Outlook XP: spam og emailvalidering via ek~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-03-03 21:04

Jeg er ved at være godt og grundigt træt af at modtage spam, hvor min
emailadresse bliver valideret via eksterne elementer som billeder, der
hentes via fx image.php?mail=min_email.

Jeg ved at MS barsler med at lave en funktion til Outlook 200X, hvor der
spærres for dette - men det vil jeg ikke længere vente på.

Er der derfor ikke muligt at afvikle/hente/købe en eller anden add-on, der
spærrer for dette ... eller evt spørger mig, om jeg vil hente eksterne
elementer via load af email ? Mit problem er, at når jeg vil melde spam-
mail til spamcop, så er jeg nødt til at åbne emailen for at kunne se
kildekoden for at kunne melde dem. Ved åbning af emailen bliver elementerne
derfor hentet - og måske valideret.

Med håb om hjælp ...

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **

Fra : kc

Dato : 03-03-03 12:08

Du kan undgå valideringen ved ikke at være online, når du åbner beskeden.
Dette kan gøres enten ved først at læse beskeden, når dit modem er
slukket/forbindelsen til internettet er væk.

Alternativt kan du installere en firewall, der ikke tillader dit postprogram
at skabe forbindelse til Internettet for så vidt angår de porte, der
anvendes til validering (dvs. henter eksterne elementer) - typisk foregår
det over port 80, mens postprogrammet bruger port 110 til hentelse af post.

De fleste firewall programmer har en eller anden form for "stop
alt"-funktion, og den kunne du jo også passende bruge i forbindelse med at
du åbner beskeden.

KC

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-03-03 16:22

kc wrote :

> Du kan undgå valideringen ved ikke at være online, når du åbner
> beskeden. Dette kan gøres enten ved først at læse beskeden, når dit
> modem er slukket/forbindelsen til internettet er væk.

problemet (bekvemmeligheden) er, at jeg er koblet på et T3-lan via
ekstern VPN. Hvis jeg skal lukke forbindelsen, så skal jeg derefter logge
aktivt på VPN-serveren ... og det er jeg lidt træt af .

> [...]
> porte, der anvendes til validering (dvs. henter eksterne elementer) -
> typisk foregår det over port 80, mens postprogrammet bruger port 110

Har du et forslag til sådan et ? ZoneAlarm kan så vidt jeg ved ikke
konfigureres på port-niveau, det er kun på applikationsniveau.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-03-03 19:53

Jesper Stocholm <jespers@stocholm.invalid> wrote:

>Har du et forslag til sådan et ? ZoneAlarm kan så vidt jeg ved ikke
>konfigureres på port-niveau, det er kun på applikationsniveau.

Uanset hvad, er jeg bange for, at det i virkeligheden er Internet
Explorer, der henter billedet. Outlook bruger IE til visning af
html-mails. Dvs. at hvis jeg har ret, vil du sandsynligvis
samtidig lukke for brugen af IE. Men afhaengigt af dit forhold
til IE kan det maaske betragtes som en fordel...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-03-03 20:15

Allan Olesen wrote :

> [...]
> Explorer, der henter billedet. Outlook bruger IE til visning af
> html-mails. Dvs. at hvis jeg har ret, vil du sandsynligvis

ok ... det har du i øvrigt nok ret i.

> Men afhaengigt af dit forhold
> til IE kan det maaske betragtes som en fordel...

det forstår jeg ikke helt, hvad du mener med.

Da det eneste jeg skal er at kunne rapportere til spamcop, hvis der
slipper en virus igennem via min spampal, så tror jeg min løsning bliver
at jeg skriver en lille makro, der indsætter header+body i emailen i mit
clipboard, så jeg kan c/p det ind i deres system.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Glad spampal-bruger, der pt har en succesrate på 97,4%
http://www.spampal.org.uk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-03-03 18:47

Jesper Stocholm
<skal.du.absolut.vise.min.emailadresse.ved.svar@stocholm.invalid>
wrote:

>det forstår jeg ikke helt, hvad du mener med.

Vi er mange, der elsker at hade IE. Nogle endda saa meget, at
blokering af IE's kommunikationsmuligheder kunne opleves som en
fornoejelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : kc

Dato : 06-03-03 12:40

> Har du et forslag til sådan et ? ZoneAlarm kan så vidt jeg ved ikke
> konfigureres på port-niveau, det er kun på applikationsniveau.

Jeg fik det i sin tid til at virke med Norman Firewall, men der findes en
hel del firewalls, hvor du kan bestemme, at programmerne kun må benytte
bestemte porte. Du skal dog sikkert også være opmærksom på, hvorvidt
firewall'en genkender, at det rent faktisk er Outlook (og ikke IE), der
sender forespørgslen om fx. billedet. Norman genkendte, at det var Outlook,
der sendte forespørgslen, så mon ikke også de fleste andre genkender det.

Selv bruger jeg lige nu Sygates firewall (gratisversion), og der ser det ud
som om, at den også kan portfiltrere for bestemte programmer.

Ulempen ved portfiltreringen er imidlertid, at du vil opleve, at mange
html-baserede mails ikke virker helt efter hensigten på grund af
portfiltreringen. Derudover kræver det en del kendskab, at opsætte
firewall'en korrekt.

Under alle omstændigheder er det måske bedst blot at bruge "stop all/block
all"-funktionen i din firewall (den findes også i ZoneAlarm!), så kan du jo
nemt selv vælge, hvornår du vil aktivere/deaktivere funktionen.

I øvrigt er "stop all/block all"-funktionen ganske nyttig, når man sikker på
en fast forbindelse. Den er garant for den bedste sikkerhed i de tidsrum,
hvor du alligvel ikke benytter Internettet.

KC

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-03-03 23:36

Jesper Stocholm <jespers@stocholm.invalid> writes:

> problemet (bekvemmeligheden) er, at jeg er koblet på et T3-lan via
> ekstern VPN.

Af ren nysgerrighed - hvor har du fundet en T3 (i Danmark)? Den slags
bruges jo normalt i USA.

--
Jacob - www.bunk.cc
I think, therefore I am... I think.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 04-03-03 00:17

Jacob Bunk Nielsen wrote :

> Af ren nysgerrighed - hvor har du fundet en T3 (i Danmark)? Den slags
> bruges jo normalt i USA.

sorry ... det er min fejl ... der skulle vist have stået et T1-LAN i stedet
.... 10Mbs via DTU.

Fra : Anders Lund

Dato : 04-03-03 06:59

Jesper Stocholm wrote:

> sorry ... det er min fejl ... der skulle vist have stået et T1-LAN i
> stedet ... 10Mbs via DTU.

Jeg troede ellers at T1 svarede til 1,5 Mbit eller noget i den retning. Jeg
mener ikke at der er en T-hastighed, som kommer i nærheden af 10 Mbit.
(Ihvert ikke noget, som bliver mere præsist end når man siger pi er 4)

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 04-03-03 12:03

Anders Lund wrote :

> [...]
> retning. Jeg mener ikke at der er en T-hastighed, som kommer i
> nærheden af 10 Mbit. (Ihvert ikke noget, som bliver mere præsist end

og lille mig, der blot troede, at et Tx-LAN blot var et hurtigt ethernet,
som man var koblet op på konstant (hvor hastigheden steg med x).

Hvis der stadig er interesserede, så er jeg koblet på et 100Mbs
netværk/LAN, der via fiber er koblet på et 10Mbs hul et eller andet sted
på DTU.