Tidl. Asanté/nu Mortens netværksprinter;-
Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 16:52

Hej Preben B. & andre hjælpsomme netværkseksperter

Jeg har fulgt dine anvisninger, Preben og er gået i stå i Apples Desktop
Printer Utility, som er den eneste printerutility, jeg umiddelbart kan
finde.

Det var dér, jeg skulle ændre printerens IP-adresse.

Det kan jeg ikke(medmindre jeg overser noget)

Men tricket med switchen gik fint......jeg kan slet ikke mærke forskel
nogen steder, så med "dummy"switchen har jeg lige forøget mit port-antal
med fire, og det er jo fint.

Så jeg har på fornemmeren, at du har ret, Preben,

Printeren skal ha´ en IP, der passer i LAN´et, og så kører det
garanteret.

Men som sagt......har jeg fat i et forkert program?

På forhånd tak fra
Morten

--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-02-03 17:19

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> garanteret.
>
> Men som sagt......har jeg fat i et forkert program?

Nej du har fat i det rigtige program. Kan du ikke nulstille printeren ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-02-03 18:06

in article 1fqbvrg.1uqcuufvm9qfeN%mortenlind@mac.com, Morten Lind at
mortenlind@mac.com wrote on 13/02/03 16:52:

> Jeg har fulgt dine anvisninger, Preben og er gået i stå i Apples Desktop
> Printer Utility, som er den eneste printerutility, jeg umiddelbart kan
> finde.

Ikke Desktop Printer Utility, men Apple Printer Utility. Det findes sikkert
på din OS 9 system CD.
--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 18:19

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fqbvrg.1uqcuufvm9qfeN%mortenlind@mac.com, Morten Lind at

> Ikke Desktop Printer Utility, men Apple Printer Utility. Det findes sikkert
> på din OS 9 system CD.

Hmm..så HAR jeg jo fat i det forkerte program....jeg finder lige CD´en.
Da du strippede maskinen Jesper, kan du så huske, om det var blandt det,
du IKKE tog med?
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-02-03 19:10

> [...]

> Hmm..så HAR jeg jo fat i det forkerte program....jeg finder lige CD´en.
> Da du strippede maskinen Jesper, kan du så huske, om det var blandt det,

Hvis du ikke kan det, ligger det et på ftp.ravnekrogen.dk

PS
Der er en knap på printer, som skal trykkes enten ind eller ud, før man
kan ændre konfigurationen.

RTFM

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 19:20

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis du ikke kan det, ligger det et på ftp.ravnekrogen.dk
>
> PS Der er en knap på printer, som skal trykkes enten ind eller ud, før man
> kan ændre konfigurationen.
>
> RTFM

Hej Preben....troede ikke du ku´ finde tråden, så jeg genoptog den
gamle, men lad os bare blive hér....skal lige spise.......snart
tilbage M. -- Hverken enten eller, blot både og....(ML) Dit mod er

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 19:41

> [...]

> tilbage M. -- Hverken enten eller, blot både og....(ML) Dit mod er
> blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Hvad er RTFM?

Den knap - skal den stå på NORMAL eller RESET? Den har stået på normal,
og det virker som om, printeren kar modtaget oplysningerne, men som jeg
skrev andetsteds, kan jeg ikke stille subnetmaske?
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-02-03 19:49

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hvad er RTFM?

Read the fucking manual - det r helt vildt så klog man bliver, når den
findes frem og gennemlæses. 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 20:21

> Read the fucking manual - det r helt vildt så klog man bliver, når den
> findes frem og gennemlæses. 8-D

OKAY & YES!! Kære Preben.....Du står til øl.....! Ja, ja........jeg skal
nok reade den ....... brugsanvisning, ved lejlighed..... Jeg lærer
sgu da meget mere af dig end af en engelsk PDF, ikk´?

I et af dine tidligere indlæg skrev du, at nu drejede det sig om at få
hul igennem.

Det er mig hermed en usigelig glæde at kunne meddele de involverede, at
der nu står en ældre PS-printer i mit netværk, og at samtlige Mac´er
skriver ud på den.

Windåsen må komme senere. Og så véd jeg ikke, om der skal mere RAM i, og
jeg har undervejs opdaget noget sjovt....man kan tilføje fonte, aha!

Er det vores næste projekt, Preben? NEJ - UNDSKYLD - smid ikke med
koppen......

Jeg håber, Preben - at du mellem linierne kan læse, hvor glad jeg er for
din hjælp.

Tak til alle, der bar

Hej fra Morten, der indimellem dog blev lidt forvirret, men det har
været lærerigt. Tak igen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-03 21:18

Morten Lind wrote:

> Windåsen må komme senere. Og så véd jeg ikke, om der skal mere RAM i, og
> jeg har undervejs opdaget noget sjovt....man kan tilføje fonte, aha!

Det er kun aktuelt, hvis du meget ofte bruger et bestemt font,
som ikke er i iblandt dem, der som standard ligger i printeren,
for hvis et dokument bruger en skrift, som ikke ligger i prin-
teren, så låner printeren den fra Mac'en, det koster blot lidt
trafik på netværket.

Og så skal du lige være opmærksom på, at en PostScript printer
bruger PostScript skrifter, de nye Mac-systemer leveres med
TruType skrifter, som oversættes til PostScript at printer-
driveren.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 21:36

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> bruger PostScript skrifter, de nye Mac-systemer leveres med
> TruType skrifter, som oversættes til PostScript at printer-

Tak, Niels....så kan den bare køre, som den er. Fint & fornemt
M.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-03 22:27

Morten Lind wrote:

> Tak, Niels....så kan den bare køre, som den er. Fint & fornemt

Det lyder helt fint, men vær opmærksom på, at den hastigheds-
gevinst du har fået med TCP-IP print, hurtigt kan ryge, hvis
du laver et trådløst LAN.

Der findes PC-software til din printer, men det fungerer som
regel ikke på nyere windows versioner, XP er rigtig slem, men
prøv at få fat et program der hedder PcMacLan, med det kan en
af dine Mac'er fungere som printserver for windåsen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-02-03 22:31

> [...]

> prøv at få fat et program der hedder PcMacLan, med det kan en
> af dine Mac'er fungere som printserver for windåsen.

Mig bekendt har man da netop altid kunne printe ud på Apples printere
med en PC'er ???! Hvorfor hulen skuller der ellers være både parallel og
serial stik i dem ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-03 22:54

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Mig bekendt har man da netop altid kunne printe ud på Apples printere
> med en PC'er ???!

Enig - men det er umuligt at finde en driver, så en gammel
LaserWriter 630 kan spille over netværket med windows XP.

Men hvis du finder en driver til windows XP, så kan vi godt
bruge et eksemplar...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-02-03 22:00

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det er mig hermed en usigelig glæde at kunne meddele de involverede, at
> der nu står en ældre PS-printer i mit netværk, og at samtlige Mac´er
> skriver ud på den.

Tillykke med det.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 22:07

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Tillykke med det.

Tak, og jeg håber, du også har læst min tak til dig andetsteds?
Det med subnetmasken må jeg have til gode.......

God nat fra
Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-02-03 00:02

> [...]

> Tak, og jeg håber, du også har læst min tak til dig andetsteds?
> Det med subnetmasken må jeg have til gode.......

Og prøv så lige at kigge på den her side:
<http://127.0.0.1:631>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-02-03 00:14

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Og prøv så lige at kigge på den her side:
> <http://127.0.0.1:631>

Fejl...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-02-03 00:31

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Fejl...!

Du mangler en væsentlig ting; OS X

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-02-03 00:46

in article 3E4C2691.4B4CACD6@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 14/02/03 0:13:

> Fejl...!

Kræver at du kører OS X.

--
/peter

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-02-03 01:19

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Kræver at du kører OS X.

_jeg_ gør (os 10.1.5) men jeg kan da ikke komme ind og kigge ... på:
<http://127.0.0.1:631>

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-02-03 01:58

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> _jeg_ gør (os 10.1.5) men jeg kan da ikke komme ind og kigge ... på:
> <http://127.0.0.1:631>

Det er den indbyggede CUPS (Common Unix Printing System)
Læs om den her:
<http://www.cups.org/> og her: <http://www.easysw.com/>

Her er et par skærmfoto af min http://127.0.0.1:631
http://www.ravnekrogen.dk/cups/1.jpg
http://www.ravnekrogen.dk/cups/2.jpg
http://www.ravnekrogen.dk/cups/3.jpg
http://www.ravnekrogen.dk/cups/4.jpg
http://www.ravnekrogen.dk/cups/5.jpg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-03 15:42

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> _jeg_ gør (os 10.1.5) men jeg kan da ikke komme ind og kigge ... på:
> <http://127.0.0.1:631>

Det kræver mindst 10.2, da CUPS først blev indbygget i den version.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-02-03 00:30

I <3E4C13E3.B4A0E623@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen ytrede:
> Enig - men det er umuligt at finde en driver, så en gammel
> LaserWriter 630 kan spille over netværket med windows XP.

Din printer snakker kun AT på netværket, ikke IP. Derfor har du dine
problemer, dem lider Morten ikke under.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-02-03 22:50

I <1fqc2hh.mddkifowofunN%spam-01@tdcadsl.dk> Preben_Bødker_Nielsen
ytrede:
> Der er en knap på printer, som skal trykkes enten ind eller ud, før
> man kan ændre konfigurationen.

Man kan nu godt ændre konfigurationen, men printeren husker den bare
ikke.