disk kopiering i OSX
Fra : Thomas

Dato : 30-01-03 08:32

Har netop fået en eMac med OSX.
Det første jeg ville var at kopiere en original OS9.2.2 disk.
Hvis jeg bruger diskcopy på computeren kommer der et disk-image som
ikke fungerer som boot-disk.
Hvis jeg kopierer diskens indhold til en mappe på skrivebordet og
forsøger at trække det over på en tom disk, får jeg at vide at nogle
af emnerne er i brug og derfor ikke kan kopieres.
Jeg begriber ikke det skal være så vanskeligt at lave en klon af en
disk. Det er meget muligt jeg er dum, men jeg har dog arbejdet med
Mac hver dag siden en LC var noget man bare drømte om at købe - efter
to uger med OSX stiller jeg i hvert fald ikke op i jubelkoret.
Tak for al hjælp.
Mvh, Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-03 08:54

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> Mac hver dag siden en LC var noget man bare drømte om at købe - efter
> to uger med OSX stiller jeg i hvert fald ikke op i jubelkoret.

Jeg mener, der i Toast er et punkt, hvor man kan vælge at gøre en cd
bootable, når man brænder den. Mon ikke det er det, du mangler? Om man
lige kan gøre det i diskcopy ved jeg ikke. Jeg kan ikke umiddelbart
finde det.
Er der andet, du er utilfrede med vedr. OS X? Det er meget
anderledes end klassisk Mac OS, så man skal lige give det en chance og
lære det at kende. Det har mange fordele, men sikkert også mange
ulemper. Man skal nok ikke regne med at kunne arbejde helt på samme måde
som før. Prøv at arbejde med systemet end at insistere på at fortsætte
som før. Accepter f.eks. at ens dokumenter skal ligge i hjemmemappen.
Nogle insisterer på at lave mappe i harddiskens rod som før, og det er
ikke lige meningen med OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas

Dato : 30-01-03 12:08

> [...]
> bootable, når man brænder den. Mon ikke det er det, du mangler? Om man
> lige kan gøre det i diskcopy ved jeg ikke. Jeg kan ikke umiddelbart

Åh ja, du har sikkert ret, jeg var bare af den opfattelse, at man ikke
behøvede Toast når man kører OSX. Men du har givet ret i, at jeg bare
skal 'tilbage' til gode gamle Toast. Det er trygt.

> [...]
> som før. Accepter f.eks. at ens dokumenter skal ligge i hjemmemappen.
> Nogle insisterer på at lave mappe i harddiskens rod som før, og det er

Ja, umiddelbart er der en del. (Og bare det at hele
fil-findings-systemet nu ligner en kopi af Windows stifinder virker
stødende). Fx har jeg allerede forsøgt at flytte mine dokumenter
højere op i hirarkiet end det er meningen. Det virker logisk da jeg
er enebruger af maskinen og derfor ikke behøver grave mig så langt ned
hver gang jeg skal gemme eller hente, men ak det duer virkelig ikke,
så jeg har pænt måttet putte mine dokumenter tilbage hvor de hører
hjemme.

Men jeg skal ikke brokke mig mere nu, jeg skal lige dumme mig lidt
mere, så vender jeg sikkert tilbage.