AsantéTalk og OS X er det øns
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-02-03 15:08

Er der nogen der har erfaring med en AsantéTalk fætter og OS X - kan man
printe ud på fx. en LaserWriter 360 Select ?

Ideer ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-03 15:21

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Er der nogen der har erfaring med en AsantéTalk fætter og OS X - kan man
> printe ud på fx. en LaserWriter 360 Select ?

Fra LaserWriter 360 Select laver du bare 1 meter LokalTalk
netværk hen til Asante-box'en, der konverterer LokalTalk
til Ethernet, og så kører det bare.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-02-03 15:27

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Fra LaserWriter 360 Select laver du bare 1 meter LokalTalk
> netværk hen til Asante-box'en, der konverterer LokalTalk
> til Ethernet, og så kører det bare.

Sådan er det også sat op nu, men hvordan pokker vælger man printer i OS
X ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-03 15:47

> Sådan er det også sat op nu, men hvordan pokker vælger man printer i OS
> X ?

Så må vi håbe, jeg har ret denne gang
HD>Programmer/Applications>Hjælpeprogrammer/Utilities>
Printercentral/PrintCenter>Printerliste/Printlist>Tilføj/Add

Held og lykke
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-02-03 18:05

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Så må vi håbe, jeg har ret denne gang
> Printercentral/PrintCenter>Printerliste/Printlist>Tilføj/Add

Hold kæft det er nemt !

Printede første gang via netværk og en AsantéTalk..........

Woow !

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-03 19:28

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Hold kæft det er nemt !
>
> Printede første gang via netværk og en AsantéTalk..........

En netværksprinter er en herlig ting, jeg er ihvertfald meget
glad for min LaserWriter 630 Pro, det er en rigtig god printer,
der er født med Ethernet.

Der er mange som overser, at de ældre laserprintere sagtens
kan bruges sammen med nyere Mac'er, hvis man investerer i en
box der kan konvertere LokalTalk til Ethernet.

De fleste vælger at købe en billig USB blækprinter, de overser
at blækpartronerne er he.... dyre, det er nemlig sådan, at hvis
man ikke absolut skal kunne printe i farve, så er en laserprinter
mindst 10 gange så økonomisk i drift som en blækprinter.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-03 20:13

> [...]

> man ikke absolut skal kunne printe i farve, så er en laserprinter
> mindst 10 gange så økonomisk i drift som en blækprinter.

Hej I to......
Dén dér Asanté tingest.....er den det samme som den dims, jeg har,
hvorpå der står: Apple Ethernet Twisted-Pair Transciever
model # M0437 ?

Altså, gør de det samme?

Hej fra Morten

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-02-03 20:31

> [...]

> Dén dér Asanté tingest.....er den det samme som den dims, jeg har,
> hvorpå der står: Apple Ethernet Twisted-Pair Transciever

Nej det tror jeg ikke. Kan du ikke bare tage et billede af den og så
poste hvordan den ser ud ? Alternativt finde den via google og så linke
til det rette billede ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-03 20:56

> Nej det tror jeg ikke. Kan du ikke bare tage et billede af den og så
> poste hvordan den ser ud ? Alternativt finde den via google og så linke
> til det rette billede ?

Jo - Jesper, lidt omstændigt, men det ka´ jeg da godt:

http://mortenlind.dk/transciever.jpg
M.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-03 21:17

Morten Lind wrote:

> Jo - Jesper, lidt omstændigt, men det ka´ jeg da godt:
>
> http://mortenlind.dk/transciever.jpg

Nej det er en tranciver fra AAUI port til RJ45, det var en
løsning som Apple brugte helt frem til anden halvdel af
90'erne, den gør at en kortslutning i en maskine ikke kan
spredes over netværket.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-03 21:36

> [...]

> løsning som Apple brugte helt frem til anden halvdel af
> 90'erne, den gør at en kortslutning i en maskine ikke kan

Så den skal altså bare i switch´en med "lige-ud" kabler/RJ45cat5?
Og så kan man netværksprinte?

Jeg véd godt, jeg træder meget i det hér, men jeg forstår det ikke
rigtigt?

Hej fra Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-02-03 21:39

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Så den skal altså bare i switch´en med "lige-ud" kabler/RJ45cat5?
> Og så kan man netværksprinte?

Jep. Din printer skal tilsluttes nøjagtig som enhver
Mac.
Ligesom en Mac kan den dog have fået tildelt et fast IP-nummer, som ikke
passer til dit netværk. Det kan være der problemet ligger.

> Jeg véd godt, jeg træder meget i det hér, men jeg forstår det ikke
> rigtigt?

Troede du havde fået løst dit printerproblem.
Har du ikke fået onsite hjælp af nogen?

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-03 22:09

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> passer til dit netværk. Det kan være der problemet ligger.

> Troede du havde fået løst dit printerproblem.

Jo jo Preben.....Jeg HAR fået den til at virke - over AppleTalk, eller
hedder det LocalTalk? - Nej, det var AppleTalk - og den printer fint,
flot og tilfredsstillende -

Men så kommer projektet, der oprindeligt gjorde, at jeg overhovedet
skaffede den.

Jeg vil have den i netværket! Den skal stå i gangen og sprøjte opgaver,
rapporter, skolestile PSarkiver ud i en lind strøm.....

Og du har ret - den HAR en fast IP, men skulle jeg ikke kunne indstille
det i routerens webinterface?

Hej fra
Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-02-03 22:21

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

KLIP

> Jo jo Preben.....Jeg HAR fået den til at virke - over AppleTalk, eller
> hedder det LocalTalk? - Nej, det var AppleTalk - og den printer fint,
> flot og tilfredsstillende -

Jamen, det er ikke det jeg kalder at virke.

> [...]
>
> Jeg vil have den i netværket! Den skal stå i gangen og sprøjte opgaver,
> rapporter, skolestile PSarkiver ud i en lind strøm.....

Det er det, jeg taler om.

> Og du har ret - den HAR en fast IP, men skulle jeg ikke kunne indstille
> det i routerens webinterface?

Du skal overhovedet ikke røre din eksisterende netværk-konfiguration
(hvis det alså virker).

Hvis dit netværk kører med DHCP, får alle enheder automatisk tildelt et
IP-nr., når de kobler på netværket.
Hvis din printer har stået på et andet netværk, og fået tildelt et fast
IP-nr., som passede der, kan dt være at disse numre ikke passer sammen,
ligger inden for netværkets range, kalder man det.

Eksempel:
Dit netværk bruger 192.168.1.XXX.
Din router hedder 192.168.1.1 og deler ud af adresserne
192.168.1.2-192.168.1.254 (det er kun de sidste cifre der interesserer
os. Det er bestemt med netmasken, som her skal være 255.255.255.0)

Hvis din printer har et fast IP-nr., som f.eks. 192.168.200.20, finder
din Mac aldrig printeren.

Hvilket IP-nummer står der på testsiden, som printeren udskriver ved
opstart?
Hvilke IP-numre kører du med internt? (kig i Systemindst./Netværk/TCP).

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 08:42

> [...]

> opstart?
> Hvilke IP-numre kører du med internt? (kig i Systemindst./Netværk/TCP).

OK, Preben - lidt ad gangen......
Eksisterende netværk, der fungerer perfekt:
3 x forskellige Macs og 1 x WindowsPC.....alle i en NetGear Router
RP114, der har fire udgange.

Opmærksomt ser du nok, at jeg mangler en port, ikke sandt?

Jeg har så en "dummy"switch med up-link og fem porte - den vender jeg
tilbage til.

Set-up´et kører DHCP og du har ramt rigtigt med IP´erne.

Routeren har 192.168.0.1 og har tildelt maskinerne henholdsvis 2/3/4/5
og subnet masken er ganske rigtigt 255.255.255.0

Alt det her virker ernormt godt, og så kommer printeren ind i billedet.

På testsiden står der IP adress 195.181.213.4
men der står mere, som jeg ikke ved, om skal bruges:

Ethernet (Address: 08:00:07:a4:cd:07)
NetWare Frame Type : Autodetect
EtherTalk: PostScript
NetWare: AutoSelect
PServer name: APPLE_LWa4cd07
TCP/IP: PostScript
IP address: som ovenover

Og så står der selvfølgelig en masse om RAM - fonte - dpi - m.m.

Jeg ville så sætte "dummy"switch´en i router-port4>/<switch up-link - så
har switch´en lige pludselig 192.168.0.5 ..........er det rigtigt?

Og så kan jeg sætte fem ting på det IP-nummer/switch´ens porte, bl.a.
min printer........er det rigtigt?

Jeg tror, jeg har husket det hele

Hej fra
Morten

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-02-03 09:15

> [...]

> tilbage til.
>
> Set-up´et kører DHCP og du har ramt rigtigt med IP´erne.

Find ud af om du har en fast IP adresse hos din ISP (udbyder), hvis ikke
så bestil en. Ellers bør ændre hele dit set up til faste IP adresser.

> [...]
>
> Alt det her virker ernormt godt, og så kommer printeren ind i billedet.
>
> På testsiden står der IP adress 195.181.213.4

Det kan du ændre så det passer til dit set up. Find en system CD og
start så Apple Printer Utility. Det kan du ikke gøre med et Ethernet
kabel, men derimod med et alimindeligt gammeldaw printerkabel (fx. fra
din ftp server).

> men der står mere, som jeg ikke ved, om skal bruges:
>
> Ethernet (Address: 08:00:07:a4:cd:07)

Det er MAC adressen på printeren.

> [...]
>
> Jeg ville så sætte "dummy"switch´en i router-port4>/<switch up-link - så
> har switch´en lige pludselig 192.168.0.5 ..........er det rigtigt?

Nej switchen er "dum" - det er dine enheder som har IP numrene. Swotchen
leder bare trafikken.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-03 09:45

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Nej switchen er "dum" - det er dine enheder som har IP numrene. Swotchen
> leder bare trafikken.

Og Morten skal lige være opmærksom på, at mange små billige
HUB'er og swich'e er bygget sådan, at de har 5 stik/porte,
de har 4 normale stik, og et 1 stik til uplink.

Men "snyderen" er, at port 4 og uplink porten deler den samme
elektronik, d.v.s. at der kun kan tilsluttes enhedder, man kan
ikke bruge port 4 og uplink porten samtidigt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 13:20

> [...]

> elektronik, d.v.s. at der kun kan tilsluttes enhedder, man kan
> ikke bruge port 4 og uplink porten samtidigt.

Dén er jeg med på, Niels - det står også i brugsanvisningen
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-02-03 11:11

> Find ud af om du har en fast IP adresse hos din ISP (udbyder), hvis ikke
> så bestil en. Ellers bør ændre hele dit set up til faste IP adresser.

Det er noget sludder, Jesper.
WAN-sidens konfig har igen indflydelse på LAN-siden.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-02-03 11:11

> OK, Preben - lidt ad gangen......
> Eksisterende netværk, der fungerer perfekt:
> 3 x forskellige Macs og 1 x WindowsPC.....alle i en NetGear Router
> RP114, der har fire udgange.

Din Netgear router er en router med indbygget switch.
Tænk på dem separat. De kunne også være 2 bokse.

Routeren forbinder dit netværk med et andet netværk, hos dig
internettet. Den har et WAN IPnr., som den har fået fra din
internetsudbyders DHCP-server.
Den har også en LAN-side, som har IPnr. 192.168.0.1.
Derudover kører den DHCP-server, som uddeler IPnumre i området
192.168.0.2-192.168.0.254, til enheder på LAN.

Switchen forbinder enheder på netværket, husker deres adresser og
fordeler trafikken til enhederne.
Den forstår TCP/IP og sikkert en masse andre protokoller, men måske
_ikke_ AppleTalk. Det er derfor, du ikke kan se printeren gennem
switchen, når du kører AppleTalk.

> [...]
>
> Alt det her virker ernormt godt, og så kommer printeren ind i billedet.
>
> På testsiden står der IP adress 195.181.213.4

Og det IPnr. passer _ikke_ til dit netværk.
Hvis du taster det IPnr. ind manuelt på din Mac, vil den jo tro det er
på WAN, altså internettet, det findes.
Kan du se systemet, alt andet end det lokale (LAN), dirigeres af
routeren til internettet (WAN).

> men der står mere, som jeg ikke ved, om skal bruges:

> [...]

Ved at sætte printeren på en AppleTalk-forbindelse, altså gammelt
printerkabel, kan du ændre konfigurationen med programmet "Apple Printer
Utility".

> Og så står der selvfølgelig en masse om RAM - fonte - dpi - m.m.
>
> Jeg ville så sætte "dummy"switch´en i router-port4>/<switch up-link - så
> har switch´en lige pludselig 192.168.0.5 ..........er det rigtigt?

Switche får ikke noget IPnr., men fordeler naturligvis de af routeren
uddelte IPnumre.

> Og så kan jeg sætte fem ting på det IP-nummer/switch´ens porte, bl.a.
> min printer........er det rigtigt?

Switche skal normalt vide, hvis der kommer mere end een enhed på en
port. Altså f.eks. en switch mere, med flere emheder.
Derfor har de tit en såkaldt "uplink-port". Det er normalt den første
fra venstre, angivet med et kryds.

1. Sæt den ekstra switch på og kontroller forbindelsen på den, inden du
blander printeren ind i det.

2. Sæt printeren på en Mac OS 9 med printerkabel og sæt IP-nummeret til
f.eks. 192.168.0.100 / 255.255.255.0.

3. Når begge dele virker, sætter du printeren på switchen og finder den
på alle Mac'erne.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-03 12:44

Preben Bødker Nielsen wrote:

> ...cut... Det er normalt den første fra venstre, angivet
> med et kryds.

Så har jeg en 8-port switch og to 4-port HUB'er der er unormale,
deres uplink port er den sidste (med det højeste nummer), og den
sidder til højre...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-02-03 13:02

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Så har jeg en 8-port switch og to 4-port HUB'er der er unormale,
> deres uplink port er den sidste (med det højeste nummer), og den
> sidder til højre...:)

Det kommer jo an på om man beskriver boksen set forfra eller bagfra.
Min beskrivelse er set bagfra.

Gider i øvrigt ikke at kværulere om hvad der er normalt eller ikke.
Det afgørende er om Morten får hul igennem sine switche.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 19:16

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

Jeg har fulgt dine anvisninger, Preben og er gået i stå i Apples Desktop
Printer Utility.

> Hmm..så HAR jeg jo fat i det forkerte program....jeg finder lige CD´en.
> Da du strippede maskinen Jesper, kan du så huske, om det var blandt det,
> du IKKE tog med?
> M.

Okay.....CD´en indeholder Apple Printer Utility-PPC
Der kan stilles en masse og jeg har ændret IP-adressen til det, Preben
foreslog.

Men jeg kan ikke røre subnetmasken, og den står til 255.0.0.0 - mit LAN
har 255.255.255.0

Betyder det noget?
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-02-03 22:41

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Men jeg kan ikke røre subnetmasken, og den står til 255.0.0.0 - mit LAN
> har 255.255.255.0
>
> Betyder det noget?

Så først det spørgsmål nu.

Hvis din printer har 192.168.0.100 med subnetmask 255.255.255.0, betyder
det at 192.168.0 anses for at være nummeret på det netværk den kører på.
Det sidste tal kan være fra 1 til 254 (teoretisk også nul og 255).
Den kan snakke med alle andre indenfor dette område (uden en router).

Hvis printeren derimod har 255.0.0.0 som subnetmask, er det kun 192 der
er nummeret på netværket og altså kan den snakke med maskiner i området
fra 192.0.0.0-192.255.255.255.

Som du kan se, er netmasken 255.0.0.0 helt fin på dit netværk.

En kort forklaring er, at netmasken filtrerer tal fra IPnummeret, for
dermed at fortælle en enhed, hvilket netværk den er på.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-03 09:24

> [...]

> En kort forklaring er, at netmasken filtrerer tal fra IPnummeret, for
> dermed at fortælle en enhed, hvilket netværk den er på.

Tak - Preben.....det ender med, at jeg må indstille dig til
PædagogiskNetværksundervisningsPris - PNP - Jeg tror nemlig, at jeg er
ved at fatte sammenhængen

Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 13:26

> [...]

> f.eks. 192.168.0.100 / 255.255.255.0.
>
> 3. Når begge dele virker, sætter du printeren på switchen og finder den

OK - Preben - fattet og forstået.....afprøver i eftermiddag og vender
tilbage med svar.....foreløbig tusind tak for dit engagement! Det
værdsætter jeg meget

Også til I andre, naturligvis.
Mange hilsener fra Morten

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-03 22:24

in article 1fqafvu.o3qp1g3sfptpN%mortenlind@mac.com, Morten Lind at
mortenlind@mac.com wrote on 12/02/03 22:09:

> Og du har ret - den HAR en fast IP, men skulle jeg ikke kunne indstille
> det i routerens webinterface?

Bland routeren uden om. Den tjener kun et formål når du skal videre ud på
internettet.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-03 22:27

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Ligesom en Mac kan den dog have fået tildelt et fast IP-nummer, som ikke
> passer til dit netværk. Det kan være der problemet ligger.

Ahmmm... Apple's netværksprintere kører jo AppleTalk via
Ethernet, så de har ikke en TCP-IP adresse, de har et navn
og en unik MAC adresse.

Der findes forskellige små programmer, der kan bruges til at
gå ind i og opsætte printerens PostScript enhed, med dem kan
man også ændre printerens navn, det f.eks. kan være aktuelt,
hvis et firma har to eller flere ens printere på det samme
netværk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-02-03 22:28

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ahmmm... Apple's netværksprintere kører jo AppleTalk via
> Ethernet, så de har ikke en TCP-IP adresse, de har et navn
> og en unik MAC adresse.

Jo, de har.
Og med OS X er det godnat at køre AppleTalk, når printeren kan ren IP.

> [...]
> man også ændre printerens navn, det f.eks. kan være aktuelt,
> hvis et firma har to eller flere ens printere på det samme

Det er kun aktuelt, hvis man kører AppleTalk.

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-03 22:37

in article 3E4ABC02.90D36875@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 12/02/03 22:26:

> Ahmmm... Apple's netværksprintere kører jo AppleTalk via
> Ethernet, så de har ikke en TCP-IP adresse, de har et navn
> og en unik MAC adresse.

Det har de bestemt, og det har de haft i mange år efterhånden. Prøv at kigge
på Apple Printer Utility.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-03 22:16

Morten Lind wrote:

> Så den skal altså bare i switch´en med "lige-ud" kabler/RJ45cat5?
> Og så kan man netværksprinte?
>
> Jeg véd godt, jeg træder meget i det hér, men jeg forstår det ikke
> rigtigt?

Hvilken model/type er printer...?

Hvis den har en AAUI-port, så kan den tilsluttes til netværk via
den transiver du viste et billede af.

Bare sæt den på netværket, tænd printeren og gå i vælger og se
om du kan se den.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-02-03 22:22

> [...]

> den transiver du viste et billede af.
>
> Bare sæt den på netværket, tænd printeren og gå i vælger og se

Glem det, han skal have IP-print fra OS X.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-03 22:52

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Glem det, han skal have IP-print fra OS X.

Det lyder mystisk, min LaserWriter PRO 630, er jo en af
Apple's topmodeller, og den har squ ikke nogen IP-adresse,
og den fungere fint på et netværk med 6 Mac'er og 1 PC'er,
og to af Mac'erne kører OSX.

Hvis det handler om, at der skal kunne printes via Inter-
nettet, så skal der sættes et eller andet sjov op med en
printserver på en Mac, som har fast TCP/IP.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-03 22:55

in article 3E4AC208.9637D9E6@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 12/02/03 22:52:

> Det lyder mystisk, min LaserWriter PRO 630, er jo en af
> Apple's topmodeller, og den har squ ikke nogen IP-adresse,
> og den fungere fint på et netværk med 6 Mac'er og 1 PC'er,
> og to af Mac'erne kører OSX.

Dens afløser 16/600 har TCP/IP. Den blev svjh introduceret i 1995 og jeg
tror alle Apple LaserWritere introduceret efter den har TCP/IP.

--
/peter

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-02-03 22:57

> [...]

> Apple's topmodeller, og den har squ ikke nogen IP-adresse,
> og den fungere fint på et netværk med 6 Mac'er og 1 PC'er,

Er der ikke et Ethernet stik i den ? Så har den både en MAC adresse samt
en IP adresse.

> Hvis det handler om, at der skal kunne printes via Inter-
> nettet, så skal der sættes et eller andet sjov op med en
> printserver på en Mac, som har fast TCP/IP.

Nej, så skal printeren blot have et fast IP nummer, som kan nåes udefra.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-02-03 23:15

> [...]

> Apple's topmodeller, og den har squ ikke nogen IP-adresse,
> og den fungere fint på et netværk med 6 Mac'er og 1 PC'er,

Det er ikke spor mystisk.
Lad være med at fortælle om noget du ikke ved.

Mortens printer og mange andre Appleprintere kan køre IP (og gør det).

Da IPprint kører væsentlig hurtigere og elliminerer AppleTalk under OS
X, er det smarterst at anvende.

> Hvis det handler om, at der skal kunne printes via Inter-
> nettet, så skal der sættes et eller andet sjov op med en
> printserver på en Mac, som har fast TCP/IP.

Det handler hverken om internet eller printservere.
Ganske enkelt om at printe til sin printer via IP på det lokale netværk.

Det har været brugt i mange år i grafiske virksomheder, ene og alene for
at reducere AppleTalk-snakken på netværket.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 08:51

> [...]

> Det har været brugt i mange år i grafiske virksomheder, ene og alene for
> at reducere AppleTalk-snakken på netværket.

Nemlig, Preben.....det er lige præcis dét, det handler om, og modellen
er en Apple LaserWriter 12/640 PS fra januar 1995, og den printer
sindssygt flot......(i forhold til de ink-jets, jeg har været
igennem).
M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-02-03 22:48

I <1fqc2lm.1tb936b1drxlseN%mortenlind@mac.com> Morten Lind ytrede:
> Betyder det noget?

Ikke det store, men telnet til printeren, så kan du ændre det. Du kan
også sætte routeradressen, hvilket ikke er en helt dum ting.

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-02-03 22:18

in article 3E4AABAF.97D761E6@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 12/02/03 21:16:

> Nej det er en tranciver fra AAUI port til RJ45, det var en
> løsning som Apple brugte helt frem til anden halvdel af
> 90'erne, den gør at en kortslutning i en maskine ikke kan
> spredes over netværket.

Det vist primært for let at kunne tilpasse enheder til forskellige typer
netværk, f.eks 10BaseT og BNC netværk.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-03 22:42

Peter Kiil wrote:

> Det vist primært for let at kunne tilpasse enheder til forskellige typer
> netværk, f.eks 10BaseT og BNC netværk.

Det er korrekt at AAUI-porten med trasiver gi'r/gav mulighed
for frit valg af netværkstype, og det var også en af begrun-
delserne for den løsningsmodel.

Men beskyttelsen mod, at en overspændingsfejl kunne forårsage
et "blodbad" på hele netværket, er skam seriøs nok, de gamle
PhoneNet Connectorer til LokalTalk netværk, har samme funktion.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 13-02-03 08:40

> Men beskyttelsen mod, at en overspændingsfejl kunne forårsage
> et "blodbad" på hele netværket, er skam seriøs nok, de gamle
> PhoneNet Connectorer til LokalTalk netværk, har samme funktion.

Jeg er forresten gerne køber af et par PhoneNet bokse hvis der er nogen som
skulle ligge inde med sådan nogen. Jeg er kun interesseret i PhoneNet bokse
af typen "Fous TurboNet ST" (fordi der er små kontrol-lysdioder i boksene),
se evt. et billede af sådan én under ønskelisten på www.brakmark.dk.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-02-03 09:28

"Henrik G. Jacobsen" wrote:

> [...]
> af typen "Fous TurboNet ST" (fordi der er små kontrol-lysdioder i boksene),

Hvorfor skal det være lige præcis den viste model, jeg
har fem forskellige typer/fabrikater PhoneNet connectorer,
og de er alle compatible med hinanden.

Det burde iøvrigt ikke være svært at finde nogle brugte
PhoneNet connectorer, på MacBruger's workshop's, plejer der
at en del til salg i rodekasserne med blandede dimser, som
er til salg for en ti'er pr. stk...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-02-03 22:49

> [...]

> løsning som Apple brugte helt frem til anden halvdel af
> 90'erne, den gør at en kortslutning i en maskine ikke kan

Ja, den der fætter ligner absolut en transciever, som jeg købte for et
par år siden for at få min Laser Writer 16/600 til at fungere på et
netværk.
Netværket var/er (desværre) sat op med en router, fordi vi dengang/og nu
har ISDN telefon i huset.
Jeg havde meget bøvl med det, men med gode venners hjælp her i gruppen
fik jeg det til at fungere.
Printeren fungerede ganske simpelthen (øh, gjorde den nu dét?), da jeg
proppede kabler i den der fætter .... som jeg har købt af en Mac-ven her
i gruppen.
Og det har virket siden. Så jeg håber, at Morten får løst sine
problemer. Det er godt med en gruppe som venlige/hjælpsomme edb.mac -
skulle jeg så hilse og sige

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-03 09:29

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Og det har virket siden. Så jeg håber, at Morten får løst sine
> problemer. Det er godt med en gruppe som venlige/hjælpsomme edb.mac -

Preben har løst dem, og det var egentlig ikke problemer, men snarere et
spørgsmål om at forstå netværk

Jeg anede ikke, hvad PrinterUtility kunne bruges til - har jo aldrig
haft brug for det - kender chooser/vælger, og det har altid været det

Men nu har jeg en pose netværksviden oppe i hovedet, og dén er jeg glad
for - jeg er 100% enig i din sidste betragtning.

Hej fra
Morten

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-03 23:24

I <1fqah04.q6d65x1nqirjlN%spam-01@tdcadsl.dk> Preben_Bødker_Nielsen
ytrede:
> Og med OS X er det godnat at køre AppleTalk, når printeren kan ren IP.

Det er det såmænd også under OS 9.