Jaguar - tør jeg?
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-02-03 16:13

Hej alle I hjælpsomme mac-folk

SKAL - SKAL IKKE

Har i dag modtaget gratis eksemplar af Jaguar (tilbud til alle lærere)

Kører nu 9.2.2 på min iMac 500/384 MB RAM/20 GB HD

Bruger maskinen til meget af hvert: tekst (AppleWorks + Office),
billeder (Photoshop - en gl. 5'er, har også en 6'er), netbanking via VPC
5, http via Opera 5, Explorer 5 + en bitte smule Netscape, iTunes,
Painter 6, FTP via Fetch, FirstClass client o.m.m.

Min HD er ikke delt i flere partitioner - men der er masser af plads (14
GB ledig)

Har så vidt jeg kan se ikke nogen native X-programmer, og lærerlønnen
levner jo ikke megen plads til at opgradere.

Hvad synes I -
1) skal jeg installere eller ej
2) skal jeg slette min HD først og partitionere den
3) Er der andet jeg skal passe på

venlig hilsen

Martin

--
And don't forget to boogie

Fra : pingvinen

Dato : 17-02-03 16:29

Fordelene ved den nye OS X er dens stabilitet iforhold til de tidligere
version, du kan sætte den til utrolig krævende opgaver uden den brokker sig
det mindste.

Jeg har selv pt. kun en PowerBook G4 400mhz med 128mb ram at lege med.. Da
jeg opgraderede min maskine med OSX blev hastigheden væsenligt lavere, jeg
har lade mig fortælle at den bruger en del mere ram, og derfor skal der bare
mere ram i, så vil den rykke igen.. Foruden måtte jeg ud på nettet og finde
de nyeste version af alle mine programmer for at kunne bruge dem.

Men det skal skam ikke holde dig tilbage, OSX er et fantastisk system at
arbejde med, og med 384 mb. ram skulle du nok være sikret et lidt hurtigere
system end jeg fik ud af det :) - Systemet OSX indeholder noget der hedder
Classic, hvor du så stadig kan køre dine gamle versioner af programmerne,
som ikke er opdateret til OS X.

Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt på vej, du har jo altid mulighed for at
fortryde og geninstallere os9, men jeg ikke du vil fortryde nå først du
prøver osx, det er virkeligt et lækkert system. Jeg har hadet mac hele mit
liv, indtil osx kom, indtil nu har jeg brugt unix og windows.

Sorry, for evt. stavefejl, jeg ved at du er skolelærer og de altid ser sådan
nogle bummerter med det samme :)

Forsat god dag

Med venlig hilsen
Daniel Bahl Jensen

I'm a UNIX lover. I'm a Linux lover.
And that's why I'm a Mac lover now, really.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-02-03 17:12

Sådan er alle lærere skam ikke - jeg er primært musik- og engelsklærer

tak for dit fyldige og hurtige svar

venlig hilsen

Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-02-03 09:10

> [...]

> Classic, hvor du så stadig kan køre dine gamle versioner af programmerne,

Jeg tror det er en vigtig erfaring du bringer videre her. OSX er ofte
lidt langsommere end OS9. Men med mere RAM bliver det bedre (har selv
256MB), og OSX's stabilitet kan jo for mange opveje det lille
hastighedstab.
Crashes? Jeg har kun oplevet ét problem; det er med et USB-modem som en
sjælden gang får mac'en til at gå ned med en såkaldt "kernel panic",
hvilket man i mit tilfælde kan løse ved at hive modemstikket ud når
computeren "sover". Ellers er OSX dejligt at arbejde med. Man kan
arbejde videre i et program mens man åbner et andet, det er fedt.

I den første tid brugte jeg mest OSX som "legetøj" - og startede mac'en
op i OS9.2 når der "skulle resultater på bordet". Men nu kører jeg
næsten kun med opstart i X, og så må jeg starte "classic" (= at køre OS9
"inde i" OSX) når jeg skal bruge programmer der ikke kører under X.

En sidste ting man skal tænke over ang. X, er om det får betydning for
éns tilbehør; printere, scannere m.v.

v.h
Martin

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 17-02-03 16:59

Martin Ammentorp <martin@FJERNMIGammentorp.org> wrote:

> Hvad synes I -
> 1) skal jeg installere eller ej

Ja!!

> 2) skal jeg slette min HD først og partitionere den

Det er ikek nødvendigt, bare sørg for at du har kørt et disk-tjek progam
såsom Norton før du installerer.

> 3) Er der andet jeg skal passe på

Ja, at du ikek bruger for meget til foran din maskine efter
installationen. =)

--
Peter - http://titancity.com/
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-02-03 17:12

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Ja, at du ikek bruger for meget til foran din maskine efter
> installationen. =)

:-}
--
And don't forget to boogie

Fra : Bitbucket

Dato : 17-02-03 18:36

> [...]

> Hvad synes I -
> 1) skal jeg installere eller ej
> 2) skal jeg slette min HD først og partitionere den

Hvis du har ledig plads på harddisken, så spiser Jaguar jo ikke brød.

Backup din harddisk og partitioner den, så kan du have OS 9 på en
partiotion og OS X på en anden. Så kan du vænne dig til OS X og spare
sammen til OS X programmer. VPC 5 kan godt køre OS X og du kan hente en
OS X opdatering til AppleWorks.

Fra : Steen Wrem

Dato : 17-02-03 18:31

Det kun photoshop 7.0 der kan køre på OS X, og det ser ud til at Apple har
samarbejdet med BJ lejetøj om ikoner og brugerflade.
Så glem det hilsen Steen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-03 22:44

martin@FJERNMIGammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> Har i dag modtaget gratis eksemplar af Jaguar (tilbud til alle lærere)

Tillykke. Man får desværre ikke Jaguar som RUC'er. IBM uddelte engang
OS/2 gratis til studerende, men det var jeg desværre for ung til
dengang. Suk!

> 1) skal jeg installere eller ej

Jada!

> 2) skal jeg slette min HD først og partitionere den

Nej, installer blot OSX oven i. I første omgang skal du nom mest bare
snuse. Desuden fortæller du, at alle dine programmer er gamle
Mac-programmer, hvilke vil sige at de alligevel skal bruge en OS9.x
for at kunne afvikles i OSX "Classic".

> 3) Er der andet jeg skal passe på

At du pludselig får lyst til at have Office og Photoshop i
OSX-udgaver, og at du derfor køber programmpakker og en større maskine
på afbetaling.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-02-03 23:14

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> At du pludselig får lyst til at have Office

MS Office !?!?... nej da, for med OS X får du jo mulighed for at kører
med OpenOffice eller StarOffice (som også er gratis for lærere )

Som tidl. skrevet kan du bare installere Jaguar på samme partition som
OS 9. Du kan endda vælge om du vil boote i OS X eller "ren" OS 9 (som så
vil se ud og fungere som du er vandt til) ved at trykke ALT nede mens
din maskine starter op. Så får du en lille fin grafisk mulighed for at
vælge hvilket system du vil boote op.

Ta' (Jaguar) springet - der er intet at tabe og alt at vinde.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 17-02-03 23:19

spam@janus.dk writes:

>--
>Så er det officielt: Der er en unge på vej!
>Estimated time of arrival: Medio september 2003

Tillykke og held og lykke med det. Sørg nu endelig for at han /hun får Mac
ind med modermælken for eller er dette jo OT

Hjertelig hilsen Hanne

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-03 00:01

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:

> Tillykke og held og lykke med det. Sørg nu endelig for at han /hun
> får Mac ind med modermælken for eller er dette jo OT

Hehe... tak skal du have. Nu er der jo signaturfrihed her på usenet,
og jeg planlægger nok snarere en Tux til min lille Nilus (eller hvad
den nu skal hedde). Ved ikke om de findes i en gift-fri udgave som er
velegnet til spædbørn, men forestiller mig dem i hvert fald mere
applerende til børn, end et farvet æble...

-j