Overvejer en mac...
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 00:04

Hej mac-folk,

Jeg overvejer at investere i en mac. Gisp.

Det skal være en blærbar, så jeg kan bruge den såvel hjemme som ude.

Jeg regner med at det skal være en PowerBook fremfor en iBook. Computeren
skal bruges til udvikling/programmering, lidt spil, og derudover generelle
kontorapplikationer. Ingen grafikproduktion.

Jeg kiggede lidt på en PowerBook G4 15" SuperDrive (hvor drevet dog skulle
nedgraderes til ikke at kunne brænde dvd'er).

Det er så en investering på 25K.

Jeg antager at airport kortet også understøtter 802.11b (udover 11g), og at
der findes software til MacOsX som giver en mulighed for at søge efter APs..

Jeg skal derudover have MS Office med (det vil jeg da tro, eller følger der
ligeså gode kontorapplikationer med MacOsX?) Det er knap 2K oveni (tilbud
lige nu mv).

Derudover skal jeg have en mus med scrollbutton, jeg vil tro det er 500
oveni.

Så i alt knap 28K.

Men er det, det eneste man mangler?

Får jeg automatisk den nyeste version (10.2) af MacOsX med?

Hvor meget software følger der med MacOsX? Jeg taler ikke om små apps (som
når man i linux verdenen siger "der følger 5000 programmer med"), men om
virkeligt brugbare applikationer? Jeg er især interesseret i
udviklingsmiljøer.

Jeg bruger ikke piratsoftware, så det er ikke et sted jeg vil spare, men
findes der steder hvor man enten kan købe hardwaren billigere? Det virker
somom Apple kører med faste priser overfor forhandlerne også..

Jeg antager at kompabilitet med MS Windows baserede servere over ethernet
ikke er noget problem?

På forhånd tak for ethvert input,

--
Anders Vind Ebbesen
www.webbesen.dk | www.packets.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 02-02-03 00:27

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> Hej mac-folk,
>
> Jeg overvejer at investere i en mac. Gisp.
-cut-
Har lige selv købt i Fredgaard, som denne gang var billigst, endda
betalt via Forbrugsforeningen (5% rabat).

Men kig på edbpriser.dk, vil jeg foreslå.

Eller (mere extremt):
Lev med svensk tastatur etc. og køb den i Malmø eller apple.se

Good luck!
vh Jens

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 00:55

"Jens Rasmussen" <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote in message

> -cut-
> Har lige selv købt i Fredgaard, som denne gang var billigst, endda
> betalt via Forbrugsforeningen (5% rabat).

Jeg kiggede lige på Fredgaards hjemmeside, og der var kun et par iMacs
nuher, men jeg forstår det sådan at butikker sommetider afviger fra de faste
priser?

> Men kig på edbpriser.dk, vil jeg foreslå.

Lige pt. er den PowerBook de har derinde 500 kroner dyrere end den de har på
apple.dk

> Eller (mere extremt):
> Lev med svensk tastatur etc. og køb den i Malmø eller apple.se

Hvis jeg ser på PowerBook 15" Superdrive maskinen er priserne (uden
modifikationer):

..dk: 26990 = 26990DKK
..se: 32995 = 26590DKK
..no: 26990 = 26936DKK
..de: 3478 = 25841DKK
..com = 2799 = 19245DKK

(jeg ville sandsynligvis vælge engelsk OS+tastatur alligevel)

Fra USA kommer der sikkert godt med told+moms på, så den tæller ikke
rigtigt, jeg kunne ikke finde en pris i England. Ellers ser det ud til at
Tyskland er billigst, omend Sverige er lidt mere bekvemt for mig pt.
Gevinsten er dog så lille, at det næsten ikke er besværet værd.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 02-02-03 13:48

> [...]

> Tyskland er billigst, omend Sverige er lidt mere bekvemt for mig pt.
> Gevinsten er dog så lille, at det næsten ikke er besværet værd.

Tyske forhandlere som <http://www.novodrom.com> og
<http://www.cyberport.de> kan levere med DK-tastatur (eller
internationalt hvis man ønsker dette). Dog bliver leveringstiden et par
dage længere.

--
vh Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 14:40

Jesper Møller-Fink <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> Tyske forhandlere som <http://www.novodrom.com> og
> <http://www.cyberport.de> kan levere med DK-tastatur (eller
> internationalt hvis man ønsker dette). Dog bliver leveringstiden et par
> dage længere.

Men i og med at Tyskland lige som Danmark er med i EU, så kan man altså
ved at bestille derfra nøjes med den lavere tyske moms?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 02-02-03 14:43

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Men i og med at Tyskland lige som Danmark er med i EU, så kan man altså
> ved at bestille derfra nøjes med den lavere tyske moms?

Ja.

--
vh Jesper

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-02-03 00:35

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> Jeg antager at kompabilitet med MS Windows baserede servere over ethernet
> ikke er noget problem?

Overhovedet ikke. OS X 10.2 (som du får som standard i dag) har
SMB-understøttelse. Du kan også hoste SMB-servere.

--
Peter - http://titancity.com/ , http://haxor.dk/islamnyt/
BLOOD OF LUCIFER - KLIP DIT HÅR OG FÅ ET ARBEJDE!!!

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 00:39

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> wrote in message

> Overhovedet ikke. OS X 10.2 (som du får som standard i dag) har
> SMB-understøttelse. Du kan også hoste SMB-servere.

Ganske ganske rart.

Jeg antager at man også får cd/dvd-skiver med OS X 10.2 med? Altså, at man
ikke blot får en OEM installation?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 08:19

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> Jeg antager at man også får cd/dvd-skiver med OS X 10.2 med? Altså, at man
> ikke blot får en OEM installation?

Selvklart. Det er jo trods alt ikke Microsoft .
--
Per Erik Rønne

Fra : ct

Dato : 02-02-03 14:04

> Selvklart. Det er jo trods alt ikke Microsoft .

Gør de heller ikke, der følger også altid en CD med.

Claus

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-02-03 00:50

jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk writes:

> [...]
>
>Men kig på edbpriser.dk, vil jeg foreslå.
>
>Eller (mere extremt):
>Lev med svensk tastatur etc. og køb den i Malmø eller apple.se

Er det en PowerBook du har købt. Jeg mener ikke der følger noget særligt
software med en PB. Der er masser til f.eks iMacen, som er beregner på den
alm,. bruger. men PB er mere at betragte som en proff redskab og der er
der flere muligheder, hvad man skal bruge si PB til. Det vil man gerne
have proff programmer til. Så undersøg grundigt, ring evt til Fredgaard
elle Officeline og spørg, hvad der er på den maskine du påtænker at købe

Venligste hilsener Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : N/A

Dato : 02-02-03 01:00

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 01:00

"Eolake Stobblehouse" <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote in message

> Det er nok klogt. iBook'en er dejlig, men mest til let brug.

Jeg ser sådan på det at jeg hellere vil købe noget ordentligt fra starten og
være glad, end købe en halv løsning og så blive nødt til at opgradere igen
om ½ år alligevel (med økonomisk tab til følge).

> Hm, hvis du vil have 15 tommer modellen (og ikke fx 12 tommeren med en
> ekstern skærm), så skal du vide at den sikkert opdateres snart, den
> mangler ting som de nye maskiner har (Bluetooth og Firewire 800, fx).

Jepsen, jeg kan se på http://titancity.com/ at der de seneste par dage er
kommet nye specifikationer på de andre mac-klasser.

> Yes. Men jeg tror ikke at 15 tommer modellen har Airport Extreme endnu.

På 15" SuperDrive står der "AirPort Card Built-in" - jeg ved ikke om det
også gælder "extreme" og om der er en forskel?

> Ikke endnu.
> Der er AppleWorks, som er strålende, men en amatør-app.

Jeg hørte røster om OpenOffice.org, men har ikke selv prøvet det endnu?

> Jeg mener at Apple's Developer tools følger med alle nye maskiner.

Jepsen, det fik jeg også senere bekræftiget. Det lyder fornuftigt.

> God fornøjelse, Anders.

Takker, nu skal jeg lige overveje det igen igen, det er noget af en
investering

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 08:19

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> Jeg hørte røster om OpenOffice.org, men har ikke selv prøvet det endnu?

Den kører under X11, og virker. Men alt-tasterne virker som
command-tasterne skal virker under MacOS. Det bevirker at man ikke kan
få tegn som ß, µ, @, [ og { frem. Men der arbejdes vistnok på en
Aqua-version, så dette snart løses.

I øvrigt står der i »about« boksen:

OpenOffice.org 1.0.1 (1.0.1)

Copyright 2003 Sun Microsystems Inc.
This product has been created with contributions from the
OpenOffice.org community, of which Sun Microsystem Inc.
is the founding member.
OpenOffice.org acknowledges all community members,
especially those mentioned at
http://www.openoffice.org/welcome/credits.html.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 02-02-03 10:52

Per Rønne wrote:

> Den kører under X11, og virker. Men alt-tasterne virker som
> command-tasterne skal virker under MacOS. Det bevirker at man ikke kan
> [...]

Følgende er et snip af en mail fra Henrik Lund Kramshøj:

Dog skal man lige gøre lidt ekstra for at få dansk tastatur udlægning og
aktivere
alt-tasterne så |@~ osv. virker.

Nedenstående er et hack, idet man sikkert kunne bruge xmodmap eller lignende
hvis man synes det er sjovere.

cd /System/Library/Keyboards
# her ligger layout som X11 public beta bruger
cp USA.keymapping USA.keymapping.orig
#lav backup af USA
cp Dansk.keymapping USA.keymapping
# overskriv med den danske

således har man efterfølgende:
[hlk@otto Keyboards]$ ls -l USA.keymapping*
-rw-r--r-- 1 root wheel 4311 Jan 22 21:05 USA.keymapping
-rw-r--r-- 1 root wheel 7925 Jan 22 21:05 USA.keymapping.orig
[hlk@otto Keyboards]$ ls -l Dansk.keymapping
-rw-r--r-- 1 root wheel 4311 Jul 14 2002 Dansk.keymapping
Ovenstående fixer tastaturudlægningen, men alt+i giver ikke | som forventet

Men takket være tip fra Ole Guldberg om X11 for OSX FAQ
kan man bruge en lille xmodmap fil som følger:

[hlk@otto hlk]$ cat .Xmodmap
keycode 66 = Mode_switch
keycode 69 = Mode_switch
[hlk@otto hlk]$ cat .xinitrc
xmodmap ~/.Xmodmap &
xterm &
quartz-wm
[hlk@otto hlk]$ |||@@@@@@

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 11:29

Ole Guldberg Jensen <ole_guldberg@mail.dk> wrote:

> [...]

> hvis man synes det er sjovere.

> cd /System/Library/Keyboards
> # her ligger layout som X11 public beta bruger

Hvorfor ikke bare:

mv USA.keymapping USA.keymapping.orig

> cp Dansk.keymapping USA.keymapping
> # overskriv med den danske

Bedre er det dog med et:

cd ~/Library/Keyboards/
ln -s System/Library/Keyboards/Danish.keymapping USA.keymapping

Eksisterer ~/Library/Keyboards/ ikke allerede skal kataloget naturligvis
dannes med et mkdir.

> [...]
> -rw-r--r-- 1 root wheel 4311 Jul 14 2002 Dansk.keymapping
> Ovenstående fixer tastaturudlægningen, men alt+i giver ikke | som forventet

Netop ikke.

> Men takket være tip fra Ole Guldberg om X11 for OSX FAQ
> kan man bruge en lille xmodmap fil som følger:

Det kan man jo så forsøge .

> [hlk@otto hlk]$ cat .Xmodmap
> keycode 66 = Mode_switch
> keycode 69 = Mode_switch
> [hlk@otto hlk]$ cat .xinitrc
> xmodmap ~/.Xmodmap &
> xterm &
> quartz-wm
> [hlk@otto hlk]$ |||@@@@@@

Men også uden at have forsøgt det, betyder det så ikke at alt-tastens
OpenOffice.org funktionalitet forsvindre? Skal man ikke samtidig have
flyttet alt-tastens funktionalitet over til command-tasten?
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 02-02-03 12:21

Per Rønne wrote:

> [...]
> ln -s System/Library/Keyboards/Danish.keymapping USA.keymapping
>
> Eksisterer ~/Library/Keyboards/ ikke allerede skal kataloget naturligvis

Metoderne er jo praktisk talt ens bortet fra, at du hellere vil har et
symbolsk link - tja, smag og behag, jeg kan godt se at symlinket viser
tydeligere hvorfra keymappet kommer.

> Men også uden at have forsøgt det, betyder det så ikke at alt-tastens
> OpenOffice.org funktionalitet forsvindre? Skal man ikke samtidig have
> flyttet alt-tastens funktionalitet over til command-tasten?

Test selv - jeg bruger ikke openoffice eller apples x11 (jeg er på
Xdarwin, fordi jeg ikke har fået min jaguar kopi endnu :( ).

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 13:11

> [...]

> Metoderne er jo praktisk talt ens bortet fra, at du hellere vil har et
> symbolsk link - tja, smag og behag, jeg kan godt se at symlinket viser

Mere end det.

Du ændrer ikke på MacOS X' opsætning, men kun på din egen personlige.
D.v.s. at du altid kan vende tilbage til det oprindelige, bare ved at gå
ind som en anden bruger.

Meget bedre ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 02-02-03 13:44

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Du ændrer ikke på MacOS X' opsætning, men kun på din egen personlige.
> D.v.s. at du altid kan vende tilbage til det oprindelige, bare ved at gå

Du har ret, jeg så ikke dine ~

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-02-03 09:19

> Jeg hørte røster om OpenOffice.org, men har ikke selv prøvet det endnu?

OpenOffice er helt sikkert brugbar. Se
<http://www.talentmedia.dk/openoffice> for installations hjælp.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : N/A

Dato : 02-02-03 20:20

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 20:20

> Hvad er det for en site?
> Jeg kunne ikke kontakte den.

Det er en af Peter Perlsø's sider.

> Kun Extreme har 802.11g.
> Extreme har både G og B.

Takker for uddybningen!

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 08:19

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote:

> Gisp. :)

Hvorfor dog »gisp«?

Med MacOS X 10.2 »Jaguar« følger Samba med. Præinstalleret. Det får
MacOS X til at fungere som en NT Server - over for et Windows-netværk
.

> det er ihvertfald for første gang nu muligt uden extra software. Hvor
> nemt det er, er jeg ikke sikker på.

Command-K i Finder [eller: Gå->Opret forbindelse til Server]. Vælg den
maskine du vil forbindes med, inkl. i hvert fald Windows 2000 Pro
maskiner, og du får en pop-up menu med de mapper på Windåsen, du har
tilladelse til at komme på. Meget let.

En anelse mere kompliceret, hvis du skal logge på som anden bruger på
Windåsen. Men altså kun en anelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 20:51

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> wrote in message
> Hvorfor dog »gisp«?

Fordi det er relativt mange penge, og jeg i relativt lang tid har afskrevet
macs som designercomputere, hvor man udelukkende betalte for det pænt buede
plastic

> Med MacOS X 10.2 »Jaguar« følger Samba med. Præinstalleret. Det får
> MacOS X til at fungere som en NT Server - over for et Windows-netværk
> .

Det lyder godt - jeg har tidligere kørt med FreeBSD som samba server og med
Windows maskiner som klienter, så jeg regnede også med at det ville fungere.

> [...]
> maskine du vil forbindes med, inkl. i hvert fald Windows 2000 Pro
> maskiner, og du får en pop-up menu med de mapper på Windåsen, du har

Det lyder til at være meget lig en Win2k til Win2k samba forbindelse -
nemmere bliver det ikke. I mit setup skulle der være Windows på serverne, og
jeg skulle bruge PowerBook'en som workstation.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 01:56

> [...]

> skal bruges til udvikling/programmering, lidt spil, og derudover generelle
> kontorapplikationer. Ingen grafikproduktion.

PowerBook'ens store fordel frem for iBook'en er G4 processoren. Mac OS X
elsker G4 processorer og til grafisk brug er den rigtig god at have. Da
du ikke skal lave grafisk arbejde, kunne en iBook måske være nok.

> Jeg kiggede lidt på en PowerBook G4 15" SuperDrive (hvor drevet dog skulle
> nedgraderes til ikke at kunne brænde dvd'er).
>
> Det er så en investering på 25K.

Du skal altså have 1 Ghz?

> Jeg antager at airport kortet også understøtter 802.11b (udover 11g), og at
> der findes software til MacOsX som giver en mulighed for at søge efter APs..

Du skal være opmærksom på, at 15" modellen IKKE understøtter 802.11g, da
det er den gamle Titanium model. Den har ligeledes heller ikke FireWire
800, DDR-RAM, GeForce4 (istedet Radeon 9000, hvilket ikke er ubetinget
skidt), Ultra ATA-100 (jeg tvivler på at man kan mærke det), Bluetooth
er ikke indbygget og så er det Titanium-modellen med malet kabinet, som
har tendens til at skalle af.

Forstå mig ret, det er en lækker maskine, men på mange punkter
gårsdagens maskine, da 12" og 17" modellerne indeholder alt det nye.

> Jeg skal derudover have MS Office med (det vil jeg da tro, eller følger der
> ligeså gode kontorapplikationer med MacOsX?) Det er knap 2K oveni (tilbud
> lige nu mv).

En god ide, medminde du kan leve med OpenOffice, som dog stadig er ret
rå i kanterne.

> Derudover skal jeg have en mus med scrollbutton, jeg vil tro det er 500
> oveni.

Så er det også en god mus.

> [...]

> når man i linux verdenen siger "der følger 5000 programmer med"), men om
> virkeligt brugbare applikationer? Jeg er især interesseret i

Der er lidt småsoftware med, udover iLife selvfølgelig. Apple's
udviklingssoftware følger med, og såvidt jeg har forstået (jeg er ikke
programmør), så skulle det være ganske godt.

> Jeg bruger ikke piratsoftware, så det er ikke et sted jeg vil spare, men
> findes der steder hvor man enten kan købe hardwaren billigere? Det virker
> somom Apple kører med faste priser overfor forhandlerne også..

Det må man ikke... Det er bare sjovt så lidt priserne varierer

> Jeg antager at kompabilitet med MS Windows baserede servere over ethernet
> ikke er noget problem?

Det funker helt fint, men man kan vist ikke logge på domæner. Så kræves
der 3. parts software (Dave).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 08:19

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Forstå mig ret, det er en lækker maskine, men på mange punkter
> gårsdagens maskine, da 12" og 17" modellerne indeholder alt det nye.

Ja, en 17" maskine ville være sagen. Jeg ved dog ikke hvad den koster
Per Erik Rønne

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 13:22

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Ja, en 17" maskine ville være sagen. Jeg ved dog ikke hvad den koster

Omkring 32 k, men så har den også alt.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 14:11

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Omkring 32 k, men så har den også alt.

Inklusiv eller eksklusiv moms?
--
Per Erik Rønne

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 14:51

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Inklusiv eller eksklusiv moms?

Inkl.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 22:02

"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> elsker G4 processorer og til grafisk brug er den rigtig god at have. Da
> du ikke skal lave grafisk arbejde, kunne en iBook måske være nok.

Jeg vil hellere give lidt (noget) mere for maskinen i starten, og så være
glad, end gå og ærgre mig over at jeg købte en for lille maskine senere (og
dermed være tvunget til at opgradere/købe en ny igen kort tid efter).

Ved kompilering af programmer er en god CPU også at foretrække.

> Du skal altså have 1 Ghz?

Jepsen, også fordi jeg der fik nogle af tingene built-in.

> Forstå mig ret, det er en lækker maskine, men på mange punkter
> gårsdagens maskine, da 12" og 17" modellerne indeholder alt det nye.

Ved nærmere overvejelse er jeg også begyndt at tænke på at købe 17" maskinen
i stedet. Er der udsigt til prisfald på den? Pt. står der at den kommer i
slutningen af marts?

Jeg skal muligvis også have 1GB ram i stedet for 512MB, men en gut på irc
nævnte at jeg bare kunne købte noget ram i en anden computerbutik (at det
var muligt at få væsentligt billigere, end de cirka 3K apple.dk vil have for
det ekstra ram).

> En god ide, medminde du kan leve med OpenOffice, som dog stadig er ret
> rå i kanterne.

Jeg vil have noget der er så let som muligt. Hvis jeg skal bruge mere end 4
timer på at bikse med OpenOffice vil det være billigere for mig at købe MS
Office.

> Så er det også en god mus.

Jeg så at der var en "mobility pack" som kostede 1000, for en mus, usb
storage og taske. Musen kunne jeg ikke se seperat på siden, men vurderede
den til 500 kroner.

For 17" og 1GB ram (uden mus) ville det dog være knap 35K..

> Der er lidt småsoftware med, udover iLife selvfølgelig. Apple's
> udviklingssoftware følger med, og såvidt jeg har forstået (jeg er ikke
> programmør), så skulle det være ganske godt.

Det tror jeg også det er, ud fra hvad jeg kan se på apple.com.

> Det må man ikke... Det er bare sjovt så lidt priserne varierer

Ved det, liidt mystisk..

> Det funker helt fint, men man kan vist ikke logge på domæner. Så kræves
> der 3. parts software (Dave).

Har ikke umiddelbart brug for at logge på et domæne, så det er helt fino.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-02-03 23:00

> [...]

> glad, end gå og ærgre mig over at jeg købte en for lille maskine senere (og
> dermed være tvunget til at opgradere/købe en ny igen kort tid efter).

God taktik, der dog kræver at man har pengene. PowerBook'en er også
lækker.

> Ved kompilering af programmer er en god CPU også at foretrække.

Jeg tror ikke at G4'eren er hurtigere til det, men det er selvfølgelig
700/800 Mhz mod 1 Ghz.

> Ved nærmere overvejelse er jeg også begyndt at tænke på at købe 17" maskinen
> i stedet. Er der udsigt til prisfald på den? Pt. står der at den kommer i
> slutningen af marts?

Du skal nok vente længe på et prisfald, da den - som du selv har
observeret - ikke engang er kommet til landet endnu.

> [...]
> var muligt at få væsentligt billigere, end de cirka 3K apple.dk vil have for

Apple er tæskedyre med RAM, så det kan du købe hos en PC pusher til
meget mindre. Du skal bare være sikker på, at det har de rette fysiske
mål, da der tit ikke er ret megen plads i en bærbar.

> Jeg vil have noget der er så let som muligt. Hvis jeg skal bruge mere end 4
> timer på at bikse med OpenOffice vil det være billigere for mig at købe MS
> Office.

Jeg har kun selv lige fyret op for det, men har ikke rodet med det for
at få danske tegn og udprintning til at virke, så jeg ved ikke hvor
besværlig det er. Hvis du har råd til Office, så køb det. Det er ganske
godt til OS X.

> [...]
> den til 500 kroner.

> For 17" og 1GB ram (uden mus) ville det dog være knap 35K..

Det er noget af en udskrivning, det må jeg sige, men du får også noget
af det lækreste på markedet. Det er mange penge, men det er sjovt nok
ikke dyrt i forhold til hvad der ellers er på markedet.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-02-03 00:56

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> [...]
> for at få danske tegn og udprintning til at virke, så jeg ved ikke
> hvor besværlig det er. Hvis du har råd til Office, så køb det. Det

Ja, MS-Office er faktisk en rar pakke, og OOo er fortsat i beta. Der
kommer nok til at gå noget tid, før man rigtig kan bruge den "ud af
æsken".

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-03 23:14

> [...]

> Ved nærmere overvejelse er jeg også begyndt at tænke på at købe 17"
> maskinen i stedet. Er der udsigt til prisfald på den? Pt. står der at den

Næsten umuligt at sige. Det er en helt ny model, der ikke engang er på
gaden endnu. Det virker ikke sandsynligt, at der kommer prisfald før den
nærmer sig en opgradering. Men Apple har før overrasket os. Normalt
ville man sige, at det kunne ske til MacWorld Expo til sommmer, men det
lader til, at Apple ikke vil være med til dem fremover.

> [...]
> var muligt at få væsentligt billigere, end de cirka 3K apple.dk vil have

Sikkert. Apple er ikke specielt billige med RAM, med mindre de lige har
et knaldtilbud, når man køber. Jeg fik således opgraderet min 15" fra
512 MB til 1 GB RAM for kr. 312,50, da jeg købte den i november. Og
husk, at PowerBook kun har to RAM-pladser. Apple er så flinke, at de
sælger 17" med én 512 MB klods. 15" sælges med to 256 MB klodser. Man
kan altså ikke bare supplere med en 512 MB klods, men skal sælge/kassere
en eller to af de originale. Alternativt kan man få den leveret med én
512 MB klods, men det koster kr. 1.000,- ekstra. Så regn lige lidt på
det først og indhent nogle priser.

> Jeg vil have noget der er så let som muligt. Hvis jeg skal bruge mere end
> 4 timer på at bikse med OpenOffice vil det være billigere for mig at købe
> MS Office.

Nå, du tager også kr. 1.000,- i timen!

> Jeg så at der var en "mobility pack" som kostede 1000, for en mus, usb
> storage og taske. Musen kunne jeg ikke se seperat på siden, men vurderede
> den til 500 kroner.

Jeg mener, den indeholder "Kensington PocketMouse Pro DKK 290,00. The
first mobile optical mouse with retractable cord." Undersøg også lige
det med tasken. PowerBook har bredformat skærm. Måske passer den ikke i
tasken. 17" modellen, tror jeg i hvert fald, er for stor. Vil du ofre
lidt på det, kan jeg kun anbefale de specialfremstillede tasker fra
Brenthaven, Apple sælger. Jeg har rygsækudgaven, men den får også som
skuldertaske. De fås i udgaver specielt til de tre PowerBook. De er
meget lækre, men meget anonyme og helt sorte. De kan være en fordel hvad
tyveri angår, at tasken ikke ligner en computertaske for meget. Jeg tror
ikke, der er ret mange, der vil gætte på, at i hvert fald rygsækken er
en computertaske, og at den er hundedyr i sig selv. Nå ja, hundedyr er
den vel ikke, men kr. 1.500,- er da lidt mere, end mange giver for en
computertaske.

> For 17" og 1GB ram (uden mus) ville det dog være knap 35K..

Du kunne jo købe den og vente med RAM, til du ser, hvordan det går.
Måske kører den meget godt med 512 MB. Du kan jo altid købe en klods
mere. Venter du lidt, er du måske heldig, at prisen falder. Det er også
lækkert, at kunne tune sin maskine lidt undervejs, frem for bare at få
det hele med det samme.

> Ved det, liidt mystisk..

Mig bekendt er der meget små avancer på Apple computere. Tal helt nede
på 2-4 % har været nævnt. Apple sætter en vejledende pris ved selv at
sælge på Apple Store. Den kan forhandlerne jo dårligt ligge ret mange
kroner over. Samtidig er Apple computere så dyre engros, at der ikke er
råd til de store prisnedsættelser hos forhandlerne. På den måde kommer
priserne til at være stort set ens hos alle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 02-02-03 08:52

> [...]

> somom Apple kører med faste priser overfor forhandlerne også..
>
> Jeg antager at kompabilitet med MS Windows baserede servere over ethernet

Hej Anders

Jeg ville gøre følgende:

køb en brugt bærbar med minimum 400 mhz samt en masse RAM.

Installér OS X samt de programmer du skal bruge.

Brug den et halvt år.

Sælg den.

Tab ca. 1000,-

Mange erfaringer rigere.

Køb så en Mac hvis du er blevet hooked.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 22:05

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> [...]
[SNIP]

> Køb så en Mac hvis du er blevet hooked.

Tak for dit input.

Jeg er dog lidt tøvende overfor den indgangsvinkel - hvis jeg gjorde som
foreslået ville jeg aldrig bruge mac'en, da mine wintel bærbar og stationære
ville slå den i samtlige discipliner (og jeg ville have svært ved at migrere
mine ting over på den).

En større investering ville dels motivere mig til at bruge den mere, og
ville samtidigt også give mig større glæde instantly

Men nu skal jeg lige overveje situationen - nyt gulv i hele lejligheden,
eller PowerBook

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-02-03 22:38

in article b1k16h$169u$1@news.cybercity.dk, Anders Vind Ebbesen at
usenet@ebbesen.org wrote on 02/02/03 22:05:

> Men nu skal jeg lige overveje situationen - nyt gulv i hele lejligheden,
> eller PowerBook

Hvis du får en ny PowerBook glemmer du sgu hurtigt det gulv

--
/peter

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-03 07:11

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> Men nu skal jeg lige overveje situationen - nyt gulv i hele lejligheden,
> eller PowerBook

»Nyt gulv i lejligheden«? Min lejlighed er fra 1. halvdel af 1950erne,
og gulvet er da aldrig blevet skiftet ud!

Jeg er sikker, da det er mit barndomshjem. Der har aldrig boet andre end
familien Rønne i den lejlighed.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-03 17:18

> [...]

> og gulvet er da aldrig blevet skiftet ud!
>
> Jeg er sikker, da det er mit barndomshjem. Der har aldrig boet andre end

"Jeg elsker den gamle, den vaklende Rønne,
det kærlige Hjem, som min Barndom mig bød,
Der lærte jeg, fra jeg begyndte at skønne,
At Nøjsomhed krydrer den Fattiges Brød."

Holger Fællessanger
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-02-03 17:58

On Mon, 3 Feb 2003 17:17:49 +0100, Henrik_Münster wrote
(in message <1fpt4f3.17x2jfd152ocj1N%henrik@muenster.dk>):

(med amerikansk accent)
Jeg hader det gamle møblerede hul
det fugtige sted hvor det altid track
sku' jeg put penge i et råddent gulv
når jeg kan køv mig en dejlig Mac?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 03-02-03 23:03

> »Nyt gulv i lejligheden«? Min lejlighed er fra 1. halvdel af 1950erne,
> og gulvet er da aldrig blevet skiftet ud!

Lad mig sige det på den måde, at tidligere beboere i min lejlighed har
foretaget eksperimenter med gulvet, som har vist sig mindre vellykkede

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-02-03 01:11

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> Lad mig sige det på den måde, at tidligere beboere i min lejlighed har
> foretaget eksperimenter med gulvet, som har vist sig mindre vellykkede

Jeg har været i din lejlighed og set dit gulv, uden at bemærke det
trænger til at blive skiftet, i ca. 13 måneder har jeg ejet en TiBook
som er mig en daglig glæde, den er det sidste jeg rører ved før jeg
sover og den er det første jeg rører ved når jeg vågner.
(Ægte kærlighed.)
Johnny Louis

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 04-02-03 01:28

Johnny Louis wrote:

> [...]
> som er mig en daglig glæde, den er det sidste jeg rører ved før jeg
> sover og den er det første jeg rører ved når jeg vågner.

Aha, der må være noget om snakken med de der TiBooks, Henrik M skrev
også om det for et øjeblik siden. (moget med at han enda gik sent i seng
for at have mere tid sammen med den lille ny) Jeg håber ikke min kærste
læser med her i gruppen for så får jeg aldrig lov at få en bærbar

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-03 07:10

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Jeg har været i din lejlighed og set dit gulv, uden at bemærke det
> trænger til at blive skiftet

I øvrigt har de fleste vel væg-til-væg tæpper.
--
Per Erik Rønne

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-02-03 11:22

On Tue, 4 Feb 2003 7:10:25 +0100, Per_Rønne wrote
(in message <1fpufwf.8uflxgelumotN%per@ronne.invalid>):

> I øvrigt har de fleste vel væg-til-væg tæpper.

Næh, det er for lummert. Eller som de siger (sagde?) i Esbjerg: Det er for
vammelt! Faktisk kan jeg _lide_ gulve!
Forresten nytter det vel ikke noget med et væg-til-væg hvis gulvet er rådnet
væk, vel?
En såkaldt Michael Jackson løsning. (Se forresten
http://www.timesonline.co.uk/
adr!)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-02-03 23:35

per@ronne.invalid (Per Rønne) writes:

> I øvrigt har de fleste vel væg-til-væg tæpper.

Da sgu ikke blandt det grønne segment i København?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-03 10:11

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> writes:

> virkeligt brugbare applikationer? Jeg er især interesseret i
> udviklingsmiljøer.

Udvikling af hvad?

> Jeg antager at kompabilitet med MS Windows baserede servere over ethernet
> ikke er noget problem?

Nøp. Virker fint. Med NT-baserede servere skal du dog lukkes ind i
varmen først.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-03 10:49

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Udvikling af hvad?

Mon ikke det drejer sig om UNIX-verdenen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 22:07

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote in message

> Udvikling af hvad?

Jeg ville gerne igang med udvikling i J2ME, omend det ser ud til at project
builder kun fungerer direkte med J2SE.

Derudover skrive nogle små c og c++ applikationer, primært
netværksapplikationer (snmp-snask og lignende).

Endvidere lidt webapplikationer (for at få mad på bordet), men dertil kan
jeg blot bruge en teksteditor som arbejder op imod min IIS server.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-03 22:53

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> writes:

> Jeg ville gerne igang med udvikling i J2ME, omend det ser ud til at project
> builder kun fungerer direkte med J2SE.

Der er en Java SDK 1.3.1 installeret som har kørt alt hvad jeg har
smidt efter den. Non-GUI uden problemer, GUI-ting har lidt knas en
sjælden gang.

J2ME er ikke umiddelbart portet, men på java-dev listen er der
personer som tilbyder at sende "preverify" værktøjet i en OS X
udgave. Det er altså muligt med lidt ekstra knofedt.

> Derudover skrive nogle små c og c++ applikationer, primært
> netværksapplikationer (snmp-snask og lignende).

Der findes tredieparts SNMP ting til OS X. Køber du en server får du
en masse værktøjer med fra Apple, så vidt jeg ved.

> Endvidere lidt webapplikationer (for at få mad på bordet), men dertil kan
> jeg blot bruge en teksteditor som arbejder op imod min IIS server.

Der er nu ellers en fin Apache til formålet.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-02-03 23:32

> Der er en Java SDK 1.3.1 installeret som har kørt alt hvad jeg har
> smidt efter den. Non-GUI uden problemer, GUI-ting har lidt knas en
> sjælden gang.

Jepsen, og project builder snakker fint med javac osv. GUI ting vil der
altid være lidt knas med (også i write once, run everywhere java ) - men
swing skulle være noget bedre end awt. Jeg kender dog ikke helt nok til det
til at kunne vurdere det, og slet ikke på en OSX.

> J2ME er ikke umiddelbart portet, men på java-dev listen er der
> personer som tilbyder at sende "preverify" værktøjet i en OS X
> udgave. Det er altså muligt med lidt ekstra knofedt.

Mener du med "preverify" værktøjet en target simulator? Det var det jeg
sandsynligvis ville mangle mest.

> Der er nu ellers en fin Apache til formålet.

Yes yes, med php4.3 osv. Jeg foretrækker dog endnu Microsoft på den front
(ASP+MSSQL) - kan dog være jeg ændrer syn og går over i noget
java/xml/oracle gejl, det er i hvert fald det som bliver undervist i på et
fag jeg lige har signed mig op på.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-02-03 00:59

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> writes:

> Wait.. are you seriously suggesting someone use a different
> distribution of linux just to play a movie?

He! Hvad er historien bag den signatur?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 03-02-03 23:09

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> wrote in message

> He! Hvad er historien bag den signatur?

Taget fra denne debat:
http://www.livejournal.com/talkread.bml?journal=jwz&itemid=123070

Det er værd at bemærke at JWZ er en mand som kender lidt til sagerne - han
var således manden bag Lucid Emacs (eller XEmacs), har været ansvarlig for
Netscape 1.0-3.0 på POSIX/SystemV platforme, og var leder for
mozilla-projektet (som han forlod i desperation 1 år efter opstarten).

Der er mange gode quotes på siden, i dette forum kan f.eks. relateres til:

> Yes, every single time I try something like this, I very seriously
consider getting a Mac.

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-02-03 08:09

On Sun, 2 Feb 2003 23:32:08 +0100, Anders Vind Ebbesen wrote
(in message <b1k6aa$1e0j$1@news.cybercity.dk>):

> Yes yes, med php4.3 osv. Jeg foretrækker dog endnu Microsoft på den front
> (ASP+MSSQL)

Det er jo også så sikkert kørende

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 03-02-03 23:09

"David Blangstrup" <firstname@lastname.dk> wrote in message
> On Sun, 2 Feb 2003 23:32:08 +0100, Anders Vind Ebbesen wrote
> (in message <b1k6aa$1e0j$1@news.cybercity.dk>):

> Det er jo også så sikkert kørende

Yepsen, ligeså sikker som alle andre systemer.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-02-03 09:02

> [...]

> swing skulle være noget bedre end awt. Jeg kender dog ikke helt nok til det
> til at kunne vurdere det, og slet ikke på en OSX.

Knas som i at det kørende program holder op med at du. Jeg har en
enkelt gang oplevet sort skærm (det er formentlig 3Daccellerationen
der er lidt fejl i endnu).

> Mener du med "preverify" værktøjet en target simulator? Det var det jeg
> sandsynligvis ville mangle mest.

Aner det ikke. Aldrig brugt det.

> [...]
> (ASP+MSSQL) - kan dog være jeg ændrer syn og går over i noget
> java/xml/oracle gejl, det er i hvert fald det som bliver undervist i på et

Oracle er ikke for menigmand på OS X endnu, men både MySQL og
PostgreSQL er lige til at smide på. Hvis du ikke bruger biblioteker
vil du hurtigt føle dig hjemme i en JSP-verden.

Jeg er rigtigt godt tilfreds med Resin og JBoss på OS X. Eclipse er
jeg begyndt at kigge på (nu hvor det ikke brager ned hele tiden), og
det ser godt nok rart ud. Jeg har omhyggeligt fravalgt alle Apples
værktøjer, da platformuafhængighed er alfa og omega i det jeg laver
nu.

NB: Java er ikke super hurtigt på Mac. Hvis dét betyder noget, skal
du teste først. En billig PC vil give dig mere smæk for skillingen,
men er måske ikke helt så rar at køre i.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-03 14:42

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Oracle er ikke for menigmand på OS X endnu, men både MySQL og
> PostgreSQL er lige til at smide på.

Oracle for MacOS X Server kan hentes gratis ned op:

http://www.oracle.com/start/apple/thankyou.html
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-02-03 15:18

> Oracle for MacOS X Server kan hentes gratis ned op:
>
> http://www.oracle.com/start/apple/thankyou.html

Siden hvornår er en "Developers Release" blevet for menigmand?

Jeg tvivler på du har afprøvet den selv.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 03-02-03 20:53

firstname@lastname.dk writes:

>(med amerikansk accent)
>Jeg hader det gamle møblerede hul
>det fugtige sted hvor det altid track
>sku' jeg put penge i et råddent gulv
>når jeg kan køv mig en dejlig Mac?

)))))))))))))))

Hanne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-02-03 10:18

per.ronne@post.cybercity.dk writes:

>vellykkede

>I øvrigt har de fleste vel væg-til-væg tæpper.
>--
>Per Erik Rønne

Ikke mere, Men en gang afhøvling plejer at friske op på sagerne, men det
koster også lidt, dog ikke som nye gulve.

Man kan også hos Ikea og andre købe trægulve, men selv kan lægge ovenpå.
Det er til overkommelig pris og du kan tage et værelse af gangen. Men det
får du næppe tid til , hvis du får TiBook i huset

Måske du skulle gå til en spåkonne og få hende til at afgøre, hvad der er
meningen med dit fremtidige liv. Flot gulv eller flot computer er jo
noget ret væsentligt i ens liv og hvis det nu er svært at beslutte sig

Hilsen Hanne