OsX, minimum G4 og Adobe software
Fra : Claus

Dato : 12-02-03 13:36

1/En G4 350, 256ram kan den køre OsX med eks. Photoshop 7 rimeligt?
2/Hvor meget cpu/ram skal til for at det kører rigtigt godt?
3/Nogen der ved om Adobe etc. fortsætter med at skrive til OS9.x?
4/Er der programmer på markedet fra eks. Adobe som kun findes til OsX?

Fra : Claus

Dato : 13-02-03 17:57

Hvor kan jeg finde ud hvad det OsX kræver af hardware,
da ingen mac folk åbenbart kan/vil svare?

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-02-03 18:05

Hej Claus,

On Thu, 13 Feb 2003 17:57:07 +0100, Claus wrote:
> Hvor kan jeg finde ud hvad det OsX kræver af hardware,
> da ingen mac folk åbenbart kan/vil svare?

Prøv at tage et kig på:

http://makeashorterlink.com/?A23E12473

Mvh,
Morten

--
Who needs a life when you've got Unix?

Fra : Tom Dissing

Dato : 13-02-03 18:07

Spørgsmålet er hvad du "kræver"
Tom

Skal du ex knokle Med tung 2D eller 3D grafik på maskinen er det nye TI
Nvidea grafik kort formodentligt en god ide.

Skal du tæve kæmpe billede filer frem og tilbage er 10 eller 15k diske en
god ide.
Skal du flytte tusinvis af små filer er RAID måske en god ide.

OSX kræver - reelt - blot en G4 maskine.
Tror at det kan starte med 128 MB Ram ( forslag mindst 1 GB)
OSXx laver - også - en Swap Disk..
Køb en 15K disk til styresystem
Køb en 15K disk til Photoshopp Swap disk

Et godt - proff sted - at spørge, er Caslon IT ( caslonit.dk)
De har leveret masser af maskiner til grafiske arbejdspladser..

PS
De helt nye maskiner kan KUN køre OS OSX. De kan ikke længere køre det gamle
operativ system (OS 9.2.2)
Kan dog emulere det, hvis du vil pille ved "gammel" software ala Quark
Xpress, der ikke kan "tænde" I OSX !!! ( kommer til sommer) ( virker vist
heller ikke I et emuleret OS 9.2.2 miljø !?)

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 18:16

> [...]

> 3/Nogen der ved om Adobe etc. fortsætter med at skrive til OS9.x?
> 4/Er der programmer på markedet fra eks. Adobe som kun findes til OsX?

Hej Claus.....

Der er da masser af folk, der vil svare - måske skal de læse dit
spørgsmål først?

1. Ja, medmindre du du hører til
splitsekundastronauterne(stressfreaks/højhastighedstilbedere/mavesårspat
ienter)

2. Så meget som muligt

3. Ja, det gør de ikke Apples OS9 afdeling er nedlagt, så regn med et
år endnu(?)

4. Nej, ikke hvad jeg véd.

Hej fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-02-03 21:30

In article <1fqbzq3.16gy0w78wimrzN%mortenlind@mac.com>,
mortenlind@mac.com (Morten Lind) wrote:

> [...]
> spørgsmål først?
>
> 1. Ja, medmindre du du hører til
> splitsekundastronauterne(stressfreaks/højhastighedstilbedere/mavesårspat

Der må jeg indrømme at jeg er uenig. En dual 1 GHz kører det i et
rimeligt tempo, men problemet er bare at man stadig får oplevelsen af at
maskinen er på stereorider når men efterfølgende booter den op i 9.
En 350 MHz G4 skal have et nyt grafik-kort for at udnytte Quartz Extreme
og vil stadig føles meget træg i det - specielt i InDesign, Illustrator
og Photoshop.

> 2. Så meget som muligt

Enig.

> 3. Ja, det gør de ikke Apples OS9 afdeling er nedlagt, så regn med et
> år endnu(?)

De har vist netop annonceret at det er slut. Eller også var det bare et
rygte. Hvorfor skulle de også fortsætte når Apple er stoppet?

> 4. Nej, ikke hvad jeg véd.

Det er der nemlig ikke og så er det bare jeg mener ... hvorfor skifte
til noget som kører kangsommere når man kan køre det samme software på 9.

Misforstå mig ikke - jeg synes at X er fedt og kører det selv men jeg
vil ikke anbefale nogen i et eksisterende grafisk miljø at skifte med
mindre de bare har lyst til at skifte hele maskin-parken ud for at få et
tempo de har på de maskiner de benytter i dag.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-02-03 22:01

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> mindre de bare har lyst til at skifte hele maskin-parken ud for at få et
> tempo de har på de maskiner de benytter i dag.

Det véd jeg s´gu´ ikke, Steen - hvor hurtigt skal det gå?
PS 7.0.1 - Ill 10.0.3 - ID 2.0.5 - GL 6.0.1 - ACROBAT 5.0.5 på en 733 G4
med 1MB Level3 cache og 768 MB RAM......det eneste, der er langsomt, er
GL.

Alt I OS X,10.2.3.....har ikke bootet i 9 i snart et år.

Men hastighedsdiskussionen er jo ekstrem subjektiv, så hvad der er
hurtigt for mig, er måske dræbende sløvt for dig?

Hej fra Morten, der læser advarselsdialoger, inden han trykker enter

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-02-03 23:07

In article <1fqca5y.1uji57q57c4oiN%mortenlind@mac.com>,
> [...]

> hurtigt for mig, er måske dræbende sløvt for dig?
>
> Hej fra Morten, der læser advarselsdialoger, inden han trykker enter

Der er vel også forskel på en 350 og en 733 MHz maskine. Jeg har prøvet
det på en 400 MHz og det var dræbende når man tager i betragtning hvad
den kan yde i 9.

Uanset hvad vil jeg vædde på at din maskine vil føles mærkbart hurtigere
i 9.

Så er er spørgsmålet jo hvor presset man er af omgivelserne m.h.t. krav
om hastighed og det kan altså være stort i den grafiske branche.

Hvilke fordele har du af at køre i X?

Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-03 09:15

> [...]

> Så er er spørgsmålet jo hvor presset man er af omgivelserne m.h.t. krav
> om hastighed og det kan altså være stort i den grafiske branche.

Det er flottere Og så er det hér.....og det gamle er på retur, så for
at lære det at kende, sprang jeg på vognen allerede sommeren 2001 med
den første X,10.0 som lynhurtigt blev til X,10.0.4 og siden er det gået
slag i slag.....købte Jaguar i august 2002 og så videre.
Så nu går jeg og samler mod til at få slettet min OS9 patition

Morten

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-02-03 17:42

In article <1fqd5i2.1l0lyl61nzxta8N%mortenlind@mac.com>,

> [...]
> slag i slag.....købte Jaguar i august 2002 og så videre.
> Så nu går jeg og samler mod til at få slettet min OS9 patition

Præcis. Ingen af dine argumenter holder i et produktions-miljø.

Når det er sagt skal jeg da gerne indrømme at jeg selv er hoppet på det
samme tog af nogenlunde samme årsager, men jeg lever heller ikke af at
piske ting igennem Photoshop, Illustrator o.s.v.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-03 17:59

> [...]

> samme tog af nogenlunde samme årsager, men jeg lever heller ikke af at
> piske ting igennem Photoshop, Illustrator o.s.v.

Rigtigt
Hej fra Morten, der hellere nyder en god kop kaffe på de læderbetrukne
bagsæder i en Rolls Royce end flimrende asfaltstreger igennem ruden i en
Ferrari