Wireless ethernet bridge
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-03 21:31

Jeg har lige købt en Linksys Wireless Ethernet Bridge WET-11. Den vil
jeg sætte på vores gamle iMac, så den kan komme på det trådløse netværk.
Det hedder sig, at den kan sættes på alle ethernet-apparater
uanset styresystem. Ja, selv en Playstation. Der er en installations-cd
til Windows med, men den kan også konfigureres med en browser. Man skal
bare kalde et bestemt IP-nummer. Problemet er, at jeg ikke kan få
forbindelse via browseren. Den grønne lampe blinker godt nok, men
forbindelsen timer bare ud. Ud fra manualen på nettet var jeg i tvivl
om, om det var nødvendigt først at grundkonfigurere den fra Windows. Så
så jeg på Apples egne diskussionsfora, at der var en, som havde sat den
på en beige G3 og havde brugt den uden problemer. Derfor turde jeg godt
købe den. Skal jeg finde en Windows computer med ethernet? Desværre
bliver det nok ikke nemt, da de bruger TokenRing på arbejdet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-02-03 21:37

in article 1fr0bi0.699wbtkz9zfbN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 26/02/03 21:30:

> [...]
> købe den. Skal jeg finde en Windows computer med ethernet? Desværre
> bliver det nok ikke nemt, da de bruger TokenRing på arbejdet.

Er du på samme subnet som dimsen du skal konfigurere? Hvis dens ip er
192.168.1.100 skal din maskine have et ip i samme serie. Hvis ikke finder de
aldrig hinanden.

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-03 23:00

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Er du på samme subnet som dimsen du skal konfigurere? Hvis dens ip er
> 192.168.1.100 skal din maskine have et ip i samme serie. Hvis ikke finder de
> aldrig hinanden.

Dens ip er 192.168.1.225. Jeg har prøvet at sætte computerens ip i samme
serie. Hvad subnet er, står lidt tåget for mig. Med så lille et netværk,
kan man da umuligt skulle opdele det i subnet. Hvordan ser jeg i øvrigt,
hvilket subnet bridgen er på? Den er sluttet et computeren med et 0,5 m
kabel, så de må da være tæt forbundne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : worldonline

Dato : 26-02-03 23:14

Hej

sub: 255.255.255.0

Sascha

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-03 21:54

worldonline <sascha@mir.dk> wrote:

> sub: 255.255.255.0

Det viste sig at være en del af forklaringen. Jeg lod mig forblænde af
en vejledning, jeg havde fundet på Apples diskussionforum, hvor en
bruger havde ændret IP-numre på hele sit netværk, så de lå i sammet
område som bridgens. Det prøvede jeg med mindre held, og til sidst var
selv min basestation gået helt i baglås.
Jeg fik hjælp via iChat af en Mac-kyndig person, der tidligere
færdedes en del her i gruppen. Det viste sig at være noget nemmere at
ændre bridgens IP-nr. Vi satter så iMac og bridge til at køre faste
IP-nr., mens basestation og PowerBook kører DHCP. Det fungerer fint. Og
det er ret smart at kunne chatte sig gennem en opsætning, selv om det
hurtigt tager et par timer.
Situationen kompliceredes lidt af, at jeg samtidig havde købt et
trådløst kort til min kones IBM Thinkpad med Windows ME. På mirakuløs
vis er det også lykkedes mig at få den til at virke. Så nu er både børn
og voksne på nettet her i familien. Og jeg har lært lidt om at sætte et
netværk op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-02-03 22:22

> [...]
> købe den. Skal jeg finde en Windows computer med ethernet? Desværre
> bliver det nok ikke nemt, da de bruger TokenRing på arbejdet.

Kan du pinge den ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-03 23:00

> Kan du pinge den ?

Nej, men jeg kan heller ikke pinge min egen hjemmeside. Det er vist mig,
der ikke ved, hvordan man pinger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-02-03 23:36

> Nej, men jeg kan heller ikke pinge min egen hjemmeside. Det er vist mig,
> der ikke ved, hvordan man pinger.

Du skal bruge et lille program fx. MacPing (OS 9) og så kan du nemt
teste et netværk.

Ping er en måde at se enheder på et netværk. Det vil sige computere,
printere og så videre.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : (Lars Kristian Søren~

Dato : 28-02-03 11:02

> Nej, men jeg kan heller ikke pinge min egen hjemmeside. Det er vist mig,
> der ikke ved, hvordan man pinger.

Du bruger bare "Netværktøj" fra mappen "Hjælpeprogrammer". Vælg
fanebladet "Ping". Jeg var selv overrasket over, hvor nemt det var...

Lars Kr. Sørensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-03 03:41

I <1fr37v9.pqys0cwn6pj0N%lars@NOSPAMlarsonline.dk> ytrede Lars_Kristian_
Sørensen:

> Du bruger bare "Netværktøj" fra mappen "Hjælpeprogrammer". Vælg
> fanebladet "Ping". Jeg var selv overrasket over, hvor nemt det var...

Man kan også bare åbne terminalen og skrive ping <adressen>.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-03 10:30

> I <1fr37v9.pqys0cwn6pj0N%lars@NOSPAMlarsonline.dk> ytrede Lars_Kristian_
> Sørensen:

> Man kan også bare åbne terminalen og skrive ping <adressen>.

Og vi med terminal-fobi, Martin - hvad skal vi bare gøre...
Du véd, vi der har en Mac, fordi en computer bare skal virke, hele tiden
og gøre, hvad der bliver sagt.

Og iøvrigt er der ingen, endnu, der har fortalt, HVAD det betyder - det
der pingeri?

Hej fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : (Lars Kristian Søren~

Dato : 01-03-03 11:16

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Og vi med terminal-fobi, Martin - hvad skal vi bare gøre...

Se mit ovenstående svar. Er selv lidt terminalforskrækket - endnu...

> Og iøvrigt er der ingen, endnu, der har fortalt, HVAD det betyder - det
> der pingeri?

Tjek, om der er forbindelse til en server, hvor god den er osv.

Lars Kr. Sørensen

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-03 11:41

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Se mit ovenstående svar. Er selv lidt terminalforskrækket - endnu...

> Tjek, om der er forbindelse til en server, hvor god den er osv.

Tak......
M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-03 22:48

I <1fr510m.krujft1m2owwnN%mortenlind@mac.com> ytrede Morten Lind:

> [...]
> tiden og gøre, hvad der bliver sagt.
>
> Og iøvrigt er der ingen, endnu, der har fortalt, HVAD det betyder -

Man sender en pakke til modtageradressen og får en svarpakke tilbage.
Samtidigt får man at vide hvor lang tid modtageren var om at svare. Det
kan under nogen omstændigheder fortælle noget om linjens kvalitet, men
oftere er svaret ubrugeligt til at fortælle noget om linjekvaliteten.
Det skyldes at routerne, der skal give svaret tilbage, vægter
vigtigheden af pingpakker meget lavere end regulær trafik, samt at visse
routere er sat op til at slet ikke svare på pingpakker.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-03 23:06

> [...]
> vigtigheden af pingpakker meget lavere end regulær trafik, samt at visse
> routere er sat op til at slet ikke svare på pingpakker.

Tak Martin.....så jeg kan fjerne fluebenet i min routers "Respond
PING-activity....sådan cirka....- og så vil den nedprioritere eventuelle
forespørgsler? Kan jeg ping´e mit LAN, forresten?
M.