Statistik til min mailserver
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-02-03 09:52

Findes der et program som kan hive lidt statistik ud af mine
mailserver-logfiler?

Jeg er specielt interesseret i lidt info om hvor ofte indgående emails
afvises i kraft af min brug af forskellige RBL's.

System: MDaemon + Win2k

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-02-03 02:33

Søren C. Fischer skrev:

> Findes der et program som kan hive lidt statistik ud af mine
> mailserver-logfiler?

Med mindre MDaemons log filer har et underligt binært format, skulle du
nok kunne lave noget brugbart med:

Og:

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-02-03 12:02

Peder Vendelbo Mikkelsen (pedervm@myrealbox.com) skrev i
b2mtbu.hk.1@mjoelner.aaks.aarhus.dk:

> Med mindre MDaemons log filer har et underligt binært format, skulle
> du nok kunne lave noget brugbart med:

> Og:

Jeg havde faktisk luret på om der skal bruges noget "web site log file
analysis" som du nævner....
Men kan det virkeligt passe, at man skal til at super-tweake sådan et
program for at det kan hive data ud af mailserver-logfiler.....?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-02-03 22:50

Søren C. Fischer skrev:

> Peder Vendelbo Mikkelsen skrev

> Men kan det virkeligt passe, at man skal til at super-tweake sådan
> et program for at det kan hive data ud af mailserver-logfiler.....?

Næh, du skal blot pille i et par konfigurationsfiler og banke et
script sammen (det burde jo ikke afskrække en mailadmin). Der følger en
meget udførlig vejledning med og du kan finde mange ting på webbet, da
programmet er meget udbredt:

"Can analog analyse other logfiles, such as mail logs, or the syslog?

Yes and no. Analog is primarily designed as an HTTP logfile analyser.
For mail logs, there is a program on the helper applications page [1]
to help you. For other logs, you can get some results out by writing your own LOGFORMAT [2]. But analog does make some assumptions
about the sort of information it expects on a logfile line, and the further these assumptions are from being met, the harder it will
be! "

[1] <URL: http://www.analog.cx/helpers/ > Kig efter maillog2commonlog.

[2] <URL: http://analog.cx/docs/logfmt.html >

Det kan sagtens betale sig at RTFMe, i forbindelse med Analog og
ReportMagic.

Du kunne også deltage i sawmill.nets betatest og "tjene" en licens til
deres statistik-program.

Du kunne også foreslå altn.com at de skulle udvide webadmin interfacet,
som i øvrigt er gratis for kunder, med log-rapporteringsmuligheder.

Hvorfor valgte du Mdaemon som mailserver?

Jeg bruger selv den gratis standard server fra mailenable.com, som jeg
egentlig er udmærket tilfreds med (nem at sætte op, nem at have med at
gøre til dagligt, dokumentationen er dog noget tynd), men jeg skifter
nok til Open Source mailserveren xmailserver.org da der udvikles mange
ting til den (den kan også køre på andre platforme, hvis jeg skulle få
lyst til det).