Afgift på cd-rom?
Fra : Compaq Master

Dato : 13-03-01 20:24

Er der nogen der har set en god artikel eller lign fra en seriøs kilde om
cd-rom afgiften.

mvh

mads

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-03-01 20:32

Compaq Master <compaqmaster@hotmail.com> wrote:

> Er der nogen der har set en god artikel eller lign fra en seriøs kilde om
> cd-rom afgiften.

Jeg ville foreslå, at du kigge forbi her:

http://www.copydan.dk/index.asp?FE_ID=2&ML_ID=118

--
René

Fra : N/A

Dato : 13-03-01 21:31

Fra : Niels Larsen

Dato : 13-03-01 21:31

Prøv

http://www.computerworld.dk

MVH Niels Larsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-01 04:03

Hej Mads - ja og alle andre

Compaq Master wrote:

> Er der nogen der har set en god artikel eller lign fra en seriøs kilde om
> cd-rom afgiften.

Jeg fik i dag et lille brev fra Copydan Båndkopi, hvori vi fik at vide, at
afgiften på CD-R og CD-RW endnu engang er blevet udsat. - Denne gang til og
med 30.06.2001.

Årsagen hertil er, at Folketinget i øjeblikket er i gang med at behandle et
nyt lovkompleks omkring ophavsrettighederne. Dette arbejde er endnu ikke
afsluttet, så hvordan - og hvornår, der skal betales afgift på blanke CD
medier er faktisk uvis.

Der er fra flere forskellige sider gjort indsigelser mod Copydans holdninger
og mod diverse lovforslag - bl.a. fra databrancheforeningen. Dette fremgik
også af brevet, at disse indsigelser var kommet frem på en høring, der blev
afholdt d. 9.3..

Samtidig blev det påpeget over for os som forhandlere, at vi fortsat skulle
indrapportere, hvormange vi solgte, men at vi ikke skulle opkræve afgiften
før den 1.7.01, - dog ikke med tilbagevirkende kraft.

Det fremgik også af brevet, at det er temmelig uvis, hvor mange såkaldte
'piratkopieringer', der egentlig foretages. Dette kom frem på ovennævnte
høring, hvor pladebranchens salgsorganisationer ikke kunne påvise nogen form
for nedgang i salg af lovlige CD'er, - tværtimod kunne de komme med tal, der
beviste, at der har været en stor stigning i salget af musik CD'er.

Af brevet fra Copydan Båndkopi fremgik det også, at de (CB) var meget
skeptiske overfor regeringens lovforslag, der jo vil gøre kopiering af
'digitale værker' lovlige til privat brug. Men vi fik ingen begrundelse for
denne skepsis.

En anden ting, som vi i databranchen tidligere har påpeget over for både
Copydan og overfor regeringsudvalget er, at vi med en afgiftsindførelse vil
komme til at betale for vore egne datasikkerhedskopier. - Eller sagt på
gammeldags dansk. Vi vil komme til at betale _musikafgift_ til de udøvende
kunstnere hver gang, vi laver en backup af vore data fra en af vore
computere. Sagt endnu mere grotesk, så vil jeg fx. komme til at betale til
en eller anden kunstnere, hver eneste gang, jeg laver en backup af mine
fakturaer!

Det var også derfor, at vi i branchen direkte boykottede afgiften indtil,
der blev indgået en seriøs aftale om, hvordan man skulle skelne mellem de
forskellige brugsmetoder.

De eneste, der vil blive fritaget for afgiften er, - som under ordningen med
bånd, - handicappede under lovens gruppe 4 om medier til afhjælpning af
læsebesvær. Dvs., blinde, ordblinde og hørehæmmede.

Desuden vil registrerede brugere under gruppe 1, 2 og 3 ligeledes være
fritaget for afgiftsbetaling. Disse grupper omfatter proffesionelle brugere
- som fx. kopieringscentraler, softwareproducenter, der selv fremstiller
deres CD'er til databrug, videresalg til registreret bruger, videresalg til
kopieringsformål til registrerede brugere, samt til eksport.

I alle andre tilfælde skal der betales afgift i salgsleddet.

- Således brevet fra Copydan....

En kommentar....
Jeg synes, det er fuldstændig horribelt, at vi som brugere af medier
udelukkende til backup af data skal være med til at betale til
musikbranchen! - Og i følge tidligere skrivelser fra CB skulle pengene gå
til såkaldte "små kunstnere med små oplag"! - jeg kender flere musikere og
grupper, der i så fald burde have fået bare lidt af de mange millioner, det
drejer sig om, men _ikke_ _én_ _eneste_ af dem, jeg kender har nogensinde
fået så meget som _en_ krone fra CB-midlerne!

Og jeg håber virkelig, at vores brancheorganisaton står fast over for
Copydan. Jeg har haft flere kontroverser med dem, og heldigvis kan jeg sige,
at jeg hver gang har fået ret. CB tror, at de har al magt, og de forsøger på
det groveste at udnytte denne magt.

På et tidspunkt var jeg nødt til at købe nogle båndmedier til et specielt
formål i en speciel længde til mangfoldiggørelse af en koncert, jeg havde
været ude at optage. Disse medier kunne min normale leverandør ikke levere
inden for en rimelig tid, da det vær længder, de ikke normalt førte. Derfor
skulle jeg hos den forretning, hvor jeg så købte medierne have en attest på,
at de - altså forretningen - havde betalt afgiften. Copydan ville ikke
acceptere en underskrevet faktura som gyldigt bevis for betaling, før jeg
foreholdt dem, at det jo ikke var muligt for en normal forretning inden for
radiobranchen at sælge afgiftsfrit. Først da jeg gik til ledelsen af CB og
truede dem med et sagsanlæg, fik jeg afgiften tilbagebetalt. Jeg er
registreret til at kunne bruge alle medier i alle 4 kategorier.

Og jeg kan garantere for, at der vil blive problemer, når først
betalingspligten træder i kraft.

Så til jer, der er prof brugere.... Hvis I ikke allerede er registrerede hos
CB, så sørg for at blive det så hurtigt som muligt for at undgå problemer
fra d. 1.7..

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Simple

Dato : 15-03-01 09:54

> Jeg fik i dag et lille brev fra Copydan Båndkopi, hvori vi fik at vide, at
> afgiften på CD-R og CD-RW endnu engang er blevet udsat. - Denne gang til og
> med 30.06.2001.

Tak for din fyldestgørende melding.

Sidste gang, de ændrede i dette var få timer før afgiften skulle være
trådt i kraft og da havde de været ude og lave en radikal ændring ugen
før også.

Det er simpelthen til grin! Mærkeligt at Copydans totalt amatøragtige
behandling af dette ikke har været mere i mediernes søgelys. Det er ja
aldeles skandaløst.

For min skyld kan de lægge alle de afgifter på de vil (næsten da), bare
de da for pokker ville sikre sig et ordentligt lovgrundlag først istedet
for det her børnehave-fis!

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk