PC2100 i Dual 1.25
Fra : pingvinen

Dato : 16-02-03 00:18

Jeg har en dual 1.25 mac, eller ret og sagt - jeg får snart en
Jeg ved at der i maskinen sidder 256mb PC2700 ram.

Jeg har selv en 256mb PC2100 klods liggende, kan man sætte den i? i så fald
hvis man kan, ville det jo ikke gøre noget pc2700 blev hevet ned til pc2100,
hellere 512-2100 end 256-2700

Kan man ? - hvad med andet pc hardware [harddisk osv. virker det uden
probs?]

--
---
Med venlig hilsen

I'm a UNIX lover. I'm a Linux lover.
And that's why I'm a Mac lover now, really.

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 16-02-03 00:39

pingvinen <pingvinen@frostland.dk> wrote:

> Jeg har en dual 1.25 mac, eller ret og sagt - jeg får snart en
> Jeg ved at der i maskinen sidder 256mb PC2700 ram.
>
> Jeg har selv en 256mb PC2100 klods liggende, kan man sætte den i?

Nix, PC2100 er kun 266 Mhz RAM. PC2700 er 333 Mhz.

Ergo skal du ikek forsøge at sætte din 2100-klump i, det går ikek godt.

--
Peter - http://titancity.com/
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen

Fra : pingvinen

Dato : 16-02-03 02:01

Tak for svaret :) Så må jeg jo købe mig en 512 klods 2700
men alt koster jo ;:/

--
---

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 16-02-03 02:23

pingvinen <pingvinen@frostland.dk> wrote:

> Tak for svaret :) Så må jeg jo købe mig en 512 klods 2700
> men alt koster jo ;:/

En undersøgelser har vist, at på trods af at livet er meget dyrt, er det
også meget populært.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-03 08:39

In article <1fqg71g.oe53461114odkN%no_spam@invalid_email.com>, 3000 Peter Perlsø wrote:

> Nix, PC2100 er kun 266 Mhz RAM. PC2700 er 333 Mhz.

MHz er i PC fuptal. Det er kun 133 hhv 166 MHz, men DDR = Double
Data Rate = 15% hurtigere gør at man lige fordobler de hastigheder
man skriver på.

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 09:56

On 2/16/03 8:38 AM, in article
slrnb4ug03.k2.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> MHz er i PC fuptal. Det er kun 133 hhv 166 MHz, men DDR = Double
> Data Rate = 15% hurtigere gør at man lige fordobler de hastigheder
> man skriver på.

Det kommer vel lidt an på hvordan man ser på det... Der er faktisk tale om,
at man fordobler svinghastigheden, altså den tid det tager at kommer fra 0
til 1. At man så har gjort det ved at fordoble det antal kanaler bundkortet
kommunikere med RAM'en er anden snak. Og at man ikke har fået dobbelt så
hurtig RAM af det, er også en anden snak. Men teknisk set, er der faktisk
tale om en fordobling af Mhz-tallet.
Men hvorvidt de tal man benytter til angivelse af hastighed er reelle, er
bestemt til diskussion...
Men det gælder jo altså ikke kun PC, men i lige så høj grad Mac, da man jo
benytter nogenlunde de samme metoder til at angive specs... Det er jo trods
alt næsten de samme komponenter man bruger i dag.

Mvh
Benjamin G

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 16-02-03 11:44

> [...]

> MHz er i PC fuptal. Det er kun 133 hhv 166 MHz, men DDR = Double
> Data Rate = 15% hurtigere gør at man lige fordobler de hastigheder

Det er ikke fuptal. De er den effektive frekvens på RAM-bussen. At det
er DDR betyder bare at der sendes data på begge "bølgens" flanker.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-03 12:14

In article <1fqh1ui.2brq6cn6aa70N%no_spam@invalid_email.com>, 3000 Peter Perlsø wrote:

> Det er ikke fuptal. De er den effektive frekvens på RAM-bussen. At det
> er DDR betyder bare at der sendes data på begge "bølgens" flanker.

DDR betyder korrekt Dobbet data rate, og betyder at man kan sende
data på både det stigende og faldende signal på clock'en. Men
det betyder ikke ta clocken er dobbelt så hurtig.

Hvis man havde været realistisk, så var man for længe siden
skiftet over til at tale om memory bandwidth i stedet (altså
hvor meget data der kan flyttes.). MHz er fuptal der ikke har
noget at gøre med ydelse.

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 09:32

On 2/16/03 12:38 AM, in article
<no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Nix, PC2100 er kun 266 Mhz RAM. PC2700 er 333 Mhz.
>
> Ergo skal du ikek forsøge at sætte din 2100-klump i, det går ikek godt.

Hvorfor skulle det ikke gå godt?
Hvis man sætter PC2100 RAM i en PC med PC2700 RAM sætter bundkortet
automatisk hastigheden ned til PC2100 RAM'ens. Fuldstændig som hvis man
sætter et 4x AGP-kort i en 8x APG port.
Mener du ikke Mac'en kan finde ud af at sætte hastigheden ned?

Det tror jeg nu godt den kan. Der kan i hvert fald ikke ske noget ved at
prøve, hvis maskinen bliver ustabil, eller ikke vil starte op, kan man jo
bare tage klodsen ud igen...

Hvis det var mig, ville jeg bare sætte klodsen i, og se hvad der skete. Det
værste der kan ske, er jo at klodsen ikke virker...

Mvh
Benjamin G

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 16-02-03 11:44

Benjamin Greve <tylkum@myrealbox.com> wrote:

> [...]
> sætter et 4x AGP-kort i en 8x APG port.
> Mener du ikke Mac'en kan finde ud af at sætte hastigheden ned?

Min fejl. Det er rigtigt det du siger.

Men det korte af det lange er at du ikek får det fulde ud af din Mac ved
at smide PC2100 i Mac'en.

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 12:48

On 2/16/03 11:44 AM, in article
1fqh1wo.b7dhvoqwz474N%no_spam@invalid_email.com, "3000 Peter Perlsø"
<no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Min fejl. Det er rigtigt det du siger.
>
> Men det korte af det lange er at du ikek får det fulde ud af din Mac ved
> at smide PC2100 i Mac'en.

Rigtigt, men om man virkelig vinder så meget ved PC2700 RAM stiller jeg mig
lidt tvivlende over for. Nu ved jeg godt jeg siger noget "farligt" i dette
forum, men for prisforskellen mellem PC2100 og PC2700 kan jeg tune min PC en
del mere end ved at øge RAM-hastigheden lidt... Det kan jeg selvfølgelig
ikke med min Mac, men jeg ville stadig overveje om det virkelig var pengene
værd. Det mener jeg måske nok ikke helt det er...

Mvh
Benjamin G

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 16-02-03 16:30

> [...]

> ikke med min Mac, men jeg ville stadig overveje om det virkelig var pengene
> værd. Det mener jeg måske nok ikke helt det er...

På EDBpriser.dk kan du se at prisforskellen mellem PC2100 og 2700 er
meget lille da de fleste PC'er i dag kører med 2700 eller bedre.

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 17:05

On 2/16/03 4:29 PM, in article
1fqhdsz.1l2oj1j11xi63wN%no_spam@invalid_email.com, "3000 Peter Perlsø"
<no_spam@invalid_email.com> wrote:

> På EDBpriser.dk kan du se at prisforskellen mellem PC2100 og 2700 er
> meget lille da de fleste PC'er i dag kører med 2700 eller bedre.

Jeg erkende blankt, at det er noget tid siden jeg tjekkede priserne, da jeg
normalt bare køber færdige maskiner, og sjældent løsdele.

Mvh
Benjamin G

Fra : Karl Antz

Dato : 16-02-03 11:56

> [...]
> prøve, hvis maskinen bliver ustabil, eller ikke vil starte op, kan man jo

.... har prøvet det omvendte: fik tilsendt en 2700-klods til min
867DP-maskine, og forhandleren påstod at det kunne den sagtens klare.
Resultat: den crashede næsten hvergang jeg vækkede den fra søvne.

Forhandleren byttede den uden kommentar da jeg kom med maskinen ...

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Benjamin Greve

Dato : 16-02-03 12:41

On 2/16/03 11:56 AM, in article
1fqh2du.18ythqhnyby2oN%karlantz@isa.dknet.dk, "Karl Antz"
<karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> Resultat: den crashede næsten hvergang jeg vækkede den fra søvne.
>
> Forhandleren byttede den uden kommentar da jeg kom med maskinen ...

Det lyder mere rigtigt! Man kan ikke sætte RAM med højere hastighed end
bundkortet i. Lige som man heller ikke slipper godt fra at sætte en
processor med alt for høj hastighed på et langsomt bundkort. Men alle
moderne bundkort kan sagtens sætte farten ned i forhold til hvad de er
designet til. Den anden vej er straks noget sværere. Det er jo også lidt
svært at få sin Big Block V10 Corvette motor mast ned i sin Fiat 127...

Mvh
Benjamin G