5400/160 Hdd +Div ??
Fra : LNC

Dato : 21-02-03 20:13

jeg har fået en 5400/160 Performa og nu ville jeg høre hvor stor en hdd den
kan håndtere og om jeg uden problemer kan sætte en SCSI Plextor brænder i .
Og så et tillægs spørgsmål om de ram der skal i kan være sdram 168 pins
eller skal det være EDO 168 pins
er ny i det her Mac håber på lidt hjælp

Mvh Lars

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-02-03 23:14

LNC <BOoH@it.dk> wrote:

> [...]
> Og så et tillægs spørgsmål om de ram der skal i kan være sdram 168 pins

En 5400/160 benytter IDE diske, så du kan bare knalde en Seagate fætter
i den. Der er en på mediamac til 400 eller 500,-

Det kan ikke betale sig at bruge for mange kroner på den.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-03 05:23

Hej Lars

LNC wrote:

> jeg har fået en 5400/160 Performa og nu ville jeg høre hvor stor en hdd den
> kan håndtere

Ja, du kan roligt sætte en 40gb ATA33, ATA66 eller ATA100 disk i den. Du skal
blot være opmærksom på, at den ATA/EIDE controller, der sidder i en PF 5400
ikke understøtter UDMA, men kun alm. DMA.

Der kan også være nogle problemer med diske fra bestemte fabrikanter, men hvis
du fx. vælger en Seagate Barracuda, så skulle en 40gb disk ikke volde
problemer. For at være helt sikker, bør du dog partitionere den i 2 dele på
20gb hver. Da der er nogle af de ATA controllers, der blev brugt i de der
all-in-one maskiner, der kun kunne håndtere op til 20gb pr driver. Men lige her
og nu kan jeg ikke huske, om en 5400 er mellem dem, eller om det kun gælder for
5200 og 5300 / 6200 og 6300.

> og om jeg uden problemer kan sætte en SCSI Plextor brænder i .

Ja, _MEN_ frontpladen vil ikke passe til et Plextor drev, hverken alm. SCSI
eller brænder. Og det vil under alle omstændigheder kræve min. Mac OS 9.1 for
at drevet vil være direkte understøttet af Apples CD/DVD driver udvidelse. Hvis
du vælger et 3.-parts produkt, så understøttes alle Plextors drev af FWB CDRom
Toolkit 3.5 og nyere. Det samme gælder for Intech CDSpeedTools 4 og nyere.

> Og så et tillægs spørgsmål om de ram der skal i kan være sdram 168 pins

En PF 5400 er født med 8mb onboard RAM og har 2 udvidelsesslots, der kan tage
hver 64mb, så du i alt kommer op på 136mb.

RAM typen er DRAM 168-pins DIMM og _IKKE_ SDRAM !!

> eller skal det være EDO 168 pins

En PF 5400 _kan_ bruge DRAM 168-pins EDO DIMM, men det anbefales ikke. DErimod
bør du bruge alm. FPM DIMM - FastPageMode DIMM. Under alle omstændigheder bør
RAM'en være 70ns eller hurtigere, - 60ns FPM RAM er det bedste til en 5400.

> er ny i det her Mac håber på lidt hjælp

Du vil ikke fortryde, du har fået en 5400 som din første Mac. Det er en
fremragende maskine til utroligt mange ting. Den er hurtig nok til at kunne
køre med Mac OS 9.1DK eller Mac OS 9.2.2US, der kan installeres via 'OS 9
Helper'. 9.2.2 US vil gøre den ca. 30% hurtigee i forhold til en OS 9.1. Den er
også hurtig nok til at kunne køre med MSOffice 2001, hvis det er det, du
ønsker, - RagTime 5.6 kører endda meget hurtig på den. I princippet vil du også
kunne køre OS X.1.5 på den, men pga. den lille RAM mængde og CPU hastighed, så
vil det blive for langsom.

mvh. Erik Richard