Elementært spørgsmål om pdf
Fra : Martin Petersen

Dato : 25-02-03 21:41

Hvad skal der til for at gemme en PageMaker 6.5/mac - fil som pdf-fil?
Skal man have "den dyre" Acrobat for at kunne dette, eller er der andre
programmer der kan konvertere PageMaker til pdf?

Martin

Fra : Tom Dissing

Dato : 25-02-03 21:54

Gå på adobe.com og hent PDF writer..
Den er gratis, og virker ligesom vælger..
Du installerer, og vælger denne I stedet for din printer..
Tom

PS
Husk att tjekke dine indstillinger, ala. Compression etc... Før du "skyder
den af..
Eneste problem er at PDF writer har en tendens til at glemme hvad dokumentet
hedder.

PPS
Kræver vist nok en PS printer ( eller softwaren/driveren til en !?)

On 25/02/03 21:41, in article
1fqyhhl.1ftrxo71vqyf3iN%martinmarius@petersen.mail.dk, "Martin Petersen"

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-02-03 22:26

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> hedder.
>
> PPS
> Kræver vist nok en PS printer ( eller softwaren/driveren til en !?)

Tusind tak, jeg prøver!
v.h
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-02-03 23:29

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Gå på adobe.com og hent PDF writer..
> Den er gratis, og virker ligesom vælger..
> Du installerer, og vælger denne I stedet for din printer..

Adobes så nu vældig dyr ud, men jeg fandt en "PrintToPDF", godt nok på
tysk, som er shareware, og som kan lave pdf fra PM 6.5.
20$.
Det ser ud til at virke fint.
v.h
Martin

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-03 08:29

martinmarius@petersen.mail.dk writes:
>Adobes så nu vældig dyr ud, men jeg fandt en "PrintToPDF", godt nok på
>tysk, som er shareware, og som kan lave pdf fra PM 6.5.
>20$.
>Det ser ud til at virke fint.
PM 6.5 kan det i forvejen - gå i Arkiv, rul ned på Eksporter, så er der
pdf-mulighed!

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-02-03 08:39

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> PM 6.5 kan det i forvejen - gå i Arkiv, rul ned på Eksporter, så er der
> pdf-mulighed!

Ja, men når man klikker der, kommer der en meddelelse der siger at "A
post-script printer is required". Og hvis man lægger en postscriptdriver
i vælger, vil den jo ha' at man har en sådan enhed el. lignende
connected til mac'en. (Eller i hvert fald at ens "Apple-Talk-netværk" er
aktivt og åbent. Og det er mit nødvendigvis ikke.)

Men den lille "PrintToPDF" er åbenbart sådan en slags virtuel printer.
Den virker sådan at man selvfølgelig skal vælge den i "vælger" - og
derpå "printe" PM-filen. Så dukker der den nydeligtste pdf-fil op på
skrivebordet!

v.h
Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-03 09:33

On Wed, 26 Feb 2003 08:39:28 +0100, martinmarius@petersen.mail.dk
(Martin Petersen) wrote:

> [...]
>connected til mac'en. (Eller i hvert fald at ens "Apple-Talk-netværk" er
>aktivt og åbent. Og det er mit nødvendigvis ikke.)

Opret en virtuel printer med skrivebordsprinterværktøjet.

MVH

MArtin Edlich

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-03 09:42

> Opret en virtuel printer med skrivebordsprinterværktøjet.
>
> MVH
>
> MArtin Edlich

Det har han gjort, Martin.....det skal man nemlig også med PrintToPDF,
som iøvrigt er et suverænt program, hvis man ikke har de store
applikationer.
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-03 09:55

On Wed, 26 Feb 2003 09:42:15 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Det har han gjort, Martin.....det skal man nemlig også med PrintToPDF,

Det gør den nu svjv selv. Med skrivebordsprinterværktøjet kan du
oprette virtuelle printere for alle de typer printere du har ppd'ere
til. Hvis man sidder derhjemme og arbejder med noget der skal
udskrives på firmaets multimillionextravaganzaprinter, som man
naturligvis ikke har adgang til derhjemme, så opretter man en virtuel
printer med ppd'en fra multimillionextravaganzaprinteren - så er
dokumentet klar til print når man sender .ps eller .pdf-filen til
arbejdet.

>som iøvrigt er et suverænt program, hvis man ikke har de store
>applikationer.

Det er det, bruger (brugte) det selv.

MVH

MArtin Edlich

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-02-03 10:12

> Det er det, bruger (brugte) det selv.

Åh, nu er jeg rolig. At være på samme trygge vej som jer ...
martinP

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-02-03 10:12

> [...]
> printer med ppd'en fra multimillionextravaganzaprinteren - så er
> dokumentet klar til print når man sender .ps eller .pdf-filen til

Det skal jeg lige ha' kigget på. "Skrivebordsprinterværktøjet", er det
noget i print-center i X - eller ligger det i 9/classic?
Svar kun hvis I har tid; jeg går selvfølgelig i gang med at lede efter
tingene selv på et tidspunkt.
martinP

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-03 10:17

On Wed, 26 Feb 2003 10:11:35 +0100, martinmarius@petersen.mail.dk
(Martin Petersen) wrote:

>Det skal jeg lige ha' kigget på. "Skrivebordsprinterværktøjet", er det
>noget i print-center i X - eller ligger det i 9/classic?

Det er 9/classic - jeg gik ud fra at det var der du befandt dig. Jeg
mener dyret befinder sig i "Apple Extras"
Der er lignende funktionalitet i OS X.

>Svar kun hvis I har tid; jeg går selvfølgelig i gang med at lede efter
>tingene selv på et tidspunkt.

Det kommer du også til, jeg kan ikke huske det nøjagtigenavn og den
nøjagtige placering.

MVH

MArtin Edlich

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-03 10:28

> [...]
> Der er lignende funktionalitet i OS X.

> Det kommer du også til, jeg kan ikke huske det nøjagtigenavn og den

Ligger i Hjælpefunktioner i Applications(Mac OS 9)
M.

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-02-03 11:43

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Ligger i Hjælpefunktioner i Applications(Mac OS 9)

Super tak
mP

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-03 08:53

> [...]
>connected til mac'en. (Eller i hvert fald at ens "Apple-Talk-netværk" er
>aktivt og åbent. Og det er mit nødvendigvis ikke.)
Arh for h....... det er jo også rigtigt!

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11