Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Tv og grafikkort med tv-out
Fra : Louise

Dato : 06-03-03 09:36

Hey!

Hvilke stik skal man have på fjernsynet for at kunne se og høre film fra
computeren ? Jeg skal købe et grafikkort med tv-out, men ved ikk om mit
fjernsyn har de nødvendige stik og dutter. (det er sådan et baze-billigt et)

Da jeg selv skal sætte det i, ville det være rart med en uddybende
forklaring :)

Hilsen Louise

Fra : David T. Metz

Dato : 06-03-03 11:37

Louise skriblede:
> [...]
> fra computeren ? Jeg skal købe et grafikkort med tv-out, men ved ikk
> om mit fjernsyn har de nødvendige stik og dutter. (det er sådan et

1) Scart, 2) s-video eller 3) video

De fleste tv-out har et s-videostik, der kan konverteres til alm. video
(også kaldet composit). Dvs. første spørgsmål er hvilken signaltype dit tv
kan modtage. Andet spsml. er hvilke stik det har og hvilket signal den så
modtager i de stik.

1) kommer an på hvilket signal tv'et accepterer. Her kan man både sende
composit og s-video vha. af et adapterkabel.

2) det letteste: så skal du bare bruge et s-video kabel (nogle kalder det
for "s-vhs", men det er noget vrøvl).

3) (et gult phono-stik) Så skal du have et omformerstik, der går fra
s-video til video (ved grafikkortet) og derefter et phono-kabel hen til
tv'et (samme som bruges mellem enhederne i et stereoanlæg - coaxialt kabel
med phono-bøsning).

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Louise

Dato : 06-03-03 13:27

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> [...]
> tv'et (samme som bruges mellem enhederne i et stereoanlæg - coaxialt kabel

Det lyder lidt indviklet, men dvs. at jeg bare skal have et kabel fra
grafikkortet til et scartstik på mit fjernsyn? Jeg ved ikke en disse om det
her, vil bare ikke stå med et grafikkort jeg ikke kan bruge til noget :)

/Louise

Fra : David T. Metz

Dato : 06-03-03 15:48

Louise skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message

> Det lyder lidt indviklet, men dvs. at jeg bare skal have et kabel fra
> grafikkortet til et scartstik på mit fjernsyn?

Du skal først vide hvilken slags signal dit tv kan modtage. S-video eller
kun video?

>Jeg ved ikke en disse
> om det her, vil bare ikke stå med et grafikkort jeg ikke kan bruge
> til noget :)

Hvis der er et scartstik på dit tv kan du altid få et videosignal ind der,
dvs "composit". Så tjek at kortet har en s-video -> composit konverter - så
mangler du kun et kabel...