FTP problem med æøå
Fra : Peter

Dato : 27-01-03 11:56

Jeg er begyndt med Web udvikling på Mac OS X Jaguar. Jeg har derfor
flyttet mine projekter fra Windows 2000 til min Mac. Projekterne
indeholder både .jsp og .java filer.

Mit problem er at nogle af projekterne indeholder æøå karakterer. Hver
gang jeg downloader eller uploader filerne fra/til Web sitet smadrer
mit FTP program (Nyeste version af Fetch) alle disse karakterer. Jeg
har prøvet at rode lidt med parametrene "Raw data" og "ISO characters
translation", men det virker ikke.

Er det nogle der kan hjælpe mig med dette problem, og evt. anvise mig
et FTP program som anvender 2 vinduer i stedet for et som Fetch gør.
Dvs. et vindue til den lokale disk og et til selve sitet. Det er
rigtig irriterende af skulle drag and droppe ud og ind mellem en
harddisk folder og Fetch, i stedet for at kunne gøre dette direkte i
samme FTP program.

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 12:03

On Mon, 27 Jan 2003 11:56:10 +0100, Peter wrote
(in message <li3a3vsalnfpgj6nfcdqal5bg2s8k0ffmo@4ax.com>):

> [...]
> rigtig irriterende af skulle drag and droppe ud og ind mellem en
> harddisk folder og Fetch, i stedet for at kunne gøre dette direkte i

Brug PageSpinner. Den kan 'handle' iso-8859-1
http://www.optima-system.com/pagespinner/
Fetch er fin sammen med PageSpinner, du kan faktisk redigere fra serveren i
PageSpinner. Slå 'iso characters translation' fra i Fetch og slå iso-8859-1
til i PageSpinner.
BBEdit duer ikke til dansk.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Andreas Rasmussen

Dato : 27-01-03 12:07

Peter <p.hoegfeldt@privat.dk> wrote:

> [...]
> rigtig irriterende af skulle drag and droppe ud og ind mellem en
> harddisk folder og Fetch, i stedet for at kunne gøre dette direkte i

Transmit (panic.com) er svaret på dine bønner - hvis de altså har fået
rettet nogle af fejlene som der var i version 2.1, for der erstattede
jeg mine ftp behøv af shellscripts.

anr

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-01-03 12:45

Peter skrev:

> [...]
> mit FTP program (Nyeste version af Fetch) alle disse karakterer. Jeg
> har prøvet at rode lidt med parametrene "Raw data" og "ISO characters

"ISO characters translation" i Fetch konverterer fra MacRoman (Apple's
hjemmebryggede tegnsæt) til ISO Latin 1, når man uploader tekstfiler.
Derfor er det vigtigt, at Fetch håndterer filerne som tekst, og ikke
som "Raw data". Filerne skal naturligvis også være i MacRoman.

Hvilket program bruger du til at programmere i? Viser dette program
tegnene korrekt?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Peter

Dato : 27-01-03 13:31

Jeg bruger JBuilder, som heldigvis også viser tegnene ødelagt efter
Fetch har ødelagt dem, ellers ville jeg virkelig få ødelagt mit
projekt, hvis jeg uvidende uploaded dem igen.
JBuilder kan dog sagtens håndtere tegnene når jeg retter dem tilbage,
det er så blot upload via Fetch, som igen ødelægger dem. Det undrer
mig egentligt at JBuilder ikke har en FTP funktionalitet.

Lad mig forstå dig 100% korrekt. Hvilket format i Fetch skal jeg vælge
ved henholdsvis download og upload, og skal "ISO characters
translation" være slået til eller fra?

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 13:40

On Mon, 27 Jan 2003 13:30:54 +0100, Peter wrote
(in message <d89a3v43edhbp2tooem1h21lkp9hofcr6m@4ax.com>):

> [...]
>
> Lad mig forstå dig 100% korrekt. Hvilket format i Fetch skal jeg vælge
> ved henholdsvis download og upload, og skal "ISO characters

Fetch ødelægger ikke noget. Uploader du fra en Mac, bruger du MacRoman og
_ikke_ iso-8859-1. Så du kan ikke lave æ ø å. Fetch kan så oversætte til
iso-8859-1 som beskrevet her ovenfor.
Bruger du PageSpinner behøver du ikke at oversætte, da den kan skrive i
iso-8859-1 selvom du er på en Mac.
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver forvirret over det her, det gjorde jeg
selv.
Du kan også simpelthen kode tegnene
æ=&aelig;
ø=&oslash;
å=&aring;
Det er dog skide irriterende, selvom BBEdit kan gøre det automatisk. Jeg sad
og pillede med hvert bogstav, find og erstat, til jeg fandt ud af det.

Fra : Peter

Dato : 27-01-03 14:10

On Mon, 27 Jan 2003 13:40:19 +0100, David Blangstrup
<firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
>og pillede med hvert bogstav, find og erstat, til jeg fandt ud af det.

Okay drenge, tusind tak for jeres lynhurtige hjælp. Jeg vil gå hjem og
eksperimentere lidt med PageSpinner og Transmit. Jeg vender tilbage
med mit resultat

Altid en fornøjelse af komme her!! : )

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 15:02

On Mon, 27 Jan 2003 14:09:39 +0100, Peter wrote
(in message <mnba3vkku70h5ni85socpn5rn580rmr391@4ax.com>):

<schnipz>

> Okay drenge, tusind tak for jeres lynhurtige hjælp. Jeg vil gå hjem og
> eksperimentere lidt med PageSpinner og Transmit. Jeg vender tilbage
> med mit resultat
>
> Altid en fornøjelse af komme her!! : )

Fetch er bedre end Transmit, og osXigen er en rigtig cocoa application til
Jaguar.
<http://www.jomosoft.com/osxigen/osXigen.html>

Men bruger du PageSpinner, er Fetch den eneste, der har en PageSpinner
kommando, æble+j, så du kan redigere direkte fra serveren.

Fra : Peter

Dato : 28-01-03 08:40

On Mon, 27 Jan 2003 15:02:19 +0100, David Blangstrup
> [...]

>Men bruger du PageSpinner, er Fetch den eneste, der har en PageSpinner
>kommando, æble+j, så du kan redigere direkte fra serveren.

Godmorgen venner

Jeg hentede Transmit 2.2, og det kan præcis det jeg skal bruge det
til. Intuitivt, hurtig og effektivt. Jeg behøvede ikke at foretage
nogen ændringer, det kørte perfekt første gang. Jeg ved godt, at I 2
(David og Jakob) kører en religionskrig lige nu : ), men Transmit er
virkelig en fornøjelse. Jeg har altid været lidt ked af Fetch lidt
primitive funktionalitet, set fra mit synspunkt.

Apropos Java udvikling har nogle af jer prøvet andre
udviklingsværktøjer end JBuilder?

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-01-03 15:19

David Blangstrup skrev:

> Bruger du PageSpinner behøver du ikke at oversætte, da den kan skrive i
> iso-8859-1 selvom du er på en Mac.

Noget tyder på, at Peter arbejder med Java-programmering. Er
PageSpinner overhovedet et egnet værktøj til det?

> Du kan også simpelthen kode tegnene
> æ=&aelig;
> ø=&oslash;
> å=&aring;

Dette gælder naturligvis kun for HTML-kode -- og ikke for
tekstkonstanter f.eks. Java, PHP eller lign.

> Det er dog skide irriterende, selvom BBEdit kan gøre det automatisk. Jeg sad
> og pillede med hvert bogstav, find og erstat, til jeg fandt ud af det.

Jeg kan tilføje, at der til BBEdit findes et gratis plugin (MidEx) der
kan konvertere mellem forskellige tegnsæt (Windows, MacRoman og ISO
Latin 1) direkte i BBEdit.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 17:28

On Mon, 27 Jan 2003 15:19:21 +0100, Jakob Bock wrote
(in message <b13f5m$hm8$1@sunsite.dk>):

> Noget tyder på, at Peter arbejder med Java-programmering. Er
> PageSpinner overhovedet et egnet værktøj til det?

ja, det tror jeg. Kender du overhovedet noget til PageSpinner? Ellers prøv
den, verden er ikke lavet udelukkende af BBEdit.

> [...]
>
> Jeg kan tilføje, at der til BBEdit findes et gratis plugin (MidEx) der
> kan konvertere mellem forskellige tegnsæt (Windows, MacRoman og ISO

BBEdit folkene skriver selv lidt undskyldende/forlegent grinende, at det ikke
rigtigt lever op til standarden ‹ og de har svaret til mig eller en her i
gruppen( kan ikke lige huske det), at de først vil implementere iso
standarder i en senere udgave.

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-01-03 18:08

David Blangstrup skrev:

> ja, det tror jeg. Kender du overhovedet noget til PageSpinner?

Jeg har prøvet programmet for nogle år siden -- og her nåede det ikke
BBEdit til sokkeholderne. Dette er naturligvis en holdning der er
baseret på mine personlige præferencer og behov. Programmet faldt
ganske enkelt i min smag.

Jeg savner ikke noget i BBEdit, og dens "manglende" understøttelse af
ISO Latin 1 er mere et teoretisk end et reelt praktisk problem i
forhold til det jeg laver.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 18:21

On Mon, 27 Jan 2003 18:07:58 +0100, Jakob Bock wrote
(in message <b13p1i$15q$1@sunsite.dk>):

> Jeg har prøvet programmet for nogle år siden -- og her nåede det ikke
> BBEdit til sokkeholderne.

Kan du uddybe det eller er det bare smag og behag? jeg kunne faktisk godt
tænke mig at høre nærmere.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-03 18:36

> [...]

> (in message <b13p1i$15q$1@sunsite.dk>):

> Kan du uddybe det eller er det bare smag og behag? jeg kunne faktisk godt

OT til David

Hej David......DSB linie A/Køge 12:12 - stå af i Lyngby.
HT linie 300S/Ishøj-Hundige 12:33 - stå af Herlev
Bymidte/Frederikssundsvej
HT linie 151/Hareskov st. 13:03 - stå af ved Gammelgaard 13:12

Alt incl. med venlig hilsen
Morten Lind
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 20:29

On Mon, 27 Jan 2003 18:35:35 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fpgjlr.1b14hna1fpfl0jN%mortenlind@mac.com>):

Tak! Kommer du også?
- David

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-03 16:02

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Mon, 27 Jan 2003 18:35:35 +0100, Morten Lind wrote
> [...]

Ja da......jeg skylder dig jo en pils, ikk´ sandt - og Michael og Per,
men Per kommer vist ikke, så Jesper har inviteret sig
selv...... Om Michael dukker op, véd jeg ikke, men det plejer
han......med hele børnehaven
M.

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-01-03 18:34

David Blangstrup skrev:

> Kan du uddybe det eller er det bare smag og behag?

Det er som skrevet flere år siden. Jeg havde fået programmet
anbefalet, men blev ikke positivt overrasket. Jeg skal ikke kunne
sige, om PageSpinner i dag kan det samme som BBEdit kan, da jeg som
sagt ikke har kigget på programmet. Jeg har da heller ikke på noget
tidspunkt sagt noget objektivt negativt om programmet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 20:28

On Mon, 27 Jan 2003 18:33:42 +0100, Jakob Bock wrote
(in message <b13qhq$ak1$1@sunsite.dk>):

> [...]
> sagt ikke har kigget på programmet. Jeg har da heller ikke på noget
> tidspunkt sagt noget objektivt negativt om programmet.

Citat: "Jeg har prøvet programmet for nogle år siden -- og her nåede det ikke
BBEdit til sokkeholderne."
Jeg kan godt få lidt BBEdit kvalme engang imellem.

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-01-03 21:38

David Blangstrup skrev:

> Citat: "Jeg har prøvet programmet for nogle år siden -- og her nåede det ikke
> BBEdit til sokkeholderne."

Det jeg mener er, at programmet ikke tilbød det jeg havde brug for, og
som BBEdit kunne. Dette er i sig selv ikke noget negativt, da de to
programmer ikke er direkte konkurrerende produkter. PageSpinner er
først og fremmest en HTML-editor -- BBEdit er først og fremmest en
teksteditor (ikke at forveksle med tekstbehandling). Og ja, der er
tale om smag og behag -- og ja, PageSpinner er ikke min kop te.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 22:55

On Mon, 27 Jan 2003 21:38:18 +0100, Jakob Bock wrote
(in message <b145bt$90u$1@sunsite.dk>):

> [...]
> teksteditor (ikke at forveksle med tekstbehandling). Og ja, der er
> tale om smag og behag -- og ja, PageSpinner er ikke min kop te.

Netop. Og selvom PageSpinner ikke er din kop te til sokkeholderne, er den fin
og noget af det eneste at skrive _danske_ hjemmesider på, uden bøvl. BBEdit
bruger jeg til engelsk, men den er godt nok noget tung i røven efterhånden
til at åbne. Jeg har sådan en fornemmelse af, at BBEdit folkene er blevet for
monopolske hvad der viser sig i bloat og alt for dyre priser. Tænk ikke
engang at kunne behandle iso typer ordentligt.
Der mangler egentlig noget helt tredje, et fedt Cocoa program der kan det
hele.