printerdeling
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-02-03 22:01

Har AirPort-netværk
Har lige købt en eMac med 10.1.5 - får 10.2 tilsendt fra Apple snarest.
Har desuden en ny multi-fkt. printer (Lexmark X85) sat til denne via USB
Har en PB G3 med 9.1

Lad os herefter kalde disse tre for tieren, nieren og printeren.

Er kommet i gang med at flytte filer. Der er to brugere på tieren, Jutta
og Jens, og hver af disse har public/drop box. På nieren kan jeg se
jutta som en fælles AppleShare disk, på hvilken der ligger en Drop Box.
Heri kan jeg så droppe ting, men ikke se indhold. Indholdet kan
selvklart ses på tieren.

Spørgsmål:
Hvordan kan jeg dele printeren, så jeg kan udskrive trådløst direkte fra
nieren, hvor jeg stadig har alle mine programmer?

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-02-03 22:10

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> [...]
> Har en PB G3 med 9.1
>
> Lad os herefter kalde disse tre for tieren, nieren og printeren.

Q#2:
Hvordan kan jeg spille musikfiler, der ligger i en mappe på tieren, på
nierens iTunes?

Nierens hd er ej stor nok til al min musik, men det er nieren, der er
sat til anlægget.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 22:19

> [...]

> nierens iTunes?
>
> Nierens hd er ej stor nok til al min musik, men det er nieren, der er

På nierens iTunes retter du stien i "Indstillinger/Avanceret/Placering
af mappen iTunes Music" til at pege på tierens musikmappe.

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-02-03 22:25

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> På nierens iTunes retter du stien i "Indstillinger/Avanceret/Placering
> af mappen iTunes Music" til at pege på tierens musikmappe.
Ja, men jeg mgl. skridtet før dette: fra nieren at kunne se/læse en
mappe, der ligger på tieren!
Det er kun de dropboxes, jeg nævnte i 1. indlæg, der kan ses på nieren,
og det er altså kun selve dropboxen, jeg kan se, ikke dens indhold.

Mao. mgl. jeg noget [mere] viden om at dele mapper på tieren.

Men frlb. tak...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 22:31

> [...]

> og det er altså kun selve dropboxen, jeg kan se, ikke dens indhold.
>
> Mao. mgl. jeg noget [mere] viden om at dele mapper på tieren.

Dropbox/Dueslag er lig med kun skrive ikke læse.
Her kan man altså droppe ting til ejeren af mappen.

Public/Offentlig er shjh. læse/skrive.

Flyt evt. musikmappen ud i "Fællesmappen".

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-02-03 22:40

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:
> Dropbox/Dueslag er lig med kun skrive ikke læse.
> Her kan man altså droppe ting til ejeren af mappen.
JA, den er jeg med på - det svarer til ens fysiske postkasse ude i
opgangen...

> Public/Offentlig er shjh. læse/skrive.
>
> Flyt evt. musikmappen ud i "Fællesmappen".
Yeps, det råd har jeg vist også hørt før; det gør vel også, at alle
X-brugere kan spille de samme sange i iTunes.

Men jeg kan ikke få en mappe fra Shared [i tieren] til at dukke op i
Vælger [på nieren]

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 23:05

> [...]

> X-brugere kan spille de samme sange i iTunes.
>
> Men jeg kan ikke få en mappe fra Shared [i tieren] til at dukke op i

Logger du på som gæst eller "tier"-bruger.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-02-03 00:23

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:
> Logger du på som gæst eller "tier"-bruger.
gæst
[fra vælgeren i os9]

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-03 00:34

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> gæst
> [fra vælgeren i os9]

Så håber du har set mit andet svar

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-02-03 10:11

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:
> Så håber du har set mit andet svar
Det har jeg, og det hjalp lidt:

Minus-siden:
Jeg kan stadig kun se to shares, svarende til de to users på tieren.
Mao. kan jeg ikke lave et 3. share, der bare hedder Public; de hedder
stadig hhv. Jens og Jutta.

Plus-siden:
I mit share ved navn Jens, har jeg nu ved siden af dropboxen lavet en
delemappe, som jeg [selvklart] ikke kan omdøbe / slette, men hvor jeg
kan tilføje, ændre og slette emner.

Så må jeg frlb. konkludere, at jeg ikke kan bruge Shared-'brugeren' til
noget i denne omgang. Det er også i orden.

Tak for hjælpen!

Nogen råd vedr. printerdeling (indlæg)?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-03 11:22

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> Så må jeg frlb. konkludere, at jeg ikke kan bruge Shared-'brugeren' til
> noget i denne omgang. Det er også i orden.

Du kan kan erklære at en hvilken som helst mappe skal kunne læses fra og
skrives til en bruger på intranettet.

Marker mappen. Cmd-I. Eller højreklik og vælg »Vis infor«.

Klik derefter på pilen ud for »Ejer og tilladelser«. Resten burde være
selvforklarende [måske bortset fra at du naturligvis skal klikke på
hængelåsen, hvis du vil ændre på noget ].
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 05-02-03 16:05

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Du kan kan erklære at en hvilken som helst mappe skal kunne læses fra og
> skrives til en bruger på intranettet.

Det kan han kun hvis han logger på som registreret bruger.
- Og det gør han jo ikke!

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-03 16:11

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> Det kan han kun hvis han logger på som registreret bruger.

Ukorrekt.

> - Og det gør han jo ikke!

Lige meget.

Der er tre sæt af adgangstilladelser der kan sættes for:

Ejer.

Gruppe.

Andet.

Per Erik Rønne

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 05-02-03 16:29

> [...]

> Ukorrekt.

> Lige meget.
>
> Der er tre sæt af adgangstilladelser der kan sættes for:

Jamen så prøv lige selv Per.

Opret en mappe uden for Users, tildel den Andet: læse/skrive.
Log ind som gæst og se om du kan tilgå den.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-02-03 17:34

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> Jamen så prøv lige selv Per.
>
> Opret en mappe uden for Users, tildel den Andet: læse/skrive.
> Log ind som gæst og se om du kan tilgå den.
Det kunne jeg nemlig heller ikke. Godt, du kunne bekræfte mig lidt
Har dog opnået hvad jeg ville; mange tak for rådene.
vh Jens

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-03 17:38

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> Det kunne jeg nemlig heller ikke.

Det kan Per, så han kommer nok med løsningen

>Godt, du kunne bekræfte mig lidt
> Har dog opnået hvad jeg ville; mange tak for rådene.

Selvtak.

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 05-02-03 16:05

> [...]

> Jeg kan stadig kun se to shares, svarende til de to users på tieren.
> Mao. kan jeg ikke lave et 3. share, der bare hedder Public; de hedder

Public er nemlig de enste mapper som gæster skal kunne se.
Ganske rart, hvis du tænker over det.

> Plus-siden:
> I mit share ved navn Jens, har jeg nu ved siden af dropboxen lavet en
> delemappe, som jeg [selvklart] ikke kan omdøbe / slette, men hvor jeg
> kan tilføje, ændre og slette emner.

Du kunne faktisk bare smide filerne løst i mappen "public".
Det er hele mappens indhold gæster kan tilgå.

> Så må jeg frlb. konkludere, at jeg ikke kan bruge Shared-'brugeren' til
> noget i denne omgang. Det er også i orden.
>
> Tak for hjælpen!
>
> Nogen råd vedr. printerdeling (indlæg)?

Hvis du logger ind som Jens eller Jutta, kan jo tilgå alt som kan tilgås
direkte på tieren.

Du kan også oprette en ny bruger og anvende denne som nier-login-bruger.
Denne bruger kan så anvende /users/shared.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 23:42

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:
> Det er kun de dropboxes, jeg nævnte i 1. indlæg, der kan ses på nieren,
> og det er altså kun selve dropboxen, jeg kan se, ikke dens indhold.

Ergo logger du på som gæst.

Dropboxen ligger i en brugers Shared mappe.
Det er denne Shared mappe alle andre kan se.
Lav en ny mappe i Shared.
Tag Info på den (æble i) og ret nederste valg "Ownership etc."
"Others" skal rettes til "Read & Write"

Den mappe kan alle gæster se og skrive til.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-03 17:24

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> Spørgsmål:
> Hvordan kan jeg dele printeren, så jeg kan udskrive trådløst direkte fra
> nieren, hvor jeg stadig har alle mine programmer?

Kig på:
Systempreferences/Sharing/Printer Sharing.

USB printersharing var vist fjernet i 10.1, men findes igen i 10.2

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 05-02-03 17:35

> Kig på:
> Systempreferences/Sharing/Printer Sharing.
>
> USB printersharing var vist fjernet i 10.1, men findes igen i 10.2
OK, så vil jeg undlade at kigge forgæves, indtil Apple får sendt den
lovede Jaguar-cd...

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 11-02-03 17:38

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> OK, så vil jeg undlade at kigge forgæves, indtil Apple får sendt den
> lovede Jaguar-cd...
Nu har jeg fået mine cd'er, og har dermed 10.2.3 på dansk. Det gav nogle
interessante omdøbte mapper: jeg endte med en documents og en
dokumenter. Skulle nok have valgt engelsk som primært sprog, og så lagt
dansk på bagefter - kan man det?

Det med iTunes funker - al musikken er fjernet fra min PB G3, og ligger
nu på eMac'en, sammen med en masse nyt fra min cd-samling. Det var en
god ide at lægge musikken i hd/users/jens/public/itunesmusic!

Dog ligger mit iTunes databasearkiv i hd/users/jens/music/itunes - i
såvel iTunes- som xml-format. Jeg ville foretrække, at dette var fælles
for eMac'ens brugere: Logges ind som Jutta, ser det ud som om, der er
færre titler i musik-databasen, da de fleste er tilføjet som Jens. Helst
ville jeg dele databasearkivet med nieren også, men den kører iTunes 2,
som sikkert har et andet pref's-format... På nieren har jeg fjernet
databasearkivet, og når jeg er færdig med at tilføje musik på tieren,
kan den få lov at tygge en nats tid på at 'føje til bibliotek'

Endvidere kunne de to brugere ligeså godt deles om indstillingerne;
dette gælder flere andre programmer, men ikke alle - i en browser er det
vel ok med egne bogmærker, autofill-prefs osv.

Inst. af 10.2 fjernede lige min printer-sw, men den er på igen;
endvidere ligger den nu også på nieren. Her er stadig et problem:

Lexmark X85 dukker fint op som en printer på skrivebordet, men port er
angivet til Printer/modemport, som jo er den eneste port på min bærbare,
der kan sættes en alm. printer til. Men en vægtig grund til at købe eMac
og Lexmark var at få en usb-printer, og en kompatibel computer!

Mao. mangler jeg stadig 'det smarte': at kunne printe fra nieren (som ej
har usb) til min nye usb-printer! Dette skulle så ske trådløs via
AirPort-nettet, således som det sker med filerne.

Hvad gør jeg så?

PS. Synes stadig, jeg mgl. rigtig meget i at lave tieren til min primære
computer - masser af apps med de 'rette' indstillinger residerer stadig
exklusivt på nieren...

Fra : Per Rønne

Dato : 12-02-03 12:25

> [...]

> interessante omdøbte mapper: jeg endte med en documents og en
> dokumenter. Skulle nok have valgt engelsk som primært sprog, og så lagt

Den forstår jeg nu ikke. På min er det kun i Finder at de danske navne
benyttes. I Terminal bruges kun de engelske navne.
--
Per Erik Rønne