Ny X11 fra Apple
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-02-03 23:11

Ny X11 fra Apple og nu skulle der være support for de keymappings
tilstede i /system/library/keyboards

m.a.o. @ i OpenOffice )

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 10-02-03 23:25

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ny X11 fra Apple og nu skulle der være support for de keymappings
> tilstede i /system/library/keyboards
>
> m.a.o. @ i OpenOffice )
Kan et af de kloge & veloplyste hoveder i gruppen ikke henvise til en
tutorial eller FAQ om OS X? Ved endnu ikke, hvad X11 er for no'et!

pft
Jens

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-02-03 23:39

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> Kan et af de kloge & veloplyste hoveder i gruppen ikke henvise til en
> tutorial eller FAQ om OS X? Ved endnu ikke, hvad X11 er for no'et!

X11 er en windowsserver til Darwin, som er den kerne OS X kører på.
Se OS X opbygning her
<http://developer.apple.com/macosx/architecture/index.html>

En Xserver er bl.a. det Linux bruger som standard windowsserver og
derfor er det nu muligt at bruge let-modificerede udgaver af
Linuxprogrammer på OS X - eks. OpenOffice (gratis MS Office klon)

Hvis du har lyst til at prøve X11 og OpenOffice, så har jeg skrevet en
lille manual på <http://www.talentmedia.dk/openoffice> (Men med den nye
X11 er der ingen problemer med DK tastaturlayout længere, så skip det!)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-02-03 00:22

Hov, glemte lige at oplyse at udgangspunktet for info. om X11
naturligvis er <http://www.apple.com/macosx/x11/>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-02-03 12:55

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> en lille manual på <http://www.talentmedia.dk/openoffice> (Men med
> den nye X11 er der ingen problemer med DK tastaturlayout længere, så

Kool. Nu mangler du bare at henvise til det danske oversætterhold, så
de kan få ngole folk ind i folden fra Mac-miljøet:

http://da.openoffice.org/

FOlknene arbejder bl.a. med at oversætte OOo og tilhørende
dokumentation, og udgiver en cd med alt hvadder rimer på OOo. Når
OSX-udgaven er færdig skal den naturligvis også med - sammen med din
fine howto.

-j

--
Janus Sandsgaard
Calle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 15-02-03 10:00

Janus Sandsgaard wrote:

> Kool. Nu mangler du bare at henvise til det danske oversætterhold, så
> de kan få ngole folk ind i folden fra Mac-miljøet:
>
> http://da.openoffice.org/

Hvis man installerer OO som fundet her :
http://porting.openoffice.org/mac/index.html
skal du være opmærksom på det følgende :
OO lægger en skjult fil - .sversionrc - i roden af den bruger der
installer det's hjemmebibliotek. Hvis flere brugere på maskinen skal
bruge OO, så skal denne fil kopieres til roden af deres hjemmebiblioteker.

yours in happy hacking
--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 11-02-03 17:04

> [...]

> lille manual på <http://www.talentmedia.dk/openoffice> (Men med den nye
> X11 er der ingen problemer med DK tastaturlayout længere, så skip det!)
Fint, tak for intro'en. Nu må vi se, om jeg kan få det til at virke.
Jens

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 17-02-03 23:38

Der er en irriterende bug i X11 v0.2.1 der dog !kun! er relevant, hvis
man er flere brugere med hver sin konto/profil på maskinen.

Problemet er, at X11 opretter nogle låse-filer i /tmp/ !men! ikke
sletter disse igen, når man lukker ned for X11. Man må derfor bruge
terminalen til at slette disse.

Hvis man er en normal bruger og selv vil slette sine egne - du kan
!ikke! rydde op efter andre - så indtast følgende i terminalen :
cd /tmp ; rm -Rv .X* [return]

Er du administrator kan du rydde op efter alle:
cd /tmp ; sudo rm -Rv .X* [return]

yours in happy hacking
--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.2.2 ; Mozilla 1.3a ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-02-03 00:19

In dk.edb.mac, Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
>
> Problemet er, at X11 opretter nogle låse-filer i /tmp/ !men! ikke
> sletter disse igen, når man lukker ned for X11. Man må derfor bruge

Det har jeg også oplevet, men det var kun hvis jeg ikke lukkede den på
den officielle hvis, altså via X11-menuen inde i programmet, men
f.eks. via dock'en i stedet.

Hvis man lukker den almindeligt via X11-menuen har det indtil videre
virket for mig.

YMMV.

» I am your friendly sig-monster «