Glæden ved en ny iMac
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-02-03 21:12

Hej, jeg er blevet den lykkelige ejer af en af de nye iMacs, men
desværre er den kommet med et mærkeligt powerstik, med 3 firkantede ben,
kan man klare det med en rejse-adapter - har noget løst det på anden
vis?

Suk, ikke meget sjov i en mac uden strøm

- Jørgen

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 27-02-03 21:22

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> desværre er den kommet med et mærkeligt powerstik, med 3 firkantede ben,
> kan man klare det med en rejse-adapter - har noget løst det på anden

Du kan evt. prøve at kontakte en dansk forhandler for at høre hvad et
nyt kabel koster. Jeg ved ikke om en rejseadapter virker, men det burde
den vel?

Hvilken model har du i øvrigt købt? En IE/britisk? Novodrom (det var der
du købte den, ikke?) kan også levere DK-mac'er med de rigtige stik.

Held og lykke med at få den til at køre, du bliver helt sikkert glad for
den!

--
vh Jesper

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-02-03 21:28

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Hvilken model har du i øvrigt købt? En IE/britisk? Novodrom (det var der
> du købte den, ikke?) kan også levere DK-mac'er med de rigtige stik.

Jov, men ham gutten som besvarede mine emails var ikke alt for knøv, så
jeg undlod at parlementere mere med ham da jeg gerne snart ville have
min mac - han var vist det man kalder lettere modvillig.

Det er en 1ghz IE med 256mb ram. Jeg er meget spændt på at se om jeg har
fået et sony eller et pioneer supredrev - dvd+ kunne jo være rart

> Held og lykke med at få den til at køre, du bliver helt sikkert glad for
> den!

Det er der vist ingen tvivl når jeg nu lige har fået lidt strøm i den

- Jørgen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-03 00:05

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Det er der vist ingen tvivl når jeg nu lige har fået lidt strøm i den

Hvad med den anden ende, hvor kablet går ind i iMac? Det plejer at være
et standardstik. Jeg har da haft den slags stik på masser af elektronisk
udstyr. Du må nemt kunne skaffe et kabel med sådan et stik og et
almindeligt trebenet stik i den anden ende. Men farven er måske ikke så
smart, som man normalt er vant til hos Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-02-03 23:09

> [...]

> kan man klare det med en rejse-adapter - har noget løst det på anden
> vis?
>
> Suk, ikke meget sjov i en mac uden strøm

Mon ikke det nemmeste er et dansk kabel? - du kan godt få et af mig,
tror jeg; ved ikke om farven matcher, men stikket er dansk.

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-02-03 23:14

in article 1fr2awr.141twq1iqmokaN%jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk, Jens
Rasmussen at jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk wrote on 27/02/03 23:08:

> Mon ikke det nemmeste er et dansk kabel? - du kan godt få et af mig,
> tror jeg; ved ikke om farven matcher, men stikket er dansk.

iMac'en har et lidt sjovt stik så normale strømkabler duer ikke.

<http://www.apple.com/imac/images/specs_callouts01312003.jpg>

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-03 00:36

Peter Kiil wrote:

> iMac'en har et lidt sjovt stik så normale strømkabler duer ikke.
>
> <http://www.apple.com/imac/images/specs_callouts01312003.jpg>

Sådan et stik sidder der også i lysnetadapteren til min G3
PowerBook, så et helt nyt tiltag er det ikke.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-02-03 02:06

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Sådan et stik sidder der også i lysnetadapteren til min G3
> PowerBook, så et helt nyt tiltag er det ikke.

Og på en stak compaq bærbare

vh Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-02-03 10:57

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Og på en stak compaq bærbare
>
> vh Flemming Rubini

Kaldes ofte for "Mickey Mouse" stik.

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-03 23:23

I <BA844C49.3F3EA%spam@kiil.net> Peter Kiil ytrede:
> iMac'en har et lidt sjovt stik så normale strømkabler duer ikke.

Er Apple nu også begyndt at bruge den slags stik...
Det er normalt at bærbare PC'ere bruger den sags stik til
strømforsyningen, så gæt selv hvor man kan få fat i den slags kabler.

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-02-03 23:44

in article 20030227232342103+0100@edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 27/02/03 23:22:

> Er Apple nu også begyndt at bruge den slags stik...
> Det er normalt at bærbare PC'ere bruger den sags stik til
> strømforsyningen, så gæt selv hvor man kan få fat i den slags kabler.

Alternativt klippe 'vægenden' af og montere et passende stik.

--
/peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-02-03 00:15

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Alternativt klippe 'vægenden' af og montere et passende stik.

Jæs! Sådan! Klam at Apple bruger stik der ikke er kompatible med en
brødrister.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-02-03 07:41

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jæs! Sådan! Klam at Apple bruger stik der ikke er kompatible med en
> brødrister.

Ja det er noget værre hø!

- Jørgen

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-02-03 08:03

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Ja det er noget værre hø!

Jeg kunne fint bruge et aflagt kabel fra en Philips videomaskine årgang
1991 til min IE-iBook

Men jeg kom også lige i tanker om at jeg har set "iMac-stik" mange
steder, bl.a. på en studiekammerats Fujitsu notebook.

--
vh Jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-03 00:30

Peter Kiil wrote:

> Alternativt klippe 'vægenden' af og montere et passende stik.

Ja hvor svært ka' det være...!

- men Jørgen skal huske at tjekke hvilken volt-styrke iMac'en
er indstillet til, det vil jo være surt show, hvis den står
til 110 volt, og han så gi'r den 220 volt...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-02-03 07:41

> [...]

> er indstillet til, det vil jo være surt show, hvis den står
> til 110 volt, og han så gi'r den 220 volt...!

Ja det var også det jeg var mest nervøs for, men under bunden står der
at det er 240v

Jeg har ikke så meget styr på det, men jeg har fundet ud af det er et
britisk stik (turtleneck tror jeg det hedder), med 3 ledninger: E, L, N.

http://kropla.com/!g.htm
http://www.powercords.co.uk/standard.htm
http://www.premierelectrics.co.uk/how%20to%20wire%20a%20basic%2013amp%20
british%20plug.htm

E er vist jord (earth), så det er bare de to andre der skal forbindes,
men nu vil jeg lige se om offceline ikke har et ekstra liggende - er der
forresten nogen der ved hvorfor deres hjemmeside ikke har fungeret de
sidste par uger. Den Digitale Integrator er i stykker... hehe

Jeg er egentligt blevet i tvivl om jeg ikke har fået en britisk model
istedet for den IE model jeg har bestilt, på pakken står der: iMac
17FP/1GHZ/256/80/SD-GBR. GBR for Great Britain?

- Jørgen

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-02-03 08:06

> [...]

> istedet for den IE model jeg har bestilt, på pakken står der: iMac
> 17FP/1GHZ/256/80/SD-GBR. GBR for Great Britain?

Det er en IE-model. I hvert fald er IE = "britische version" hos
Novodrom. Det samme er tilfældet med min iBook som jeg købte hos dem i
efteråret 2001.

--
vh Jesper

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 28-02-03 08:58

> [...]

> men nu vil jeg lige se om offceline ikke har et ekstra liggende - er der
> forresten nogen der ved hvorfor deres hjemmeside ikke har fungeret de

Du klipper da bare det nuværende kabel over lige før væg-stikket. Det
multifarvede kabel er jordforbindelsen og kan ignoreres, de to andre
(plejer at være hhv. rød og blå) skrues ind i et almindeligt stik som
kan købes i supermarkedet. Hele operationen kan klares på 5 minutter, og
kræver kun en skruetrækker og en køkkensaks.

/hc

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-02-03 00:14

tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) writes:

> [...]
> desværre er den kommet med et mærkeligt powerstik, med 3 firkantede
> ben, kan man klare det med en rejse-adapter - har noget løst det på

Kan du ikke bare tage kablet fra en elkedel eller lignende?

-j

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 10:10

On Thu, 27 Feb 2003 21:11:53 +0100, Jørgen_Tietze wrote
(in message <1fr255v.1p9ho4hi6uroqN%tietze@mail.dk>):

> [...]
> kan man klare det med en rejse-adapter - har noget løst det på anden
> vis?
>
> Suk, ikke meget sjov i en mac uden strøm

Hvor _er_ du heldig! (misund!) Du skal bare finde en dåse med trebenede
indgange.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-02-03 22:19

Så er der endelig kommet liv i dyret, jeg vender tilbage på søndag med
billeder den dejlige spand

- Jeg endte med at købe et converter-stik nede i den lokale strøm-biks
og det fungerer tilsyneladende ganske fint!

- Den har et Sony "DVD RW DW-U10A", så den skulle også kunne brænde
dvd+rw og dvd+r, med den rigtige software

- Jeg troede slet ikke de nye modeller skulle kunne køre classic, men
det er sørme også installeret, så det var jo et glædeligt gensyn.

De Bedste Hilsner og tak for opmuntring!

- Jørgen

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 22:55

On Fri, 28 Feb 2003 22:19:07 +0100, Jørgen_Tietze wrote
(in message <1fr4310.c18agm1sdpeywN%jtietze@mail.dk>):

> [...]
> det er sørme også installeret, så det var jo et glædeligt gensyn.
>
> De Bedste Hilsner og tak for opmuntring!

Det nemmeste er altså at finde en stikdåse med tre huller til Mac-stikket.
Jeg har sådan et til min iMac - jeg kom også ud for den overraskelse da jeg
pakkede dyret ud. En converter er da klamp, mannd!

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-02-03 23:27

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Det nemmeste er altså at finde en stikdåse med tre huller til Mac-stikket.
> Jeg har sådan et til min iMac - jeg kom også ud for den overraskelse da jeg
> pakkede dyret ud. En converter er da klamp, mannd!

Det er sådan en tingest Jørgen bøvler med:
<http://homepage.mac.com/jmfink/power.jpg>

Den klarer en normal stikdåse i hvert fald ikke uden vold... Hmm... :-|

--
vh Jesper

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-03-03 00:08

On Fri, 28 Feb 2003 23:26:47 +0100, Jesper_Møller-Fink wrote
(in message <1fr469c.1kisch61l7o1q8N%jmfink@mac.com>):

> Det er sådan en tingest Jørgen bøvler med:
> <http://homepage.mac.com/jmfink/power.jpg>
>
> Den klarer en normal stikdåse i hvert fald ikke uden vold... Hmm... :-|

Okay, nej, er det de nye macstik? Hvad stikker apple?

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-03-03 02:58

in article 0001HW.BA85ACA70033EC63F0080600@news.cybercity.dk, David
Blangstrup at firstname@lastname.dk wrote on 01/03/03 0:17:

> Okay, nej, er det de nye macstik? Hvad stikker apple?

Du er helt galt på den. Jørgen har bestilt sin iMac i udlandet. Ikke alle
lande har samme type vægstik. Den ende som Jespers billede viser er vægstik
som de ser ud i England. Er du nu med?

--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-03 10:19

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> lande har samme type vægstik. Den ende som Jespers billede viser er vægstik

Godt Peter....vi må deles om den pædagogiske opgave, David er, hi
hi...(undskyld David, ku´ et´ la´ wær´).
M.(Drillenissen)
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-03-03 12:05

On Sat, 1 Mar 2003 10:19:22 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fr50la.1vjwc0e1vego3eN%mortenlind@mac.com>):

Jeg er med nu...