DDR-RAM vs.alm. RAM
Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-03 16:50

God fastelavn....
Efter en tur med raslebøssen vil jeg have en RAM-klods til
G4´eren(DA733) - kan man uden videre drage fordel af de dér double data
ram, eller skal det være de samme, som sidder der i forvejen.

Jeg sparer også op til et afløsergrafikkort, men der er jo en million
til forskel på et NvidiaTitanium og et ATI 8500PRO, selvom de næsten er
ens i specs.?

Hvem er teknisk og pædagogisk nok til en opklarende forklaring?
På forhånd tak fra
Morten

--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-03-03 17:07

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> G4´eren(DA733) - kan man uden videre drage fordel af de dér double data
> ram, eller skal det være de samme, som sidder der i forvejen.

Din maskine skal have alm. SDRAM af typen PC133. DDR-RAM vil ikke passe
i de slots din maskine har.

> Jeg sparer også op til et afløsergrafikkort, men der er jo en million
> til forskel på et NvidiaTitanium og et ATI 8500PRO, selvom de næsten er
> ens i specs.?

Et Apple GeForce 4 Titanium svarer til et GeForce 4 Ti4600 kort til
PC'erne og det er en del hurtigere på alle punkter end et ATI Radeon
8500. Radeon kortet er dog et godt kort, som siges at have bedre 2D
billedkvalitet, men det har jeg ikke selv set.

Hvis du skal bruge kortet til 3D grafik - spil, 3D programmer o.lign. -
så er GeForce kortet hurtigere, men da Apple er på vej med Radeon 9700
Pro kort, så ville jeg nok lige holde pengene lidt tilbage og afvente om
det kommer som løssalg. Det kort er _meget_ hurtigere end GeForce kortet
som sælges til en skamløs overpris af Apple.

> Hvem er teknisk og pædagogisk nok til en opklarende forklaring?

Jeg håber ovenstående hjalp lidt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 02-03-03 18:31

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> det kommer som løssalg. Det kort er _meget_ hurtigere end GeForce kortet
> som sælges til en skamløs overpris af Apple.

Dét gjorde det, René.....tak - så venter jeg med grafikkortet. Jeg
spiller ikke og skal ikke bruge 3D-rendering, endnu - men det må gerne
kunne det......jeg har set på Radeon 9000, men har intet mod at vente
lidt endnu. Putter bare noget mere alm. RAM i.
Tak fra
Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-03-03 00:40

> [...]

> kunne det......jeg har set på Radeon 9000, men har intet mod at vente
> lidt endnu. Putter bare noget mere alm. RAM i.

Hvad er grunden til at du vil skifte grafikkort, hvis du ikke bruger 3D?
Du vil måske kunne vinde lidt mere hastighed i 2D med et hurtigt 3D kort
pga. Quartz Extreme, men jeg har endnu ikke set nogen test af, hvor
meget grafikkortet har at sige.

Radeon 9000 er forresten langsommere end Radeon 8500.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-03-03 17:30

> [...]
> meget grafikkortet har at sige.
>
> Radeon 9000 er forresten langsommere end Radeon 8500.

Hej René......ja, lige præcis derfor! Mit kort er et
NvidiaGeforce2MX32MB, og efter fire timers arbejde er det som om Finder
bliver træt.....vindueslukning, scrolling, vinduesskift og alt sådan
noget.

Derfor tror jeg, at jeg med et større/bedre/kraftigere grafikkort vil
kunne opnå optimal ydelse HELE tiden.

Hvorfor jeg tror det, er fordi det hjælper, hvis jeg efter de bemeldte
fire/fem timer slukker maskinen helt, venter en 15-30min. og starter
igen.

Jeg køber også en 512-klods mere, så jeg ialt kommer op på 1280MB.

Det skulle vist kunne gøre det

Hej og tak fra
Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-03-03 21:00

> [...]

> igen.
>
> Jeg køber også en 512-klods mere, så jeg ialt kommer op på 1280MB.

Jeg er ret overbevist om, at RAM'en vil kunne gøre det du efterspørger.
Efterhånden som du har haft mange programmer åbne, så begynder systemet
at benytte VM mere og mere; det kan medføre sløvhed. Det oplever jeg
selv.

Jeg tvivler meget på, at et bedre grafikkort hjælper på lige præcis det
problem, men du får måske bedre ydelse generelt.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-03-03 14:58

> [...]

> Jeg tvivler meget på, at et bedre grafikkort hjælper på lige præcis det
> problem, men du får måske bedre ydelse generelt.

Ja, nu få vi i hvert fald se...jeg har bestil RAM´en og når den så
kommer i er der næsten fuldt hus.

M.h.t mange åbne programmer, så forbruger et åbent program da ikke RAM,
medmindre det er aktivt, altså du arbejder i det. Det er da det,
multitasking´en gør, ikk´?
M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-03 18:32

> [...]

> M.h.t mange åbne programmer, så forbruger et åbent program da ikke RAM,
> medmindre det er aktivt, altså du arbejder i det. Det er da det,

Hvis et program er åbent, så bruger det "RAM", men OS X's VM parkerer
det i den virtuelle del af RAM - altså harddisken - hvis den rigtige RAM
skal bruges til andet. Når du har mange RAM-tunge programmer kørende, så
bruger den rigtigt meget VM og det sløver. Den er heller ikke specielt
god til at ryde op, da jeg lige pt. har 15 swap-filer á 80 MB liggende.
Det er efter 12 dages oppetid. Den eneste måde jeg kender til at få dem
væk, er ved at logge ind og ud, men det gider jeg ikke når jeg har noget
i gang på maskinen.