Er der et Münster her?
Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 21:09

Esbjerg Fiskeauktion på vej mod lukning

Snart lugter der ikke mere af fisk i Esbjerg. I årets første to måneder har
Esbjerg Fiskeriauktion kun omsat for 1,5 millioner kroner, og det kan ifølge
lederen af fiskeauktionen slet ikke hænge sammen.

Der så få fisk i Esbjerg, at byens fiskeauktion er på vej mod lukning,
oplyser DR Syd.

Sidste år lukkede den mere end 100 år gamle Esbjerg Fiskeauktion, der er
landets ældste fiskeauktion, men den blev senere på året genrejst.

Nu tyder det imidlertid på, det snart er definitivt slut med fiskeauktion i
Esbjerg.

I årets første to måneder har auktionen i alt omsat for 1,5 millioner kroner,
og det kan ifølge lederen af fiskeauktionen, Peter Nygaard, slet ikke hænge
sammen.

For at Esbjerg Fiskeauktion skal kunne løbe rundt, skal omsætningen hver
måned være på mindst to millioner kroner, vurderer han.

- Årsagen til den dystre udsigt for fiskeauktionen er de trange tider i
fiskeriet. Der er simpelthen for få fisk, siger Peter Nygaard til DR Syd.

Han vil inden for få uger afgøre, om Esbjerg Fiskeauktion skal lukke.

Bruger de ikke Mac på Esbjerg Fiskeauktion?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-03 21:54

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
>
> Han vil inden for få uger afgøre, om Esbjerg Fiskeauktion skal lukke.
>
> Bruger de ikke Mac på Esbjerg Fiskeauktion?

Det er da trist. Problemet er dels de dårlige tider for fiskeriet og
dels, at fiskerne har vænnet sig til at lande andre steder pga. bedre
priser og den første lukning sidste år. Hvis der ikke er mange opkøbere,
er priserne lavere, og så lander fiskerne andre steder, og så kommer der
ikke så mange opkøbere etc. Det er en ond cirkel.
De sidste 10-20 år er antallet af kuttere faldet drastisk. Det
ene af de tre havnebassiner er således lavet om til lystbåde, da der
slet ikke var behov for det til fiskekuttere. Men vi må jo acceptere, at
tiderne skifter. Stordriften vinder jo ind overalt. Tiderne er ikke til
små kuttere med tre mand, der er tøffer rund på havet i tre uger ad
gangen.
I dag har man jo store flydende fiskefabrikker, der er ude i
månedsvis. Der er jo ingen grund til at slæbe indvolde og ben med hjem,
så de fangede fisk bliver straks renset og evt. fileteret, så det kun er
det mest nødvendige, der bruges plads på ombord.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-03 22:26

> Det er da trist. Problemet er dels de dårlige tider for fiskeriet

Ja, men de dårlige tider har man delvis selv fremprovokeret/fremskyndet,
ikke?
Jeg mener årevis med overfiskning og personlige indkomster i
millionklassen må nødvendigvis .........

ØV - jeg var egentlig begyndt på en længere samfundspolitisk udredning,
men synes ikke, jeg vil ødelægge stemningen.....så bare spring over - og
undskyld forstyrrelsen
M.

> [...]
> så de fangede fisk bliver straks renset og evt. fileteret, så det kun er
> det mest nødvendige, der bruges plads på ombord.

¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz
[2000]

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-03 22:48

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> ØV - jeg var egentlig begyndt på en længere samfundspolitisk udredning,
> men synes ikke, jeg vil ødelægge stemningen.....så bare spring over - og

Jeg vil ikke påstå, at jeg kender så meget til fiskeriets udvikling og
fiskeripolitik. Så længe er det heller ikke siden, jeg kom ind i en
fiskerfamilie. Umiddelbart minder historien mig en del om landbrugets.
Der har man jo også udnyttet hver en mulighed for at tjene mere, og også
her er man gået over til stordrift.
Det er i øvrigt langt fra alle fiskere, der er blevet rige. Min
kones morfar var en mand med en lille kutter, der akkurat kunne brødføde
familien. Der var bestemt ikke noget ekstra. De boede med tre-fire børn
i en to-værelses lejlighed, hvor et par af børnene sov nede i et
kælderrum. En bil har de aldrig ejet.
Min svigerfar havde en større kutter med stålskrog og
sekscylindret dieselmaskine, hvor de normalt var tre måske fire mand ude
at fiske. I fiskeriets gode perioder, da min kone var barn, havde de det
ganske godt økonomisk. Men som mange fiskere, havde han ikke forstand på
at sikre sig økonomisk. I firserne gik det ned ad bakke, og i 1990 blev
kutteren sejlet i sænk inde i havnen, da den lå fortøjet under et
stormvejr. Det kunne ikke svare sig at reparere den, og forsikringen
kunne ikke dække udgifter samt gæld til bl.a. told og skat. Det skulle
jo have været hentet hjem på næste togt. Den var vist også lidt
underforsikret.
Mine svigerforældre måtte gå fra hus og hjem, og som 60-årig
starter man ikke lige forfra. Nu er de pensionister og sidder i et
socialt boligbyggeri. De har ikke engang råd til nye møbler, når der er
slidt hul i de gamle, og en bil har de naturligvis heller ikke.
Konklusionen er, at man ikke skal være flink og lovlydig, for
det har min svigerfar været. Man skal være smart og udnytte smuthullerne
og så naturligvis sørge for ikke at hæfte personligt, hvis firmaet går
fallit. Om ikke andet, så skal tingene over i konens navn, før det går
galt. Sådan gjorde de smarte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-03 23:02

> [...]
> og så naturligvis sørge for ikke at hæfte personligt, hvis firmaet går
> fallit. Om ikke andet, så skal tingene over i konens navn, før det går

Hej Henrik - tak for det. Det er jo netop de historier, man ikke får
kendskab til i det samfundsvidenskabelige overblik.

Så naturligvis skal jeg ikke "kloge" mig på noget, jeg kun kender
teoretisk.

Jeg er glad for belæringen og glad for at jeg fik stoppet migselv.

Morten