WANTED: NØRD
Fra : Morten Lind

Dato : 29-01-03 18:28

Hej....
Jeg vil gerne lave et script til Mail, der automatisk lægger en
tekstlinie ind i SUBJECT-feltet i nye beskeder.

Så har jeg fulgt vejledningen, indtil jeg kom til dér, hvor jeg selv
skal skrive......uha, uha

Dét tør jeg simpelthen ikke - det er jo programmering!

Er der én, der gider hjælpe?

På forhånd tak fra
Morten

--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Erik Oppenhejm

Dato : 29-01-03 19:48

Morten Lind wrote:

> [...]
>skal skrive......uha, uha
>
>Dét tør jeg simpelthen ikke - det er jo programmering!

Hvad med at bruge det program der hedder TypeIt4Me? Det findes bl.a. på
Versiontracker
---
Everything should be made as simple as possible, but no simpler.
Erik Oppenhejm, Rosavej 1A, DK-2930 Klampenborg
Tel. +45 39 63 69 75 - Fax +45 39 90 99 75

Fra : Morten Lind

Dato : 30-01-03 15:44

Erik Oppenhejm <erop@email.dk> wrote:

> [...]
> Erik Oppenhejm, Rosavej 1A, DK-2930 Klampenborg
> Tel. +45 39 63 69 75 - Fax +45 39 90 99 75

Tak, Erik, men det er ikke sådan noget, jeg er ude efter.....
M.

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 30-01-03 23:06

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej....
> Jeg vil gerne lave et script til Mail, der automatisk lægger en
> tekstlinie ind i SUBJECT-feltet i nye beskeder.

Skal det forstås sådan:

Du ønsker at alle nye beskeder f.eks. starter med ordene "fra Lind" i
subject.

Så kan du:

1. Lav en mail med ordene i subject.
2. Arkiver som udkast.
3. Vælge udkastet og vælge "Arkiv/Åbn som ny besked.

Var det sådan?

--
preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-03 10:34

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> [...]
>
> 1. Lav en mail med ordene i subject.
> 2. Arkiver som udkast.
> 3. Vælge udkastet og vælge "Arkiv/Åbn som ny besked.

Tak, Preben - rigtigt forstået & tak for hjælpen Hvis jeg ikke havde
været så fikseret på de AppleScripts, havde jeg da selv fundet på det,
du foreslår, men du véd - nogle gange skal der friske øjne til

Hej fra Morten

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 31-01-03 10:41

> [...]

> været så fikseret på de AppleScripts, havde jeg da selv fundet på det,
> du foreslår, men du véd - nogle gange skal der friske øjne til

Det var jo ikke nogen speciel fancy løsning, men jeg går ikke ud fra, at
du skal bruge den til alle udgående email.

Så at du fik reddet dig 2 eftertragtede Classic.
Med en sådan burde du kunne købe dig onsite-support til dit
printerproblem - eller er det løst.
(stillede gerne selv på gratis, men kan desværre ikke)

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-03 11:00

> [...]

> printerproblem - eller er det løst.
> (stillede gerne selv på gratis, men kan desværre ikke)

Hej Preben....
Jeg har en signatur i mine mails, som er en JPEG-grafik, og efter, at
vira er begyndt at dukke op som jpeg/gif/png og hvad véd jeg, er folk
skidenervøse.

Derfor er jeg begyndt at skrive - i og efter subject - at attachment er
min signatur, men når man har skrevet det 131 gange, bliver man lidt
træt af det

Pyt med, om det er fancy, det virker, tak!

Næ, jeg har endu ikke løst mit printerproblem - Jesper ville låne mig et
AppleTalk-kabel..........(som du tager med i morgen, ikke
Jesper?).....som jeg skulle afprøve med min 7200/OS9

På iMac´erne er der kun USB og på G4´eren er der USB/Firewire......så
jeg havde ikke rigtigt noget at gøre godt med, da jeg var "låst" til
netværks-udgangen.

Men ellers pænt af dig.........og vi kan jo kommunikere hér

Hvad er onsite-support?

Ja, de to classic bliver spændende at se - jeg henter dem om en times
tid.......Og skal nok orientere senere

Hej fra

Morten Lind

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 31-01-03 11:40

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

klip

> Men ellers pænt af dig.........og vi kan jo kommunikere hér

Jada, men nogle ting løses nemmere i det virkelige liv.

> Hvad er onsite-support?

At supporten flytter sin brede bag ud til problemet.

Hvis du fik besøg af en hjælpsom Macbruger, var problemet sikkert løst
hurtigt.

> Ja, de to classic bliver spændende at se - jeg henter dem om en times
> tid.......Og skal nok orientere senere

Har selv gemt en Classic II. Den er egentlig et iMac-koncept

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-03 13:32

> [...]

> hurtigt.

> Har selv gemt en Classic II. Den er egentlig et iMac-koncept

Nåeh.....internetsprog, "on location", siger de i filmbranchen
Ja, jeg er ikke så hurtig til sprogswitch´ene, hæ-hæ
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-03 13:34

> [...]

> hurtigt.

> Har selv gemt en Classic II. Den er egentlig et iMac-koncept

Hæ, hæ - omvendt, egentlig? Selv håndtaget i toppen er på iMacen
Nu står de i bilen, og bliver bragt ind, når jeg har været hos
tanddoktoren
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-03 15:56

> [...]

> hurtigt.

> Har selv gemt en Classic II. Den er egentlig et iMac-koncept

Nå, Preben - først tusinde tak for din mail.....skal det smides eet
eller andet sted i Mail?

Dernæst har jeg hentet de to macs+printer........Den ene er en "ren"
Classic 1988 - den virker og kører system 7.0 på dansk.

Der anden er en SE/30 1990 og kører system 7.1 på engelsk. Den har
iøvrigt tilhørt/været brugt af en ansat(?) i det revisionsfirma, der
hedder noget a la KMPG(?). De skiftede til Windows i 1999/2000 og en af
fædrene i børnehaven var der, så jeg fik WaltDisney og meget mere til
Mac.

Nå, det var en anden historie, men der er i hvert fald M$ Word &
Excel(forkert stavet?) på, i licens til omtalte firma......Gad vide, om
de vil ha´ det tilbage - jeg bruger det jo ikke.......

Der er 2MB RAM i den ene - den anden glemte jeg i farten, altså at kigge
efter

Printeren er en "klap-sammen" printer(mine tøser siger om bærbare:
klap-sammen-computer. De var helt overbeviste om, at de skulle ha´ en
orange og en blå klap-sammen-computer, da de var 6+8 år - da de farvede
iBooks kom)

Det er en StyleWriter model M8000/1990 og den er ikke større, end at den
kan være i lommen på en finsk soldaterpels.

Der er ikke blæk i, så jeg ved ikke, om den kan printe.......den har
iøvrigt været en tur omkring Apple Universitets Center i Kolding på ét
eller andet tidspunkt.

Arkføderen skubber man ind under maskinen, nej det er sgu nok
modtageren......Den kan skilles ad på midten - den ser spøjs ud

Nå, det var det foreløbige.......Desværre er der ingen kabler med,
overhovedet, bortset fra tastaturforbindelsen. Tastaturet er iøvrigt
næsten ikke brugt - alle taster er intakt og går som nye, og de to
løfteflapper nedenunder er underligt nok også intakte, hæ hæ....

Hej fra
Morten

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 31-01-03 19:17

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nå, Preben - først tusinde tak for din mail.....skal det smides eet
> eller andet sted i Mail?

Scriptet, som ser sådan ud:

------------- script start:

set mail_subject to "Din tekst" as text
open location "mailto:" & "?subject=" & mail_subject

------------- script slut.

indsættes i et script i ScriptEditor.

Teksten "Din tekst" rettes til ønsket tekst.

Scriptet arkiveres som kompileret script i en af nedenstående mapper.

Jeg synes, at den smarteste måde at afvikle Applescripts på, er fra
Applescript-menuen. Den er tilgængelig i alle programmer.

Hvis du ikke allerede har aktiveret den (det skal man nemlig selv), så
gøres det således:
Find filen "Script Menu.menu" i mappen /Programmer/AppleScript og klik
på den.
Så dukker Scriptsmenuen op i øverste højre af skærmen.

I Scriptmenuen vises de forudindstallerede Applescript, som allerede
ligger i mappen /bibliotek/scripts.

Hvis man smider nye Applescripts i mapperne dukker de naturligvis op i
disse.
Smider man derimod nye Applescripts i sin egen scriptmappe:
/brugere/navn/bibiliotek/scripts dukker de op løst i menuen.

Når du skal bruge scriptet, ruller du med scriptmenuen og finder dit
(mit) script og vupti en ny mail.
Du behøves ikke engang at være i programmet Mail.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-01-03 19:31

> [...]

> (mit) script og vupti en ny mail.
> Du behøves ikke engang at være i programmet Mail.

Fedt, fedt, sejt, cool, megagodyl & hvad de ellers siger ovre i
skolen
DET VIRKER - som det skal !!!!!
Yes, ma man

Tusind tak, Preben
(Jeg har nu også altid tænkt, at jeg måtte tage mig sammen at sætte mig
ind i det dér scripting)
Hej fra Morten, der er meget glad

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-02-03 00:39

Morten Lind wrote:

> [...]
> de vil ha´ det tilbage - jeg bruger det jo ikke.......
>
> Der er 2MB RAM i den ene - den anden glemte jeg i farten, altså at kigge

Du kan finde info om begge maskiner på flg. URL's:

http://hjem.get2net.dk/classic-mac/
http://home.tiscali.dk/cadams/se/

Jeg har iøvrigt masser af originale 30 pins 1 Megabyte RAM moduler,
der passer til begge maskiner.

Der kan sættes 8 stk. i SE30'eren og 2 stk. Classic modellen.

Jeg har selv en SE30'er, det er en speciel maskine, min har et
Ethernetkort, så den kan køre med klatten...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 01-02-03 08:58

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Jeg har selv en SE30'er, det er en speciel maskine, min har et
> Ethernetkort, så den kan køre med klatten...

Hej Niels.....der er også netkort i den hér
M.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-02-03 10:12

Morten Lind wrote:

> Hej Niels.....der er også netkort i den hér

Hvilken type, har det et stik til RJ45/twistet pair.

Begge maskiner kører optimalt med System 7.1, men det kræver
at der minimum 4 Mb RAM installeret. System 7.1 kan barberes
så det kun bruger ca. 1,2 Mb, og datidens programmer var meget
nøjsomme.

SE30'eren kan du godt få på Internettet, du skal bare bruge
et løst TCP-IP kontrolpanel, eller låne et fra System 7.5 -
men du kan bare sige til, jeg har det hele...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 01-02-03 10:38

> [...]

> et løst TCP-IP kontrolpanel, eller låne et fra System 7.5 -
> men du kan bare sige til, jeg har det hele...:)

Tak, Niels.....det er pænt af dig - der sidder et eksternt Farallon-kort
i (til venstre for 230Vstikket og ovenover de "rigtige" udgange), når
man ser den bagfra, og Farallonkortet er noget Phone-noget, og til højre
for kortets scsi-udgang er der en port, der umiskendeligt ligner en
RJ45-port.

Men nedenunder er der også en "telefon-port" et AppleTalk-stik(?) med et
modemsymbol, lige ved siden af printer-porten....

Vi ses senere
M.

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 31-01-03 12:39

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej....
> Jeg vil gerne lave et script til Mail, der automatisk lægger en
> tekstlinie ind i SUBJECT-feltet i nye beskeder.

Her er den mere fancy metode, et Applescript.

Kopier teksten ind i ScriptEditor.
Erstat selv "Din tekst" med dig ønskede tekst.
Arkiver scriptet som kompileret script i /bibliotek/scripts
(går fra at du har aktiveret Applescript-menuen)

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 31-01-03 17:43

mortenlind@mac.com writes:

> [...]
>næsten ikke brugt - alle taster er intakt og går som nye, og de to
>løfteflapper nedenunder er underligt nok også intakte, hæ hæ....

Ups! printerkabel er ikke noget problem, men der skal også en transformer,
eller hvad det nu hedder til. Jeg har sådan en. Så kan jeg tage med i
morgen + printekabel. Jeg har måske ogs en patron vi kan prøve med og
iøvrigt en maual
hilsen Hanne

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.