Mandrake åd min partition
Fra : Jonas Voss

Dato : 18-02-03 12:43

Troede jeg skulle lege med Mandrake-PPC 9.1, men det viser sig at jeg
er for dum til at kunne finde ud af at lave bootstrap til Mandrake.

I mit forsøg har jeg alligevel fået formateret en partition i
SVR2-format(?), hvilket betyder at jeg ikke kan se den fra OS X. Det
drejer sig om en 9.7Gb parition, som jeg da egentlig gerne vil kunne
bruge igen, men det er lidt svært, da diskutil ikke vil lade mig gøre
noget ved disken eller dens partitioner, så længe de ligger på en boot
volume.

Jeg kunne give mig i kast med pdisk, men er bange for at slette hele
disken, og ikke bare partitionen jeg fik kulsejlet. Hvis der er nogen
der har en god idé til hvordan jeg kan få min partition synlig i OS X
igen ville det være lækkert. Det ville i øvrigt også være lækkert,
hvis der var nogle der kunne forklare mig hvordan jeg laver den
bootstrap der, jeg vil _meget_ gerne have gang i noget Mandrake på min
G4.

Diskutil siger min disk er delt op på følgende måde. Det er altså
/dev/disk0s10-12 der inden Mandrake-forsøget var een disk, men nu er
blevet til tre partitioner, som jeg ikke kan se fra OS X.

% diskutil list
/dev/disk0
#: type name size identifier
0: Apple_partition_scheme *114.5 GB disk0
1: Apple_partition_map 31.5 KB disk0s1
2: Apple_Driver43 27.0 KB disk0s2
3: Apple_Driver43 37.0 KB disk0s3
4: Apple_Driver_ATA 27.0 KB disk0s4
5: Apple_Driver_ATA 37.0 KB disk0s5
6: Apple_FWDriver 100.0KB disk0s6
7: Apple_Driver_IOKit 256.0 KB disk0s7
8: Apple_Patches 256.0 KB disk0s8
9: Apple_HFS Huxley 18.6 GB disk0s9
10: Apple_UNIX_SVR2 1000.0 MB disk0s10
11: Apple_UNIX_SVR2 250.0 MB disk0s11
12: Apple_UNIX_SVR2 8.5 GB disk0s12
13: Apple_HFS users 39.1 GB disk0s13
14: Apple_HFS Utilities 999.9 MB disk0s14
15: Apple_HFS Dubbah 8.8 GB disk0s15
16: Apple_HFS swap this 999.9 MB disk0s16
17: Apple_HFS Empty 2.0 GB disk0s17
18: Apple_HFS Oblivion 34.4 GB disk0s18

Sorry, no quote today.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-03 13:55

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> I mit forsøg har jeg alligevel fået formateret en partition i
> SVR2-format(?), hvilket betyder at jeg ikke kan se den fra OS X.

Hvordan har du båret dig af med det? Hvad vil du gerne have den
formatteret i? Vær opmærksom på, at Linux ikke kan læse HFS+, og at
MacOSX ikke kan læse ext2/3.

> [...]
> eradicate nogen der har en god idé til hvordan jeg kan få min
> partition synlig i OS X igen ville det være lækkert.

Hvorfor kan du ikke klare ærterne med Apples disk-dims?

> Det ville i øvrigt også være lækkert, hvis der var nogle der kunne
> forklare mig hvordan jeg laver den bootstrap der, jeg vil _meget_
> gerne have gang i noget Mandrake på min G4.

Hos mig gik det som en leg: 1) Partitionering med Apple-værktøj 2)
installering af OSX, 3) installering af Mandrake. 4) Boot.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-02-03 14:39

In dk.edb.mac, Janus Sandsgaard wrote:

> Hvordan har du båret dig af med det? Hvad vil du gerne have den
> formatteret i? Vær opmærksom på, at Linux ikke kan læse HFS+, og at
> MacOSX ikke kan læse ext2/3.

Det gik op for mig lidt for sent (:

Men altså, jeg har een disk med et hav af partitioner, og ville installere
Mandrake på rdisks10, så den slettede jeg (det var i øvrigt min
classic partition, der har ligget i dvale siden tidernes morgen). Da
det er den eneste disk jeg pt. har installeret kunne jeg ikke
repartitionere den sådan uden videre, og da min HD er på 120Gb havde
jeg lidt svært ved at lave en backup inden jeg gik i kast med Mandrake.

Jeg bootede fra CD'en og kom til partitioneringen, hvorefter den bad
mig om at vælge en bootstrap partition, og det valgte jeg så, en på
1000bytes. Jeg valgte den som mount point, men så gav den mig en
fejlbesked, som jeg ikke helt kan ihukomme, men det var noget med at
den ikke lå på rootpartitionen. Jeg rodede med det et øjeblik, men
fattede faktisk ikke helt hvad jeg lavede, og så stoppede jeg.

> Hvorfor kan du ikke klare ærterne med Apples disk-dims?

Fordi den ikke kan partitionere partitioner, men kun hele diske. Jeg
har en anden disk liggende jeg kan prøve at installere på. Prøver det
nok en af dagene.

> Hos mig gik det som en leg: 1) Partitionering med Apple-værktøj 2)
> installering af OSX, 3) installering af Mandrake. 4) Boot.

Det var også derfor jeg lige ville bruge en halv time på at installere
det, jeg troede virkelig ikke det ville tage længere tid. Men først
ville installeren ikke fungere med den grafiske installation, samme
problem som da jeg prøvede YDL - sort skærm, og CD stopper.

Så i gang med text-install og det virkede også fint nok, men så
nossede jeg altså op i det med diskene.

En anden dag går det nok bedre. Heldigvis kan jeg låne en 80Gb FW HD,
så kan jeg lave backups, og rulle slette min disk og lave en helt ny
installation, men jeg er bange for at det godt kan tage det meste af
en weekend at udføre. Og det er en weekend jeg ikke kan se jeg har før
længere inde i foråret.

Oh well.

Sorry, no quote today.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-03 17:11

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Det gik op for mig lidt for sent (:

Det behøver nu ikke have de store konsekvenser. Hvis du har en ledig
partition, kan du via Mandrakes opdele den i

/
/boot
/swap

og evt. supplerende

/usr

Det er altsammen muligheder som den automatiske DiskDrake
foreslår. Jeg fik ikke den tekstbaserede dims til at fungere, og b
brugte derfor den grafiske installer, som har et nydeligt værktøj til
formålet, som jeg tror du vil være tryggere ved end pdisk.

> [...]
> installere Mandrake på rdisks10, så den slettede jeg (det var i
> øvrigt min classic partition, der har ligget i dvale siden tidernes

Ja, MacOS genererer en hulens masser (driver?) partitioner, som jeg
ikke helt fatter formålet med, men som fylder op i landskabet, når man
partitionerer via sin Linux-install. Det tror jeg ikke du skal tænke
så meget over.

> [...]
> den ikke lå på rootpartitionen. Jeg rodede med det et øjeblik, men
> fattede faktisk ikke helt hvad jeg lavede, og så stoppede jeg.

Hmmmm... Jeg mener at dokumentationen til Mandrake siger, at
boot-tingen ligger nogle steder bedre end andre. Det er nu ikke nogen,
den siger særlig håndfast, og jeg havde ikke problemer. Men så igen:
Det er da muligt, at den har set sig sur på din 120 gb disk. Selv
sidder jeg på sølle 20 gb disk.

> Fordi den ikke kan partitionere partitioner, men kun hele diske. Jeg
> har en anden disk liggende jeg kan prøve at installere på. Prøver
> det nok en af dagene.

Men altså: Hvis du har en ledig partion, kan du opdele den i flere

> [...]
> tid. Men først ville installeren ikke fungere med den grafiske
> installation, samme problem som da jeg prøvede YDL - sort skærm, og

Iflg. en af udviklerne af Mandrake til PPC er det tekstbaserede
installationsprogram mangelfuldt. Jeg havde selv problemed med grafisk
install, og tænkt derfor at den teksbeaserede var lettere at have med
at gøre. Det viste sig at den fåkkede tingene op: Den gik ind i en
(tilsyneladende) uendelig process, hvor de påstod at den formatterede
alle mine partitioner. Det viste sig at være løgn, men den inspirerede
mig til at rode med parametrene til den grafiske installer.

På en pismo virker ingen af de gængse

install-gui
install-gui-old
install-gui-benh

Den magiske sætning var:

install-gui gui-old video=atyfb128

Det er muligvis anderledes på din G4

> Så i gang med text-install og det virkede også fint nok, men så
> nossede jeg altså op i det med diskene.

Mit bedste bud: Få GUI op at køre i installeren, og brug det nydelige
grafiske værktøj til at inddele den tabte partition.

/
/boot
/swap

i ext 3 til Lunux, og resten til MacOS. Vil du dele iler med MacOS
skal du bruge en HFS (ikke HFS+) partition.

> [...]
> bange for at det godt kan tage det meste af en weekend at udføre. Og
> det er en weekend jeg ikke kan se jeg har før længere inde i

Ahhhh... Fik nu ikke op så let. Der er install-fest i SSLUG om en
måneds tid. Meld dig til. Der kommer også en TiBook med sin ejer.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-03 17:14

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> En anden dag går det nok bedre.

Lige een ting til: Mandrake-cookerne (beta-folkene) holder til på en
IRC-lkanel, hvor du kan hente moralsk opbakning og repportere fejl og
mangler:

irc.kde.org
#cooker-ppc

Brug den! Påpeg fejlene, så er der en god chance for at du for en
brugbar Linux, når den endelige 9.1 kommer på gaden.

-j

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-02-03 09:41

In dk.edb.mac, Janus wrote:

> Lige een ting til: Mandrake-cookerne (beta-folkene) holder til på en
> IRC-lkanel, hvor du kan hente moralsk opbakning og repportere fejl og
> [...]

Det vil jeg gøre. Tak for det.

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-02-03 10:02

In dk.edb.mac, Janus wrote:

> Hos mig gik det som en leg: 1) Partitionering med Apple-værktøj 2)
> installering af OSX, 3) installering af Mandrake. 4) Boot.

Jeg har svagt på fornemmelsen, at det kan have noget at gøre med at
jeg har for mange partitioner på min maskine. Det har også i længere
tid været meningen at reformatere og staret forfra, jeg har slet ikke
brug for de 8 partitioner jeg pt har, så det kan være jeg tvinger tid
igennem i weekenden til at få det gennemført.

   The sooner you fall behind,
   the more time you'll have to catch up. -- Steven Wright