For lidt hukommelse?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-02-03 12:27

Min Performa 6200 meddeler undertiden, at 'Kvikstart' p.t. ikke kan
bruges pga. 'manglende hukommelse'.

Det forstår jeg ikke helt:

Jeg har 64 MB RAM + 65 MB virtuel hukommelse.
Nå jeg får beskeden, har jeg i reglen flg. programmer åbne:
Eudora (tildelt 700k)
MacSOUP (tildelt 2500k)
[+ Finder]

Hvad foregår der mon?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-02-03 12:40

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Det forstår jeg ikke helt:
>
> Jeg har 64 MB RAM + 65 MB virtuel hukommelse.
> Nå jeg får beskeden, har jeg i reglen flg. programmer åbne:

Hvad med at slå det der Kvikstart fra ?

Hvilket OS er der på den ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-02-03 12:48

> Hvad med at slå det der Kvikstart fra ?

Joh da - det kunne jeg selvfølgelig [det gør 'systemet' forresten for
mig! :)]; men i grunden undrede jeg mig jo blot over, at jeg pludselig
får ´manglende hulommelse'. _efter_ at jeg har *øget* RAM fra '40 + 40'
til '64 + 65' - og især når det sker, mens jeg tilsyneladende
beslaglægger særdeles *lidt* hukommelse??

> Hvilket OS er der på den ?

7.6.1

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 28-02-03 16:25

> [...]

> til '64 + 65' - og især når det sker, mens jeg tilsyneladende
> beslaglægger særdeles *lidt* hukommelse??

Typisk problem ved kontrolpanelet Kvikstart der har det med at gå i udu.
Med mindre du er meget begejstret for Kvikstart (eller har svært ved at
dobbeltklikke) så smid skidtet ud.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 28-02-03 18:17

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> 7.6.1

Så er det ikke et under at du har problemer. Hukommelseshåndtereingen i
de gamle systemer er arkaisk!

Prøv en 8'er ellr bedre.. hvis du gider.

--
cordial regards, Peter +45 5192 3981
http://titancity.com/articles/religions.html

http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen i DK

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-03 03:55

Hej Peter

3000 Peter Perlsø wrote:

> Så er det ikke et under at du har problemer. Hukommelseshåndtereingen i
> de gamle systemer er arkaisk!

Sludder Peter. - Det her har intet med hukommelseshåndteringen at gøre.
Fejlen er i Kvikstart + Apple Menu-valg, og det er fejl, der er kendt _og_
erkendt af Apple, men de har aldrig gidet rette dem !!

> Prøv en 8'er ellr bedre.. hvis du gider.

OS 8.1 ja, men heller ikke højere. Der skulle jo også gerne være plads
til, at Hans kan køre nogle programmer...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-03 18:30

Hej Hans

- Så først nu, det er 7.6.1, du bruger på den, jeg regnede med, du brugte
8.1. Finderpop kan ikke bruges på 7.6.1,så du skal ikke slå Apple
Menu-valg fra.

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> 7.6.1

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-02-03 23:33

> Hej Hans
>
> - Så først nu, det er 7.6.1, du bruger på den, jeg regnede med, du brugte
> 8.1. Finderpop kan ikke bruges på 7.6.1,så du skal ikke slå Apple
> Menu-valg fra.

Hej Erik Richard

Jeg kan ikke fortænke dig i at blive en smule forvirret! :)
Men det er altså (foreløbig?) kun min 'nye' P6200, der kører 8.1!

Faktisk ville jeg gerne have styr på, hvorfor den kører så markant
*langsommere* end min 'gamle', før jeg beslutter mig til at opgradere
sidstnævnte.

Jeg har modtaget 'budskabet' vedr. Kvikstart og begynder at fornemme, at
problemet måske i virkeligheden intet reelt har at gøre med manglende
hukommelse?

Og så undrer det mig (stadig) lidt, at jeg har kunnet bruge
kontrolpanelet i næsten syv år - uden problemer af nævneværdig art!??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-03 05:31

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Jeg kan ikke fortænke dig i at blive en smule forvirret! :)
> Men det er altså (foreløbig?) kun min 'nye' P6200, der kører 8.1!

OK...

> Faktisk ville jeg gerne have styr på, hvorfor den kører så markant
> *langsommere* end min 'gamle', før jeg beslutter mig til at opgradere
> sidstnævnte.

Tja, ihvertfald én af grundene er Virtuel Hukommelse. VM på OS 8.x til 9.2.2
arbejder efter helt andre principper end på 7.5.x og 7.6.x. Jeg véd også godt,
at jeg nok vil blive 'uvenner' med nogle med det, jeg nu siger.... Men på
7.5.x og 7.6.x bruges VM _KUN_, når det er nødvendig at bruge mere end den
restmængde, der er i ren fysisk hukommelse og så til et bestemt programs
nødvendige forbrug.

Altså - hvis du har 64mb fysisk hukommelse med VM sat til +1 = 65mb, så har du
i alt til rådighed 129mb, - de 64 i RAM blokkene og de 65mb på HD'en.. Lad os
så fx. sige, at systemet - her 7.6.1 bruger i alt 24mb med de maksimale antal
skrifter installeret, så har du til rådighed 40mb. Hvis du nu fx. starter Word
98, og den er sat til hhv. 25 og 35mb i min. + ønsket str., så har du 5mb
tilbage at arbejde på. Da Word 98 altid laver 2 filer for hver enkelt fil, du
opretter, nemlig selve filen + en 'arbejdskopi'. Selve grundfilen er måske kun
på 500kb, mens arbejdskopien kan være på helt op til 10mb !! - alt afhængig
af, hvor meget, du har rettet og lavet om i en given fils tekst. Arbejdskopien
gemmer rub og stub!

Nu har du altså brugt 5mb mere end det, du reelt har til rådighed, - så sker
det, at Word flytter _både_ grundfil og arbejdskopien over i den virtuelle
hukommelse på 7.6.1, mens selve programmets hukommelse stadig tages fra den
fysiske RAM. På OS 8.x flyttes også _programmet_ over i den virtuelle del, så
du reelt _kun_ arbejder med Word i VM og overhovedet ikke i den fysiske
hukommelse. - Og det er noget, der virkelig sløver ned, så det batter til
noget!

Nøjagtig det samme sker i systemet, hvis systemets RAM forbrug ligger for tæt
på den fysiske grænse, så _flytter_ den store dele af systemet over på VM
Storage File, som er det tekniske navn for den virtuelle hukommelse. VMStorage
File optager altid den mængde RAM, som VM er sat til både i system 7 og 8, men
i 7.x flyttes kun det nødvendige, der ligger ud over RAM grænsen, mens i 8.x
flyttes hele den pakke, der får det til at gå over grænsen.

Jewg har kørt nogle forsøg med System 7.6.1 nu her fornylig på en PM 7600/120
med 96mb fysisk RAM og med ClarisWorks Office 5.0 + Nisus Writer 5.1.3 åbne
samtidig. Begge programmer var sat til 30mb i min. og 60mb i ønsket str..
Systemforbruget var 12,7mb, så der skulle i princippet være rigeligt til at
arbejde med bnegge programmer. Problemet er bare, at fx. Nisus Writer _altid
bruger den ønskede str. som udgangspunkt - altså de 60mb, så 12,7+30+60 =
102,7mb Det, jeg her observerede var, at det mest forbrugende program - altså
NW forblev på den fysiske RAM, når den var i front og CWKS blev smidt over i
VM filen, når den var i baggrund. I OS 8.1 blev NW i front smidt over på VM og
CWKS forblev på fysisk RAM.

Det betyder, at du med Nisus Writer udelukkende arbejder på VM fordi den er så
stor, og den har en funktion, der hedder 'Keep Application in Memory', og da
hukommelsen kun er på 96mb i alt, så vil det største program blive smidt på VM
og _forblive_ der sålænge den er aktiv. Alle disse flytten frem og tilbage og
vekslen mellem passiv og aktiv kræver CPU kraft + RAM, og da VM er noget af
det, der virkelig kan sløve, så vil det automatisk blive det, der vil blive
det styrende i RAM håndteringen.

Det, jeg bemærkede som meget markant, var, da jeg slog VM fra i OS 8.1 blev PM
7600/120 så meget hurtigere end med 7.6.1, at det var til at ta' og føle på!

> Jeg har modtaget 'budskabet' vedr. Kvikstart og begynder at fornemme, at
> problemet måske i virkeligheden intet reelt har at gøre med manglende
> hukommelse?

Man kan også sige det på den måde. Det er ikke systemet som sådan, der giver
dig besked om, at du har for lidt hukommelse. Det er Kvikstart, der giver
beskeden, fordi dens indstillingsfil 'hævder' det over for kontrolpanelet... -
man kunne sige, at den sagde "...jeg har ikke og kan ikke finde hukommelse
nok, så send lige en besked..." - og det gør den så, og så får du dialogen
fra kontrolpanelet - ikke fra hverken Finder eller System arkiverne. - Og som
sagt, så er det en fejl i CDEV resourcen.

> Og så undrer det mig (stadig) lidt, at jeg har kunnet bruge
> kontrolpanelet i næsten syv år - uden problemer af nævneværdig art!??

Tja, computere er nu sommetider nogle underlige fisk... Jeg havde ikke et
nedbrud på min gamle G3/233DT med OS 9.0.4 og 9.1/9.2.2 i mere end 2 år, - det
er der ikke rigtig nogen, der har troet på, - og indtil nu har jeg endnu ikke
haft et eneste nedbrud på min Beige G3AV, som jeg nu har haft i godt 14 mdr.!
- Og min gamle PowerBook 165 har kørt med System 7.1.3 siden sep. 1993 uden et
eneste nedbrud, - og den kører stadig med det originalt installerede system!
På min PM 9600/350 har jeg med OS 9.1DK haft et enkelt nedbrud, som jeg endda
ikke er sikker på, at jeg ikke selv var skyld i. Med 9.2.2US på samme maskine
har den kørt som en drøm.

En af mine venner har en PF 5400/180 med OS 8.6 og han klager over, at den er
så laaangsom i forhold til 7.6.1, når han er på net, men når han kører
WordPerfect 3.5, så siger han det modsatte, - dér var det 7.6.1, der var
langsom...

Jeg har for sjovs skyld prøvet at køre en Word 6.01 på en PM 7200/90 med 8mb
RAM og System 7.5.3rev.2 både med og uden VM slået til. Word er markant
hurtigere med 7.5.3 uden VM! - Og det selvom det ligger lige på grænsen til,
hvae maskinen kan klare med 8mb fysisk RAM.

Har du en OS 8.5/8.5.1? så var det måske en idé at prøve den på en af
maskinerne. Den håndterer bl.a. udvidelser og kontrolpaneler på en noget anden
måde end 8.1 gør.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 02-03-03 22:42

> [...]
> maskinerne. Den håndterer bl.a. udvidelser og kontrolpaneler på en noget anden

Hej Erik Richard

Tak for din udmærkede og meget udførlige forklaring!
Nej, jeg har netop opgraderet 'gammel' Performa til OS 8.1 - så nu må
jeg hellere først se, hvordan det spænder af!
Jeg kan også konstatere, at springet fra 7.6.1 -> 8.1 foreløbig har
beslaglagt yderligere ca. 100 MB af mine rådige 500 MB på harddisken! :)

Men når jeg får lidt mere tid/overblik, regner jeg med at kunne fjerne
en del overflødige drivere m.v. - så får vi se, hvor meget, der bliver
igen?

(Den anden Performa virker forresten nu lidt kvikkere, efter at jeg har
fravalgt VM og deaktiveret AppleTalk)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 03-03-03 11:48

> [...]
> Men når jeg får lidt mere tid/overblik, regner jeg med at kunne fjerne
> en del overflødige drivere m.v. - så får vi se, hvor meget, der bliver

Nu har jeg foreløbig fjernet et antal uaktuelle printerdrivere, hvilket
dog ikke har battet helt afgørende, fsva. MB på HDen.
Endvidere har jeg slået VM fra.

Så opdagede jeg, at der i systemmappen lå en 'Disinfectant 3.7.1' - som
jeg forsøgsvis har slået fra(?)[Jeg ved ikke, hvordan det virker - om
det overhovedet er aktivt? Men ifm. åbning/lukning af dokumenter/mails
m.v fornemmede jeg en vis 'tøven' à là den virkning, 'Norton' forekommer
at have i mit Windows system (PC-bseret)]

Det undrer mig iøvrigt lidt, at mappen 'Udvidelser (Slået fra)' ikke
længere findes i systemmappen! Hvor bliver de fravalgte udvidelser i
grunden placeret under system 8.x?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-03 17:00

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:...

> Nu har jeg foreløbig fjernet et antal uaktuelle printerdrivere, hvilket
> dog ikke har battet helt afgørende, fsva. MB på HDen.

Hvis du ikke har en PS printer - eller hvis du har en sådan, kan du roligt
fjerne alle 'Printerbeskrivelser fra mappen Udvidelser - selvf. m.u.a.
netop den beskrivele, der passer til din printer.

Hvis TTS+SR - Text-To-Speech og Speech Recognition er installeret og du
ikke bruger talesyntesen, kan du også fjerne al det - inkl. mappen
'Voicees'. Både TTS og SR sløver maskinen ned.

> Endvidere har jeg slået VM fra.

Ja, det giver jo lige så mange ekstra mb, som du havde sat VM til.

> Så opdagede jeg, at der i systemmappen lå en 'Disinfectant 3.7.1' - som
> jeg forsøgsvis har slået fra(?)[Jeg ved ikke, hvordan det virker - om
> det overhovedet er aktivt?

Disinfectant er nok det bedste og hurtigste antivirusprogram, der
nogensinde er udviklet til Mac. Men for at den skal være aktiv, skal der i
udv.mappen ligge en ' Disinfectant Init', - den ligger allerøverst i
alfabetisk orden. Normalt vil den ikke sløve maskinen. Det har jeg aldrig
oplevet hverken på min gl. 7200 eller på min gl. PB 165. DI 3.7.1 kan i
øvrigt tage de fleste ira til Mac - stadigvæk!

> Men ifm. åbning/lukning af dokumenter/mails m.v fornemmede
> jeg en vis 'tøven' à là den virkning, 'Norton' forekommer at have
> i mit Windows system (PC-bseret)]

Ja, hvis 'System Protection' er slået til i NU på Windows, så er det
virkelig noget, der sløver ned. Det samme gør Norton Scheduler på Mac, så
den bør du fjerne. Ligeledes LiveUpdate, hvis du har NU til Mac
installeret. Fjern !! Norton FileSaver, - FS er virkelig en kilde til både
hastighedsnedsættelse og kan lave så meget ballade i hele systemet, at man
kan blive nødt til at omformattere og geninstallere alt!

> Det undrer mig iøvrigt lidt, at mappen 'Udvidelser (Slået fra)' ikke
> længere findes i systemmappen! Hvor bliver de fravalgte udvidelser i
> grunden placeret under system 8.x?

?? - Det lyder lidt mystisk... Prøv at slå alt til ved at lægge det i de
respektive mapper igen, genstart, så alt ligeledes er aktivt. Åbn så
kontrolpanelet 'Udvidelseskontrol og afmarker de ting, du vil have slået
fra. Når det er gjort, genstart så fra kontrolpanelet, så vil der blive
oprettet de forskellige '(slået fra)' mapper i systemmappen.

Hvis du istedet for bruger 'Conflict Catcher', så er det dér, du skal slå
tingene til/fra, men resultateet vil være det samme. Mapperne vil istedet
for have engelske navne - 'Extensions (disab.)', 'Controlpanels (dis.)'
osv...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 03-03-03 21:51

> [...]
> ikke bruger talesyntesen, kan du også fjerne al det - inkl. mappen
> 'Voicees'. Både TTS og SR sløver maskinen ned.

Er fjernet (+ overflødige modem drivere)!
> [...]
> oplevet hverken på min gl. 7200 eller på min gl. PB 165. DI 3.7.1 kan i
> øvrigt tage de fleste ira til Mac - stadigvæk!

Ja, det ser ikke ud til at gøre nogen væsentlig forskel (i hastighed),
så det kommer 'på' igen.

> [...]
> fra. Når det er gjort, genstart så fra kontrolpanelet, så vil der blive
> oprettet de forskellige '(slået fra)' mapper i systemmappen.

OK - den er der nu! Jeg havde åbenbart ikke forstået, at man skal vælge
'Nyt sæt', *før* man ændrer på aktive udvidelser! Derfor havde jeg i
første omgang reelt ikke fravalgt noget - og derfor var der sikkert
ingen mappe(?)

Det ser ud til, at kontrolpanelet 'Energibesparelse' ikke længere
fungerer(?) ["Programmet ikke installeret eller kan ikke bruges på denne
computer"]
Sker der noget ved blot at slukke for skærmen, hvis man i nogen tid ikka
skal bruge 'puteren?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-03-03 03:50

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [.....]
> Det ser ud til, at kontrolpanelet 'Energibesparelse' ikke længere
> fungerer(?) ["Programmet ikke installeret eller kan ikke bruges på denne
> computer"]

Har du evt. slået udvidelsen til 'Energibesparelse' fra? - Der skal være både
et kontrolpanel og en udvidelse, og de skal begge være aktive.

Hjælper det ikke, så prøv at slette indstillingsfilen 'Energibesparelse
indstillinger' fra mappen 'Indstillinger', så skulle den være neutraliseret ved
næste genstart.

> Sker der noget ved blot at slukke for skærmen, hvis man i nogen tid ikka
> skal bruge 'puteren?

Nej overhovedet ikke. - Det samme gør jeg, hvsi jeg fx. er igang med en
download af en image på 650mb. - Det tager jo sin tid, selv på en 1 mbits
linie....

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-03-03 13:02

> Har du evt. slået udvidelsen til 'Energibesparelse' fra? - Der skal være både
> et kontrolpanel og en udvidelse, og de skal begge være aktive.

Der ligger et (187 k) 'program' i 'Kontrolpaneler' - besynderligvis
klassificeret som 'udvidelse'(?); derudover ligger der en (68 k)
'Energidatabase' i mappen 'Udvidelser'.

Der er ikke mere vedr. 'energi'.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-03 04:02

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:...

> Der ligger et (187 k) 'program' i 'Kontrolpaneler' - besynderligvis
> klassificeret som 'udvidelse'(?); derudover ligger der en (68 k)
> 'Energidatabase' i mappen 'Udvidelser'.

Ja, selve kontrolpanelet er en mellemting mellem en udv., et kntrlp. og et program
og selve udvidelsen er rent faktisk et arkivbibliotek.

> Der er ikke mere vedr. 'energi'.

Der skal heller ikke være mere end de to, så prøv at slette indstillingsfilen til
energibesparelse fra indstillingsmappen og genstart, så laves der en ny neutral
indstillingsfil, som du kan redigere i allerede lige efter opstart, når dialogen
kommer frem.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-03-03 10:28

> [...]
> så laves der en ny neutral indstillingsfil, som du kan redigere i allerede
> lige efter opstart, når dialogen kommer frem.

Der *er* desværre intet vedr. 'energibesparelse' i Systemmappe :
Indstillinger!? :(

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-03 14:42

Hej Hans

Prøv så at trække kontrolpanelet og udvidelsen ud af systemmappen, - bare læg
dem på skrivebordet. Genstart, træk kontrolpanel + udvidelse hen over den
lukkede systemmappe og klik OK og genstart en gang til. Der er et eller andet,
der har blokeret for udvidelsen.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-03-03 18:17

> [...]
> lukkede systemmappe og klik OK og genstart en gang til. Der er et eller andet,

Det må du vist lige 'klippe lidt mere ud'!

At trække 'kontrolpanel + udvidelse hen over den lukkede systemmappe'
placerer jo blot emnerne *i* systemmappen (medmindre man trækker dem hen
over _og forbi_ - men så er alt jo uændret)?

Du fortsætter 'og klik OK' - men HVOR?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-03 16:32

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
> placerer jo blot emnerne *i* systemmappen (medmindre man trækker dem hen
> over _og forbi_ - men så er alt jo uændret)?

Når du har trukket kontrolpanelet og udvidelsen ud på skrivebordet og genstartet,
er disse dele fjernet fra systemets arkivdatabase i både 'Finder' og 'System' -
altså helt ude af systemet.

En af finesserne med alle Mac systemer fra og med 7.1.0 er, at man kan installere
kontrolpaneler og udvidelser automatisk ved blot at trække ikonet på et
kontrolpanel hhv. en udvidelse hen på den lukkede systemmappe og slippe den dér, så
vil 'Finder' selv dirigere kontrolpanel / udvidelse til de rigtige mapper inden i
systemmappen.

> Du fortsætter 'og klik OK' - men HVOR?

Når du slipper en CDEV / INIT - kontrolpanel og udvidelse på den lukkede
systemmappe, så vil 'Finder' komme med en dialog, der fortæller dig, hvor disse
CDEV / INIT skal anbringes, - og 'Finder' vil selv gøre det, - det er den dialog,
du skal klikke OK til.

Hvis ikke du kan få 'Finder' til at gøre det automatisk, så kan der være en fejl i
Finder eller i kontrolpanel hhv. udvidelsen. Her kan du evt. prøve at trække
'Finder' og 'System' ud på skrivebordet, lukke systemmappen og trække dem hen på
mappen igen og give slip og så genstarte, - men da du kan starte normalt uden
problemer, tror jeg ikke, der er fejl i 'Finder' og 'System' arkiverne.

Prøv at slette 'Finder indstillinger' og 'Mac OS Easy Open indstillinger' fra
mappen indstillinger og genstart, så vil der blive lagt et nyt sæt standard
systemindstillinger. - Det _kan_ være, det er nok.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 06-03-03 22:44

> [...]
> disse CDEV / INIT skal anbringes, - og 'Finder' vil selv gøre det, - det

Der kommer ingen dialog - kontrolpanel + udvidelse placeres blot i
systemmappen!(?)

> [...]
> genstarte, - men da du kan starte normalt uden problemer, tror jeg ikke,
> der er fejl i 'Finder' og 'System' arkiverne.

Afprøvet uden virkning - de lægger sig blot 'på plads' igen.

> Prøv at slette 'Finder indstillinger' og 'Mac OS Easy Open indstillinger'
> fra mappen indstillinger og genstart, så vil der blive lagt et nyt sæt
> standard systemindstillinger. - Det _kan_ være, det er nok.

Også (forgæves) forsøgt - reaktionen er (stadig):

"Energibesparelse er ikke slået til. Enten er programmet ikke
installeret eller også kan kontrolpanelet Energibesparelse ikke bruges
på denne computer".

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-03-03 09:39

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Ja, det ser ikke ud til at gøre nogen væsentlig forskel (i hastighed),
> så det kommer 'på' igen.

Du må bare ikke stole alt for meget på det. Disinfectant var vældig
godt, men det er desværre ikke blevet opdateret i årevis. Jeg mener,
udviklingen stoppede i hvert fald før 1998. Det fanger derfor ikke de
nyere virus. Men det vil da finde mange, og så er der jo mange der
siger, at anti-virus-programmer stort set ikke er nødvendige til Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-03-03 10:47

> [...]
> nyere virus. Men det vil da finde mange, og så er der jo mange der
> siger, at anti-virus-programmer stort set ikke er nødvendige til Mac.

Det er jeg med på! Jeg synes, jeg en overgang (for en del år siden)
havde noget lignende, der vist hed 'Virus Shield', som 'forfatteren'
opgav at vedligeholde, og derfor tilskyndede til at skrotte - hvilket
jeg så gjorde.

Men altså - sådan helt ærligt:
Er der overhovedet nogen her, der *har* haft virus på en Mac?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-03-03 03:52

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
> havde noget lignende, der vist hed 'Virus Shield', som 'forfatteren'
> opgav at vedligeholde, og derfor tilskyndede til at skrotte - hvilket

Disinfectant blev opr. udviklet af universitetsstuderende, - kan ikke lige
huske på hvilket universitet, men det står i 'About Disinfectant'. Det
skulle være et led i deres uddannelse at være med til at lave det program.
Men da McAfee til Mac blev nærmest freeware for studerende, var der ikke
rigtig nogen, der ville være med i det videre arbejde. Disinfectant er
rigtigt ikke opdateret siden en gang omkring 1998/99, - den har dog - i
ver. 3.7.1, som er nyeste version, - den eneste rigtig farlige Mac virus
med, nemlig 'INIT 17' - 'Fredag d. 13.'.

> Men altså - sådan helt ærligt:
> Er der overhovedet nogen her, der *har* haft virus på en Mac?

Ja! - 2 gange. - Én gang på min PM 7200 kort tid efter jeg havde sendt min
dengang nye BNeige G3 til reparation for jeg-véd-ikke-hvilken-gang. Jeg
mistede alt med undtagelse af _én_ enkelt tekstfil - manuskriptet til et
foreningsblad, som jeg redigerer. Den anden - eller rettere første gang,
var på min PB 165, som jeg havde sat til en gl. PM 6100, som jeg skulle
prøve at få til at køre igen. Jeg havde endda lavet en backup + et PPC
startsystem, som jeg kunne bruge, men ligemeget hjalp det, så jeg gik over
til det dengang eksisterende AUC ComputerMac og fik lavet en rigtig
bootdisk til en 6100, - så det var faktisk dér, jeg fik den 'gode gamle
INIT B' virus. INIT B er forholdsvis uskadelig, men drønirriterende. Det
tager lang tid at fjerne den igen. Men det klarede Disifectant faktisk...

- Men 2x virus på 10 år, - det er ikke meget. - Godt man ikke er
Win-bruger...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-03-03 18:47

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Er der overhovedet nogen her, der *har* haft virus på en Mac?

Jeg har engang haft en. Jeg mener, den hed noget med Seven Dust eller
666. Det er vist nærmest en trojansk hest, eller er det en orm, den er?
Den ødelagde nogle programmer, men data mistede jeg ikke. Jeg
reformaterede nu alligevel harddisken. Jeg kan ikke huske, om jeg havde
den på min Performa 475 eller min iMac 233 rev. B.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-03 19:09

> [...]
> reformaterede nu alligevel harddisken. Jeg kan ikke huske, om jeg havde
> den på min Performa 475 eller min iMac 233 rev. B.

Øhh...Henrik - er du vægelsindet, eller er jeg glemsom? iMac rev.B havde
266MHz og 6MB VRAM (som jeg husker det) Ellers var det en rev.A(Dén de
kaldte "bondi-blue", som var grøn)Efter farven på BondiSea(eller
BondiLagune) i Australien som også er grønt A´eren var på 233MHz med
2MB VRAM og 4 GB HD og IrDA port. Kom til DK november 1998.
Hej fra
Morten, der ikke har haft vira

--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-03 00:13

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Øhh...Henrik - er du vægelsindet, eller er jeg glemsom?

Det er desværre dig, der er glemsom. iMac blev præsenteret allerede i
maj 1998, kom på markedet i USA i august og kom til Danmark i november.
Jeg havde altså et halvt år til at gennemlæse data, rygtesider etc. Der
er ikke meget, jeg har forstand på, men den Bondi-blå iMac kender jeg.

> iMac rev.B havde 266MHz og 6MB VRAM (som jeg husker det)

Både rev. A og B var 233 MHz Bondi blue iMac. Rev. B havde 6 MB VRAM mod
2 i rev. A. Grafikkkortet var også en tand bedre. Jeg mener, det hed
noget med turbo. Desuden kunne men bruge afbryderknappen på fronten til
at lukke ned med, hvis computeren frøs fast. Mange havde klaget over, at
man skulle om på siden, åbne lågen og stikke en udrettet papirclips i
det dertil indrettede hul.

> Ellers var det en rev.A(Dén de kaldte "bondi-blue", som var grøn)Efter
> farven på BondiSea(eller BondiLagune) i Australien som også er grønt

Bondi Beach! Jeg ved faktisk ikke, om det er farven på vandet eller
himlen. Jeg har læst begge dele. Der gik også rygter om, at det skulle
være en nudist-strand.

> A´eren var på 233MHz med 2MB VRAM og 4 GB HD og IrDA port. Kom til DK
> november 1998.

B'eren kom meget kort efter. Jeg fik min i december. Den har også IrDA
port. Derimod var det vist i den, den uofficielle Mezzanin-slot
forsvandt. Den blev ellers brugt af tredjeparts producenter til
grafikkort, SCSI-kort og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-03 14:37

> [...]
> port. Derimod var det vist i den, den uofficielle Mezzanin-slot
> forsvandt. Den blev ellers brugt af tredjeparts producenter til

Jamen så er jeg glemsom..er jeg så den eneste, der har en A? Som iøvrigt
kører endnu.

Men du har ret - for hvis den er kommet så hurtigt efter jeg fik min
(november 98) - er det nok forbigået min opmærksomhed.

Jeg så først ud af vinduerne da serien med de fem farver kom - og det
var vist 333MHz -

Men så er det nok også hér, misforståelsen omkring farven opstår....Er
jeres maskiner blå eller grønne?

For min er grøn - ligeså grøn som mos på en eg (i hvert fald næsten)

Og de fleste iMacs påståes at være blå.........

Hej fra
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-03 15:07

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jamen så er jeg glemsom..er jeg så den eneste, der har en A? Som iøvrigt
> kører endnu.

Min kones lillesøster har også en. Hun købte den af Erik Aalund, der
færdedes her i gruppen, mens han havde den. Han købte desværre en
Windows pc for et par år siden.

> Jeg så først ud af vinduerne da serien med de fem farver kom - og det
> var vist 333MHz -

Var det ikke 266 MHz? Nu bliver jeg da også i tvivl. 333 MHz var da vist
den slotloadende.

> [...]
>
> For min er grøn - ligeså grøn som mos på en eg (i hvert fald næsten)
>
> Og de fleste iMacs påståes at være blå.........

Det er jo det, der er det morsomme. Bondi Blue er faktisk grøn. Den er
jo opkaldt efter vandet ved Bondi Beach, og blåt vand er nu smukkest.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-03-03 15:22

On Thu, 6 Mar 2003 15:06:48 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
wrote:

>Var det ikke 266 MHz? Nu bliver jeg da også i tvivl.

Jeg mener nu også at have set dem i flere farver i 266-udgaven.

>333 MHz var da vistden slotloadende.

Nix, der var først fra 350MHz.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-03 15:54

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Jeg mener nu også at have set dem i flere farver i 266-udgaven.

> Nix, der var først fra 350MHz.

Har tjekket på Apples sider(Spezifikationen) 266 begyndte den
femfarvede serie og serien beholdt farverne i 333.
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-03-03 16:56

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Har tjekket på Apples sider(Spezifikationen) 266 begyndte den
> femfarvede serie og serien beholdt farverne i 333.
> M.

Med MacTracker kunne denne tråd have været betydelig kortere.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 06-03-03 18:04

> Med MacTracker kunne denne tråd have været betydelig kortere.

Ja, Jesper Men ikke nær så hyggelig.....Kører MacTracker under
OSX,10.2?, eller er det en ren 9´er?
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-03 22:13

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Nix, der var først fra 350MHz.

Helt ærligt: Man kan ikke mærke 17 MHz.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-03 09:49

> Helt ærligt: Man kan ikke mærke 17 MHz.

*LOL*

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-03 17:17

Hej Henrik

I er begge to lidt forkert på den.... ....Den 15. maj 1998 gav Steve
Jobs teknikerne på Apple ordre til at have konceptet færdigt til salg i USA
d. 15. aug.. Der blev åbnet for subscripton på maskinen den 15. juli, og i
løbet af den måned, der gik til d. 17.8., blev der forudbestilt ca. 255.000
stks. alene i USA, - ca. 5.800 i Danmark, ca. 32.000 i England og ca. 18.000
i Australien.

iMac 233 kom til Danmark den 26. sep. (OfficeLine, Århus, stod og kiggede
på, de pakkede den ud), hvor jeg rent faktisk lånte et eksemplar d. 7. okt.
til en stor computer- og software messe i brugen af teologiske redskaber til
både undervisning og forskning. - Jeg har stadig plakaten hængende på en dør
her. Den jeg lånte, var nr. 3, der var kommet til Danmark - So tha's the
facts...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-03 22:13

> [...]
> redskaber til både undervisning og forskning. - Jeg har stadig plakaten
> hængende på en dør her. Den jeg lånte, var nr. 3, der var kommet til

Jeg bøjer mig. Overmagten er for stor. Så mange detaljer husker jeg
trods alt ikke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-03 05:46

Hej Henrik

Jeg ville nok heller ikke have husket dem så nøjagtigt, hvis jeg ikke selv
havde været indblandet, - og egentlig også (bare) lidt både stolt og beæret
over, at kunne låne ders eneste iMac en hel dag!

Desværre kan jeg ikke prale af, at jeg solgte noget af det software, jeg
importerede dengang, men jeg véd, at mindst 3 iMacs blev solgt på min
anbefaling...

Henrik Münster wrote:

> Jeg bøjer mig. Overmagten er for stor. Så mange detaljer husker jeg
> trods alt ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-03-03 00:40

> [...]
> her. Den jeg lånte, var nr. 3, der var kommet til Danmark - So tha's the

Jeg pakkede 8 stk. ud af kasserne d. 24. september 1998.

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Christian Bech

Dato : 06-03-03 09:07

mortenlind@mac.com (Morten Lind) skrev:

> [...]
>BondiLagune) i Australien som også er grønt A´eren var på 233MHz med
>2MB VRAM og 4 GB HD og IrDA port. Kom til DK november 1998.

Rev. B er også en 233. Man fiksede en eller anden uhensigtsmæssighed
og kaldte det en revision.

Jeg har en magen til Henriks (og Davids) - min var bare billigere
--
Christian

"jeg kender en der er medlem af Harry Krisna"
- Chokmah Mogensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-03 15:07

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg har en magen til Henriks (og Davids) - min var bare billigere

Jeg fik til gengæld en scanner med i prisen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 07-03-03 14:07

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>Jeg fik til gengæld en scanner med i prisen.

Mediepersonligheder får altid noget gratis. Jeg var bare heldig med
min. Samme dag som jeg ringede og bestilte den hos MacStore, havde de
sat den ned.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-03-03 22:20

I <1frf6d9.jzt2nv1pwmvncN%henrik@muenster.dk> ytrede Henrik_Münster:

> Helt ærligt: Man kan ikke mærke 17 MHz.

Næh, men man kan mærke revnen...

Fra : Morten Lind

Dato : 07-03-03 09:49

> I <1frf6d9.jzt2nv1pwmvncN%henrik@muenster.dk> ytrede Henrik_Münster:

> Næh, men man kan mærke revnen...

Ha....det er godt nok en hyggelig gruppe, den hér
M.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-03-03 18:08

> [...]
> Jeg kan også konstatere, at springet fra 7.6.1 -> 8.1 foreløbig har
> beslaglagt yderligere ca. 100 MB af mine rådige 500 MB på harddisken! :)

Nå, nu har jeg vist prøvet så meget, at jeg kan fastslå, at OS 8.x nok
er lige i overkanten til en P6200:

Uanset hvad jeg har prøvet ( deaktivere unødvendige udvidelser, slå VM
fra, køre Disk Warrior osv.) kører maskinen helt markant langsommere ( 2
- 3 gange, vil jeg anslå) end med OS 7.x!

Fx. tager åbning og lukning af vinduer følbar tid - og hvis jeg flytter
markøren i en tekst med '<-' eller '->', forsvinder markøren helt, for
efter ca. et sekund at dukke op igen!

Det værste er dog nok internettet: Hvor jeg før kunne sende fx. to
nyhedsindlæg, hente 30 - 40 indlæg og 4 - 5 mails på under ét minut,
tager det nu mere end to; selve hastigheden under hentning af
nyhedsindlæg er stort set uændret, men det tager la...ang tid at koble
op til server og at skifte til ny gruppe; tilsvarende med email er der
en betragtelig kunstpause, når der skiftes til hentning af næste mail.

Faktisk overvejer jeg seriøst at nedgradere igen - den væsentligste
grund til, at det endnu ikke er sket, er nok, at jeg med OS 7.6.1 ikke
kunne åbne kontrolpanelet Arkivdeling ('AppearanceLib mangler'):
Og hvis jeg ønsker at kunne etablere en ethernet 'bro' til min Linux PC,
er jeg nødt til at kunne bruge Arkivdeling!

Hvad er AppearanceLib?? (Jeg kan ikke finde det på OS 8.x CDen)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-03-03 00:20

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Hvad er AppearanceLib?? (Jeg kan ikke finde det på OS 8.x CDen)

Så vidt jeg husker, er det en systemudvidelse, der dukkede op i Mac OS
8. Visse programmer som f.eks. Eudora (fra ver. 4?) kræver den for at
kunne køre på ældre systemer som f.eks. 7.6.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 06-03-03 10:02

> Så vidt jeg husker, er det en systemudvidelse, der dukkede op i Mac OS
> 8. Visse programmer som f.eks. Eudora (fra ver. 4?) kræver den for at
> kunne køre på ældre systemer som f.eks. 7.6.

Ja, jeg hentede engang et (tysk) fax-program, og i pakken lå SVJH
AppearanceLib, som åbenbart var en forudsætning for at programmet kunne
køre (hvilket det så alligvel ikke kunne - hos mig, i hvert tilfælde!).

[Jeg husker stadig min overraskelse, da jeg første gang så låget falde
af skraldespanden! :)]

Men det undrer mig, at man tilsyneladende ikke kan finde ('isolere')
udvidelsen, hverken på en OS 8.x CD eller på et installeret system?

Hvis jeg havde udvidelsen til rådighed, ville jeg næppe tøve længe med
at nedgradere! (Er der monstro 'nogen derude', der har - eller har haft
- Arkivdeling til at køre under system 7.x?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-03 18:02

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Men det undrer mig, at man tilsyneladende ikke kan finde ('isolere')
> udvidelsen, hverken på en OS 8.x CD eller på et installeret system?

Det burde du også kunne. Kig i mappen Systemsoftware -> Store systemdele.
Åbn den med TomeViewer, så kan du trække dem ud enkeltvis

> Hvis jeg havde udvidelsen til rådighed, ville jeg næppe tøve længe med
> at nedgradere! (Er der monstro 'nogen derude', der har - eller har haft
> - Arkivdeling til at køre under system 7.x?)

Hvis det er for at bruge det swammen med 7.6.1 kan du ikke bruge den fra OS
8.x, men skal have fat i 'Appearance Manager 1.0.3. Den kan du hente her:
<ftp://ftp.apple.com/developer/Development_Kits/Appearance_SDK_1.0.3_v1.0.1.sit.hqx>.
Den kræver min. 7.5.0

mhv. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-03 18:24

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Min Performa 6200 meddeler undertiden, at 'Kvikstart' p.t. ikke kan
> bruges pga. 'manglende hukommelse'.
>
> Det forstår jeg ikke helt:

Der er en fejl i alle Kvikstart/Launcher kontrolpaneler, der ødelægger
indstillingsfilen i indstillingsmappen, så du kan blot slette
indstillingsfilen, så kører den igen - et stykke tid. Men hvis du ikke
er en 'ivrig bruger' af Kvikstart, så slet den + indstillingsfilen og
mappen dertilhørende helt fra systemet. Det er noget af det første, jge
gør efter nyinstallering af styresystemer.

> Jeg har 64 MB RAM + 65 MB virtuel hukommelse.
> Nå jeg får beskeden, har jeg i reglen flg. programmer åbne:
> [...]

Den egentlige konflikt er mellem Kvikstarts CDEV resource og den CDEV
resource, der ligger i Apple Menu-valg. Apple har vidst det i mange år,
men har ikke gjort spor for at rette det.

Så hvis jeg var dig, vil jeg som sagt slette Kvikstart helt fra
maskinen, og jeg vil endda også slette Apple Menu-valg og erstatte den
med Finderpop 1.9.2 og sætte den til 'Behave like Apple Menu Options'.
Her skal du blot huske at slette Apple Menu-valgs indstillingsfil, men
ikke mappen 'Emner i Apple Menuvalg' - den kan du stadig bruge sammen
med Finderpop. - Og så får du fuld kontextuel menustyring uden at skulle
holde CRTL tasten nede!

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 01-03-03 23:21

> [...]
> ikke mappen 'Emner i Apple Menuvalg' - den kan du stadig bruge sammen
> med Finderpop. - Og så får du fuld kontextuel menustyring uden at skulle

OK - det har jeg nu gjort; det ser dog ud til, at FP kræver nogen
tilvænning!
Er det meningen, at man placerer sine 'henvisninger' i 'FP items'
vinduet?
Skal æble-menuen forblive på plads??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-03 03:45

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> OK - det har jeg nu gjort; det ser dog ud til, at FP kræver nogen
> tilvænning!

Ja, man skal lige vænne sig til, at den popper op uden at skulle bruge en
ekstra tast, men har man først vænnet sig til det, er det alle tiders
program. - På en Top 10 liste, sår den helt klart som min nr. 1.

> Er det meningen, at man placerer sine 'henvisninger' i 'FP items'
> vinduet?

Det kan du gøre, men det er ikke et krav. Du kan lægge mapper ind i Finderpop
Items folder og lave henvisninger dér. Du kan endda lægge en henvisning til
din HD, så du får tilgang direkte til din harddisk ved fx. at klikke i et
tomt område i arkivlinien.

> Skal æble-menuen forblive på plads??

Selve æble-menuen forsvinder ikke, når/hvis du slår Apple Menu-valg fra og
fjerner indstillingsfilen. Du kan stadig bruge mappen 'Apple menuemner' i din
systemmappe, nøjagtig som du plejer.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-03-03 12:35

h2vh@post6.tele.dk writes:
>Er der overhovedet nogen her, der *har* haft virus på en Mac?
Nej - og heller ikke set det på det efterhånde ret store antal mac'er jeg
har haft med at gøre gennem årene. Heller ikke på den håndfuld maskiner
som en stribe håbefulde højskoleelever plastrer til med både videoklip,
billeder af fattige kvinder, der ikke har råd til tøj, demoer og andre
"tilfældige " programmer.

Frank Løkkegaard