swapfile - hvor?
Fra : Ben Knudsen

Dato : 11-02-03 23:42

Jeg er ved at sætte en aflagt g4'er op til lyd- og videoredigering. Den
har fået 1 gb ram og en ekstra hd på 120 gb.
Nu er det så, at jeg bliver i tvivl om, hvor swapfilen bør ligge. Vinder
man noget ved at give den sin egen partition?
Og bør denne ligge på boot-disken (den gamle 20 gb som maskinen blev
leveret med) eller skal den ligge på 120 gb barracudaen?
Og sidst men ikke mindst: findes der et tool til at lave en partition UDEN
af slette disken? Jeg har nemlig allerede brugt tid på installere og
opgradere system på 20 gb-disken?

Mange spørgsmål, håber nogen er velbevandret i emnet.

Ben

Nåja, det er en g4/400, der kører 10.2.3

Fra : Bitbucket

Dato : 12-02-03 01:43

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Mange spørgsmål, håber nogen er velbevandret i emnet.
>
> Ben
>
> Nåja, det er en g4/400, der kører 10.2.3

Du skal lige tjekke om din 'puter i det hele taget bruge VM at
betydning: Skriv i Terminalen: top -uw og tast RETUR
tast Kontrol+C for at stoppe top igen.

du får noget der ser ud som dette her:

Processes: 72 total, 2 running, 70 sleeping... 186 threads
Load Avg: 3.14, 2.16, 1.79 CPU usage: 80.7% user, 19.3% sys, 0.0%
idle
SharedLibs: num = 109, resident = 28.5M code, 2.28M data, 8.46M
LinkEdit
MemRegions: num = 6081, resident = 121M + 17.4M private, 141M shared
PhysMem: 50.7M wired, 273M active, 142M inactive, 465M used, 46.6M
free
VM: 2.71G + 67.1M 20218(0) pageins, 3497(0) pageouts

og læg mærke til linien VM: her kan du i paranteserne se hvormeget der
pages lige nu til og fra harddisken.

Hvis den ikke pager nævneværdigt når du laver lyd og videoredigering
behøver du ikke gøre noget særligt. Ellers kan du godt flytte swapfilen
til en anden HD med f.eks. Xupport (shareware)

Du kan formentlig partitionere uden at formattere med FWB Partition
Toolkit 1.0 (kommercielt program)

Fra : Ben Knudsen

Dato : 12-02-03 10:22

dev@null.invalid writes:

>Hvis den ikke pager nævneværdigt når du laver lyd og videoredigering
>behøver du ikke gøre noget særligt. Ellers kan du godt flytte swapfilen
>til en anden HD med f.eks. Xupport (shareware)

Tak for grundigt svar!

Ben

Fra : Tue Dissing

Dato : 12-02-03 16:56

Har læst en artikel om øget hastighed ved at flytte ens evt. swap filer
til en selvstændig partition. Det smarteste vil jo i hvert tilfælde være
at lægge ens swap filer på den hurtigste disk.

Tue

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 15-02-03 11:11

Der har været en hel del diskussion omkring dette på nettet, sammen med
opskrifter på, hvordan man flyttede swap til andre partitioner og HDer.

Problemet er, at den procedure, man kunne bruge under 10.1.x, brød
sammen da 10.2.x kom på banen og simpelthen ikke virkede mere !!!

Den nyeste artikel om at flytte rundt på alting synes at være denne:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021011053443661

yours in happy hacking
--
Bjarne D Mathiesen