Optage tv på harddisk?
Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 28-02-03 19:02

Hejsa

Jeg har søgt på google omkring dette, men har ikke fundet noget, som svarer
nøjagtig på det jeg gerne vil vide - hvilket i øvrigt nok er simpelt for den
rigtige person.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan optage fra mit tv til min harddisk.
Kræver dette et specielt grafikkort med en special indgang af en art? Kræver
det et specielt stik, eller kan jeg hugge antenne-stikket direkte i kortet?
Jeg har set noget der hedder video in indgang på nogle grafikkort
specifikationer - er dette noget man kan få på alle grafikkort? Eller kan
det lade sig gøre med et eller andet kort, på f.eks. PCI? Hvis jeg nu f.eks.
ikke har lyst at investere i et nyt kort.

Jeg har keine forstand på grafikkort, så jeg håber en eller anden kan svare
på mine spørgsmål. :)

/Carsten

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-02-03 20:55

"Carsten H. Pedersen" <ged@mail.ikasths.dk> wrote in

> [...]
> gøre med et eller andet kort, på f.eks. PCI? Hvis jeg nu f.eks.
> ikke har lyst at investere i et nyt kort.

Der findes en del guider til det på www.vcdhelp.com under Capture. De
har også et forum på vcdhelp.com, som også har en Capture del, hvor du
kan finde råd angående hvilket kort du bør købe osv.

Jeg bruger selv et Terratec Cinergy 400TV (koster 499, inklusive en
fjernbetjening). Kortet har indbygget tuner, samt S-Video og Composite
indgang, så man behøver ikke nogen anden tuner, såsom TV eller video.

Ulempen ved at bruge et kort kun med TV-in - uden egen tuner, er at det
betyder man er nødt til at have en enhed med tuner tændt på den kanal
man vil optage fra. Det kunne så være en video eller et TV.

Jeg fik mit Cinergy400 i forgårs, så jeg er selv rimelig ny i
"branchen". Men er meget tilfreds med kortet til prisen.

Jeg optager enten vha. WinDVR til SVCD eller DVD, eller jeg bruger
Terratecs eget program og anvender enten HUFFYUV codec, eller PICVideo
MJPEG codec med quality setting 18. Huffyuv fylder MEGET, og PICVideo
MJPEG med quality 18 fylder næsten lige så meget.

WinDVR leverer et ret godt resultat, men det bedste resultat opnås ved
at optage med HuffYUV (det er et lossless codec) og så bagefter
reencode til det format man vil have.

Jeg har TV-in på mit Ti-4200 men blev træt af at man skulle have en
video eller et TV tændt på den kanal man ville optage fra. Og det gad
jeg ikke i længden, så jeg valgte at bruge de 500 kr for at blive fri
for det.

> Jeg har keine forstand på grafikkort, så jeg håber en eller anden
> kan svare på mine spørgsmål. :)

Jeg har da prøvet på det, hvis du har nogle mere specifikke spørgsmål -
så send mig bare en mail (se min signatur i bunden inden du sender).

Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.