ny 15" powerbook?
Fra : Ben Knudsen

Dato : 05-02-03 14:24

Jeg har grillet firewire-portene i min pismo, så nu skal jeg have en
TiBook.
Problemet er, at jeg helst vil have 15"-størrelsen, men samtidig vil have
bluetooth og ordentlig airport-dækning.
Det er ikke rigtig til at finde nogen dato på nye powerbooks i den
størrelse, så nu lufter jeg min nysgerrighed her. Er de gamle modeller
stadig lagervare? Nogen der har et spændende dato-rygte?
Jeg ved godt, at det er ren gætværk - men hele optakten til selve købet er
trods alt en væsentlig del af herlighedsværdien ved at få en ny mac.

Ben

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-02-03 23:15

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg har grillet firewire-portene i min pismo, så nu skal jeg have en
> TiBook.

15" modellen er den eneste TiBook. De andre er AluBook.

> Problemet er, at jeg helst vil have 15"-størrelsen, men samtidig vil have
> bluetooth og ordentlig airport-dækning.

Så ringe er det heller ikke i 15" modellen. Om ikke andet, kan du for en
beskeden pris købe en ekstern antenne til din Airport Extreme
basestation.

> Det er ikke rigtig til at finde nogen dato på nye powerbooks i den
> størrelse, så nu lufter jeg min nysgerrighed her. Er de gamle modeller
> stadig lagervare? Nogen der har et spændende dato-rygte?

Vil du ikke være sød at lade være med at kalde min nye computer for en
gammel model og spørge, om den stadig er lagervare? 15" modellen er en
helt ny model. Den blev opdateret d. 6/11 2002, og den kunne første
leveres 3-5 uger senere. Den har altså ikke været på markedet ret længe.
Der er ikke noget sikkert tegn på, at den vil blive opdateret. Tværtimod
kunne det tænkes, at Apple beholder den til de folk, der stadig ønsker
en bærbar, der kan boote i OS 9.

> Jeg ved godt, at det er ren gætværk - men hele optakten til selve købet er
> trods alt en væsentlig del af herlighedsværdien ved at få en ny mac.

Hvis den bliver opdateret til en alu-kasse, så vil jeg gætte på, at det
først sker, når de to andre PowerBook også får en opdatering med
hurtigere processorer etc. 17" modellen er jo topmodellen, så den kan
ikke være langsommere end 15". Og jeg tvivler på, at Apple allerede nu
vil putte en hurtigere processor i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-02-03 00:18

henrik@muenster.dk writes:
>15" modellen er den eneste TiBook. De andre er AluBook.

Du har ret. Har bare vænnet mig til navnet.

>have
>
>Så ringe er det heller ikke i 15" modellen. Om ikke andet, kan du for en
>beskeden pris købe en ekstern antenne til din Airport Extreme
>basestation.

Jamen, jeg har allerede en basestation af andet fabrikat. Og jeg bor i
kollektiv i et tre etagers hus, så god dækning betyder faktisk noget. Og
det gør Bluetooth også.

> [...]
>Der er ikke noget sikkert tegn på, at den vil blive opdateret. Tværtimod
>kunne det tænkes, at Apple beholder den til de folk, der stadig ønsker

Det var skam ikke for at trampe på din nyerhvervelse. Jeg vil bare så
gerne have en 15", der matcher de nye modeller.

> [...]
>hurtigere processorer etc. 17" modellen er jo topmodellen, så den kan
>ikke være langsommere end 15". Og jeg tvivler på, at Apple allerede nu

Det er selvfølgelig rigtigt. Men man kan jo godt tænke sig, at det
15"-modellen relanceres med samme processor-hastigheder som før, men
ellers i samme type kasse som de nye modeller. Jeg synes faktisk det er
svært at argumentere for et køb af 15" modellen lige nu - det er altså
væsentlige ændringer som er kommet med de nye modeller.

Time will tell... Ellers tror jeg, at jeg går efter 12"'eren. Med en
ekstra skærm på kontoret, er det en meget, meget attraktiv maskine.

ben

Fra : N/A

Dato : 06-02-03 12:26

Fra : Magnus Rohde

Dato : 06-02-03 12:26

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote:

> Jeg har lige fået min i dag!!
> Den er så dejlig.

Jeg venter stadig på min, jeg fik nok ikke bestilt hurtigt nok, så.
Jeg vil have den _NU_ :)

Magnus

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-02-03 13:51

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg venter stadig på min, jeg fik nok ikke bestilt hurtigt nok, så.
> Jeg vil have den _NU_ :)

Det er en grundlov at man må vente på alt godt!
Martin

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 09-02-03 02:06

Hej Eolake.

> Jeg har lige fået min i dag!!
> Den er så dejlig.

Tillykke med din nye PowerBook! Du må meget gerne skrive lidt om dine
erfaringer med den. Jeg har gennem lang tid taget tilløb til at skifte fra
Windows til Mac, og med den nye 12" PowerBook virker det som om tiden er
inde til at tage springet. Jeg ville dog også helst have en 15" skærm, men
når TiBook'en bliver opgraderet, bliver den nok så dyr at jeg for ca. samme
beløb kan købe en 12"-model plus en større fladskærm til skrivebordet.

BTW: Ved du om signalet fra den eksterne skærm-udgang er godt nok til en
TFT-fladskærm?

vh/
Rasmus

--
Rasmus Bruun -- news(a)rasmusbruun.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-02-03 23:10

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jamen, jeg har allerede en basestation af andet fabrikat. Og jeg bor i
> kollektiv i et tre etagers hus, så god dækning betyder faktisk noget. Og
> det gør Bluetooth også.

OK, men hvis du ikke kan gøre modtagelsen bedre, så kan du måske gøre
udsendelsen af signal bedre. Måske kan der sættes en eksterne antenne på
din nuværende basestation, eller der kan placeres yderligere en
basestation i huset. Det koster jo ikke en formue i forhold til, hvad en
PowerBook koster. Måske kan den nuværende basestation placeres bedre.
Ofte skal den ikke flyttes ret langt, for at ændre modtagelsen.

> Det var skam ikke for at trampe på din nyerhvervelse. Jeg vil bare så
> gerne have en 15", der matcher de nye modeller.

Det tænkte jeg nok. Det var mere måden, du spurgte, om den gamle model
stadig er lagervare. Den produceres da endnu. Der er ikke tale om et
restlager.

> [...]
> ellers i samme type kasse som de nye modeller. Jeg synes faktisk det er
> svært at argumentere for et køb af 15" modellen lige nu

Bortset fra, at 12" er for lille og 17" er for stor Det er lidt
fjollet, at folk straks går fra den velkendte 15". Til de fleste er det
den ideelle størrelse. Den er hurtigere end 12" og lige så hurtig som
17", men billigere og mere kompakt. Bare fordi de to er nyere, mener
folk, at 15" er et dårligt køb.
Men jeg forstår dig godt. Alu-modellerne ser lækre ud. Jeg har
ikke fortrudt købet af min, fordi jeg synes, størrelsen er den bedste.
Men stod jeg og skulle købe en ny PowerBook i dag, ville jeg også være i
tvivl.

> - det er altså væsentlige ændringer som er kommet med de nye modeller.

Airport Extreme gør ikke en dyt forskel for de fleste. Det gamle Airport
er rigeligt hurtigt til internet og det meste netværk. Bluetooth kan
være et behov for nogle, men det er jo ikke umuligt på en 15".

> Time will tell... Ellers tror jeg, at jeg går efter 12"'eren. Med en
> ekstra skærm på kontoret, er det en meget, meget attraktiv maskine.

Bortset fra den manglende L3 cache og det mindre grafikkort. Ja, det er
da en lækker lille maskine, men den er også lidt langsommere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-02-03 23:37

henrik@muenster.dk writes:
> [...]
>PowerBook koster. Måske kan den nuværende basestation placeres bedre.
>Ofte skal den ikke flyttes ret langt, for at ændre modtagelsen.

Det er selvfølgelig en mulighed. Nu har jeg bare med megen besvær fået den
skruet fast under mit skrivebord. Den kan slet ikke ses, og det giver
point hos kæresten.

> [...]
>ikke fortrudt købet af min, fordi jeg synes, størrelsen er den bedste.
>Men stod jeg og skulle købe en ny PowerBook i dag, ville jeg også være i

Du har selvfølgelig en pointe der, eftersom jeg jo i virkeligheden helst
vil have en 15"
17" er afgjort for skrummel-agtig, 12" er supercool - men måske alligevel
lidt underdimensioneret på mere end en måde.

>Airport Extreme gør ikke en dyt forskel for de fleste. Det gamle Airport
>er rigeligt hurtigt til internet og det meste netværk. Bluetooth kan
>være et behov for nogle, men det er jo ikke umuligt på en 15".

Nej, bluetooth kan fåes eksternt, det er rigtigt. Det er bare mere...
elegant at have det indbygget.
Og hvad skal jeg bruge det til? Jo, min hukommelse er nada værd, og jeg
har en ericsson t39, som kan minde mig om alle mine aftaler og møder, hvis
bare den kender dem. Og det kunne den så komme til.

>Bortset fra den manglende L3 cache og det mindre grafikkort. Ja, det er
>da en lækker lille maskine, men den er også lidt langsommere.

Lige præcis.