA delen opfylder ikke mine behov. Jeg kom fra en Nokia 9210.

Et godt link er www.esato.com. Her er mange ting til både T68i og P800.

MVH

Tommy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-03 18:32

Tommy Bernholm <tommy.bernholm@dpcweb.dk> wrote:

> [...]
> understøttes ikke af iSync (den bruger ikke SyncML protokollen som T68i),
> samt PDA delen opfylder ikke mine behov. Jeg kom fra en Nokia 9210.

Jeg har netop købt en T68i, men jeg har endnu ikke tændt den. Jeg har
også lige købt en USB Bluetooth adapter, som heldigvis er understøttet
af OS X. Jeg så også på en P800, som er virkelig lækker, og især
størrelsen er imponerende, når man tænker på, at den har kamera
indbygget. Prisen var dog over det dobbelte og til mit behøv regner jeg
med at en T68i er god nok.

> Et godt link er www.esato.com. Her er mange ting til både T68i og P800.

Tak for linket. Det ser spændende ud.

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-03-03 18:56

in article 1frb71u.brfuvtkr6mo0N%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 04/03/03 18:31:

> Jeg har netop købt en T68i,

Har du så også set at der er kommet nye Sony Ericsson telefoner idag?

<http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?page=GIS>
<http://www.sonyericsson.com/cebit/>

--
/peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-03 20:21

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Har du så også set at der er kommet nye Sony Ericsson telefoner idag?
>
> <http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?page=GIS>
> <http://www.sonyericsson.com/cebit/>

Det havde jeg sådan set forventet, for sådan er det altid, når jeg køber
noget.

Den nye T610 virker rigtig lækker, men jeg er spændt på prisen. P800 var
lidt for dyr for mig, men da denne jo har et lavere modelnummer, så er
den jo nok billigere...

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 04-03-03 22:44

On 04/03/03 18:55, in article BA8AA739.4016F%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

> in article 1frb71u.brfuvtkr6mo0N%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at

> Har du så også set at der er kommet nye Sony Ericsson telefoner idag?

> [...]

Hej

Ja, T68 er en ældre telefon, men den kan meget og der findes et hav af
programmer og utilities til den. Og som nævnt tidligere er den understøttet
af iSync.

Jeg har set den i Metro til 1299,- med debitel (sikkert plus moms), eller
til 1799,- med mobiltalk hos TDC.

Bortset fra det, er både T610 og T310 spændende telefoner (ja, jeg er
teknologifreak), men jeg fatter ikke hvorfor de absolut skal komme et kamera
i. Jeg har ikke set en mobilos med et ordentlig kamera endnu. De er alt for
lyssvage (SPV, 7650, P800 etc). Derfor er T68i stadig et godt alternativ.

MVH

Tommy

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 04-03-03 15:36

> [...]

> hvilke muligheder er der udover det? Er der de samme muligheder med alle
> telefoner, eller er nogle mærker bedre end andre?

www.osxwireless.com

Du skulel sågar kuen fjernkontrollere din mac vha. en mobillos! =)

--
cordial regards, Peter +45 5192 3981
http://titancity.com/articles/religions.html

http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen i DK

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-03 18:32

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> www.osxwireless.com
>
> Du skulel sågar kuen fjernkontrollere din mac vha. en mobillos! =)

Har lige købt en T68i, glæder mig til at lege!