hvilket os til performa 6300 ??
Fra : jakob

Dato : 11-02-03 18:04

JEg skal genetablere en 6300 for en kollega og vil derfor lige høre
hvilket os der ville passe til sådan en maskine.

Hvad med browser (microsoft) og outlook hvilke versioner kan den trække,
og kan man hente ældre versioner nogle steder ??

Er der noget man skal være specielt opmærksom på ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-03 19:07

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> og kan man hente ældre versioner nogle steder ??
>
> Er der noget man skal være specielt opmærksom på ?

Hej Jacob.....du kan altid hente gamle ting og sager på

http://pure-mac.com

http://versiontracker.com

Hvis det er den samme maskine, som jeg tænker på(120 eller 160Mhz uden
skærm) kan du gå helt op til Mac OS 9.1(og garanteret også 9.2.2, men
det er ikke afprøvet).

Jeg husker det desværre ikke så godt mere, men jeg mener, at både 8.1 &
8.6 var gode systemer.
Held og lykke

Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : jakob

Dato : 11-02-03 22:31

In article <1fq8cfp.1wkq675a5fpo3N%mortenlind@mac.com>,
mortenlind@mac.com says...

> Hej Jacob.....du kan altid hente gamle ting og sager på
>
> http://pure-mac.com

FEdt, tak for svaret her kan jeg jo hente det hele

MVH

Jakob

Fra : jakob

Dato : 12-02-03 18:17

> Hvis det er den samme maskine, som jeg tænker på(120 eller 160Mhz uden
> skærm) kan du gå helt op til Mac OS 9.1(og garanteret også 9.2.2, men
> det er ikke afprøvet).

Jeg har faktisk netop fundet ud af at det er en 6400 istedet for med 32
mb ram. Men det gør det vel kun bedre..

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-03 02:36

Hej Jakob

Så absolut, så kan du sagtens installere OS 9.1 på den uden problem, dersom
du får noget mere RAM til den. Den har plads til i alt 136mb standard
168-pins DRAM DIMM. Den kan bruge både FPM og EDO RAM. Største str. på RAM
er 64mb moduler. Så hvis du kan finde 2x 64mb billigt, så kommer du op på
de max. 136mb, som maskinen kan klare.

Hvis du så vælger en Mac OS 9.1US, kan du med OS 9 Helper, som jeg skrev
om, gå hele vejen op til OS 9.2.2, hvilket vil gøre den ca. 30% hurtigere
end med OS 9.1.

jakob wrote:

> Jeg har faktisk netop fundet ud af at det er en 6400 istedet for med 32
> mb ram. Men det gør det vel kun bedre..

mvh. Erik Richard

Fra : jakob

Dato : 13-02-03 18:20

Ja men nu er det ikke min maskine og han har været tilfreds med den
indtil nu

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-03 03:53

Hej Jakob

Det forstod jeg godt, men jeg gav dig bare forskellige valgmuligheder...
Hvis han er tilfreds, så vil jeg også sige, at en OS 8.1 vil være det
optimale valg, sådan som maskinen er konfigureret pt.

jakob wrote:

> Ja men nu er det ikke min maskine og han har været tilfreds med den
> indtil nu

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-02-03 21:15

mortenlind@mac.com writes:
>Jeg husker det desværre ikke så godt mere, men jeg mener, at både 8.1 &
>8.6 var gode systemer.
Jeg har en gammel 6320 stående der tramper derudaf med 8.1 - stabilt,
robust og taget efter maskinens alder/processor også pænt hurtigt.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : jakob

Dato : 11-02-03 22:32

JEG tror at jeg prøver 8.1 eller 8.6 alt efter hvad jeg kan finde i
gemmerne

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-02-03 00:11

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg har en gammel 6320 stående der tramper derudaf med 8.1 - stabilt,
> robust og taget efter maskinens alder/processor også pænt hurtigt.

Var det den du købte af mig?
I så fald glæder det mig at det gamle lokomotiv stadig kører.
v.h
martin

Fra : Bitbucket

Dato : 11-02-03 23:42

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> og kan man hente ældre versioner nogle steder ??
>
> Er der noget man skal være specielt opmærksom på ?

En Performa 6300 kan maksimalt have 64 MB RAM og 1 MB VRAM og den har en
1,2 GB HD.

Jeg ville nok satse på MacOS 8.1 til den, den kærver 12 MB RAM med VM
sat til 20 MB og 150 MB for en fuld installation mens 8.5 - 9.1 kræver
32 MB RAM med VM sat til 40MB med 300 MB for en fuld installation.

Den kan køre med Internet Explorer 5.1.6 og Outlook Express 5.0.6

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-03 03:12

Hej Jakob

jakob wrote:

> JEg skal genetablere en 6300 for en kollega og vil derfor lige høre
> hvilket os der ville passe til sådan en maskine.

Alt afhængig af, hvor meget RAM, den har, så kan du gå helt op til en 9.1DK
eller 9.2.2US vha. OS 9 Helper 1.0b7. OS 9.2.2 vil være noget hurtigere end
9.1. RAM krav til 9.1+ er min. 96mb, hvis den skal kunne lave noget
fornuftigt.

Ellers vil en Mac OS 8.6 være et rigtig godt valg. Til 8.6 skal du huske at
få fat i Apple Fonts Manager Update 1.0, da der er en fejl i fontstyringen
i 8.6.

> Hvad med browser (microsoft) og outlook hvilke versioner kan den trække,
> og kan man hente ældre versioner nogle steder ??

Hvis det er OS 8.6 vil jeg ikke anbefale højere end IE 4.5.x og tilsvarende
OE, men hvorfor ikke vælge en Netscape 4.8 istedet for, den er langt mere
sikker, og det vil spare RAM, da der kun åbnes ét program, når man er på
net.

> Er der noget man skal være specielt opmærksom på ?

Næ, egentlig ikke udover, at der bør være RAM nok i den. Med OS 8.6 kan du
sagtens køre med 48mb RAM, men med 9.1+ skal du helst op på 64mb og hertil
kommer så programmernes forbrug, så jeg vil sige min. 64mb til 8.6 og 96mb
til 9.1+.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-02-03 09:50

martinmarius@petersen.mail.dk writes:
>Var det den du købte af mig?
>I så fald glæder det mig at det gamle lokomotiv stadig kører.
Jeps, det er den. Den står i dag på et teenager(pige)værelse og fungerer
som jukebox, skrivemaskine, spillemaskine for lettere spil (Might &Heroes
II fungrer fint) og lidt internet (det går langsomt, men til mails og lidt
chat kører det ok). Det er flere måneder siden at den har haft en tvungen
genstart. Min gamle PF 6400 står og kører som filserver og er lige så
velfungerende.
Den er for mig det bedste eksempel på at man ikke blot skal smide gamle
maskiner ud.

Frank Løkkegaard

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-02-03 11:08

> [...]

> velfungerende.
> Den er for mig det bedste eksempel på at man ikke blot skal smide gamle

Fedt at høre ...
Martin

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-02-03 20:18

ingen@spam.dk writes:
>Jeg har faktisk netop fundet ud af at det er en 6400 istedet for med 32
>mb ram. Men det gør det vel kun bedre..
Ja, bortset fra at det er alt for lidt ram - den kan tage 96 MB tror jeg
og det har du brug for - prøv i marked.privat.edb.mac

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : jakob

Dato : 12-02-03 21:10

> Ja, bortset fra at det er alt for lidt ram - den kan tage 96 MB tror jeg
> og det har du brug for - prøv i marked.privat.edb.mac

Ja det har du nok ret i, men jeg har tidligere ledt efter ram til ældre
macs og priserne var helt hen i vejret. Desuden er det ikke min maskine
så det er heller ikke mig der skal lide under hastigheden

Jakob

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-02-03 23:24

ingen@spam.dk writes:
>Ja det har du nok ret i, men jeg har tidligere ledt efter ram til ældre
>macs og priserne var helt hen i vejret. Desuden er det ikke min maskine
>så det er heller ikke mig der skal lide under hastigheden
Ahem - nu er det ikke blot hastighed, vi taler om, det handler også om
hvad der skal til for at kunne køre programmerne.
Jeg har købt til en 6400, det var så vidt jeg husker ikke voldsomt!
Prøv lige at høre i markedskonf. Det kunne jo være, at der var en der
havde noget liggende, der ikke skulle koste en million!

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11