Marginheight/marginwidth
Fra : Martin San.

Dato : 03-03-03 16:11

Hejsa.

Når man indsætter et billede i et html dokument og gerne vil have billedet
helt ud til venstre og helt op i toppen, så kan man i body'en sætte
marginheight="0" marginwidth="0".

Men hvad nu hvis man indsætter billedet som baggrund i en tabel, hvordan får
jeg så billede+tabel til at gå helt ud til kanten? Jeg synes ikke det
hjælper at sætte margin til "0" hverken i body eller tabel når det er
baggrundsbillede.

Håber på hjælp!

MVH Martin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-03-03 16:21

"Martin San." <feedback56@hotmail.com> writes:

> Når man indsætter et billede i et html dokument og gerne vil have billedet
> helt ud til venstre og helt op i toppen, så kan man i body'en sætte
> marginheight="0" marginwidth="0".

Her ville jeg foretrække at bruge CSS
body {margin:0px; padding:0px;}
(nogle browsere bruger padding, andre margin).

> [...]
> jeg så billede+tabel til at gå helt ud til kanten? Jeg synes ikke det
> hjælper at sætte margin til "0" hverken i body eller tabel når det er

Det kommer vel an på hvordan du placerer baggrundsbilledet. Prøv
følgende tabel:

> Håber på hjælp!

Hvis det er vigtigt at den ender i det øverste venstre hjørne, så kunne du
overveje at placere den absolut.

/L

Fra : Martin San.

Dato : 03-03-03 16:33

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

no-repeat;">

Jeg kan ikke lige få din kode placeret...? Jeg har i forvejen brugt flg.:

> Hvis det er vigtigt at den ender i det øverste venstre hjørne, så kunne du
> overveje at placere den absolut.

Da billedet er temmelig stort (1024x576) vil jeg på lige netop det billede
gerne udgå at fx. IE selv formindsker billedet (det er default i IE6). Det
kan undgås ved at sætte billede som baggrund i en tabel.
Samtidig skal det helt op i venstre hjørne. Hvordan placerer jeg det absolut
når førstnævnte tages i betragtning?

MVH Martin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-03-03 18:32

> [...]

> gerne udgå at fx. IE selv formindsker billedet (det er default i IE6). Det
> kan undgås ved at sætte billede som baggrund i en tabel.

Der må være andre måder at undgå det på også (selvom jeg indrømmet
aldrig har været ud for at få noget formindsket af IE :))

> Samtidig skal det helt op i venstre hjørne. Hvordan placerer jeg det absolut
> når førstnævnte tages i betragtning?

Prøv tilføje følgende kode til en side (fx lige efter <body>):

Det skulle (7-9-13, jeg har ikke lige et 1024x576 pixels billede til
rådighed :)) virke.

/L

Fra : Martin San.

Dato : 03-03-03 16:42

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

Nå, men foreløbig er det da lykkedes med

/Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-03-03 19:37

"Martin San." <feedback56@hotmail.com> skrev :

>Nå, men foreløbig er det da lykkedes med

Det er ikke valid html, med css og margin: 0; padding: 0 burde
der ikke være nogen problemer med margener (Netscape 4.x
undtaget).