Performa 5400/160
Fra : Henning Sørensen

Dato : 17-02-03 22:10

Så har jeg hentet de 2 Mac's !
De er med 16mb ram og 1.6gb hdd, OS er 7.5.3 dk.

Jeg er selvfølgelig begyndt at støve rundt på nette for at finde
oplysninger, men...
Jeg savner fx en manual, for at vide lidt mere om hvad der foregår indeni

Hvilken ramtype kan der sættes i ? (Jeg har vist nogle 4mb 72 bens liggende
fra "gamle dage")

Kan den køre med Win NT (PowerPC) - eller vil det kvæle maskinen ?
Jeg har set, at der findes en MkLinux, som Apple tilsyneladende har været
med på, ihvertfald i opstarten.
Ifølge de oplysninger jeg kan finde kører den på 5400/160, nogen der har
erfaring med dette ?
Eller er No.1 at køre med MacOS ?

Printeren er en Apple Stylewriter 2500, men der mangler interface kabel og
strømforsyning,
desuden mangler jeg kablet fra det ene tastatur til maskinen
Nogen der kan hjælpe mig med dette ?

Jeg ser frem til nogle hyggelige stunder inden den ene kan afleveres til min
niece !!

Mvh Henning, Sydfyn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-03 02:46

Hej Henning

"Henning Sørensen" wrote:

> Så har jeg hentet de 2 Mac's !
> De er med 16mb ram og 1.6gb hdd, OS er 7.5.3 dk.

Med de 16mb kan du roligt opdatere til 7.5.5. Opd. finder du på
ftp://ftp.aple.com under 'multicountry'. Men det vil absolut være en fordel med
mere RAM.

> Jeg er selvfølgelig begyndt at støve rundt på nette for at finde
> oplysninger, men...
> Jeg savner fx en manual, for at vide lidt mere om hvad der foregår indeni

Jeg har manualer til dem i PDF format, så send bare en mail med en gyldig
returadresse, så får du dem.

> Hvilken ramtype kan der sættes i ? (Jeg har vist nogle 4mb 72 bens liggende
> fra "gamle dage")

Der skal bruges DRAM 168-pins DIMM min. 70ns. Nogle siger, man kan bruge EDO
typen, men det vil jeg rfraråde, da det kan give visse problemer med den 8mb
onboard modul, som ikke kan skiftes. Du kan sætte op til 2x64mb i den, så du i
alt kommer op på 136mb.

> Kan den køre med Win NT (PowerPC) - eller vil det kvæle maskinen ?

Hvis du vil have en WinNT på den skal du have en Windows emulator. Her er FWB
Softwindows 4 eller 5 velegnet til NT. Macs kan ikke køre direkte med Windows
styresystemr.

> [...]
> med på, ihvertfald i opstarten.
> Ifølge de oplysninger jeg kan finde kører den på 5400/160, nogen der har

Der er flere forskellige Linux versioner, der kan køre på de der lidt ældre
PowerMacs. Bl.a. MkLinux, Mandrake 7, LinuxPPC, FreeBSD osv..

> Eller er No.1 at køre med MacOS ?

Hvis der havde været større diske i, så kunne du nemt have delt disken i 2 og
installeret fx. Linux på den ene og Mac OS på den anden, - så har du begge
styresystemer.

> Printeren er en Apple Stylewriter 2500, men der mangler interface kabel og
> strømforsyning,
> desuden mangler jeg kablet fra det ene tastatur til maskinen
> Nogen der kan hjælpe mig med dette ?

Prøv Esben Harbo, han har en masse kabler og den slags småting. Du kan jævnligt
finde ham i dk.marked.privat.edb.mac

> Jeg ser frem til nogle hyggelige stunder inden den ene kan afleveres til min
> niece !!

Da den ikke fylder så meget, så tror jeg hun vil blive ret glad for den. Men du
skal først og fremmest have mere RAM - mindst 64mb yderligere, og så kan hun
som studerende/skolesøgende købe en studenterlicens til MS Office 2000, så vil
der ikke blive problemer med filudveksling mellem Mac'en og andres PC'ere, Word
og Excel formaterne er identiske.

mvh. Erik Richard

Fra : Henning Sørensen

Dato : 18-02-03 04:24

Lige et spørgsmål vedrørende netkort.
Jeg har et 10/100 pci kort liggende.
Det er et Surecom baseret på RTL8139D.
Er det muligt at sætte sådan et kort i maskinen
og få det til at virke ?

/Henning, Sydfyn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-03 05:25

Hej Henning

Jeg tvivler på det. Jeg har lige været på SureComs hjemmeside, og der
står der intet om Mac support af deres produkter, svj. kan se det.. Men
om der er en 3.-parts driver, der kan bruges, tør jeg ikke sige.

Men du kan da prøve at montere kortet. Og det vil nok være en fordel,
hvis du havde mindst en OS 8.5 installeret, da du så med 'Apple
systemprofiler' vil kunne se, om kortet er reg. i PCI slot'et under
fanebladet 'Devices'.

En anden mulighed med dit nuværende system er, at åbne kontrolpanelet
'AppleTalk' og i den popup menu i kontrolpanelet, vil der være flere
muligheder. 'Printerport', 'Modemport', Ethernet'*), 'Remote Only', - og
hvis SureCom kortet er tilgængeligt, så vil den være reg. som et
selvstændigt punkt.

*) Gælder kun for kort, der automatisk genkendes af Apple uden specielle
drivere.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 20-02-03 16:59

On 18/02/03 5:24, in article 3E51B573.72664F9D@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Med hensyn til netkort, så har jeg et netkort fra apple i min pf 6400, som
systemet ikke vil kendes ved, undtagen jeg fandt nogle udvidelser som jeg
skulle installere, som jeg havde hentet fra min gamle powerbook, som havde
nogle udvidelser installeret til PCI. Jeg havde endda prøvet med driveren
til RTL81390, men det fungerede ikke.
Men jeg fik da til sidst kortet til, at køre.

MVH Niels

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 20-02-03 17:50

in article BA7AB9D6.4C0F%nielslarsen@post.tele.dk, Niels Erik Karred Larsen
at nielslarsen@post.tele.dk wrote on 20/02/03 16:59:

> [...]
> til RTL81390, men det fungerede ikke.
> Men jeg fik da til sidst kortet til, at køre.

Et godt sted at lede efter gamle netkortsdrivere er:
http://www.macdrivermuseum.com

Der er også drivere til mange andre mac-ting.

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 20-02-03 21:14

On 20/02/03 17:49, in article BA7AC5BE.9337%nospam@brakmark.dk, "Henrik G.
Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote:

> in article BA7AB9D6.4C0F%nielslarsen@post.tele.dk, Niels Erik Karred Larsen

> Et godt sted at lede efter gamle netkortsdrivere er:
> http://www.macdrivermuseum.com
>
> Der er også drivere til mange andre mac-ting.

Tak for tippet, kunne være man lige skulle slå et smut forbi.

MVH Niels