StartUp-disc OS 7?
Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-03 17:07

Hej.....Hvis man vil boote en Classic fra systemdisketterne, hvilken
diskette skal det være og hvilken tast skal holdes nede?

Jeg har fået en håndfuld forskellige Classics og nogle af dem har At
Ease installeret - med password login;-(
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 03-03-03 17:56

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har fået en håndfuld forskellige Classics og nogle af dem har At
> Ease installeret - med password login;-(

Du skal bare sørge for at disketten "Installeres først" sidder i
dikettedrevet før du tænder maskinen, så starter den fra disketten.

Og der foresvæver mig noget om at At Ease (det djævelskab) _ikke_ må
fjernes manuelt, da man så kan risikere at makskinen overhovet ikke kan
starte fra harddisken, fordi At Ease ved installering ændrer i diskens
boot-blokke (derfor fy-fy!).

Derfor skal man svjh bruge Kontrolpanelet til at slå At Ease fra med,
derefter kan man så fjerne skidtet.

Nogen må korrigere mig, hvis jeg husker fejl.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-03 02:41

Hej Mogens

Mogens Thyregod wrote:

> Du skal bare sørge for at disketten "Installeres først" sidder i
> dikettedrevet før du tænder maskinen, så starter den fra disketten.

Gør du det, så kan du ikke se indholdet på harddisken, men kun installere.
Man skal b'Hjælpefunktioner' som startdisk for at kunne få adgang til
disken, som jeg skriver det.

> [...]
> fjernes manuelt, da man så kan risikere at makskinen overhovet ikke kan
> starte fra harddisken, fordi At Ease ved installering ændrer i diskens

Øh..... - Det tror jeg ikke rigtig på, når jeg skal være ærlig. - Jeg har
haft AE på et par maskiner for at afprøve 'djævelskabet', og har bagefter
bare fjernet det hele igen _manuelt_, - og det har ikke givet problemer
hverken på en PB 165, PB 190, en PF/LC 630 eller en LC/LC II.

> Derfor skal man svjh bruge Kontrolpanelet til at slå At Ease fra med,
> derefter kan man så fjerne skidtet.

Jamen Mogens! - Du ændrer da ikke bootblokkene tilbage igen blot ved at
slå det fra... Når først bootblokkene er lagt ved formatteringen, så er de
så at sige 'faste' og kan ikke ændres før ved en ny formattering, - fx.
hvis man vil partitionere en disk.... - Ikke engang det gamle program
Apple HD SC Installer ændrer i booksektorerne, hvis man partitionerer
disken uden at omformattere. - Det har jeg også prøvet på flere SCSI
diske.

> Nogen må korrigere mig, hvis jeg husker fejl.

Det være så hermed gjort...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-03 14:30

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dét hér er mystisk.......Mogens har svaret i et indlæg, der i tråden
ligger ét før dette, som jeg besvarer.

Men Mogens´ indlæg er passivt - og sådan er det nogle gange - Hvorfor
det?

Men Erik har ret i et andet indlæg - det hjælper ikke at putte disketten
Hjælpefunktioner i - det er system 7.0 jeg har, og på en Classic ll
siger den, at systemet er for gammelt.

Og på Classic spytter den den ud.

Så skal jeg vel downloade 7.5 op lægge det på disketter?

Nu begynder det s´gu´ at ligne arbejde

Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-03 04:20

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> [.....]
> Men Erik har ret i et andet indlæg - det hjælper ikke at putte disketten
> Hjælpefunktioner i - det er system 7.0 jeg har, og på en Classic ll
> siger den, at systemet er for gammelt.

Også på II'eren? - Det lyder da lige så underligt. 'Hjjælpefunktioner' starter
op i ROM og ikke i RAM. Dvs., den bruger ikke andet end CPU'ens ROM kreds....
Jeg har oplevet det en enkelt gang før på en LC, hvor der havde været
installeret 7.5, så hvorfor den gør det, aner jeg simpelthen ikke...

> Og på Classic spytter den den ud.

- Og du huskede at holde SHIFT tasten nede, da du tændte den?

> Så skal jeg vel downloade 7.5 op lægge det på disketter?

Jeg har allerede en 'Hjælpefunktioner' til 7.1 liggende i image format og kan
da forholdsvis hurtig lave en af en 7.5 også, så kan du køre dem ud på
disketter, kan jeg godt maile imagefilerne til dig.

> Nu begynder det s´gu´ at ligne arbejde

Vær du glad for, at det ikke er DOS manageren på en Windows 95, du skal ind og
rette / redigere i manuelt for at fjerne eller genoprette noget... - så kan
du snakke om arbejde. - En af mine venner, der egentlig er Mac bruger, har lånt
en Wintel med Windows 95 for at kunne komme på nettet, og så gjorde hun den
fejl, at hun forsøgte at ændre i den bestående opsætning fremfor at oprette en
ny account + profile, som jeg havde sagt til hende, at hun skulle. - ....Det
tog en dataingeniørstuderende (en ret skrap fyr) _2_ dage at redde harddiskens
indhold! - så hun undgik en format C:\F + fuldstændig nyinstallering af alt....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-03 15:36

> [...]
>
> Vær du glad for, at det ikke er DOS manageren på en Windows 95, du skal ind og
> rette / redigere i manuelt for at fjerne eller genoprette noget...

Okay.......Erik, jeg vil gerne tage imod dit tilbud om hjælpefunktioner
til 7.1 & 7.5, tak.

Jeg har lavet en mappe til dig på serveren ftp://mortenlind.dk -
mappen hedder ERIK_R._S - så smider du bare imagefilerne dér.

Så kan jeg formattere, hvis jeg har forstået det rigtigt?

Og så kommer man udenom det bøvl, Mogens skrev om?

Burde de Classics ikke kunne køre 7.0? Også Classic II?

Er en AppleOneScanner et godt apparat, véd I det?

Nå, nu får jeg blandet for meget sammen.....een ting ad gangen
Foreløbig tak

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-03 16:14

Morten Lind wrote:

> [...]
>
> Jeg har lavet en mappe til dig på serveren ftp://mortenlind.dk -
> mappen hedder ERIK_R._S - så smider du bare imagefilerne dér.

Hm... Adresen virker ikke. Jeg har prøvet med både Fetch og Netscape, men begge
melder, - at du 'ikke eksisterer'...

> Så kan jeg formattere, hvis jeg har forstået det rigtigt?
>
> Og så kommer man udenom det bøvl, Mogens skrev om?

Ja, og hvis der alligevel ikke er noget, som du må/kan bruge på HD'en, så er det jo
også ligegyldigt - set på den måde...

> Burde de Classics ikke kunne køre 7.0? Også Classic II?

Classic burde, men hverken Classic II, ColorClassic og ColorClassic II kan køre med
mindre end 7.1. Det var std. for de 3 modeller.

> Er en AppleOneScanner et godt apparat, véd I det?

Det er faktisk slet ikke så tosset en scanner, - jeg kan knap huske, hvordan den
ser ud længere, men i kvalitet svarer den til de ældre Umax og Microtek - 300dpi.
Den er ikke så hurtig, men fx. til folk, der ikke bruger en scanner ret meget, så
er den udmærket. Den er også stadig understøttet i OS 9.x

> Nå, nu får jeg blandet for meget sammen.....een ting ad gangen
> Foreløbig tak

Tja, og så den adresse, - hvordan kommer jeg uden om det? - Du kan evt. sende mig
den i en mail offlist, hvis du foretrækker det.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-03 18:24

> Hm... Adresen virker ikke. Jeg har prøvet med både Fetch og Netscape, men
> begge melder, - at du 'ikke eksisterer'...

Det forstår jeg ikke? I Fetch skal du bare skrive mortenlind.dk i HOST
og så kører det......

Hvad med min Public-mappe på .Mac? Der hedder jeg også mortenlind(Spøjst
nok) - men jeg kan ikke huske, hvordan man gør.....iTools? eksisterer
ikke mere? iDisk hedder det - kan du ikke komme ind på dén?

Netværksbrowser eller connect to server=iDisk? Jeg kan ikke huske det,
Erik.......kan den være på en mail, så kan du bare sende den til
adressen ovenfor.

> Ja, og hvis der alligevel ikke er noget, som du må/kan bruge på HD'en, så
> er det jo også ligegyldigt - set på den måde...

Ja, jeg véd jo ikke, hvad der er, men ret beset skal man formattere dem
- registerloven og sådant

> Classic burde, men hverken Classic II, ColorClassic og ColorClassic II kan
> køre med mindre end 7.1. Det var std. for de 3 modeller.

Apple har 19 disketter til download med system 7.5.3 - skal jeg hente
det?

> [...]
> Microtek - 300dpi. Den er ikke så hurtig, men fx. til folk, der ikke
> bruger en scanner ret meget, så er den udmærket. Den er også stadig

OK - tak..den er stor som et ondt år, men virker umiddelbart som
kvalitet/kram.......

> Tja, og så den adresse, - hvordan kommer jeg uden om det? - Du kan evt.
> sende mig den i en mail offlist, hvis du foretrækker det.

Jamen - det er jo adressen, så prøv igen, eller prøv det jeg skrev
øverst, eller send en mail. Hvis det kun er to disketter, er det vel
ikke mere end ca. 3MB? (Hvis postprogrammet kan klare det?)

Foreløbig mange tak fra Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-03 05:10

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Det forstår jeg ikke? I Fetch skal du bare skrive mortenlind.dk i HOST
> og så kører det......

OK, det gør det også nu...

> Hvad med min Public-mappe på .Mac? Der hedder jeg også mortenlind(Spøjst
> nok) - men jeg kan ikke huske, hvordan man gør.....iTools? eksisterer
> ikke mere? iDisk hedder det - kan du ikke komme ind på dén?

Jeg gjorde, som du har skrevet, og der lå ganske rigtig en mappe med mit navn,
jeg valgte den og begyndte o0pload, men fik så pludselig besked om, at access
denied. Så så jeg, du havde en 'drop_box' og prøvede den, - et voila... så
kørte det. Du får udover en 'Hjælpefunktioner 2' også lige både hele System 7.1
med opd. 3.0 i DK + OpenTransport 1.0, der kan køre på 7.1.x. Så kan du med
FreePPP koble den direkte op til mails via et ganske alm. modem.

Jeg vil gerne sende dig hele System 7.5.3 også. Den har jeg liggende i
diskettebilleder også på både dansk og engelsk. Det er både 68k og PPC, men
installeren lokaliserer selv processor og vælger den rigtige installation.

> Ja, jeg véd jo ikke, hvad der er, men ret beset skal man formattere dem
> - registerloven og sådant

Ja, men det skal iflg. loven være den, der afgiver computeren, der har
slettepligten.

> Apple har 19 disketter til download med system 7.5.3 - skal jeg hente
> det?

Nej, du får dem fra mig, det er lettere. De 'disketteimages', Apple har
liggende er 'snyd og bedrag' så at sige. - Det er en segmenteret version, der
såsnart du åbner den første danner _én_ stor sammenhængende installationsfil,
som er beregnet til udbrænding på CD. Altså ikke reelle diskettebilleder - men
partial images...

Spørgsmålet er bare, hvilken version, du vil ha'... DK eller US?

> OK - tak..den er stor som et ondt år, men virker umiddelbart som
> kvalitet/kram.......

OK, så er det flatbed scanneren og ikke håndscanneren. - det gør den ikke
dårligere æ- tværtimod.

> Jamen - det er jo adressen, så prøv igen, eller prøv det jeg skrev
> øverst, eller send en mail. Hvis det kun er to disketter, er det vel
> ikke mere end ca. 3MB? (Hvis postprogrammet kan klare det?)

Jo, det lykkedes jo så alligevel, men som sagt, så ligger de i din 'drop
box'.... - Og så har jeg lige opdaget, at grunden til, at jeg ikke kunne
placere dem i den mappe, du havde oprettet, er, at der er et lille '.', som jeg
har overset.... Men som sagt lad mig lige vide, om du vil have DK eller US
versionen af 7.5.3 + Update 7.5.5 - 4 disketter ekstra, - ja du må da gerne få
begge versioner, hvis du vil....

Det er faktisk en rimelig god hastighed, det kom op med. - Gennemsnitligt lå
det på ca. 23,6kb/sek fra en gammel 9600/350 og en Fetch 3.0.3.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-03 09:27

> Hej Morten

> OK, det gør det også nu...

Godt.....

> [...]
> med opd. 3.0 i DK + OpenTransport 1.0, der kan køre på 7.1.x. Så kan du
> med FreePPP koble den direkte op til mails via et ganske alm. modem.

Fedt, undskyld - smaddergodt

> [...]
> diskettebilleder også på både dansk og engelsk. Det er både 68k og PPC,
> men installeren lokaliserer selv processor og vælger den rigtige

Jo tak - det vil jeg da gerne have - altså 7.5.3 - meget gerne på dansk.

> Ja, men det skal iflg. loven være den, der afgiver computeren, der har
> slettepligten.

Nå, pyt - jeg gør det for dem.

OK - så er det 7.5.3 der er det vigtige......den originale 7.0 har jeg
selv

> Spørgsmålet er bare, hvilken version, du vil ha'... DK eller US?

Helst DK - eller begge dele? Hvis du gider........? Men når jeg har
pakket ud med StuffIt, så skal de vel på disketter? Så må jeg ud at købe
nogle.....jeg har ikke brugt disketter i mere end fem år

> OK, så er det flatbed scanneren og ikke håndscanneren. - det gør den ikke
> dårligere æ- tværtimod.

Nå - det er jo godt.....det tegner bedre og bedre

> [...]
> eller US versionen af 7.5.3 + Update 7.5.5 - 4 disketter ekstra, - ja du
> må da gerne få begge versioner, hvis du vil....

Jo, tak - og tak for din store indsats

> Det er faktisk en rimelig god hastighed, det kom op med. - Gennemsnitligt
> lå det på ca. 23,6kb/sek fra en gammel 9600/350 og en Fetch 3.0.3.

Ja, det er jo godt nok - modtageren er en 7200/90 på en 512/512Kb
forbindelse......

> mvh. Erik Rihcard

Ligeså mange hilsener herfra Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-03 04:45

Hej Morten

Inden jeg oploader 7.5 til dig, gider du så lige prøve den hjælpefunktioner, du
har fået her tidligere. - Den ligger også i din 'drop box', - jeg kan stadig
ikke få lov at oploade til den mappe, du har oprettet til formålet.... - Jeg
har fået en mistanke om, at den 7.5.2, som er udgangspunktet i oploadningen,
kun er en PPC version, da den kun fylder 13 disketter og ikke 19. - Jeg har
også en 7.5.3 liggende et sted, den skal jeg lige have fundet frem.....

Og hvis det er rigtig, så har jeg faktisk ikke engang selv en version, der kan
installeres på både PÅC og 68k maskiner, - så skal jeg alligevel have hentet
den fra nettet også...

Morten Lind wrote:

> Fedt, undskyld - smaddergodt

- Den 'Hjælpefunktioner, der nu ligger i din drop box kan du køre ud på en
diskette og det bliver så til en startdiskette med både Diskførstehjælp og
Diskværktøj på. - Kan den starte din ColorClassic II? - så er det system, jeg
har til både PPC og 68k

> Helst DK - eller begge dele? Hvis du gider........? Men når jeg har
> pakket ud med StuffIt, så skal de vel på disketter? Så må jeg ud at købe
> nogle.....jeg har ikke brugt disketter i mere end fem år

Jeg vil tro, du kan få dem til en 15-20kr. for 10stk., - ellers kan du få dem
gennem mig, så giv bare lyd fra dig, hvis du ikke kan finde dem under 20kr....

> Nå - det er jo godt.....det tegner bedre og bedre

En ColorClassic II kan faktisk godt køre med fx. 7.1.3 og så Photoshop 3.05. -
Jeg har faktisk en PhS 3 disketteversion liggende og fylde op et sted....

> Ja, det er jo godt nok - modtageren er en 7200/90 på en 512/512Kb
> forbindelse......

Hm... Det kan være, at jeg skal 'hjemkalde' min gl. 7200/90, - den står inde
hos min forlovede, - og så sætte den op som en ftp server, og så smide den
Seagate Chetah disk jeg har i den. - Der sidder i forvejen et 12x Pioneer CD
drev med 4mb buffer, så det kunne da blive til alletiders server, kan jeg regne
ud.

Nå, men jeg venter lige med at oploade noget, indtil, jeg har hørt fra dig.
mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 08-03-03 15:29

Hej Erik

> Og hvis det er rigtig, så har jeg faktisk ikke engang selv en version, der kan
> installeres på både PÅC og 68k maskiner, - så skal jeg alligevel have hentet
> den fra nettet også...

Jeg har en CD med 7.5.5 og også en 7.5.3 + updates, så vidt jeg husker.
7.5.5 er på engelsk, og kører pt på min Qaudra 950 med et PPC-kort i, så
den køre beviseligt på både 68k og PPC, skal jeg brænde dig en kopi?

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-03 18:04

Hej Sebastian

Meget, meget gerne. Dem jeg har har fulgt med div. gl. PM modeller, men normalt kan
man jo 'snyde' installeren' ved at gå direkte ind i installationsprogrammet. Det
kunne jeg med den 8.1, der fulgte med min G3/233...

Hvis det er 7.5.5 Update, så er den 'Multicountry' og kan bruges på både dansk
engelsk, tysk, fransk osv..

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 09-03-03 15:03

Hej Erik

> [...]
> man jo 'snyde' installeren' ved at gå direkte ind i installationsprogrammet.
> Det kunne jeg med den 8.1, der fulgte med min G3/233...

Jeg sætter en cd over med det samme. Du kan hente den om en time )))

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-03 16:57

Hej Sebastian

Timen er gået... og jeg kan ikke hente i dag alligevel, så vi må lige snakkes ved

> Jeg sætter en cd over med det samme. Du kan hente den om en time )))

mvh. Eriik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 08-03-03 16:40

Hej Erik

> Hej Morten
>
> Inden jeg oploader 7.5 til dig, gider du så lige prøve den
> hjælpefunktioner, du har fået her tidligere.

Ja, jeg nørkler med det i øjeblikket....havde fået ti disketter af fruen
og for at "hjælpe" havde hun formatteret dem til mig Meget sødt,
ikke? Bortset fra at jeg nu har ti ubrugelige disketter(PC-formatteret)

Nå, jeg fandt en udløbet Norton, jeg måtte tage, så jeg er i fuld gang.

Jeg får dog ikke afprøvet det før i aften, da Classic´erne ikke står
hér, hvor resten står.

Jeg kan også se, du arbejder om natten, og det forskyder vor
kommunikation noget, men hvis ikke du har travlt, så gør det ikke mig
noget

Jeg har nu fået kopieret de 8 diskettebilleder, der lå/ligger i mappen
DK-System 7.1 - så har jeg ikke flere disketter, og må afprøve disse i
aften.

D.v.s. at jeg melder tilbage i morgen eftermiddag(søndag), hvordan det
er gået

> [...]
> kan installeres på både PÅC og 68k maskiner, - så skal jeg alligevel have

Det er nok også bedre, at du gør det......du kender de systemer bedre
end jeg

> Kan den starte din ColorClassic II? - så er det system, jeg har til både
> PPC og 68k

Ja, det finder jeg så ud af i aften - og svarer dig hér imorgen
eftermiddag (jeg skal lige på arbejde først - så efter 16)

>så giv bare lyd fra dig, hvis du ikke kan finde dem under 20kr....

Fredgaard sælger 10 stk. for 39,95(Mac-formatterede)

> [...]
> smide den Seagate Chetah disk jeg har i den. - Der sidder i forvejen et
> 12x Pioneer CD drev med 4mb buffer, så det kunne da blive til alletiders

Det skulle du gøre - de gamle maskiner kan ikke slides op. Dén
7200/90/40 har to SCSI diske i - 500MB hver - og den har ikke været
slukket siden september sidste år.

På nær to strømafbrydelser og en ommøblering. Så den kører perfekt. Jeg
støvsuger den hveranden måned

> Nå, men jeg venter lige med at oploade noget, indtil, jeg har hørt fra
> dig. mvh. Erik Richard

OK - untill later.......

Mange hilsener fra Morten -- ¨"Dit mod er blot din evne til at
undertrykke din angst"(ML) http://www.belzebub.biz [2000]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-03 02:18

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> [...]
> ikke? Bortset fra at jeg nu har ti ubrugelige disketter(PC-formatteret)
>
> Nå, jeg fandt en udløbet Norton, jeg måtte tage, så jeg er i fuld gang.

Jo, det er da sødt af hende, men hun har overhovedet ikke haft behov for at
gøre det. - Hvis du bruger den DiskCopy DK2-4.2, der ligger i DK-System 7.1
mappen, så åbn blot den og klik på 'Læs diskettebillede' - klik på 'Kopier' og
indsæt så en MF2HD diskette - uanset om den er formatteret eller ikke. DiskCopy
laver selv den rigtige struktur / formattering på disketten. - Klik igen på
'Læs diskettebillede' -> vælg næste diskettebillede og klik på 'Kopier. DC
laver nu igen en ny diskette, - sådan fortsætter du...

> [...]
>
> Jeg kan også se, du arbejder om natten, og det forskyder vor
> kommunikation noget, men hvis ikke du har travlt, så gør det ikke mig

Tja, det er det nemmeste... På den måde kan jeg nå de fleste af vore Nisus
Writer brugere... Amerikanerne er ved at stoppe med arbejdet, - australierne er
godt igang med næste dags arbejde, og japanerne er på vej til arbejde...

> Jeg har nu fået kopieret de 8 diskettebilleder, der lå/ligger i mappen
> DK-System 7.1 - så har jeg ikke flere disketter, og må afprøve disse i
> aften.

Så prøv med 'Hjælpefunktioner 2'. Den har startstystem, Diskførstehjælp og
Apple HD SC installer. Da Classic modellerne kører med SCSI diske, kan du bruge
HD SC installer til at formattere med. Den har en del forskellige lidt
specielle funktioner, som fx. at kunne fjerne drivere og lægge nye igen. Den
kan partitionere en disk uden at formattere den igen - og uden at data går
tabt.

> D.v.s. at jeg melder tilbage i morgen eftermiddag(søndag), hvordan det
> er gået

OK

> Det er nok også bedre, at du gør det......du kender de systemer bedre
> end jeg

Det gør jeg nok, - jeg har jo været med helt fra 7.0.1... - I øvrigt har jeg
fået et tilbud om en 7.5.3 CD fra Seb. Dyhr, og den er både PPC og 68k...

> Ja, det finder jeg så ud af i aften - og svarer dig hér imorgen
> eftermiddag (jeg skal lige på arbejde først - så efter 16)

Så burde jeg også være på net igen...

> Fredgaard sælger 10 stk. for 39,95(Mac-formatterede)

Uak! - det var da dyrt... men OK, svjv. har de også kun mærkevaredisketter nu.
- Dem, jeg har, er fra Gidana (Fuji), og jeg sælger til det halve 19,95kr. for
10 stk.

> [...]
> slukket siden september sidste år.
>
> På nær to strømafbrydelser og en ommøblering. Så den kører perfekt. Jeg

Hm, - der bliver måske også en mulighed for en PM 5500/275. Dem får jeg nogle
stks. af nu her snart, så jeg ivl lige se, hvad de formår og hvordan de er
bestykket / vedligeholdt...

Hvilket system bruger du på 72'eren? - og hvad bruger du som ftp software?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-03 16:19

> Hej Morten

Hej igen, Erik > > Jo, det er da sødt af hende, men hun har overhovedet
[...]

Ja, alt det fandt jeg ud af - perfekt - men DiscCopy melder diskfejl på
de PC-formatterede disketter, og selvom den HAR kopieret tingene over på
disketten, prøvede jeg den i aftes - og Classic´erne smed den ud - altså
stadig den PC-formatterede diskette, men pyt - jeg havde jo de andre -
og det virkede.

Og nu skal du høre(læse) - om det var dig eller Mogens, der sagde det,
kan jeg ikke huske, men At Ease kunne smides ud - UDEN at lave ged i
den.

Så nu véd jeg, at Classic´erne kører 7.1 - derfor kunne jeg i første
omgang ikke bruge mit eget system 7.0.

Men hjælpeværktøjerne fra dit system 7.1 fungerede perfekt. Bootede fra
disketten og smed alt ud, der mindede om At Ease - både i indstillinger,
system, udvidelser, på disk - ja, alle vegne.(Det er installeret på
diskniveau). Tømte skraldespanden med Alternativ, og det kører som
smurt. Kørte også disk-test og driveropdatering og ryddede op på disken
generelt.(opgaver m.m.)

Jeg nåede tre stk. Som jeg ser det, er de med 4MB RAM og 13/14MB
harddisk - systemet er 7.1 DK med 32K diskbuffer.

De har alle Claris 2.0DK samt noget matematik-noget og
skriveundervisningsprogram - En af dem har også MacWrite II - den har
været på et lærerværelse

Så kan jeg vel nå en tre - fire stykker mere i aften

> [...]
> Writer brugere... Amerikanerne er ved at stoppe med arbejdet, -
> australierne er godt igang med næste dags arbejde, og japanerne er på vej

Hvad er det for noget Nisus-noget, du har gang i? Jeg var utrolig glad
for NisusWriter 4.6 for nogle år siden, men skiftede til AppleWorks, da
den kom som version 6.

> [...]
> funktioner, som fx. at kunne fjerne drivere og lægge nye igen. Den kan
> partitionere en disk uden at formattere den igen - og uden at data går

Yes, men jeg dropper at formattere, når det nu kører så godt - det er
meget godt, at Claris bliver liggende

> Det gør jeg nok, - jeg har jo været med helt fra 7.0.1... - I øvrigt
> har jeg fået et tilbud om en 7.5.3 CD fra Seb. Dyhr, og den er både PPC og
> 68k...

Ja, det læste jeg - jeg kom først med fra system 8, men havde
naturligvis prøvet både 6 og 7, da min far har haft dem.

Jamen Erik - jeg véd ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre med den
ColorClassic, for bundkortet er totalt stripped - Alt mangler, så jeg
tør slet ikke sætte strøm til.

Jeg får nok nogle gamle 30/32PINs RAMklodser fra mit arbejde i løbet af
næste uge - så håber jeg, de virker - batteri skal der også i, men det
er vel standard 3,6VLith.(?)

> Så burde jeg også være på net igen...

Godt

> Uak! - det var da dyrt... men OK, svjv. har de også kun mærkevaredisketter
> nu. - Dem, jeg har, er fra Gidana (Fuji), og jeg sælger til det halve
> 19,95kr. for 10 stk.

Jamen så skal jeg da købe 30/40 stk. af dig - system 7.5 er de første
tyve, ikke?

> Hvilket system bruger du på 72'eren? - og hvad bruger du som ftp software?

Den kører med OS 9.1 US og serveren er NetPresenz 4.1 (ShareWare) - den
har http - ftp - gopher - og cgi.......nu tjekkede jeg lige - den har
48MB RAM og ikke 40 som jeg først troede.

Er det ikke noget for dig med den Performa 5260/120/40 incl 33k-modem,
der er på dk.marked.privat.edb.mac? Jeg ville gerne hjælpe ham af med
den, men jeg har ingen penge;-( Og det lader til, interessen er meget
lille. Han bor på Frederiksberg.

Iøvrigt kan jeg godt forstå, du ikke kunne uploade til din egen mappe
Jeg oprettede den bare, uden at give den de tilladelser, du skulle bruge
- så benytter den jo de tilladelser/begrænsninger der er i forvejen
Det skulle være ordnet nu, men hvis ikke, så brug blot DropBox igen -
Men jeg får jo ikke kopieret 7.5 over, før jeg har disketterne, så det
haster ikke.......

> mvh. Erik Richard

Hilsener fra Morten

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 09-03-03 17:24

Hej Morten

> [...]

> Jeg får nok nogle gamle 30/32PINs RAMklodser fra mit arbejde i løbet af
> næste uge - så håber jeg, de virker - batteri skal der også i, men det

Det er 30 pins, og det er standar 3.6 V, ja. Den kan i øvrigt tage to
klodser à 4Mb, men den vil kun benytte de 10Mb i alt. Har 4Mb på
motherboardet.

Den burde kunne starte uden batteriet, ved at starte, slukke og straks
starte igen.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-03-03 17:43

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> motherboardet.
>
> Den burde kunne starte uden batteriet, ved at starte, slukke og straks

Ok, Seb/ - du er med på en kigger, ka´ jeg se

1. De 30pins - ka´ jeg tage dem fra en II´er eller en LC?
2. Har I ingen Classic på museum, eller kalder I dem bare plus?
3. Hvorfor er der to museer i Jylland? Er I uvenner?
4. Den II´er I har et billede af på hjemmesiden er nem at komme til -
sådan ser mine ikke ud. Der skal man skrue harddisk & drev af med fire
skruer.
5. Er der noget bestemt jeg skal gøre for at få skærmene til at virke
med de II´ere? fx´eren(gringoen) har fået nyt batteri og kører, men
ligegyldigt hvad, så kan jeg ikke få skærmen - nogle af dem - til at
virke. Det er som om, stikkene ikke passer? Er der noget, jeg overser?

Nå, vi snakkes ved, Seb/

Hej herfra
Morten

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-03-03 00:14

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-03-03 00:21

UPS. min maskine gik ned, så indlægget før dette blev lidt tomt, jeg
sendte et nyr. Beklager

/Seb

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-03-03 00:14

Hej Morten

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Ok, Seb/ - du er med på en kigger, ka´ jeg se
>
> 1. De 30pins - ka´ jeg tage dem fra en II´er eller en LC?

Formodentlig, hvis bare de er hurtige nok, dvs har lavt nok til i ns.
Jeg sender dig lige en pdf-fil, håber du kan læse den - og forstå den
,-)

> 2. Har I ingen Classic på museum, eller kalder I dem bare plus?

Vi kalder den ikke plus, og vi har både en Classic og en Color Classic;
men vil gerne have to af hver model.

> 3. Hvorfor er der to museer i Jylland? Er I uvenner?

Godt spørgsmål, nej ikke mig bekendt.

> 4. Den II´er I har et billede af på hjemmesiden er nem at komme til -
> sådan ser mine ikke ud. Der skal man skrue harddisk & drev af med fire
> skruer.

Hmm, der er jo flere forskellige modeller inden for II'erne; men hvilken
én er din? II, IIfx eller noget andet?

> [...]
> ligegyldigt hvad, så kan jeg ikke få skærmen - nogle af dem - til at
> virke. Det er som om, stikkene ikke passer? Er der noget, jeg overser?

Passer stikkene sammen? VGA-stik er med tre rækker ben, og Mac'ernes er
med to rækker. (Nye Mac'er kører vist med VGA).
IIfx'eren skulle have et grafikkort installeret, hvis ikke der er et
sådant, så får du lidt svært ved at sætte skærm til jo.

Jeg har nogle Nubus-kort, hvis du får brug for at prøve med et.

> Nå, vi snakkes ved, Seb/

Det gør vi vel

/Seb

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-03 18:02

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> [...]
> disketten, prøvede jeg den i aftes - og Classic´erne smed den ud - altså
> stadig den PC-formatterede diskette, men pyt - jeg havde jo de andre -

Tja, - der gik faktisk også nogen tid dengang, kan jeg da huske, før jeg fandt
ud af, at den kunne bruges direkte til at lave disketter fra images med. -
Indtil da brugte jeg et lille værktøj, der hed noget med 'Mount Disks' eller
sådan noget...

Problemet med, at de PC formatterede disketter ikke vil virke, kan skyldes
flere ting. Dels, at der _er_ fejl på disketterne, men det lyder så
usandsynlig, at der skulle være fejl på alle 10, så det tror jeg ikke. Jeg er
mere tilbøjelig til at tro, det er i det program, hun har brugt, at problemet
ligger. Nogle PC formatteringsprogrammer flytter rundt på den startkode, der
altid er på en diskette og lægger denne kode et andet sted end i den første
bootsektor på disketten. Åbner man en diskette med en diskeditor, skal koden
ligge nogenlunde sådan

3F00 0000 0000 0000
3F00 0000 0000 0000 ....osv...

Hvis '3F00' flyttes til anden række, så kan disken ikke læses på en Mac
uanset, om Arkivudveksling er installeret eller ikke, og disken kan ikke
formatteres med almindelige værktøjer. Det eneste program, jeg kender, der kan
ændre på det, er et lille freeware program, der hedder 'ChainFormat 0.82' - Den
kan jeg smide op til dig ved samme lejlighed.

> Og nu skal du høre(læse) - om det var dig eller Mogens, der sagde det,
> kan jeg ikke huske, men At Ease kunne smides ud - UDEN at lave ged i
> den.

Det var mig, der sagde man kunne slette AE manuelt og Mogens, der sagde, at det
kunne man ikke...

> [...]
> diskniveau). Tømte skraldespanden med Alternativ, og det kører som
> smurt. Kørte også disk-test og driveropdatering og ryddede op på disken

Hm, - jeg tror lige, jeg giver dig en gammel Norton 3.2. Den har et værktøj til
at lave bootdisketter med hhv. DiskDoctor og SpeedDisk med...

> Jeg nåede tre stk. Som jeg ser det, er de med 4MB RAM og 13/14MB
> harddisk - systemet er 7.1 DK med 32K diskbuffer.

Der skulle meget gerne være 40mb harddiske på de Classic maskiner....

> De har alle Claris 2.0DK samt noget matematik-noget og
> skriveundervisningsprogram - En af dem har også MacWrite II - den har
> været på et lærerværelse

Indimellem bruger jeg faktisk stadig min CWKS 1.0v3, hvis jeg véd, at dem jeg
skal sende noget til bruger de tgamle maskiner. MacWrite II er 'The Standard'
og det eneste Mac program, som MS laver konverter til i deres Office pakker.

> [...]
>
> Hvad er det for noget Nisus-noget, du har gang i? Jeg var utrolig glad
> for NisusWriter 4.6 for nogle år siden, men skiftede til AppleWorks, da

Øh... du mener 4.1.6? - mig bekendt sprang de fra 4.1.x til 5.0. Seneste
version er 6.5.1.

Jeg er med i nogle forskellige Nisus grupper, hvor jeg primært tager mig af Mac
OS problemer i forbindelse med tekstbehandling. Desuden er jeg tilknyttet Nisus
Software som kontaktperson for Danmark. + en del mere, som jeg ikke kan komme
ind på pga. tavshedspligt.

Men på deres hjemmeside, kan du allerede nu se nogle screenshots af det nye
Nisus Writer X, som er under udvikling. - Det bliver et rent Cocoa program, så
der er noget at glæde sig til.

> Yes, men jeg dropper at formattere, når det nu kører så godt - det er
> meget godt, at Claris bliver liggende

Enig, altyernativet ville være en RagTime 3.2 eller en Word 5.1a.

> Jamen Erik - jeg véd ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre med den
> ColorClassic, for bundkortet er totalt stripped - Alt mangler, så jeg
> tør slet ikke sætte strøm til.

Evt. sælge den som 'reservedelslager' til en anden med en ColorClassic?

> Jeg får nok nogle gamle 30/32PINs RAMklodser fra mit arbejde i løbet af
> næste uge - så håber jeg, de virker - batteri skal der også i, men det
> er vel standard 3,6VLith.(?)

Nogle kører med 3.6v mens andre bruger 4,5v, så her bør du konsultere Guru 2.9
og kigge på batteriholderne.

> Jamen så skal jeg da købe 30/40 stk. af dig - system 7.5 er de første
> tyve, ikke?

Så send mig din adresse off-list, så finder jeg ud af noget.

> Den kører med OS 9.1 US og serveren er NetPresenz 4.1 (ShareWare) - den
> har http - ftp - gopher - og cgi.......nu tjekkede jeg lige - den har
> 48MB RAM og ikke 40 som jeg først troede.

OK.

> [...]
> der er på dk.marked.privat.edb.mac? Jeg ville gerne hjælpe ham af med
> den, men jeg har ingen penge;-( Og det lader til, interessen er meget

Nogle gange forsvinder de næsten før, de er sat til salg, andre gange går der
lang tid, - men så kan jeg lige så godt bruge den 7600, jeg også har stående...

Nå sådan...!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-03 15:25

> Hej Morten

> mere tilbøjelig til at tro, det er i det program, hun har brugt, at
problemet

Det tror jeg også

>freeware program, der hedder 'ChainFormat 0.82' - Den kan jeg smide op
>til dig ved samme lejlighed.

Tak, men du behøver ikke have al den ulejlighed

> Det var mig, der sagde man kunne slette AE manuelt og Mogens, der sagde,
> at det kunne man ikke...

Hæ, hæ......det kan man altså

> Hm, - jeg tror lige, jeg giver dig en gammel Norton 3.2. Den har et
> værktøj til at lave bootdisketter med hhv. DiskDoctor og SpeedDisk med...

Er Norton ikke farlige sager til en Mac? (rygter, måske?)

> Der skulle meget gerne være 40mb harddiske på de Classic maskiner....

Så må det være dét, der er ledigt, jeg har set på - det er det nok, for
det er ikke det samme på dem alle

> Øh... du mener 4.1.6? - mig bekendt sprang de fra 4.1.x til 5.0. Seneste
> version er 6.5.1.

Ja, naturligvis - jeg tror jeg fik et eksemplar på en MacFormatCD i 1999
og dét brugte jeg længe.

> Enig,

> Evt. sælge den som 'reservedelslager' til en anden med en ColorClassic?

Jaaaa.......meeeen, det er den eneste ColorClassic og der er 5 alm.
Classic og vistnok en Classic II, og ColorClassic´en er klart den mest
nuttede at se på - så den ville jeg jo gerne beholde

> Så send mig din adresse off-list, så finder jeg ud af noget.

Til Stofa eller Netscape?Frederiksberg eller Gladsaxe?

Og til sidst, Erik.......Classic II havde i går aftes hardwarefejl, der
IKKE kunne repareres, så den er nu formatteret, som den eneste, endnu
Sebastian er med på sidelinien - har du bemærket det?

Mvh
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-03 16:25

Morten Lind wrote:

> Tak, men du behøver ikke have al den ulejlighed

Åh hvad, - den fylder ikke ret meget, og er et af de bedste
formatteringsprogrammer overhovedet, - skam han ikke videreudviklede den...

> Hæ, hæ......det kan man altså

Tja, det var jo det, jeg skrev, - men jeg kan da ikke garantere for, at AE
ikke kan lave kuk i det på andre systemer eller maskiner, - meeen når både du
og jeg har gjort det uden problemer, ...såå...

> Er Norton ikke farlige sager til en Mac? (rygter, måske?)

Nogle versioner er bedre end andre... NU 3.2, 3.5.3 er nok de nyeste, du kan
bruge med 7.1. Den man skal holde sig laaaangt væk fra er ver. 4.0. Den har
nogle grimme fejl, der kan smadre en disk til ukendelighed, hvis man bruger
DiskDoctor derfra. SpeedDisk er godt nok. For alle versioner gælder det, at
man skal holde sig endda meget langt væk fra FileSaver. Der er virkelig
problemer med FS og bl.a. AppleTalk, AppleShare og Apple ENET, (Apple Internet
Access, i System 7.5).

En af 'fiduserne' ved 3.2 er, at den kan lave bootdiske til alle de gamle
maskiner. Jeg bruger selv stadig 3.2 på alm. HFS formatterede gamle maskiner,
det er den bedste ver. hertil.

> Så må det være dét, der er ledigt, jeg har set på - det er det nok, for
> det er ikke det samme på dem alle

Det passer meget bedre...

> Ja, naturligvis - jeg tror jeg fik et eksemplar på en MacFormatCD i 1999
> og dét brugte jeg længe.

- Og du har reg. den og fået det gratis reg.nr.? - Når NW X kommer, så håber
jeg på, at de frigiver 5.0 som gratis version. - Det arbejder vi på at få
ledelsen til. - Især nu da RagTime har frigivet selv deres nyeste ver. 5.6 til
gratis brug for private. I forhold til 4.1.6 så er 5.0 langt mere kompatibelt
i brugen af XTND oversætterne og kan derfor også konvertere Word 6/95 filer
direkte og med MLP 10.x+ kan den også klare Office 98 og 2001.

> Jaaaa.......meeeen, det er den eneste ColorClassic og der er 5 alm.
> Classic og vistnok en Classic II, og ColorClassic´en er klart den mest
> nuttede at se på - så den ville jeg jo gerne beholde

Så må du jo finde ud af, hvad der egentlig mangler af RAM og VRAM, evt. HD,
batteri osv., og så købe stumperne efterhånden. HD, RAM og VRAM kan du måske
få gennem dk.marked.privat.dk

> Til Stofa eller Netscape?Frederiksberg eller Gladsaxe?

Brabrand - for ik' det ska' væ'r lyw',- men vi har da et postvæsen herovre
også.... Stofanet adressen er min hovedadresse.

> Og til sidst, Erik.......Classic II havde i går aftes hardwarefejl, der
> IKKE kunne repareres, så den er nu formatteret, som den eneste, endnu

Jeg skal lige have kigget på noget, så kommer jeg måske tilbage med en god
ting, der vil kunne afværge den slags i fremtiden....

> Sebastian er med på sidelinien - har du bemærket det?

Ja, jeg har set, at Seb. er med. Der er nogle maskiner, han kender mere til,
end jeg gør. Jeg kender Classic modellerne, fordi jeg har brugt en Classic en
hel del.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-03 17:18

Hej Erik

Ok - så siger vi det.....

Ok med den også.......nu bliver det da nødvendigt med disketterne

> [...]
> i brugen af XTND oversætterne og kan derfor også konvertere Word 6/95 filer
> direkte og med MLP 10.x+ kan den også klare Office 98 og 2001.

Ja, den blev registreret, men om jeg stadig har det, kan jeg ikke komme
på - dog foresvæver det mig, at jeg skrev nummeret ned på indlægget i
jewel-case´en, så hvis jeg kan finde den.........??????

Men ellers kan det jo være, de stadig har det hos Nisus.......jeg får da
stadig "Greetings from Nisusland" Jeg har også prøvet deres mail
engang

> Så må du jo finde ud af, hvad der egentlig mangler af RAM og VRAM, evt. HD,
> batteri osv., og så købe stumperne efterhånden. HD, RAM og VRAM kan du måske
> få gennem dk.marked.privat.dk

Nu er problemet jo, at jeg ikke véd, hvad der skal være på det bundkort.
Man trækker det ud - ligesom på en Performa - så har jeg sat 2x4MB
30pins RAMklodser i. Lige ved siden af er et andet slot, der er
større/længere.....jeg véd ikke, til hvad? Så er der et hvidt slot, som
er bredt - 0,5cm. - det er også tomt og sidder i den anden ende. Så har
jeg sat nyt batteri i, men den virker stadig ikke. Hvor skal HD´en være
- skal jeg kunne se den? For det kan jeg ikke. Nå, det må komme hen ad
vejen.

> [...]

> Jeg skal lige have kigget på noget, så kommer jeg måske tilbage med en god
> ting, der vil kunne afværge den slags i fremtiden....

OK igen

Hej fra
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-03 17:33

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Men ellers kan det jo være, de stadig har det hos Nisus.......jeg får da
> stadig "Greetings from Nisusland" Jeg har også prøvet deres mail
> engang

Jeg mener, de gemmer navnene på dem, der har reg., så det er bare at sende en mail
og spørge. Adressen kan jeg ikke i hovedet, men den står på deres site.

> [...]
> jeg sat nyt batteri i, men den virker stadig ikke. Hvor skal HD´en være
> - skal jeg kunne se den? For det kan jeg ikke. Nå, det må komme hen ad

Jeg finder lige den tekniske servicemanual og smider den til dig...

> OK

Har fået adresse...

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-03-03 21:14

Hej Morten

> [...]

> jeg sat nyt batteri i, men den virker stadig ikke. Hvor skal HD´en være
> - skal jeg kunne se den? For det kan jeg ikke. Nå, det må komme hen ad

Vi kunne aftale, at du ringede, så kunne jeg kigge ind i min imedens ,-)
Den står her på gulvet og keder sig. Nej den er IKKE til salg

Fra : Morten Lind

Dato : 11-03-03 16:14

> [...]

> Vi kunne aftale, at du ringede, så kunne jeg kigge ind i min imedens ,-)
> Den står her på gulvet og keder sig. Nej den er IKKE til salg

Ja, det kunne vi........iaften? Kl. ca.20:00?.....nu er vi jo lidt
længere henne i ugen Jeg ser jo først alle jeres indlæg efter 14:00
dagen efter, de er posted, så jeg ligger konstant i baghjul
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-03 15:38

Jeg forstår stadig ikk, hvorfor jeg ikke kan få Mogens´ første indlæg at
se - idag kan jeg ikke engang se, at det er fra ham?

M.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 04-03-03 23:06

[snip]

> [...]
> Apple HD SC Installer ændrer i booksektorerne, hvis man partitionerer
> disken uden at omformattere. - Det har jeg også prøvet på flere SCSI

Jeg har nu genopfrisket min hukommelse og har genfundet min kilde:
MacWorld Macintosh Secrets af David Pogue & Joseph Snorr, ISBN
1-56884-025-X

Her findes på side 163 flg.:

At Ease and the death of your hard drive

The manual maskes a big deal about the specific way you remove At Ease.
It tells you that you _must_ run the Installer, click Custimoze, hold
down the Option key, and click Remove. It spicifically warns you not to
drag the At Ease files to the Trash. The manual doesn't, however,
specify exactly what will happen if you don't remove At Ease in the
officiallly sanctioned manner.

Frankly, we couldn't imagine that Apple would release any software -
especially a pogram geared for households with kids - that could cause
much damage. So we thought, in the interests of science and research for
this book, that we'd give it a shot. Without turning At Ease off, we
dragged it and its associated files to the Trash.

Our first sign of impending doom was that the Trash wouldn't empty. A
message told us that its contents we "in use". Oh well, we thought. We
restarted.

When the Mac came to life again, everything seemed fine at first. We got
the "Welcome to Macintosh" screen, extension icons marched across the
bottom of the screen, and then - nothing. Just a flickering system-bomb
icon in an empty dialog box.

We restarted. We restarted with the Shift key held down. We ran Disk
Tools, which didn't even acknowledge the exsistance of the hard dirive.
We ran s disk-repair program like Norton Utilities. Nothing. Our drive,
as far as these signs told us, was officially trashed.

Finally, we took our advice fram Chapter 30, and we did a clean
reinstall af the system software. At last, our Mac sprang happily back
to life.

An Apple programmer friend later told us that At Ease does something
rather un-Kosher whhen it installs itself. It modifies the _boot blocks_
of your hard drive (the very first instructions that get processed when
your Mac is turned on) to ignore the Finder and launch At Ease instead.
Of course, once At Ease is gone, the Mac goes on a wild-goose chase, and
throws up its electronic hands in frustration.

The message is clear: remove At Ease only using the original Installer
program, or you're asking for trouble.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-03 05:17

Hej Mogens

'??' - Det er sådan, jeg føler det lige nu... - Jeg tvivler ikke på det, du har
fundet frem, men der er noget, der ikke stemmer et sted. - Har jeg bare været
'heldig' på _5_ _forskellige_ maskiner - eller hvad? - Og hvordan pokker kan
startproceduren køre løs med visning af div. ikoner m.v., hvis den ikke kan
finde startblokkene? - Systemet ligger på _harddisken_ og ikke i RAM'en....????
- Der er noget, der halter gevaldigt endda...!

Jeg kunne forstå det, hvis AtEase blev loaded sidst i startproceduren, men den
loades _først_ - endda før evt. antivrus udv. som Disinfectant Init,
VirusShield osv...

- En disk, der ikke eksisterer, kan altså ikke vise en startprocedure med
marcherende ikoner...!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-03 18:02

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Hej.....Hvis man vil boote en Classic fra systemdisketterne, hvilken
> diskette skal det være og hvilken tast skal holdes nede?

Du skal bruge disketten 'Hjælpefunktioner'. Sæt disketten i drevet, mens
maskinen er slukket, tænd maskinen, mens du holder SHIFT tasten nede,
indtil dialogen 'Velkommen til Macintosh' er forsvundet og den 'knurrer
lystigt i diskettedrevet.

> Jeg har fået en håndfuld forskellige Classics og nogle af dem har At
> Ease installeret - med password login;-(

Du kan evt. blot prøve at starte maskinen på normal vis mens du holder
SHIFT nede, så slår du alle udv. fra. Hvis der ikke er sat 'DiskLock' på
AtEase, så vil du kunne komme uden om password på den måde. For at
neutralisere AtEase, skal du så åbne AE og slette password og gemme
ændringerne. - Men en god idé er at slette alle AE indstillingerne
først, så spørger den ikke om gammel password.

- I øvrigt synes jeg, AE er - eller rettere var - noget af det mest
tåbelige stykke software, Apple har lavet. - Det skulle lette 'brugerens
adgang', men tværtimod gjorde det det hele både mere besværlig og
sløvede maskinerne ned...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-03 18:33

> [...]
> tåbelige stykke software, Apple har lavet. - Det skulle lette 'brugerens
> adgang', men tværtimod gjorde det det hele både mere besværlig og

Hej Erik......tak - igen - De er netop Disclocked - jeg prøvede
naturligvis at starte uden udvidelser, men nej(Glemte at skrive det
før)

Så jeg prøver den diskette, du foreslår - Maskinerne er fra en skole -
jeg tror, det er derfor, de er udstyret med AtEase.

Der er iøvrigt en ClassicColor med, men den er desværre stipped totalt -
mangler batteri, RAM og hvad der ellers skal være på bundkortet?
Den er ellers pæn At se på

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-03 03:10

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Hej Erik......tak - igen - De er netop Disclocked - jeg prøvede
> naturligvis at starte uden udvidelser, men nej(Glemte at skrive det
> før)

Det anede mig... - Det var derfor jeg nævnte at der kunne være sat DiskLock
på. Så hjælper det heller ikke at prøve 'Hjælpefunktioner', da selve
spærrekoden ligger i harddiskens driver.

> Så jeg prøver den diskette, du foreslår - Maskinerne er fra en skole -
> jeg tror, det er derfor, de er udstyret med AtEase.

Som sagt, så vil det ikke hjælpe dig... MEN der er _én_ mulighed... Hvis du
kan få fat i en startdiskette med en 'Hjælpefunktioner 2' fra en System
7.5.2/7.5.3, hvor der også ligger en Diskværktøj 1.2 på, så kan du med den
installere en ny driver ved at gøre flg.:

Start fra disketten 'Hjælpefunktioner 2' HUSK at holde SHIFT nede under
starten.
Åbn Diskværktøj
Vælg harddisk
Klik på 'Formater'
Vælg 'Speciel'
Marker i boksen til venstre den øverste driverpartition og slet den.
Gå til menuen 'Funktioner' og vælg 'Opdater driver'
Afslut Diskværktøj
Vælg 'Start igen' fra menuen 'Speciel'

...Så skulle den meget gerne starte op uden den gamle driver og uden
låsekoden fra AE. Jeg kan ikke garantere, det virker, men det virkede på en
LC 630.

> Der er iøvrigt en ClassicColor med, men den er desværre stipped totalt -
> mangler batteri, RAM og hvad der ellers skal være på bundkortet?
> Den er ellers pæn At se på

ColorClassic bruger std. 30-pins SIMM RAM. 4mb er fast på bundkort. Der er
plads til 2x4mb, men CPU kan kun reg. de 10mb. Det samme gælder for VRAM, her
er de 256kb fast på bundkort + 1 sokkel til yderligere 256kb. Typen er std.
VRAM SIMM.

Mht. PRAM batteriet skal du være opmærksom på, om det er en tidlig udgave
eller en senere version af bundkort. De tidlige versioner brugte 3.6v lithium
(fx. Maxell ER3S), mens de senere revisioner (forår 94) brugte en 4,5v
alkaline ala Rayovac 840.

Jeg håber, du får den op at køre igen. Det er en pragtfuld maskine, - jeg vil
gerne på et tidspunkt have fat i enten en ColorClassic eller CC II. Det er
den bedste farveskærm, jeg endnu har set til dato! - og det selvom det kun er
en 10" skærm.

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-03-03 19:41

Hej Morten

> [...]

> Så jeg prøver den diskette, du foreslår - Maskinerne er fra en skole -
> jeg tror, det er derfor, de er udstyret med AtEase.

Det er vist meget oplagt

> Der er iøvrigt en ClassicColor med, men den er desværre stipped totalt -
> mangler batteri, RAM og hvad der ellers skal være på bundkortet?
> Den er ellers pæn At se på
Åh, det er bare 30 pins simm, så det er ikke noget problem, og batteriet
er jo bare sådan et til små 100,- mangler der ikke andet, så kan den
sagtens komme til at du igen.

Forøvrigt så mener jeg, at huske at en anden diskdriver end aplles er
istand til at fjerne atease fra bootblokene, men det kræver muligvis at
du ikke blot opdaterer men også reformaterer disken. Prøv med HDT FWB.,

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-03-03 00:14

Hej Morten,
Jeg har også engang købt en lærermaskine fra en skole.Der var også
password på og ingen kunne huske det..
Jeg havde vist omtrent hele Polle involdveret i den sag, men lige meget
hjalp. Tilsidst bragte en af mine venner den hen til en ekspert, der kunne
komme ind og hente de data, der lå på maskinen for derefter at formatere
den. Det var noget af en operation.

Håber det lykkes
HIlsen Hanne