Mail m mystiske tegn
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-03 14:12

Ja jeg knokler på med at få jaguaren til at løbe.

Har nu hentet MacSoup (tak for råd), TypeIt4Me (ditto).

Desværre har jeg ikke råd til Office X - mit ekstraarbejde tvinger mig
desværre næsten til at bruge Gates-stuff

Og så til Mail programmet:

1) Har prøvet at skifte ml. de forskellige formater for kodet tekst.
Stadig vises æ,ø og å ikke. Troede ellers ISO var formaTET...

2) Kan jeg få alle mine adresser med fra Eudora??

3) Skal "Adressebog" evt. bruges til dette?

Synd det er så godt vejr, når man sidder her, men ok, har da været ude
med hunden i en times tid....

venlig hilsen

Martin

PS -- og så er jeg foreløbig ret imponeret af Jaguar. Selvfølgelig
kræver det vaneændring, men det kan jo også være sundt!

--
| 55.01.46N - 11.50.37E | | www.ammentorp.org |

and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-03 15:10

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> 1) Har prøvet at skifte ml. de forskellige formater for kodet tekst.
> Stadig vises æ,ø og å ikke. Troede ellers ISO var formaTET...

Har du prøvet at vælge "Standard"? Så plejer den selv at finde ud af
det. Faktisk er det først i Jaguar, der stort set aldrig er problemer
med æøå. I ældre systemer, både Mail og Eudora, slog den over på
Macintosh tegnsæt, når der ikke var angivet tegnsæt i headerne. Og det
var stort set altid forkert. Nu lader det til, at den vælger ISO Latin-1
i stedet. Der er et par steder, hvor jeg altid havde problemer med æøå.
Jeg har klaget, klaget og klaget men løb ind i en mur af manglende
forståelse. Der var jo ikke andre, der havde problemer. Nu ser jeg også
æøå fint fra de steder, og de har ikke ændret noget i deres headere.

> 2) Kan jeg få alle mine adresser med fra Eudora??

Det mener jeg bestemt. Jeg kan dog ikke lige huske hvordan. Jeg kan
heller ikke huske, om jeg gjorde det. Jeg importerede mine adresser fra
Palm Desktop til Adressebog.

> 3) Skal "Adressebog" evt. bruges til dette?

Ja. Det er det, den er til. Den er fint integreret. Hvis folk har et
billede i deres iChat, dukker det op her. Enormt smart.

> Synd det er så godt vejr, når man sidder her, men ok, har da været ude
> med hunden i en times tid....

Sådan har jeg det også. Men man er jo nødt til at passe sit arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-03 15:38

Jep - har prøvet det der giver mening (og ikke kinesisk!!)

Typisk mig, at jeg først får problemerne nu (men ok min far havde samme
job som du

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N 11.50.37E fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 23-02-03 16:47

> [...]

> Jep - har prøvet det der giver mening (og ikke kinesisk!!)
>
> Typisk mig, at jeg først får problemerne nu (men ok min far havde samme

Hej Martin.
Gider du ikke skrive under (og imellem) det du svarer på. Du har skrevet
foroven nogle gange, men som ovenstående viser, er læsningen altså ikke
særlig nem.
Poul

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-03 19:21

Bemærkede godt fejlen da jeg læste mit indlæg - gør mig mere umage for
fremtiden

vh martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-03 16:59

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Jep - har prøvet det der giver mening (og ikke kinesisk!!)

Det slår mig, at Mail vist går tilbage til standard, hver gang man åbner
en e-mail. Man kan vist ikke indstille et standardtegnsæt. Er der altid
problemer med æøå, eller er det kun fra visse afsendere. Der kan jo være
enkelte e-mailprogrammer, der ikke bruger de korrekte headere. Men som
sagt har jeg stort set aldrig problemer med Mail, efter jeg gik over til
OS X 10.2 og den medfølgende Mail. Der er jo ikke ret mange
indstillinger til Mail, så det lyder underligt, at du har problemer. Der
er jo stort set ikke noget, der kan være indstillet forkert.

> Typisk mig, at jeg først får problemerne nu (men ok min far havde samme
> job som du

Men hvad har din far og jeg med dine problemer med æøå at gøre?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-02-03 17:08

> Det slår mig, at Mail vist går tilbage til standard, hver gang man åbner
> en e-mail. Man kan vist ikke indstille et standardtegnsæt. Er der altid
> problemer med æøå, eller er det kun fra visse afsendere.

Jeg oplever at enkelte mailafsendere laver mails som må "omformatteres"
til "vesteuropæisk iso latin 1" under "kodet tekst" i "formater".

Jeg tror Henrik har ret i at indstillingen altid går tilbage til
"standard" - og det vel også meget smart.

v.h
Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-03 17:40

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

Hør, du er da ikke den samme Martin, vel? Eller er du blevet gift og har
skiftet navn siden kl. 16?

> Jeg oplever at enkelte mailafsendere laver mails som må "omformatteres"
> til "vesteuropæisk iso latin 1" under "kodet tekst" i "formater".

Der må være noget galt med headerne. Min erfaring er, at det oftest er
mere sjældne programmer, som bruges af større firmaer. Jeg ved ikke, om
det er serversystemer eller systemer til intern post. De almindelige
programmer til hjemmecomputere synes jeg sjældent, der er bøvl med. Og
efter jeg fik 10.2, har jeg som sagt stort set aldrig problemer.

> Jeg tror Henrik har ret i at indstillingen altid går tilbage til
> "standard" - og det vel også meget smart.

Eudora er næsten smartere. Der kan man indstille tegnsæt for den enkelte
e-mail. Så bliver det husket, næste gang man åbner den. I Mail skal man
omkode hver gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 23-02-03 20:05

> Jeg oplever at enkelte mailafsendere laver mails som må "omformatteres"
> til "vesteuropæisk iso latin 1" under "kodet tekst" i "formater".

Yes. F.eks. job via email fra AF (tro mig, de sender sgu en hver anden
dag med tung html-formatering og manglende charset-definition, og så kan
man ikke ændre sin profil hvis man ikke kan huske sit brugernavn, som af
en eller anden grund ikke er sin email, dvs. pt. får jeg 2, men nok
snart 3. De spammer mig snart! Men jeg har jo heller ikke noget at
lave...)

> Jeg tror Henrik har ret i at indstillingen altid går tilbage til
> "standard" - og det vel også meget smart.

Det gør den. Hvorfor er det smart?! Kan man finde ud af aktivt at ændre
charset for en enkelt mail kan man vel osse finde ud af det ved den
næste? Og så er den "sat tilbage". Det er meget smartere at "lytte" til
brugeren, når emailen ikke indeholder specifikationen.

> v.h
> Martin

Husk streg streg mellemrum retur så kommer "rallet" ikke med i svaret
- får du ikke meget spam pga. at din "ægte" adresse er med?!
--
Mvh. Poul

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-02-03 19:21

> Er der altid
> problemer med æøå, eller er det kun fra visse afsendere.

Visse afsendere - så jeg tror du og Martin P har ret.

Tak for hjælp

Martin