Performa 400.
Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-02-03 15:53

Hej , jeg har afhentet en Perfoma 400. Mem det ser ud til at der slet ikke
er RAM i. Hvor kan man se et billede af hvordan den skal se ud indeni?
Jeg kan se at der er to kortpladser tomme. Men aner ikke hvilke det er.
Det er måske til 2x2 Ram eller 2x4
Jeg kan huske noget om at da vi opgraderede min mands LC for en del år
siden, så kunne man
Kun få 2x6 RAM, men maskinen kunne kun bruge de 10. Husker jeg rigtigt?
bedste hilsen Hanne

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 18-02-03 18:06

Hanne Hertzog wrote:

> [...]
> siden, så kunne man
> Kun få 2x6 RAM, men maskinen kunne kun bruge de 10. Husker jeg rigtigt?
Hej Hanne

Der kan sidde 2 stk. 30 pins SIMM RAM moduler i en Performa 400 ifølge
denne side:
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_performa/stats/mac_performa_400.html

Så hvis de to sokler ser ca. sådan ud:
Arme med metal lås -> N==============N <- Arme med metal lås

Hvor: =========== er en "fuge" med kobber connectore, så er der tale om
RAM sokler.

Jeg håber det har hjulpet.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-02-03 20:28

kwormsdorf@nospamhotmail.com writes:
>Hej Hanne
>
>Der kan sidde 2 stk. 30 pins SIMM RAM moduler i en Performa 400 ifølge
> [...]
Tak for hjælpen
Jeg tror jeg er sikker på hvad der er RAM sokler. Det ser ud til at der
ingen RAM er i maskinen. Jeg har en LCII og troede at jeg kunne se noget
i den, men den er anderledes, så jeg kan nok ikke låne de RAM for at
afprøve den performa 400.
Måske jeg kan se det på den side du henviste til. Jeg kigger en gang til.
Det jeg kunne have tænkt mig var et rigtigt billede af hele indmaden
Det er vel det I nørder kalder for Motherboard?

Hilsen Hanne

Fra : N/A

Dato : 19-02-03 23:19

Fra : N/A

Dato : 19-02-03 23:19

Fra : N/A

Dato : 19-02-03 23:19

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 19-02-03 23:19

Hej Steen

Steen Larsen/Rødovre <steen@enterpol.dk> wrote:

> Det stiller sagen noget anderledes, da Performa 400 kan starte uden
> batteri, mens f.eks. 475 ikke kan. Held og lykke med det!

Det vil sige, det er vist ikke meningen, men de kan altså godt i en
snæver vending.

Man skal "bare" tænde for den på vippeafbryderen, slukke og _straks_
tænde igen (bare give knappen et lille vip), så virker det. Jeg ved
ikke, om det har nogen bagdele; men jeg har haft held med det på flere
forskellige maskiner, deriblandt en 475'er.

Og mht batterier, de er DYRE hos apple-forhandlerne.
Så køb dem i en radio-dimsebutik. I Kbh f. eks. i Brinck Elektronik, i
Århus i Århus Radiolager.

/Sebastian

> Venlig hilsen
> Steen

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 18-02-03 21:59

Hej Hanne.

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> er RAM i. Hvor kan man se et billede af hvordan den skal se ud indeni?
> Jeg kan se at der er to kortpladser tomme. Men aner ikke hvilke det er.

I AppleSpec står der, at den har 4Mb loddet fast, derudover er der to
ramsokler, 30 pins. De skal enten begge være tomme eller fyldt med 1,2
eller 4Mb's klodser min 100ns.

Af kortpladser i øvrigt, ser der ud til at skulle være en PDS og en LC,
måske er der også en til cahce RAM.

Men i alle fald, RAM'en skal sidde i to ens slots med 30 ben, de burde
ikke væree umulige at finde ,-)

> Jeg kan huske noget om at da vi opgraderede min mands LC for en del år
> siden, så kunne man
> Kun få 2x6 RAM, men maskinen kunne kun bruge de 10. Husker jeg rigtigt?
> bedste hilsen Hanne

Det ser i alfald også ud til at gælde denne Perf 400, som Aplespec også
kalder en FormFactor LC, - det betyder, så vidt jeg kan gennemskue, at
den er bygget over en LC.

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-02-03 22:53

sadyhr@mail.tele.dk writes:

>Det ser i alfald også ud til at gælde denne Perf 400, som Aplespec også
>kalder en FormFactor LC, - det betyder, så vidt jeg kan gennemskue, at
>den er bygget over en LC.

Ja, det er også det resultat jeg er kommet til. Men jeg blev overrasket
over at de så så forskellige ud indeni Og så er jeg sådan en
forsigtigper, der skal være sådan ca 110% sikker før jeg tør

Men tak for oplysningerne
Bedste hilsen Hanne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-03 01:37

Hanne Hertzog wrote:

> Hej , jeg har afhentet en Perfoma 400. Mem det ser ud til at der slet ikke
> er RAM i. Hvor kan man se et billede af hvordan den skal se ud indeni?

Det gør du i den tekniske servicemanual. Jeg mener jeg har den, så hvis du
vil have den, så send en mail off-list.

> Jeg kan se at der er to kortpladser tomme. Men aner ikke hvilke det er.
> Det er måske til 2x2 Ram eller 2x4

Ja, det er 2 ekstra RAM sokler. PF 4xx er født med 4mb onboard, og du kan
sætte 2x16mb 30pins RAM i, så du i alt kommer op på 36mb.

> Jeg kan huske noget om at da vi opgraderede min mands LC for en del år
> siden, så kunne man Kun få 2x6 RAM, men maskinen kunne kun bruge
> de 10. Husker jeg rigtigt?

Næsten rigtig... LC var født med 2mb på motherboard, og der kunne sætte
2x4mb ekstra i, så du i alt kommer op på de 10mb

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 20-02-03 08:56

sadyhr@mail.tele.dk writes:

> [...]
>
>Og mht batterier, de er DYRE hos apple-forhandlerne.
>Så køb dem i en radio-dimsebutik. I Kbh f. eks. i Brinck Elektronik, i

Den køre flot med nyt batteri . Jeg kender godt problemet fra LC 475.
Batterier køber jeg hos min fotohandler till ca. 70 kr, så det er en OK
pris. For 4 år siden tog Officeline i Kbh 120 kr. for det. Så det er
rigtigt man skal ikke købe dem der
Nu skal jeg bare have fat i RAM til den Performa 450.

Hilsen Hanne

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.