Problem med 200GB disk i googie firewire k~
Fra : Sune Sorensen

Dato : 31-01-03 10:12

Hej der,
Jeg er en glad mac-newbie, der har modtaget et googie firewire kabinet med
posten i dag og efterfølgende har monteret en 200GB western digital disk i
den (WD2000JB).

Men, og knap så godt...

Når jeg slutter den til, detekterer Mac OS X kun at det er en 128GB disk.
Det er et Oxford 911 chipset, der sidder i kassen.

Er der nogen, der har et hint til hvordan jeg kommer videre?

På forhånd tak,
Sune

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 13:29

Sune Sorensen <sune@agens.dk> wrote:

> [...]
> Det er et Oxford 911 chipset, der sidder i kassen.
>
> Er der nogen, der har et hint til hvordan jeg kommer videre?

Det kræver

1) at kabinettet understøtter ATA-6
2) at OS X understøtter diske over 128 GB.

ingen af disse præmisser er opfyldt- Desværre.

--
Peter - http://titancity.com/ , http://haxor.dk/islamnyt/
BLOOD OF LUCIFER - KLIP DIT HÅR OG FÅ ET JOB!!!

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-01-03 13:39

in article 1fpnk2v.1t875yberloisN%no_spam@invalid_email.com, Peter Bjørn
Perlsø at no_spam@invalid_email.com wrote on 31/01/03 13:28:

> 2) at OS X understøtter diske over 128 GB.
>
> ingen af disse præmisser er opfyldt- Desværre.

Det er vist ikke helt rigtigt. De nye G4'ere kan leveres med 4x180GB og OS X
så det er nok ikke der begrænsningen er.

--
/peter

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 13:59

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Det er vist ikke helt rigtigt. De nye G4'ere kan leveres med 4x180GB og OS X
> så det er nok ikke der begrænsningen er.

Det er SCSI diske. Mht. OS X mener jeg begrænbsningen er på 128 GB for
ATA diske. Men nu kommer jeg sku i tvivl.

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-01-03 14:37

in article 1fpnlge.bk44jpzspg74N%no_spam@invalid_email.com, Peter Bjørn
Perlsø at no_spam@invalid_email.com wrote on 31/01/03 13:58:

> Det er SCSI diske. Mht. OS X mener jeg begrænbsningen er på 128 GB for
> ATA diske. Men nu kommer jeg sku i tvivl.

Nej det er ATA diske. Prøv at gå in på Apple Store og konfigurer en G4'er.
Desuden har jeg adskillige OS X servere kørende med RAID systemer på langt
over 200GB, så det er ikke OS X der er begrænsningen.

--
/peter

Fra : Sune Sorensen

Dato : 31-01-03 14:05

Så vidt jeg har forstået skulle der ikke være noget problem med OS X.

Visse macs har problemer, men de skyldes vist ældre interne IDE controllers
og den er ikke i brug i mit tilfælde, men derimod firewire kabinettets
controller. Og det kunne tyde på at problemet ligger der. På den anden side
sælger googie samme kabinet med en 200GB disk.

Tak for dit svar, jeg må vist hellere have fat på goggie.
Sune

On 31/01/03 13:28, in article

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 14:25

Sune Sorensen <sune@agens.dk> wrote:

> Tak for dit svar, jeg må vist hellere have fat på goggie.
> Sune

Jeg har et alternativ:

http://wiebetech.com

se efter Super Desktop GB

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 31-01-03 14:12

usenet@haxor.dk writes:
>Det er SCSI diske. Mht. OS X mener jeg begrænbsningen er på 128 GB for
>ATA diske. Men nu kommer jeg sku i tvivl.
Men det kan vel klares med en partitionering?

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Sune Sorensen

Dato : 31-01-03 14:20

Det tror jeg ikke, men jeg er ikke nogen mac ekspert så det kan være jeg
tager fejl:

Disk Utility detekterer en 128GB disk og den kan umiddelbart kun formateres
som en sådan. Måske kan nogle 3. parts tools gøre jobbet?

Sune

On 31/01/03 14:11, in article
fc.0073fb6b04e0f7ce3b9aca000fc7951e.4e0f7e6@net.dialog.dk, "Frank

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-01-03 14:25

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Men det kan vel klares med en partitionering?

Nej - det er ikke paritionerne der er problemet - det er selver driveren
"forhold" til disken.

Fra : Peter Kiil

Dato : 31-01-03 14:38

Løkkegaard at fl@net.dialog.dk wrote on 31/01/03 14:11:

> Men det kan vel klares med en partitionering?

Nej det er en begrænsning i controlleren. Det er først med ATA133
controllere det er muligt at gå over 128GB.

--
/peter

Fra : Grandmaster Melle Me~

Dato : 01-02-03 09:24

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> --
> /peter
>
> http://spacerent.dk - Webhosting fra 49,-/md.

Prisen er eksl. MOMS, dvs. fra 61,25/md. med MOMS
--
Rat Pfink: Remember, Boo Boo, we only have one weakness.
Boo Boo: What's that, Rat Pfink?

Fra : Sune Sorensen

Dato : 07-02-03 16:21

Tak for jeres svar!

Jeg har trods gentagne henvendelser til Googiedrives ikke fået andet svar at
min email er blevet forwardet til 'een med mere forstand på det tekniske'.
Hvor svært kan det være? De sælger selv 200GB løsninger. Nu leverer jeg
snart kabinettet tilbage.

God weekend,
Sune

Fra : Sune Sorensen

Dato : 13-02-03 13:20

Da der i går endnu ikke var noget nyt fra Googie, ringede jeg til dem.

De kunne fortælle at det var Firewire-IDE printet, der ikke understøttede
diske over 128GB, men at der ville komme en løsning på problemet, dvs et nyt
print, inden 3 uger.

Så langt om længe er der håb forude