Efterlysning - ny "sudoers" fil
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-02-03 12:25

Jeg er kommet til at smadre min indstillingsfil til sudo, kaldet
sudoers. Er der nogen der gider maile mig en ny på nedenstående adresse.
Filen findes i /etc/ som er skjult men kan tilgåes fra finder via
shift+æble+g.

På forhånd tak!

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-02-03 12:40

In article <1fq2acy.dfadh81kmp698N%spam_spam_spam@talent.dk>, Martin Bredthauer wrote:
> [...]
> sudoers. Er der nogen der gider maile mig en ny på nedenstående adresse.
> Filen findes i /etc/ som er skjult men kan tilgåes fra finder via

Min indeholder:

# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
%admin ALL=(ALL) ALL

(+ lidt flere kommentarer).

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-02-03 13:08

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Min indeholder:
>
> # User privilege specification
> root ALL=(ALL) ALL
> %admin ALL=(ALL) ALL
>
> (+ lidt flere kommentarer).

Det ligner min. Problemet er bare, at jeg får en flg. fejl når jeg
prøver at bruge sudo:

"sudo: /etc/sudoers is mode 0644, should be 0440"

Jeg tror der er sket et eller andet med den og kun derfor godt tænke mig
en ny, men jeg kunne selvfølgelig bare lave en ny selv med pico eller
hva' (Det hele er ret nyt for mig med alt det her Unix techie snak.)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-02-03 13:27

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> en ny, men jeg kunne selvfølgelig bare lave en ny selv med pico eller
> hva' (Det hele er ret nyt for mig med alt det her Unix techie snak.)

Som root i en terminal:
chmod 0440 /etc/sudoers

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-02-03 13:49

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> chmod 0440 /etc/sudoers

endnu en gang tak!

Jeg troede ellers det var fordi jeg ikke havde brugt "visudo" til at
editere med, men visudo går helt agurk på OS X (Man ser indholdet af
sudoers efterfulgt af en hel masse tilder og så er det som om alt står
stille. På min Debian PC får jeg et pico/nano ligende editormiljø, som
virker som det skal. Underligt!)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-02-03 15:42

> [...]

> sudoers efterfulgt af en hel masse tilder og så er det som om alt står
> stille. På min Debian PC får jeg et pico/nano ligende editormiljø, som

Din EDITOR variabel står ikke til pico. Du er derfor havnet i vi, med
alt hvad det indebærer.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-02-03 13:23

On Sat, 8 Feb 2003 13:07:37 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> "sudo: /etc/sudoers is mode 0644, should be 0440"

Du kan ændre rettighederne med kommandoen "chmod". Dvs. hvis du, som
root, skriver:

chmod 0440 /etc/sudoers

så er det ordnet.

Læs mere i manualen til chmod (med kommandoen "man chmod").

Mvh.

--
"Kræmmersjæl - mit x-idol Adam Sjøgren
Så omsorgsfuld som en elektrisk stol" asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-02-03 13:49

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

> chmod 0440 /etc/sudoers

Yes! Tak for det

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-02-03 13:59

On Sat, 8 Feb 2003 13:49:24 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> editere med, men visudo går helt agurk på OS X (Man ser indholdet af
> sudoers efterfulgt af en hel masse tilder og så er det som om alt

Det er "vi". Nogle mener at vi er guds gave til editorerne.

Her er et overlevelseskursus i vi:

<http://www.dina.dk/~abraham/religion/editors-101.html>

Mvh.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-02-03 14:10

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

> Her er et overlevelseskursus i vi:
>
> <http://www.dina.dk/~abraham/religion/editors-101.html>

Tak! Der er godt nok meget nyt at sætte sig ind i når man oprindeligt
kommer fra Mac OS 7 :-/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-02-03 14:34

In article <871y2jvshe.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Det er "vi". Nogle mener at vi er guds gave til editorerne.
>
> Her er et overlevelseskursus i vi:
>
> <http://www.dina.dk/~abraham/religion/editors-101.html>

Hvad har vi / ViM nu med religion at gøre ? Det er kun
Eighty Megabytes And Constantly Swapping (EMACS) der er
en religion ;)