Halvdød FW-brænder
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 01-03-03 21:27

Øv, pludselig virker min Lacie Pocketdrive firewire-brænder ikke mere.

Der kommer lys i den og skiven kører rundt, men der kommer ikke noget
CD-ikon op på skrivebordet og iTunes siger "burner or software not
found".

Jeg har hørt grumme historier om folk, der har fået brændt deres
firewire-porte af. Kan det være det, der er sket?

Venlig hilsen Mikkel

--
Mikkel Pagh
Berlin, men fra d. 2/3 i Kbh. igen.

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-03-03 18:34

In dk.edb.mac, Mikkel Pagh wrote:

> [...]
>
> Jeg har hørt grumme historier om folk, der har fået brændt deres
> firewire-porte af. Kan det være det, der er sket?

Kører du OS X?

I så fald kan du holde ævle+v nede under opstarten og tjekke om den
skriver noget lignende dette:

FireWire port broken

Hvis den gør det er dine FW-port brændt af og der skal sættes ny i.
Vist ikke helt billigt.

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 02-03-03 19:35

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> skriver noget lignende dette:
>
> FireWire port broken
>
> Hvis den gør det er dine FW-port brændt af og der skal sættes ny i.

Du har da erfaring i ristede porte, ikke ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-03-03 20:16

In dk.edb.mac, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Du har da erfaring i ristede porte, ikke ?

Jo.

If you're not part of the solution,
you're part of the precipitate. - Steven Wright

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 03-03-03 09:29

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> I så fald kan du holde ævle+v nede under opstarten og tjekke om den
> skriver noget lignende dette:
>
> FireWire port broken

Det står ikke noget om, at FW-porten er ødelagt. Der står noget andet,
som jeg ikke helt kunne dechifrere, men vist ikke noget der antyder, at
porten er ødelagt.

Under systemprofil ser man stadigvæk porten, men man ser ikke brænderen,
selvom den er tilsluttet.

Jeg vil prøve at gå forbi hos en anden Mac-gut her på kollegiet (Simon
T, som I måske kender?) og prøve at se om drevet virker gennem hans
FW-port.

Håber det er brænderen, der er noget galt med, da der endnu er garanti
på den, men ikke på computeren.

Tak for hjælpen,
Mikkel

--
Mikkel Pagh
København

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 04-03-03 14:48

In article <1fr8ng5.3p1u071t1wc5qN%spiced.pork@ham.com>,
spiced.pork@ham.com (Mikkel Pagh) wrote:

> Jeg vil prøve at gå forbi hos en anden Mac-gut her på kollegiet (Simon
> T, som I måske kender?) og prøve at se om drevet virker gennem hans
> FW-port.

Brænderen virker fint på Simons Mac, og FireWire target disk mode virker
ikke, når vi prøver at slutte min computer til hans.

Alt tyder altså på, at porten er død. Reparation koster iflg. Apple
330 Euro plus moms og fragt, såå.... jeg kommer nok til at skulle leve
med en computer uden FireWire indtil jeg får råd til en ny computer.

Venlige og lidt triste hilsner,
Mikkel

--
Mikkel Pagh
København N.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-03-03 14:58

On Tue, 04 Mar 2003 14:48:07 +0100, Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com>
wrote:

>Alt tyder altså på, at porten er død. Reparation koster iflg. Apple
>330 Euro plus moms og fragt, såå.... jeg kommer nok til at skulle leve
>med en computer uden FireWire indtil jeg får råd til en ny computer.

Hvad er det for en computer?

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 04-03-03 16:57

In article <m6c96v87g87qud9j6ou8fo2cuc1i32sosc@4ax.com>,
Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvad er det for en computer?

Det er den første iBook dual USB med DVD-drev.

--
Mikkel Pagh
København N.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 05-03-03 12:11

In article <spiced.pork-10D281.14480504032003@news.fu-berlin.de>,
> [...]

> 330 Euro plus moms og fragt, såå.... jeg kommer nok til at skulle leve
> med en computer uden FireWire indtil jeg får råd til en ny computer.

Kan det tænkes at fejlen ligger hos brænderen, dvs. at det er den der er
skyld i problemet?

Jeg mener svagt at kunne erindre, at der var en i dk.edb.mac, der fik
ristet indtil flere FW-porte (der dog var dækket af garantien), vistnok
af en Formac-brænder.

Hvis der er tilfældet, må producenten af brænderen vel betale
reparationen, eller hur?

~ Mikkel

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-03-03 15:08

In dk.edb.mac, Mikkel wrote:

> Jeg mener svagt at kunne erindre, at der var en i dk.edb.mac, der fik
> ristet indtil flere FW-porte (der dog var dækket af garantien), vistnok
> af en Formac-brænder.

Ja, det var mig.

> Hvis der er tilfældet, må producenten af brænderen vel betale
> reparationen, eller hur?

Ja, man skulle dog betale for forsendelsen til selskabet der havde
solgt dimsen til at starte med. Selskabet lå i tyskland, og de stod for
reperationen.

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-03-03 11:15

> [...]

> 330 Euro plus moms og fragt, såå.... jeg kommer nok til at skulle leve
> med en computer uden FireWire indtil jeg får råd til en ny computer.

Jeg havde også en firewire port som ikke kunne "kontaktes", og jeg
frygtede det værste. Men den livede op igen efter at jeg zappede pram.
(Det kan jo ikke skade at prøve det på din iBook.)

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 06-03-03 23:43

In article <1frecig.rxjv1o1uinqwwN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Jeg havde også en firewire port som ikke kunne "kontaktes", og jeg
> frygtede det værste. Men den livede op igen efter at jeg zappede pram.
> (Det kan jo ikke skade at prøve det på din iBook.)

Jeg har prøvet, men porten virker desværre stadigvæk ikke. Tak for
tippet alligevel.

Mikkel

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-03-03 00:40

> [...]

> Jeg har hørt grumme historier om folk, der har fået brændt deres
> firewire-porte af. Kan det være det, der er sket?

Tjek evt. i Apple Systemprofil. Da min Cube fik ristet sin FW forsvandt
FW helt fra profilen.

Hvis din maskine er dækket af garantien, så klarer Apple den med et
snuptag, men ellers bliver det dyrt, da der nok skal et nyt bundkort
til.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-03-03 18:43

I <spiced.pork-DD1C42.16563904032003@news.fu-berlin.de> ytrede Mikkel
Pagh :

> Det er den første iBook dual USB med DVD-drev.

Av ja, så er du på skideren med hensyn til FireWire. Jeg tænkte lidt på
om du ikke kunne sætte et PCI- eller PCMCIA-kort i, men det går jo ikke
i en iBog.

Jeg har selv lige bestilt udstyr til mine FW-porte