X11 - Håbløst!!!
Fra : Dan Henriksen

Dato : 11-02-03 11:13

Hej,

OK - Jeg ved at det helt sikkert er mig selv der er en torsk til dette.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det der med X11 og X11 kompatible
programmer! Jeg har ledt og ledt på nettet og kan ikke finde noget
forståeligt om det! Jeg vil virkeligt gerne i gang....

Jeg har installeret X11, Fink og FinkCommander, men fatter ikke hvordan jeg
(bruger det/dem) installere X11 programmer via Fink eller X11 og derefter
bruger dem. Jeg har hentet programmet "quanta-2.0.1" som er en X11
kompatibel webeditor àla Homesite til PC.

Findes der noget om dette trin for trin på dansk (eller engelsk)

På Forhånd tak, håber en venlig sjæl vil hjælpe.

Dan Henriksen

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-03 11:23

Dan Henriksen <dan@1way2print.net> wrote:

> [...]
>
> Findes der noget om dette trin for trin på dansk (eller engelsk)
>
> På Forhånd tak, håber en venlig sjæl vil hjælpe.

Hej Henrik

Satans, jeg ikke fik det skrevet ned, med det ligger ikke indenfor mit
interessefelt. En fyr, der hedder Martin.......Bredthauer eller noget i
den retning har lavet en yderst pædagogisk brugervejledning.....måske er
den i min cache?..........one moment, please.......jeg fandt den

http://www.talentmedia.dk/openoffice

hej fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Morten Lind

Dato : 11-02-03 11:35

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> den retning har lavet en yderst pædagogisk brugervejledning.....måske er
> den i min cache?..........one moment, please.......jeg fandt den

Undskyld......Hej Dan

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-02-03 11:35

In dk.edb.mac, Dan Henriksen wrote:

> [...]
> bruger dem. Jeg har hentet programmet "quanta-2.0.1" som er en X11
> kompatibel webeditor àla Homesite til PC.

Når du siger du har hentet quanta, vil det så sige at du har hentet den med
Fink, som derefter har kompileret den til din maskine? Du er ikke i
tvivl om dette er sket. Ved kompilering går der rent matrix i din
terminal.app, lutter sort snak der vælter hen over skærmen i en
tilsyneladende ustoppelig strøm.

Hvis den har kompileret quanta åbner du apples X11 og skriver i
terminalen:

% quanta & <RET>

Så skulle du få quanta spyttet ud på skærmen via X11.

Hjalp det?

   AHHH. Donuts. . . What can't they do. -- H. Simpson

Fra : Dan Henriksen

Dato : 11-02-03 12:20

> Når du siger du har hentet quanta, vil det så sige at du har hentet den med
> Fink, som derefter har kompileret den til din maskine? Du er ikke i
> tvivl om dette er sket.

OK, noget dæmre, det vil sige at de X11 programmer man vil installere på sin
maskine skal downloades direkte fra Fink. Det gjorde jeg ikke, jeg hentede
Quanta fra deres hjemmeside.

Dan

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-02-03 12:57

> [...]

> maskine skal downloades direkte fra Fink. Det gjorde jeg ikke, jeg hentede

Ja, det gør det i hvert fald meget nemmere hvis man henter det med
Fink. Den version du henter fra Quantas hjemmeside er ikke kompileret,
det vil sige du først skal kompilere den på din egen spand, og det er
ikke altid lige nemt. Jeg har aldrig prøvet det selv, så jeg kan
egentlig ikke udtale mig om det, men det gør jeg alligevel (:

For at installere quanta, med Fink skriver du følgende i terminalen
[jeg har aldrig prøvet Fink Commander, så det kan være det er nemmere
derfra]:

% fink install quanta <RET> [1]

Så går fink igang med at hente de filer der skal bruges for at kunne
bygge Quanta. Da det er en KDE-dimmer kan det godt være at du skal
hente en del sager, da KDE grafiske del skal bruges til Quanta.

Så er det ellers bare om at sætte sig tilbage og vente på at den
kompilerer Quanta på din mac.

Når den er færdig med at kompilere, åbner du Apples X11 og skriver:

% quanta & <RET> [2]

Så skulle den gerne starte Quanta med grafisk hurlumhej.

[1] %-tegnet antyder at dette skal skrives prompten, du skal altså
ikke skrive "%" inden kommandoen. <RET> antyder at du skal
trykke på return, du skal altså heller ikke skrive "<RET>".

[2] Ampersanden betyder at den skal starte processen i et nyt vindue.

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : Dan Henriksen

Dato : 11-02-03 13:36

Tak Jonas,

Jeg prøver med det samme....

Dan

Fra : Dan Henriksen

Dato : 11-02-03 13:59

in article BA6EACC9.2039C%dan@1way2print.net, Dan Henriksen at
dan@1way2print.net wrote on 11/02/03 13:36:

> Tak Jonas,
>
> Jeg prøver med det samme....
>
> Dan

Ser ikke ud til at virke, da fink vin kave *.pkg filer at arbejde med!!!

Dan

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-02-03 14:26

In dk.edb.mac, Dan Henriksen wrote:

> Ser ikke ud til at virke, da fink vin kave *.pkg filer at arbejde med!!!

Hvad ser ikke ud til at virke? Hvad gjorde du? Hvilke fejlmeddelelser
kom der? Hvad havde du forventet der ville ske?

Det er svært at komme med fornuftig hjælp hvis du ikke skriver lidt
mere detaljeret om hvad du har gjort, og hvad der ikke virker. (:

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : Dan Henriksen

Dato : 11-02-03 15:05

OK Jonas,

Jeg skal (selv om at jeg er ny på der her X11 noget) prøve at beskrive. Jeg
prøvede både i OSX og X11 terminalen og skrive:

../fink install quanta

Og, med den fulde sti.

../fink install /Volumes/Arkiv/Diverse\
Arkiv/Program-utilities-updaters/quanta-2.0.1

Ved begge er fejlmeddelelsen:

Reading package info...
Information about 769 packages read in 6 seconds.

no package found for "quanta"
Failed: no package found for specification 'quanta'!

------------------------------
Den fil (quanta-2.0.1.tar.bz2) som jeg har hentet og pakket ud ligger på mit
arkiv. I den udpakkede mappe ligger der vel et par hundrede filer, løst og i
under mapper. Jeg har oxo prøver at pege Fink på den pakkede fil, med samme
resultat, men forventede ikke at det ville virke.

Håber at du kan bruge mit svar....

Dan - Igen på forhånd tak.

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-02-03 15:42

In dk.edb.mac, Dan Henriksen wrote:

> ./fink install quanta

Hos mig skriver jeg blot

fink install quanta

Men det lader ikke til at gøre nogen forskel hos dig.

> ./fink install /Volumes/Arkiv/Diverse\
> Arkiv/Program-utilities-updaters/quanta-2.0.1

> Ved begge er fejlmeddelelsen:
>
> Reading package info...
> Information about 769 packages read in 6 seconds.

Noget kunne tyde på at quanta ligger i unstable træet af finks
porteringer. En søgning efter quanta på min egen maskine viser at
dette er tilfældet:

% find /sw/fink/ -name '*quanta*'
/sw/fink//10.2/unstable/main/finkinfo/kde/quanta-3.1-1.info
/sw/fink//10.2/unstable/main/finkinfo/kde/quanta-3.1-1.patch

At der kun hentes informationer om 769 pakker kunne tyde på at du ikke
havde inkluderet unstable i finks træ. Altså den del af databasen, som
fink henter oplysninger fra.

Åben filen fink.conf således:

% sudo pico /sw/etc/fink.conf <RET>

Lige efter linien:

Trees: local/main stable/main stable/crypto

tilføjer du:

local/bootstrap unstable/main unstable/crypto

Således at linien ser således ud:

Trees: local/main stable/main stable/crypto local/bootstrap
unstable/main unstable/crypto

Tryk ctrl+x, derefter y og dernæst på return, for at lukke pico.

Vær dog opmærksom på, at programmer fra unstable træet oftest slet
ikke er testet på OS X, og der stilles derfor ingen garantier for om
de virker eller om de overhovedet kompilerer.

> [...]
> under mapper. Jeg har oxo prøver at pege Fink på den pakkede fil, med samme
> resultat, men forventede ikke at det ville virke.

For at installere noget med fink skal det ligge i finks database,
eller være en *.pgk fil. Så vidt jeg ved kan man ikke bare pege den
til en vilkårlig mappe med noget der kunne være kildekoden til et
program, og så forvente den kompilerer. Fink anvender nogle specielle
værktøjer, og henter pakkerne [*.pkg] fra bestemte servere der har
disse. Hvis du henter dem fra et andet sted, altså ikke via fink, er
der således ingen garanti for at det virker.

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-02-03 19:41

In article <BA6E9AF8.20388%dan@1way2print.net>, Dan Henriksen wrote:

> OK, noget dæmre, det vil sige at de X11 programmer man vil installere på sin
> maskine skal downloades direkte fra Fink. Det gjorde jeg ikke, jeg hentede
> Quanta fra deres hjemmeside.

Så skal du selv lave det hele
tar -xvzf quanta....tar.gz
cd quanta.....
../configure
make
make install

Når det er gjort, så er det bare at fyre op under X, og så
quanta &

Det er lidt lettere at installere den gennem fink:
fink install quanta

Fra : Dan Henriksen

Dato : 12-02-03 17:04

Hej Tak for de mange svar...

Dan

Fra : Dan Henriksen

Dato : 11-02-03 12:24

> [...]
> tvivl om dette er sket. Ved kompilering går der rent matrix i din
> terminal.app, lutter sort snak der vælter hen over skærmen i en

Hummmmm, hvordan downloader men mes FinkComander, eller var det terminal
versioner af Fink du omtalte?

Dan