Er det stadig en god idé at bruge websikre~
Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 18:23

Jeg har netop læst i Computerworld at en ny undersøgelse foretaget af det
tyske annoncebureau viser at 96,5% af alle europæsike internetsurfere bruger
Microsofts browser Internet Explorer.

Den mest anvendte browser er i øvrigt IE 6.x som langt om længe har
overhalet IE 5.x.

Til mine spørgsmål, som skal ses i lyset af denne ensretning i anvendelsen
af browsere:

For år tilbage da jeg føste gang flikkede sider sammen, som skulle kunne
køre på IE og Netscape version 3.x, var det god kotyme at anvende de
websikre farver (216 farver beskrevet her:
http://www.utexas.edu/learn/html/colors.html)

Er det stadig god latin at anvende disse websikre farver eller kan man i dag
uden fare for mærkelige visninger sammensætte de farver som man synes bedst
om?

Og hvad sker der i øvrigt hvis man vælger at definere baggrunden som #fffffa
i stedet for #ffffff (hvid) hvis browseren ikke kan hitte ud af at vise den
korrekt? Bliver den bare hvid eller?

Claus

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-03-03 19:45

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Jeg har netop læst i Computerworld at en ny undersøgelse foretaget
> af det tyske annoncebureau viser at 96,5% af alle europæsike
> internetsurfere bruger Microsofts browser Internet Explorer.

Undersøgelsen siger intet om, hvorvidt den forholder sig til at både
Mozilla og Opera har det med at identificere sig som Internet Explorer.

[Snip Lidt mere om IE]

[Snip For år tilbage skulle der bruges "websikre farver"]

> Er det stadig god latin at anvende disse websikre farver eller kan
> man i dag uden fare for mærkelige visninger sammensætte de farver
> som man synes bedst om?

I modsætning til statistik over skærmens størrelse i pixels, kan
statistik over antal tilgængelige farver hos brugerne faktisk bruges.
TheCounter melder på
<url: http://www.thecounter.com/stats/2003/February/colors.php >
at brugere med 8 bit og derunder er nede på et par procent.

Jeg har intet problem med at glemme alt om "websikre farver". Det er
meget få der får udbytte af det ekstra arbejde og de kan sagtens se
elementerne alligevel, bare i lidt mindre køn udgave. Men jeg lever
heller ikke af at lave hjemmesider.

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan det relaterer til Internet
Explorers udbredelse?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 20:43

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> heller ikke af at lave hjemmesider.
>

> Jeg har lidt svært ved at se, hvordan det relaterer til Internet

Min tanke var at hvis min side vises som den skal på min egen IE så gør den
det nok også på på alle andres IE og da det dominerende flertal anvender IE
så er det nærliggende at stille sig tilfreds med det.

Claus

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-03-03 09:09

> [...]

> så gør den det nok også på på alle andres IE og da det dominerende
> flertal anvender IE så er det nærliggende at stille sig tilfreds

Det plejer at være den argumentation, der fremføres når vi snakker
placering og lignende af elementerne på en side. Det giver endnu mindre
mening, når vi snakker farvedybde: Uanset valget af browser, vil en
side vist med 24bit farvedybde ofte se anderledes ud i 8bit.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>
<rant>Der er ingen normale dødelige, der kører med 32bit farvedybde.

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-03 09:42

> [...]
> mening, når vi snakker farvedybde: Uanset valget af browser, vil en
> side vist med 24bit farvedybde ofte se anderledes ud i 8bit.

Så vidt jeg erindrer har de 216 websikre farver ikke en pind at gøre med
hvilken farvedybde folk anvender. Det siger selvfølgelig sig selv at man
skal bruge mindst 8 bit farvedybde for at gengive 216 forskelige farver, men
det var ikke det som var temaet dengang.

Jeg er ganske overbevist om at de 216 websikre farver var de eneste som man
dengang kunne være sikker blev gengivet korrekt/ens i IE og Netscape.

Claus

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 11-03-03 10:27

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in

> Jeg er ganske overbevist om at de 216 websikre farver var de eneste som
> man dengang kunne være sikker blev gengivet korrekt/ens i IE og
> Netscape.

Det er langt fra hele forklaringen. Webmonkey har en god artikel om emnet:
<URL:http://hotwired.lycos.com/webmonkey/00/37/index2a.html?tw=design>

Det største problem er skærmens farvedybde, ikke hvilken browser der
benyttes.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-03-03 12:09

> [...]

> Det siger selvfølgelig sig selv at man skal bruge mindst 8 bit
> farvedybde for at gengive 216 forskelige farver, men det var ikke

Så må du prøve at forklare mere præcist, hvad du mener temaet var.
Jeg har forstået din udlægning således:
++++
NN/IE benyttede engang en fast palette med 216 farver, uanset om
brugeren anvendte 8bit, 16bit eller 24bit farvedybde.
++++

Hvis det er det du mener, så tager du fejl. Prøv f.eks. at hente
Netscape Navigator 1.0 fra
<url: http://browsers.evolt.org/download.php?/navigator/16bit/1.0/ns16-100.zip >
Den er fra 1994 og viser fint JPEGs i 24bit.

> Jeg er ganske overbevist om at de 216 websikre farver var de
> eneste som man dengang kunne være sikker blev gengivet korrekt/ens
> i IE og Netscape.

<anekdote>Nogen Unix-systemer (som forøvrigt havde ret stor
procentvis udbredelse i webverdenen dengang) kunne ikke bruge de 216
"sikre" farver til det store. De benyttede i stedet 5x5x5bit farver,
altså 125 farver, som overlappede meget dårligt med de 216 klassiske
farver. Det var med Netscape Navigator.
Så der har aldrig været nogen palette man har kunnet være _sikker_ på.
</anekdote>

De 216 farver handlede om størsteparten af de brugere, der anvendte
8bit displays. Hvis brugeren anvendte IE eller NN og kørte med 8bit
farvedybde og systemet stillede 216 valgfrie farver til rådighed for
browseren, kunne man være sikker på at få vist sine GIF-billeder som
forventet, ved at benytte de 216 farver.

Ganske som i dag.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>