netværk - mac/pc ?
Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 11-02-03 17:55

Hejsa, mon der er nogen der kan hjælpe med denne her?

Jeg bøvler med at få et netværk op at køre mellem min mac og pc. Eneste jeg
skal bruge det til er filudveksling i en enkelt, delt mappe og dele
internet.

Sådan ser det ud: Jeg har en pc stående med WindowsXP-Pro forbundet til
nettet via netkort til kabelmodem/stofanet. Et ekstra netkort er installeret
i PC'en og er forbundet til pismo'en med et krydset kabel.

Min pismo skulle så gerne:
1) komme på nettet gennem pc'en. og
2) være klient på pc'ens smb-server - med adgang til delte mapper.

(Jeg ved det kan lade sig gøre uden at gøre brug af ekstraprogrammer. Har
fået det til at virke før ved at dele internetforbindelsen på PC'en (det var
nok til at få internet op at køre) og ved at søge efter smb-serveren på min
pismo med "æble+k". Søgte med PC'ens navn og "workgroup"-navnet.)

nogen der ved hvad jeg gør galt denne gang?

Med venlig hilsen Simon TB

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 11-02-03 18:02

Hov, glemte lige en lille ting

Pismoen kører X10.2

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-02-03 20:42

Hej Simon

Simon Tved Bakken <simontb@NOSPAMstofanet.dk> wrote:

> nogen der ved hvad jeg gør galt denne gang?

Det er måske lidt fjollet. Men har du husket at lave en delt mappe på
XP'en?

/Sebastian, der kører appleshare på XP mod System 7.5.5 med fint
resultat
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 11-02-03 21:29

> [...]
> XP'en?
>
> /Sebastian, der kører appleshare på XP mod System 7.5.5 med fint

Ja, har husket det, hehe, ville ellers være lækkert hvis det bare var det
. Internetforbindelsen burde ikke være pårvirket af det, og den kan jeg
heller ikke få op at køre...

En lille sjov ting er at når jeg laver windows-fildeling kan jeg ikke se
computeren på WindowsXP, men prøver jeg det på netværket på mit UNI, så
kører det glat, jeg kan logge ind på mac'en og se mapper uden problemer.

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 11-02-03 21:40

Glemmer hele tiden en ting eller to:

Den "lille sjove ting" er jo kun sjov hvis man ved at maskinerne på mit UNI
kører Win2000. Mon der er forskel på windows-fildelingen hvis man kører XP
eller 2000

Vh Simon

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-02-03 23:30

Hej Simon.

> [...]
>
> Ja, har husket det, hehe, ville ellers være lækkert hvis det bare var det
> . Internetforbindelsen burde ikke være pårvirket af det, og den kan jeg

Jamen nogle gange glemmer man det oplagte.

> En lille sjov ting er at når jeg laver windows-fildeling kan jeg ikke se
> computeren på WindowsXP, men prøver jeg det på netværket på mit UNI, så
> kører det glat, jeg kan logge ind på mac'en og se mapper uden problemer.

Hmm, har du husket at sætte MAc'en til samme Workgroup etc som XP'en? Og
Mac'en kører SAMBA (SMB) i OSX? Hmm, det skulle da virke. Men jeg har
ikke nogen gode forslag pt ellers.

Øh forresten, hvem kan ikke se hvem? Kan MAc se Xp eller kan XP se Mac
eller ingen af delene?

Held og Lykke.

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 11-02-03 23:42

> [...]

> computeren på WindowsXP, men prøver jeg det på netværket på mit UNI, så
> kører det glat, jeg kan logge ind på mac'en og se mapper uden problemer.

Jeg er overbevist om at det er en firewall på xp der blokerer forb. for
Pismo'en. Prøv at slå det djævelskav fra...

--
vh Jesper

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 11-02-03 23:52

Tak for alle svarene...

Det var sørme en firewall i XP'en (takker Jesper M-F , den har jo sin
egen indbyggede - tænkte ikke over det da min ZoneAlarm ellers fandt nyt
netværk som den skulle...

Så nu kører det... andre må jo skrive hvis de løber ind i samme problem...

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 12-02-03 04:08

Simon Tved Bakken wrote:
> Tak for alle svarene...

klip

> Så nu kører det... andre må jo skrive hvis de løber ind i samme problem...

Tja, det er ikke altid man er så heldig at få svar på tingene som du har
fået her.

Jeg er ikke helt klar over hvad der sker med mine indlæg i denne gruppe.
Om de ikke når frem til alle newsservere eller om jeg ikke udtrykker mig
klart nok. Der er selvfølgelig også den mulighed at jeg har pisset nogen
af og derfor er i deres kill filter, ihvertefald har jeg ikke fået nogen
svar på de sidste indlæg her i gruppen. Jeg er udemærket klar over at
jeg ikke har krav på svar her på Usenet. Jeg finder det dog besynderligt
at der ikke kom et eneste svar da jeg stillede det samme spørgsmål i
lørdags (Windows ME) Har stadig ikke fået det til at virke, prøvede
forøvrigt også med en Win XP søndag med samme resultat.

Jeg tror jeg vil holde en pause fra denne NG da det er tidskrævende at
følge med her, der har været mellem 150-200 indlæg i døgnet gennem
længere tid. Der er også en tendens til person fnider, som til tider kan
være ret underholdende, men ikke i længden.

Så jeg vil smutte ud i den virklige verden (Mac bruger klub) og søge
mine råd der, ikke at de råd der er blevet givet her er dårlige.
Jeg kan jo bare kikke med fra google hvis jeg mangler lidt Mac info.

--

Mvh.

Henrik Lindskou