Problem CF-kort i USB-card-reader og OS 9.~
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 00:59

Hejsa.

Der skulle vel ikke være nogen her, der ved, hvordan jeg får min mac til
at acceptere mit CF-kort i min CF-card-reader på OS 9.1.
Det vil sige, den ser godt nok kortet; men når jeg sætter det i, og
mac'en skal til at mounte, skriver den: »Dette er ikke en mac-disk, skal
jeg formattere« og det er jeg jo IKKE liiiige interesseret i.

Det skal siges, at kortet normalt bruges i mit digitalkamera, et Medion,
og at det fungerer upåklageligt under Win Xp (UNDSKYLD) med samme
kortlæser.

Hvad mangler jeg at installere for en smart dims? Jeg har divs
USB-udvidelser fra Apple og nogle, der fulgte med kortlæseren.

På forhånd tak for hjælpen, Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-02-03 01:45

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Det vil sige, den ser godt nok kortet; men når jeg sætter det i, og
> mac'en skal til at mounte, skriver den: »Dette er ikke en mac-disk, skal
> jeg formattere« og det er jeg jo IKKE liiiige interesseret i.

Du kan roligt vælge at formatere, for billederne fra et Medion
er i en så ringe kvalitet, at der ikke går noget tabt...)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 10-02-03 08:09

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Du kan roligt vælge at formatere, for billederne fra et Medion
> er i en så ringe kvalitet, at der ikke går noget tabt...)

Jeg har ikke set billederne fra et Medion, Niels.....men jeg har tjekket
specifikationerne, og indmaden er fra Sony og optikken er fra Ricoh. Jeg
har iøvrigt på fornemmelsen, at det er det, Medion lever af.

Find de brugbare ting fra andre og sæt dem sammen i et udviklingsland og
sælg det billigere end originalen/originalerne.

Hej fra Morten, der valgte OM2n, da de opfandt THL.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-02-03 10:40

Morten Lind wrote:

> Jeg har ikke set billederne fra et Medion, ...cut...

Men det har jeg, og Medion-billeder har alle skavanker, de
er uskarpe, har dårlig farvegengivelse og ringe dynamik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 13:31

Hej Niels
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Men det har jeg, og Medion-billeder har alle skavanker, de
> er uskarpe, har dårlig farvegengivelse og ringe dynamik...
Så har du godt nok været uheldig, for det gælder ikke de billeder, jeg
har taget.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-02-03 14:09

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-02-03 21:19

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Men det har jeg, og Medion-billeder har alle skavanker, de
> er uskarpe, har dårlig farvegengivelse og ringe dynamik...

Enig, Medion-kameraernes billeder kan ikek konkurrere med fx. Canon
eller Kodak's - men prisen er til gengæl lavere på kameraerne. Jeg købte
fx. et medion med 4.1 Megapixels i ALDI for 2 md siden - 3000 kr. Det er
jeg glad for, også selvom billederne er lidt kornede og lysbestemmelsen
i kamerater et dårlig ift. et Kodak DC5000.

--
Peter - http://titancity.com/
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 13:31

Hej Niels
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Du kan roligt vælge at formatere, for billederne fra et Medion
> er i en så ringe kvalitet, at der ikke går noget tabt...)

Tak skal du have ;_( *IRONI*
Jeg bad om et godt råd, og gider IKKE have dumme kommentarer, tag du dem
i advocasy-grupperne eller så.

Jeg er udmærket tilfreds med mit kamera, pris og kvalitet følges ad, og
kender man begrænsningerne, så er det helt fint.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 10-02-03 21:19

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Tak skal du have ;_( *IRONI*
> Jeg bad om et godt råd, og gider IKKE have dumme kommentarer, tag du dem
> i advocasy-grupperne eller så.

OK, vi beder tankepoltiet indføre i paragrafferne at
meningstilkendegivelser skal censureres og retsforfølges.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-02-03 00:11

hej Peter

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> OK, vi beder tankepoltiet indføre i paragrafferne at
> meningstilkendegivelser skal censureres og retsforfølges.

Nej selvfølgelig er meninger ok, men det var jo gode råd om løsninger,
jeg manglede og ikke sure opståd om, hvor dårligt jeg havde valgt at
købe

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-02-03 18:50

> [...]

> Nej selvfølgelig er meninger ok, men det var jo gode råd om løsninger,
> jeg manglede og ikke sure opståd om, hvor dårligt jeg havde valgt at

OK.

Hvis det er dette (som jeg selv også har) har det netop fået gode
anmeldelser:

http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=107

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-02-03 22:02

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Jeg er udmærket tilfreds med mit kamera, pris og kvalitet følges ad, og
> kender man begrænsningerne, så er det helt fint.

Ahmmm... en af det pågældne kamera's kvaliteter er netop, at
der generelt er store problemer med at få overført billederne
til computeren, dette gælder også for windows PC'er..

En helt anden snak er, at mange billige kortlæsere leveres
med en elendig Mac USB-driver, der er skrevet af en tredie-
rangs programør.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-02-03 00:21

Hej

> [...]

> der generelt er store problemer med at få overført billederne
> til computeren, dette gælder også for windows PC'er..

Jeg har ingen problemer haft med winXP, hverken når det gjaldt det
medfølgende program (der godt nok til at starte med kun var på tysk)
eller vha min kortlæser.

> En helt anden snak er, at mange billige kortlæsere leveres
> med en elendig Mac USB-driver, der er skrevet af en tredie-
> rangs programør.

Se det var selvf en risiko.

Men det er ikke mit problem, den finder fint læseren og egl også kortet,
den mangler bare lige at læse FAT-filsystemet derpå.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-02-03 10:47

sadyhr@mail.tele.dk writes:
>Det vil sige, den ser godt nok kortet; men når jeg sætter det i, og
>mac'en skal til at mounte, skriver den: »Dette er ikke en mac-disk, skal
>jeg formattere« og det er jeg jo IKKE liiiige interesseret i.

Hvis du nu formaterer et kort på mac'en, kan kameraet så "se" kortet? Kan
du efterfølgende læse billeder ud fra kortet via mac'en?

Mvh Ben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-02-03 11:56

Ben Knudsen wrote:

> Hvis du nu formaterer et kort på mac'en, kan kameraet så "se" kortet? Kan
> du efterfølgende læse billeder ud fra kortet via mac'en?

Det er et rigtigt dårligt forslag, hukommelseskort der er for-
materet med computeren via card-readeren, er ofte årsag til
datatab, man skal altid formatere kortet med kameraet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 13:31

Hej Ben

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Hvis du nu formaterer et kort på mac'en, kan kameraet så "se" kortet? Kan
> du efterfølgende læse billeder ud fra kortet via mac'en?

Jeg har ikke lige turdet endnu; men det kunne da ende med at blive
løsningen, måske

/Seb

Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-02-03 12:10

info@niels-ebbesen.net writes:
>Det er et rigtigt dårligt forslag, hukommelseskort der er for-
>materet med computeren via card-readeren, er ofte årsag til
>datatab, man skal altid formatere kortet med kameraet.

Jammen, så har du sikkert et, der er bedre?
(og som forholder sig til problemet og ikke kvaliteten af Medions kameraer)

I øvrigt har det computerformaterede kort aldrig været et problem på de
kameraer, jeg har brugt. Dermed selvfølgelig ikke sagt, at andre har andre
og mere ubehagelige erfaringer med computerformaterede CF-kort.
Når jeg kom med netop dét forslag, var det for at Sebastian kunne tjekke,
om medion-kameraet evt formaterer cd-kortene helt anderledes end andre
kameraer.

Ben

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 13:31

Hej Ben

Hermed er Niels sat i Kill-filter! Beklager, Niels.

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> I øvrigt har det computerformaterede kort aldrig været et problem på de
> kameraer, jeg har brugt.

Og hvis ikke kameraet kan læse kortet, så burde det bare kunne
reformateres i kameraet, ikk'?

> [...]
> Når jeg kom med netop dét forslag, var det for at Sebastian kunne tjekke,
> om medion-kameraet evt formaterer cd-kortene helt anderledes end andre

Det var en god idé, men er det ikke sært, at en Windåse kan læse/skrive
uden problemer???

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Løck

Dato : 11-02-03 09:29

sadyhr@mail.tele.dk wrote:

> Det var en god idé, men er det ikke sært, at en Windåse kan læse/skrive
> uden problemer???

Nej ikke hvis filsystemet er problemet.
Mac kan godt nok læse sine egne Filsystemer gennem historien _og_
FAT(32), som kom med Windows 3.11 men der kan godt være sligrer i
valsen ved de andre.
F.x. kunne min OS 9.1 uden driver til kortlæseren kun læse fra CF
kortet, men ikke skrive på den. kameraet bruer et eller andet NTFS
eller sådan (jeg kan ikke se efter, fordi Rubiline er alvorlig syg for
øjeblikket - se andet post).

hilsen
Sebastian

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-02-03 14:08

> [...]

> Hvad mangler jeg at installere for en smart dims? Jeg har divs
> USB-udvidelser fra Apple og nogle, der fulgte med kortlæseren.

Kan du ikke sætte kameraet til disk mode ? Jeg havde samme problem med
et HP kamera.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 14:08

Hej Jesper

> Kan du ikke sætte kameraet til disk mode ? Jeg havde samme problem med
> et HP kamera.

Jo det prøvede jeg så også; men så sker der ingenting ,-)
På windåse, hvor det virker, skal jeg dér benytte et program, det findes
vist ikke til Mac'en (nu skal jeg jo lige kigge på CD'en igen), men så
vidt jeg husker, installeredes nogle twain-dimser; men de vil ikke noget
med USB i min PS 6, som jeg prøvede med. ,-((

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-02-03 14:17

> [...]

> mac'en skal til at mounte, skriver den: »Dette er ikke en mac-disk, skal
> jeg formattere« og det er jeg jo IKKE liiiige interesseret i.

Hvad er det for en FlashCard reader ?

> [...]
>
> Hvad mangler jeg at installere for en smart dims? Jeg har divs
> USB-udvidelser fra Apple og nogle, der fulgte med kortlæseren.

Kan kameraet ikke sætte direkte til Mac'en ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 14:28

Hej Jesper

> Hvad er det for en FlashCard reader ?

Det er en blå PQI Travel Flash, der står den supporterer mac OS 8.6 og
op

> Kan kameraet ikke sætte direkte til Mac'en ?

Jo med USB-kablet; men der dukker ikke noget kamera op på skrivebordet,
måske det skal duke op gennem et program?

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-02-03 14:35

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Jesper

> Det er en blå PQI Travel Flash, der står den supporterer mac OS 8.6 og
> op

Kender den ikke.

> Jo med USB-kablet; men der dukker ikke noget kamera op på skrivebordet,
> måske det skal duke op gennem et program?

Kan kameraet ikke sætte til disk mode og så sættes direkte til Mac'en.
Jeg brugte lang tid på at få det til at virke med min søsters HP kamera,
men så læste jeg manualen.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 14:35

Hej Jesper

> Kan kameraet ikke sætte til disk mode og så sættes direkte til Mac'en.
> Jeg brugte lang tid på at få det til at virke med min søsters HP kamera,
> men så læste jeg manualen.

Det må jeg eksperimentere lidt med.

Tak for hjælpen alle.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-02-03 14:55

> Det må jeg eksperimentere lidt med.

LOL.

Måske du kunne sammenligne driverversionerne på din Win og din Mac.
Har du fundet producentens webside ang. driveropdatering?

Da vi i sin tid køb EPSON 740 til vores iMacs, var der kun driverere til
Apple serielport på den medfølgende CD.
USB-brugere måtte selv downloade.

I øvrigt, er det utroligt så meget vi stakler må til tasterne, efter at
Morten Reippuert forlod os.
MORTEN, COME BACK, PLEASE.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 15:01

Hej Preben

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Har du fundet producentens webside ang. driveropdatering?
>
> Da vi i sin tid køb EPSON 740 til vores iMacs, var der kun driverere til

Hmm jeg må kigge efter dér på tysk

> I øvrigt, er det utroligt så meget vi stakler må til tasterne, efter at
> Morten Reippuert forlod os.
> MORTEN, COME BACK, PLEASE.

Hvor er han blevet af?

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Morten Lind

Dato : 10-02-03 20:19

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Jesper

> Det må jeg eksperimentere lidt med.
>
> Tak for hjælpen alle.
>
> /Sebastian

Hej Sebastian
Undskyld jeg blander mig, for jeg kan ikke hjælpe dig ud af kniben - men
tråden får mig til at tænke på sidste efterår.

Da havde ALDI et MEDION kamera til salg billigt, tror det var 3000,-
eller deromkring.

Det købte jeg, for der stod på pakken, at Mac OS 8.6 + var understøttet.

Hjem at prøve - virkede ikke......

Tjekke Medions site, skrive efter support - ingen resultater.....

Ringede så til Medions danske hotline, der har til huse i Skovlunde(Dét
kunne du måske også gøre?).

Dér fik jeg at vide, at:

De havde haft tre mand i tre dage - 65 mandetimer - på opgaven med at få
det til at virke på en Mac, og de havde givet op.......SELVOM tyskerne
hårdnakket blev ved at påstå, at det virkede.

Dagen efter tilbageleverede jeg kameraet og fik pengene retur uden et
kny.

Det var bare en tanke, Sebastian - som jeg måske egentlig burde have
holdt for mig selv(?)

Held & lykke fra
Morten

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 21:33

Hej Morten

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> tråden får mig til at tænke på sidste efterår.
>
> Da havde ALDI et MEDION kamera til salg billigt, tror det var 3000,-

Jeg købte mit i Føtex ca samtidigt

> Det købte jeg, for der stod på pakken, at Mac OS 8.6 + var understøttet.

Det står også på mit, ja

> Hjem at prøve - virkede ikke......

Nu er der i det mindste drivere med mit, fik en cd fra føtex med dansk
installation til 8.6 og 9.x, den putter tre dimser i min udvidelsesmappe

410USBDSCClassDriver 18.8kb fra 19/7-01
410USBDSCShim 8.5 kb fra 19/7-01
TWAIN Source Manager 76.7kb fra 13/7-99 (part of TWAIN 1.7)

> Tjekke Medions site, skrive efter support - ingen resultater.....
>
> Ringede så til Medions danske hotline, der har til huse i Skovlunde(Dét
> kunne du måske også gøre?).

Nr. står i brugsanvisningen, det prøver jeg.

> [...]
> det til at virke på en Mac, og de havde givet op.......SELVOM tyskerne
> hårdnakket blev ved at påstå, at det virkede.

Det var vildt, måske jeg skulle snakke med tyskerne?

> Dagen efter tilbageleverede jeg kameraet og fik pengene retur uden et
> kny.
>
> Det var bare en tanke, Sebastian - som jeg måske egentlig burde have
> holdt for mig selv(?)

Nej det burde du ikke, jeg er glad for det, fruen har Xp, og dér er
INGEN problemer, det kører som i smør med en kortlæser, så jeg kan hente
det via lokalnet, det var bare nemmere at tænde én maskine færre

> Held & lykke fra
> Morten

Tak skal du have, jeg melder tilbage senere.

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-03 04:49

Hej Sebastian

> [...]

> 410USBDSCClassDriver 18.8kb fra 19/7-01
> 410USBDSCShim 8.5 kb fra 19/7-01
> TWAIN Source Manager 76.7kb fra 13/7-99 (part of TWAIN 1.7)

Har du USB Device Manager og USB Support Extension installeret?

Prøv evt. at hente USB Manager 1.4.1 på apples site.

> Det var vildt, måske jeg skulle snakke med tyskerne?

Tja, det her minder lidt om problemerne med Epson 740 og OS 9.0.4 og 9.1, -
her er det også de tyske drivere, der virker ordentlig og ikke de
amerikanske...

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-02-03 21:48

> [...]

> kny.
>
> Det var bare en tanke, Sebastian - som jeg måske egentlig burde have

Shit min far har også et Medion fra Aldi, som han ikke har sluttet til
endnu. Jeg henter det i morgen.

Hvad hedder dit Sebastian ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-02-03 22:19

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Shit min far har også et Medion fra Aldi, som han ikke har sluttet til
> endnu. Jeg henter det i morgen.

Hvis jeg må komme med en anbefaling, så tag et kik på Fuji's
program http://www.fujifilm.com - Fuji er p.t. førende inden-
for CCD-chip teknologi, og deres farvegengivelse er efter min
mening den bedste på markedet. Fuji digicam's fungerer godt
sammen med Mac'er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-02-03 00:21

Hej Jesper

> Shit min far har også et Medion fra Aldi, som han ikke har sluttet til
> endnu. Jeg henter det i morgen.
>
> Hvad hedder dit Sebastian ?

Du mente mig, Sebastian, ikk*

Det hedder "Medion sx410z", og det er altså efter min mening et i øvrigt
godt apperat til prisen.

Man skal være tålmodig, når man tænder og vente pænt på det (de siger
ca. 13 sek); blitzen rækker ikke langt, men på hvilket lommeapparat gør
den det?

Men jeg er glad for det.

Seb

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-02-03 09:55

> [...]

> Man skal være tålmodig, når man tænder og vente pænt på det (de siger
> ca. 13 sek); blitzen rækker ikke langt, men på hvilket lommeapparat gør

Men det virker jo ikke ?!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-02-03 20:25

> Men det virker jo ikke ?!

Øh jo, altså kameraet virker fint, det kan sagtens bruges sammen med Win
XP; men jo det halter lidt med Mac'en ,-(

Heldigt for mig, at min kones XP står 1 meter fra min Mac og er
forbundet med ethernet.

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-02-03 21:52

Morten Lind wrote:

> Det var bare en tanke, Sebastian - som jeg måske egentlig burde have
> holdt for mig selv(?)

Og jeg kan tilføje, at Medion kameraet har været årsag til et
utroligt stort antal tråde i foto-gruppen, fællesnævnerne har
været, at PC-brugere også har haft store problemer med at over-
føre billeder fra det pågældne kamera, og dets ringe kvalitet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-03 04:56

Hej Niels

Hov, hov, Niels, - det er nu en sandhed med modifikationer. Jeg er selv
med i den gruppe, og det er mit generelle indtryk, at der er endda meget
_delte_ meninger om Medion kameraet. - Nogle er endda meget tilfredse,
mens andre er ualmindelig utilfredse.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-02-03 00:48

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg brugte lang tid på at få det til at virke med min søsters HP kamera,
> men så læste jeg manualen.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

*LOL* det er ofte den _sidste_ udvej når ALT andet glipper

--

Mvh.

Henrik Lindskou
---------------
I don't apologize... I'm sorry, but that's just the way I am.
Homer

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-02-03 01:01

Henrik Lindskou wrote:

> *LOL* det er ofte den _sidste_ udvej når ALT andet glipper

Ja det er ikke mange der gi'r sig tid til at læse bogen om
den lille spanske dreng "Manuel"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sebastian Løck

Dato : 10-02-03 14:44

sadyhr@mail.tele.dk wrote :
> Hejsa.
>
> Der skulle vel ikke være nogen her, der ved, hvordan jeg får min mac til
> at acceptere mit CF-kort i min CF-card-reader på OS 9.1.
Det kommer an på hvilket filformat dit camera bruger.
Alternativ kan du prøve at formatere kortet (husk at hente billederne
over på PeCeen før) på Mac'en. Kan kameraet nu finde ud af at læse
den?

> Det vil sige, den ser godt nok kortet; men når jeg sætter det i, og
> mac'en skal til at mounte, skriver den: »Dette er ikke en mac-disk, skal
> jeg formattere« og det er jeg jo IKKE liiiige interesseret i.
Det tyder på at den har vænskeligheder at læse kortets filformat.
Hvis din Kamera ikke kan bruge HFS+, så prøv at formatere på PeCe med
FAT32, det er et format, som forstås både af Mac og PC. Om dit kamera
forstå det ved jeg selvfølgelig ikke.

> Hvad mangler jeg at installere for en smart dims? Jeg har divs
> USB-udvidelser fra Apple og nogle, der fulgte med kortlæseren.
Du mangler en udvidelse, der hjælper Mac'en med at læse Medions
filsystem.

Men hvad siger kameraets håndbog?
Prøv evtl. at læse en Sony kamera håndbog, da de muligvis var Medions
OEM.

Post lige hvilket filformat dit kort har når du har formateret det i
kameraet.

Selv kører jeg med en Canon Powershot S40 uden problemer - enten via
direkt USB eller via en firewire kortlæser fra Datafab og OS 9.1.

hilsen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 14:51

Hej Sebastian

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> [...]
> Alternativ kan du prøve at formatere kortet (husk at hente billederne
> over på PeCeen før) på Mac'en. Kan kameraet nu finde ud af at læse

Det skal jeg liige have testet. Måske jeg skulle kigge i PC'en hvilket
format kortet har pt.

> [...]
> Hvis din Kamera ikke kan bruge HFS+, så prøv at formatere på PeCe med
> FAT32, det er et format, som forstås både af Mac og PC. Om dit kamera

Jeg starter med at se, hvad det pt har, og så må jeg se videre derfra,
åh kunne det være, at jeg skal huske, at have arkivudveksling
installeret på Mac,? Det kunne det jo nok, ellers kan den vel ikke læse
FAT(32)

> [...]
> filsystem.
>
> Men hvad siger kameraets håndbog?
> Prøv evtl. at læse en Sony kamera håndbog, da de muligvis var Medions

Det må jeg prøve.

> Post lige hvilket filformat dit kort har når du har formateret det i
> kameraet.

Filformatetet er JPEG, men det var vel filsystemet, du mente, jeg kommer
tilbage i aften ;_)

> Selv kører jeg med en Canon Powershot S40 uden problemer - enten via
> direkt USB eller via en firewire kortlæser fra Datafab og OS 9.1.
>

> hilsen

Foreløbigt mange tak for hjælpen, din navnebror
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-02-03 20:26

Hejsa

> [...]

> Hvis din Kamera ikke kan bruge HFS+, så prøv at formatere på PeCe med
> FAT32, det er et format, som forstås både af Mac og PC. Om dit kamera

PÅ PC'enm melder den FAT som filformat, og det skulle MAc'en vel nok
kunne læse?

Nå måske jeg lige skulle installere DOS Mounter for at den kan forstå
FAT???

Og det hjalp ikke, DOSmounter 95 fik maskinen til at fryse, når jeg
indsatte en floppy, jeg prøver lige med apples eget.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-02-03 14:35

sadyhr@mail.tele.dk writes:
>Og hvis ikke kameraet kan læse kortet, så burde det bare kunne
>reformateres i kameraet, ikk'?

Nemlig. Du risikerer absolut intet ved at prøve.

>tjekke,
>
>Det var en god idé, men er det ikke sært, at en Windåse kan læse/skrive
>uden problemer???

Joh. Men det _kan_ måske være Medion-kameraet, som bare arbejder med et
sært format, som klares via drivere på windows. Måske. Jeg er på gyngende
grund her.

Men prøv

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-02-03 15:01

Hej Ben

> [...]

> Joh. Men det _kan_ måske være Medion-kameraet, som bare arbejder med et
> sært format, som klares via drivere på windows. Måske. Jeg er på gyngende

Næppe drivere, for det kørte uden installation i kortlæseren på WInXp,
så det er sikkert noget win-standard, men jeg højreklikker den lige i
aften.

/Sebastian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-02-03 21:28

> [...]

> mac'en skal til at mounte, skriver den: »Dette er ikke en mac-disk, skal
> jeg formattere« og det er jeg jo IKKE liiiige interesseret i.

Jeg har oplevet noget lignende med sådan nogle lyd-opbevarings-dimser,
der skal sættes ind i PCMCIA porten.

Det hjalp gevaldigt, at trække dem ud igen og prøve én gang til

Bare et husmandsagtigt råd. Der virker hos mig.

På fotosiden er jeg så heldig, at jeg har lånt et Olympus Cammedia, som
er udrangeret hos en ven. Det har SmartCard, men jeg overfører billeder
direkte fra kameraet med et kabel. No problem

(PS: please, ingen kommentarer om ovennævnte kameraes manglende evner.
Det er jo netop udrangeret af ejeren og det virker fint til skærmbrug.
Desuden har det ikke kostet mig noget - endnu. Skal dog investerer i et
større SmartCard, det medfølgende er kun 8 Mb)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Lind

Dato : 12-02-03 09:16

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> Desuden har det ikke kostet mig noget - endnu. Skal dog investerer i et
> større SmartCard, det medfølgende er kun 8 Mb)

Hej Michael......jeg har her til formiddag sendt dig en mail, men har
fået den i hovedet igen.....

Er folks mailadresser sådan nogle hemmelige, krypterede nogle, hvor man
skal bruge kode eller hvad?

Men du kan jo sende mig en mail med en almindelig adresse.

Hej fra
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-03 17:39

> [...]

> fået den i hovedet igen.....
>
> Er folks mailadresser sådan nogle hemmelige, krypterede nogle, hvor man

Nej, nogle mennesker vælger at bruge deres korrekte adresse - også i
dette åbne forum - så er der andre som slører deres adresse. Der er
nogle ondsindede mennesker derude, som vil sende en masse spam til
virksomme adresser.

Min ovenstående er 'sovende'. Jeg har ikke fået sat den i funktion
endnu.
Min almindelige og meget anvendte mailadresse vil jeg ikke afsløre i det
offentlige rum. Jeg er _så_ træt af spam. Et skifte af mailadresse og så
at holde den tæt inde til kroppen, er det mest effektive værn mod spam.
Efter min mening.

> Men du kan jo sende mig en mail med en almindelig adresse.

Er gjort.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen