kan man skodde appletalk helt under os9?
Fra : Claus T

Dato : 25-02-03 12:06

Vi har lidt netværksproblemer i vores blandede PC/Mac netværk (40 maskiner)

PC´ere er WinXP og 2000 server, Mac´ erne er 9.2, 9.2.2 og et par OSX
maskiner.

Jeg tror selv at Appletalk laver noget af larmen på netværket, og kunne
tænke mig at køre rent TCP/IP. Men kan det lade sig gøre rent praktisk? (og
ikke bare i teorien

Vi bruger bl.a. Splash server, Portfolio, Retrospect, Quark 4.1 (endnu
og andet blandet godt.....

Nogen der har erfaringer / viden de vil dele ud af ??

Claus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-03 16:51

Hej Claus

Claus T wrote:

> Vi har lidt netværksproblemer i vores blandede PC/Mac netværk (40 maskiner)
>
> PC´ere er WinXP og 2000 server, Mac´ erne er 9.2, 9.2.2 og et par OSX
> maskiner.

Bruger i PC-MacLan? - XP burde kunne køre direkte sammen med OS 9.2.x, men det
kan Win2000 ikke.

> Jeg tror selv at Appletalk laver noget af larmen på netværket, og kunne
> tænke mig at køre rent TCP/IP. Men kan det lade sig gøre rent praktisk? (og
> ikke bare i teorien

NEJ! - hvis du sletter kontrolpanelet AppleTalk, så har du ingen mulighed for
at kunne vælge til hvilken port TCP/IP skal køre. Sletter du AT, så vil den
automatisk stille sig på en seriel port, og du kan slet ikke komme på netværk
med klassiske OS, hvad OS X angår, så véd jeg det ikke.

> Vi bruger bl.a. Splash server, Portfolio, Retrospect, Quark 4.1 (endnu
> og andet blandet godt.....

Min mistanke retter sig først og fremmest mod Retrospect. Jeg har tidligere
afprøvet den godt og grundigt sat til autobackup, og det var jævnligt, at
systemet - OS 9.0.4 og 9.1 brokkede sig og 'hang' ofte i flere sekunder ad
gangen, selv når RS ikke skulle køre.

Hvad med QX? er det Passport versionen, og bruger I den på både Win og Mac? -
eller er det kun på Mac siden af netværket? - Jeg bruger selv PortFolio, og da
jeg havde en QX 3.32 lagde jeg mærke til, at det var temmelig ofte, at musen
også frøs fast i op til 10-15sek., før jeg kunne bevæge den igen.

Så mit råd er, at I skal kigge lidt på Mac'ernes diske og få dem optimerede
emd både Norton SpeedDisk 6.x eller 7.x og så bruge en DiskWarrior 2.1 og
lægge nye directory filer på Mac'erne. En kombination af deciderede konflikter
mellem forskellige systemdele og så en MDB fil, der måske er på vej til at
blive corrupted, kan give nogle aldeles hårrejsende oplevelser.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-02-03 18:54

in article 3E5B90ED.E2317068@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 25/02/03 16:51:

> Bruger i PC-MacLan? - XP burde kunne køre direkte sammen med OS 9.2.x, men det
> kan Win2000 ikke.

Det forholder sig faktisk lige modsat.

--
/peter